Petri Lehtovirta

14 loukkaantui Lufthansan koneen jouduttua turbulensseihin

20 viestiä aiheessa

14 loukkaantui Lufthansan koneen jouduttua turbulensseihin

 

Kaksitoista matkustajaa kaksi miehistön jäsentä loukkaantui lauantai-iltana, kun saksalaisyhtiö Lufthansan kone joutui Alppien yllä voimakkaiden pyörteisten ilmavirtausten ravistelemaksi.

Airbus A 321  oli matkalla Münchenistä Lissaboniin, kun turbulenssit iskivät siihen yllättäen matkan alkuvaiheissa.

Kone laskeutui Geneveen. Kenenkään loukkaantuneen tila ei ole vakava, mutta neljän piti jäädä sairaalaan tarkkailtavaksi.

 

HS.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

14 loukkaantui Lufthansan koneen jouduttua turbulensseihin

 

Kaksitoista matkustajaa kaksi miehistön jäsentä loukkaantui lauantai-iltana, kun saksalaisyhtiö Lufthansan kone joutui Alppien yllä voimakkaiden pyörteisten ilmavirtausten ravistelemaksi.

Airbus A 321  oli matkalla Münchenistä Lissaboniin, kun turbulenssit iskivät siihen yllättäen matkan alkuvaiheissa.

Kone laskeutui Geneveen. Kenenkään loukkaantuneen tila ei ole vakava, mutta neljän piti jäädä sairaalaan tarkkailtavaksi.

 

HS.fi

 

Kas kas... Frouvani on kohtapuolin lentämässä Lissabonista Müncheniin. Täytyypä kehottaa pitämään vyöt kiinni... :P

 

EDIT// Myöhästyin. Oli jo kerinnyt nousemaan koneeseen, mutta oltiin kuulemma tultu melkoista haipakkaa. Huolimatta reilusta myöhästymisestä lähdössä, oli ennenaikaisesti perillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas kas... Frouvani on kohtapuolin lentämässä Lissabonista Müncheniin. Täytyypä kehottaa pitämään vyöt kiinni... :P

 

Eikö tuo ole itsestään selvää millä tahansa reitillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan nuo pyörteet olleet vuoristoaaltoja kun kerta alppien yllä tuo sattui. Kone on saattanut ajaa vuoroin laskeviin- vuoroin nouseviin virtauksiin eli roottoreihin. Siitä tuo kova turbulenssi on ehkä saattanut johtua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä pomppuja aina joskus sattuu.  Itse pidän aina paikallani istuessani vyön kiinni.  On sen verran itsesuojeluvaistoa vielä tallella. Jos vaikka kerran sattuisi omallekin kohdalle - ja on Atlantin ylitysreissulla sattunutkin. Alas tultiin hetken aikaa aika haipakkaa, kunnes taas tilanne vakiintui. Suosittelen vyön kiinni pitämistä kaikille.  Vyötä ei edes huomaa, kun ei muutenkaan paikallaan paljoa pääse liikkumaan. (ykkösessä kun harvemmin lennän).

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo ole itsestään selvää millä tahansa reitillä?

 

Eipä liene kaikille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo ole itsestään selvää millä tahansa reitillä?

Joo,mutta toisinaan kuulee kylillä vakavalla naamalla lausuttuja tarinoita kuinka,kun me mentiin silloin, sinne ja sinne ja oli niin vakaata ja mukavaa kyytiä,että....toistekin kun mennään,niin kyllä meille kelpaa vain TUON samaisen yhtiön koneet  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo ole itsestään selvää millä tahansa reitillä?

Kuunnelkaapa mitä kabiinista kuuluu siinä vaiheessa, kun turvavyövalo sammuu - kaikkialta kuuluu klik klik ja vyöt aukenevat - vaikka ei edes ole rakko piukeana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuunnelkaapa mitä kabiinista kuuluu siinä vaiheessa, kun turvavyövalo sammuu - kaikkialta kuuluu klik klik ja vyöt aukenevat - vaikka ei edes ole rakko piukeana.

 

Ja varsinkin pitkillä lennoilla näkee lähes aina koko penkkirivin itselleen saaneita, jotka nukkuvat makuuasennossa. Itseäkin kyllä houkuttaisi, kun tällaiselle kohtuu pitkälle kaverille pitkä lento turistissa ei ole mitenkään mukavuudella pilattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikko sitten eräs tuttava rouva kertoi lapsemme synttäreillä, että Münchenissä oli ollut aivan hirveä laskeutuminen paikallisen flyygpuulaakin koneella muutama kk sitten. Ihmetteli ääneen, että onko koneet siellä huonompia kuin Suomessa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja varsinkin pitkillä lennoilla näkee lähes aina koko penkkirivin itselleen saaneita, jotka nukkuvat makuuasennossa. Itseäkin kyllä houkuttaisi, kun tällaiselle kohtuu pitkälle kaverille pitkä lento turistissa ei ole mitenkään mukavuudella pilattu.

 

Itseasiassa vaakatasossakin vyön käyttö yleensä onnistunut, olen säätänyt vain lisää pituutta. Ja jättänyt vyön näkyviin henk kunnalle tiedoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuunnelkaapa mitä kabiinista kuuluu siinä vaiheessa, kun turvavyövalo sammuu - kaikkialta kuuluu klik klik ja vyöt aukenevat - vaikka ei edes ole rakko piukeana.

 

Kiinalaisilla aukeaa remmi parhaassa tapauksessa vähän ennen touchdownia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja kun suuren sinivalkoisen A330 pysähtyi Vantaan platalle, joutui henkilökunta kuuluttamaan varsin tiukkaan sävyyn, että ei me niitä turvavyövaloja vielä sammutettu. Pysykää vaan kiltisti paikallanne niin kauan kuin konetta hinataan putkelle.

 

Kuunnelkaapa mitä kabiinista kuuluu siinä vaiheessa, kun turvavyövalo sammuu - kaikkialta kuuluu klik klik ja vyöt aukenevat - vaikka ei edes ole rakko piukeana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun suuren sinivalkoisen A330 pysähtyi Vantaan platalle, joutui henkilökunta kuuluttamaan varsin tiukkaan sävyyn, että ei me niitä turvavyövaloja vielä sammutettu. Pysykää vaan kiltisti paikallanne niin kauan kuin konetta hinataan putkelle.

 

 

Toisinaan lentäjät voi mennä itseensä ja pitää huolen että turvavyövaloa käytetään järjestelmällisesti oikein. Aika monesti olen törmännyt tilanteeseen jossa turvavyövalot palaa edelleen vaikka matkustajat kävelee jo ulos koneesta.

 

Tämä ei liity mitenkään A330:een.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Näinhän se kieltämättä on. Tuntuu vain olevan joka yhtiöllä matkustajien selkäytimessä, että vyöt kilahtavat auki heti kun kone vain lähellekin terminaalia pysähtyy. Mikä on tietysti edellisen esimerkin valossa varsin ymmärrettävää.

 

Toisinaan lentäjät voi mennä itseensä ja pitää huolen että turvavyövaloa käytetään järjestelmällisesti oikein. Aika monesti olen törmännyt tilanteeseen jossa turvavyövalot palaa edelleen vaikka matkustajat kävelee jo ulos koneesta.

 

Tämä ei liity mitenkään A330:een.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, koska lentoyhtiöstähän se on kiinni mihin koneeseen nuo ilmapyörteet ottavat kiinni. ::)

 

6.5 mentiin A321: siellä samoilla alueilla ja silloin ilmoitettiin lennon alkuvaiheissa tulevasta olosuhteesta alppien yllä. Näin kävi, tosin silloin jo kohtalaisena, mutta tilannetiedotus oli hyvin ajan tasalla. Tänäänkin oli ( 11.05 ) oli pientä "tärinää".

Lentoemokin puhui kyseisetä tapauksesta, kun satuttiin pääseen EXIT paikalle ja oli vieressä nousun, laskun ja rullauksen ajan. Paluukoneena oli sama A 321

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan lukenut  miten nämä 14 olivat loukanneet itsensä? Tarjoilukärryt oli ainakin hetken ollut "airborne". Siinä jos sattuu kärry syliin tulemaan voi "vähän sattua leukaan". Oletettavasti myös porukkaa heittelehtinyt koneessa sinne tänne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään