Jari Vanhatupa

Ylen elävä arkisto, kuinka saan toimimaan?

14 viestiä aiheessa

Kuinkahan saisin toimimaan tuon Ylen elävän arkiston? Minulla on Windows XP, jossa on uusimmat päivitykset. Selaimina on Explorerin uusin versio ja Mediaplayer on päivitetty uusimpaan versioonsa.

Toisena selaimena on Firefox . . . . Eipä vaan tuo Ylen Elävä arkisto toimi kummallakaan selaimella.

Firefoxilla kokeiltaessa Yle ilmoittaa, ettei mediaplayerin versiota pystytä tunnistamaan ja Explorerilla kokeiltaessa tulee ne vihreät Ok.ruksit eli kaikki pitäisi olla hyvin, mutta videoruutu pysyy mustana ja on alla olevan kuvan mukainen, ei ole edes Play nappia .

Firefoxilla kokeiltaessa on kyllä Play napit ym. muttei niistä tapahdu mitään.

Ylen sivulla kehoitetaan lataamaan WM9Codecs lisäosa mediaplayeriin mutta tuo VM9Codecs ei ole yhteensopiva uusimpien versioiden kanssa.

Eipä senpuoleen . . ei tuo Elävä arkisto toiminut myöskään vanhempien versioden kanssa.

Kaiken huipuksi mokoma arkisto ei toimi myöskään kannettavalla tietokoneellani, mistä tässä oikein on kysymys?

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö äänikään kuulu? Oletko asentanut koneisiin jotain eksoottisia kuva/äänikodekkeja? Onko palomuurin asetukset kunnossa? Oletko kokeillut käyttää palvelua jossain toisessa verkossa tai toisella yhteydellä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö äänikään kuulu? Oletko asentanut koneisiin jotain eksoottisia kuva/äänikodekkeja? Onko palomuurin asetukset kunnossa? Oletko kokeillut käyttää palvelua jossain toisessa verkossa tai toisella yhteydellä?

Ei kuulu ääntä !

Semmoinen on kuin: VLC Media palyer, en tiedä onko se eksoottinen.

Mitä tarkoittaa tässä tapauksessa "palomuurin asetukset kunnossa"

Toisessa verkossa? toisella yhteydellä? mitä se tarkoittaa, minulla on Soneran liikkuva laajakaista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmm. Niin palomuuri voi estää datan pääsyn perille, jos asetuksissa on unohtunut väärä portti kiinni. Mutta, jos käytät Windowsin omaa vakiovahtia niin vika ei varmaan ole siellä. Eikä itse VLC Player ole ongelma mutta mahdolliset samalla asennetut ulkopuoliset kodekit voivat sotkea toimintaa. Muistaakseni ainakin Macilla on ollut joku kolmannen osapuolen palikka joka on aiheuttanut murheita. Turhien codec packien poistaminen korjasi vian... Eli minä heittäisin aluksi sen VLC:n ja oheishilut mäkeen ja testaisin toimintaa ilman niitä.

Jos kannettavassasi on wlan ja lähistöltä tai työpaikalta löytyy langaton verkko, voisit kokeilla palvelun pelitystä siellä. Että saa rajattua vikaa edes jotenkin. Kun ei kerran mikään tunne toimivan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vinkeistä Kari . . kokeilenpa illalla jyrätä tuon VLC:n pois ja putsata rekisterin Easy Cleanerilla, jos vaikkapa toimisi ilman sitä.

Semmoinen palomuuri on kuin Zone-Alarm, kokeilin joskus ilman sitäkin, muttei silti YLE:n videot lähteneet pyörimään.

Ei ole kannettavassa Wlania mutta siinäkin on kyllä tuo VLC. Katsotaan nyt . . . .

:)

Ennen internettiä kyllä pärjäsi näiden tietokoneiden kanssa jotenkin paremmin . . .

Nyt milloin mikäkin sovellutus päivittää itseään vähän väliä netissä ja joudun tuijottelemaan kaikenmaailman latauspalkkeja jatkuvasti ja hyväksymään milloin mitäkin juttuja joita tietokone kysyy minulta vieraalla kielellä. 

Tuntuu siltä, että vähän kaikki ohjelmat ovat riidoissa keskenään tai käyttöjärjestelmän kanssa, myöskään oheislaitteet ja muut koneen osat eivät oikein tunnu sietävän toistensa olemassaoloa.

Koneen käyttäjänä tunnen olevani jonkinlainen sovittelija tai terapeutti joka yritän hyssytellä noita kiukkuisia elementtejä pärjäämään keskenään.

>:(

Esimerkkinä vaikkapa uusi Canon monitoimilaitteni jonka ajurit ei suostu asentumaan koneelleni, koska siinä on aiemmin ollut vanhempi Canonin malli asennettuna. Pitäisi poistaa vanhat ajurit jotka eivät kuitenkaan suostu lähtemään mihinkään ym. ym. vastaavaa jatkuvasti, jonka selvittämiseen menee kymmeniä tunteja.

Sääli kun Commandore Amigan kehitys ja olemassaolo päättyi, se kyllä toimi paremmin kuin nämä Pc:t ja uskon, että jos olisi vielä kehityksessä mukana niin olisi varmaan käyttäjäystävällisempi . . . niin ja siinä toimi myös Flight Simulator!

:thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sääli kun Commandore Amigan kehitys ja olemassaolo päättyi, se kyllä toimi paremmin kuin nämä Pc:t ja uskon, että jos olisi vielä kehityksessä mukana niin olisi varmaan käyttäjäystävällisempi . . . niin ja siinä toimi myös Flight Simulator!

Oletko Ubuntu Linuxia kokeillut? Minä olen ollut tyytyväinen siihen ja nimenomaan vakaisiin LTS -versioihin (Long-Term Support).

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joe edellämainituista ei ole apuja (VLC kyllä näyttää ihan kaiken), niin heittäisin koneelleFFDSHOW-codekin.

Mä olen joskus onnistunut korjaamaan video-ongelmia rekisteröimällä niihin liittyvät .dll -tiedostot uudelleen, mutta en löydä sitä ohjetta enää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläiselläkin tökkii elävä arkisto tuliketulla, valittaa tosiaan että ei tunnista media playerin versiota. Ääni kyllä kuuluu, mutta mitään ei näy. IE taas pelittää hienosti, miksi, ei kuvan palaa... :P Palautetta ylelle?

H

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko Ubuntu Linuxia kokeillut? Minä olen ollut tyytyväinen siihen ja nimenomaan vakaisiin LTS -versioihin (Long-Term Support).

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php

Olen kyllä kokeillut tuota Ubunutua . . täällä Vaasassa on kirjaston koneissa tuo käyttöjärjestelmä, vaikuttaa kyllä hyvältä!

Ongelmana on vain se tuon Linuxin suhteen . . . kun ei toimi Flight Simulator, joka sentään on "maailman keskipiste"

:laugh:

Tuo Petrin ehdottama FFDSHOW-codekki on ilmeisesti vähän vastaava kuin VLC media player . . . mutta . . . mutta,  kun se Ylen elävä arkisto hakee nimenomaan sitä Windowsin Mediaplayeria.

:-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kyllä kokeillut tuota Ubunutua . . täällä Vaasassa on kirjaston koneissa tuo käyttöjärjestelmä, vaikuttaa kyllä hyvältä!

Ongelmana on vain se tuon Linuxin suhteen . . . kun ei toimi Flight Simulator, joka sentään on "maailman keskipiste"

:laugh:

Tuo Petrin ehdottama FFDSHOW-codekki on ilmeisesti vähän vastaava kuin VLC media player . . . mutta . . . mutta,  kun se Ylen elävä arkisto hakee nimenomaan sitä Windowsin Mediaplayeria.

FFDSHOW ei oikeastaan ota kantaa soittoohjelmaan (paitsi VLC joka taitaa käyttää kokonaan omia kodekkejaan), on ainostanaan kodekkipaketti alle, jolla toistuu vähän eksoottisemmatkin formaatit.

Tutkisin kuitenkin ainakin alkuun seuraavia asetuksia:

Media Player - Asetukset - Verkko -välilehti

Onko jotain proxy-asetuksia käytössä? Katso myös Ohjauspaneeli - Internet-asetukset mitä siellä on proxyn suhteen sanottu

Ohjauspaneeli - Lisää poista sovellus - aseta oletus (tms..)

Onko Media Player oletustoistimena?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No Niin . . jo alkaa toimimaan! kokeilin täällä töissä säädellä tätä kannettavaa Petrin ohjeiden mukaan . . . ja niinpä sitten Ylen Elävä arkisto toimii sekä Firefoxilla, että myöskin Explorelilla!!!

Kappas kun ei Ylen sivuille ole osattu tehdä tälläistä selkeää ohjetta kuvien kanssa, jolla homma alkaa toimimaan heti! Pitkin nettiä olen etsinyt tähän neuvoa useiden kuukausien aikana ja toinen toistaan sekavampia ohjeita kyllä olen löytänyt. Mutta jotain tälläistä ohjetta juuri kaipasinkin jossa on kuvia mukana ja jonka ymmärtää tälläinen tavallinen taapertaja.

;D

Pitääpä koittaa  samoja lääkkeitä siihen pöytäkoneeseenkin, kunhan täältä töistä kotiudun!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...Tuntuu siltä, että vähän kaikki ohjelmat ovat riidoissa keskenään tai käyttöjärjestelmän kanssa, myöskään oheislaitteet ja muut koneen osat eivät oikein tunnu sietävän toistensa olemassaoloa. Koneen käyttäjänä tunnen olevani jonkinlainen sovittelija tai terapeutti joka yritän hyssytellä noita kiukkuisia elementtejä pärjäämään keskenään.

Ymmärrän oikein hyvin etkä ole murheittesi kanssa yksin. Se on vaan sinniteltävä, kun on Windowsin tielle lähtenyt...

No Niin jo alkaa toimimaan! Kappas kun ei Ylen sivuille ole osattu tehdä tälläistä selkeää ohjetta kuvien kanssa, jolla homma alkaa toimimaan heti!

Mainiota mutta Yleä on turha tällaisista syyllistää. Kokemukseni mukaan, mitä lähempänä kone on alkuperäisiä oletusasetuksia ja mitä paremmin päivitykset on hoidettu, sitä varmennin palvelut toimivat. Kun käyttäjä omavaltaisesti virittelee vehkeitään, vastuu on täysin siellä penkin ja ruudun välissä. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäli asentaa Ubuntun kannatta tehdä dual boot -asennus, toisinsanoen myös XP jää koneelle. Koneen käynnistyksen yhteydessä valitaan menusta kumpaa käyttistä käytetään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt en tiedä mitä olen oikein koheltanut . . . tuo mediaplayerin verkkoasetus välilehti näyttää vähän oudolta, kuinka saan nuo proxyt sinne näyviin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään