Olli Talso

Muutama sodanaikainen kuva

33 viestiä aiheessa

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kun näin tuon kuvan ekaa kertaa, tuli heti mieleen, Heikki Keso  ( iippa),

tuo henkilö joka mut sai ilmailun saralle.

,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kun näin tuon kuvan ekaa kertaa, tuli heti mieleen, Heikki Keso  ( iippa),

tuo henkilö joka mut sai ilmailun saralle.

Eipä taida olla. Iippa sai lentomerkin 14.6.1941 ja tuo kuva on keväältä 1940. Nuo Ruotsissa himmennetyt kansallisuustunnukset putsattiin talvisodan aikana tai pian sen jälkeen. Itärintamatunnuksiakaan koneessa ei ole.

 

"Yrittääkö kersantti opettaa minulle lentämistä?”

Majuri Auvo Maunula kersantti Ringbomille 1943 hänen varoitettua Morane-hävittäjän oikuista.

<clip>

edit: Eräässä toisessa lähteessä mainitaan, että kersantti Bengt Ringbom olisi todella varoittanut majuri Maunulaa MS-628:sta juuri ennen kohtalokasta lentoa toukokuun 17. päivä 1944 (eli ei 1943, kuten tuolla ylhäällä on kirjoitettu). Ringbom olisi lentänyt tuolla samalla yksilöllä, ja kertonut Maunulalle sen olleen ns. kaputtikone eli korjattu.

Juuri näin tuolloin Hirvaksessa paikalla ollut mekaanikko kertoi. Sanatarkkaa lainausta en enää muista, siitä on yli 25 vuotta kun tuon kuulin.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole Maunula ensimmäisessä (Morane), eikä viimeisessä (Fokker) kuvassa. Ko. henkilöä en ole  tunnistanut- mikäli on sama.

Pena

Edit: jäin jälkeen keskustelusta, Maunula voisi? olla toisessa kuvassa ja kuvia tarkistettuani erittäin yhdennäköinen :-[.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole Maunula ensimmäisessä (Morane), eikä viimeisessä (Fokker) kuvassa. Ko. henkilöä en ole  tunnistanut- mikäli on sama.

 

 

Jos Fokker-kuva on otettu toukokuussa 1942 tai sen jälkeen ja kuvassa on majuri, niin kukahan hän sitten on jos ei Maunula?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuva lienee jatkosodan ajalta (41,42) ?  Tämä kuva HLeLv 28 / 1500 sotalentoa (koska ?). Jatkosodan alussa kalustona  Curtissit, -40 vuoden alusta lähtien Moranet. Maj. Auvo Maunula LeLv 12 komentajana -41-42.  HLeLv 28.n komentajana -42-44. MR2 8.9-42, 112-sotalentoa / 3-ilmavoittoa,  kuoli 17.5-44 Hirvas.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Väittäisin, että tässä on FR-103, 1/LLv 12 päällikkö ltn I. Ritavuori ja LLv 12 päällikkö maj A. Maunula.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ltn Ilpo Ritavuori loukkaantui vaikeasti heti talvisodan ensimmäisinä päivinä tähystäjänä ollessaan.  Oli sitten Aerossa Oy:ssa 1948-49 ollessani yhtiön sosiaalipäällikkönä.  Käveli varsin pahasti ontuen ja kasvoissa oli melkoisia arpia.  SLL juhlakirjassa (1999) sivulla 117 olevassa kuvassa hän kävelee 26.6.1952 ensimmäisestä Malmilta "Seutulaan" tulleesta DC-3 koneesta OH-LCC.  Kuvassa myös Olli Puhakka, Pertti Uuksulainen ja kyydissä olleet lentotoim.johtaja Jouko Wartiovaara, meteorologi Aili Nurminen ja io:n tark. Aarne Lunnela.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoissa kuvissa erehtyy, ohessa yksi. Luutnantti Visapääkin on hieman kysytyn henkilön näköinen. Visapää oikealla.

 

 

[ attachment removed / expired ]

SA-kuva

 

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Fokker-kuva on otettu toukokuussa 1942 tai sen jälkeen ja kuvassa on majuri, niin kukahan hän sitten on jos ei Maunula?

:-[ Tarkoitin silloin lähinnä luutnanttia, toheloidessani en kiinnittänyt Maunulaan huomiota, Fokkeri kuvasta kirjoitellessani. Auvo oli työkaverini setä.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään