Mikko Riepula

Hyvää ja edullista ATPL-teoriakoulutusta

6 viestiä aiheessa

Hei,

Olisiko täällä muitakin hyvistä ja edullisista ATPL-teorioista kiinnostuneita? (Lienee ikuisuusaihe mutta senkin uhalla aloitan uuden threadin…)

Itselläni on aika paljonkin kokemuksia lentokoulutuksesta (ml. teoriat) muualta Euroopasta, niin tosi hyviä kuin karvaan huonojakin, ja ajattelin että nyt kun asia on itselleni taas ajankohtainen ja minulla on suht hyvä käsitys miten kannattaisi asiassa edetä, niin voisimme saada pienelle porukalle paremman diilin kuin mitä kukin yksin seikkaillen. Samalla voisimme pitää pienimuotoisia opintopiirejä Hgissä jo ennen lähiopetusjaksoja ulkomailla. Itse toimin lennonopettajana PPL-oppilaille mutta myös suuri osa ATPL-materiaalista on CPL-opinnoista entuudestaan tuttua. Tunnen myös viranomaismenettelyn joten ei ole ongelma saada tätä Suomen myöntämään pahviin, kunhan käytännön CPL-lentokoulutus tapahtuu Suomessa (tai pohjilla on jo Suomessa suoritettu CPL-pahvi).

IR-kelpparista ja CPL-pahvista, jos sellainen löytyy jo valmiiksi, saa hieman hyvitystä laskennallisessa tuntimäärissä. No, nämä tuntimäärät vaikuttavat lähinnä hintaan ja kenties lähiopetusjakson pituuteen, mutta jälkimmäisen suhteen tavoite on viranomaisminimi 2x6 pv plus sitten viranomaisen kokeet s.e. kaikki tulisi hoidettua kerralla yhdellä 14 päivän visiitillä syksyllä 2009 tai viim. ensi vuoden alussa. Tätä varten on kurssi ja etäopiskelu aloitettava aika pian.

Sanoisin että joku 3-5 hengen porukka olisi ideaalikoko jotta synergiaetuja syntyisi ilman että aikataulujen sovittamisesta tulee suurta päänsärkyä. Tavoitehintahaarukka olis varmaan jotain 2000-3500 eur riippuen onko IR:ää/CPL:ää. (Ei tietenkään sisällä matkoja ja majoitusta, mutta eiköhän niihin tonni riitä.)

Kiinnostuneet pistäkää viestiä niin katsotaan jos saatais mielekäs porukka kasaan!

t.

Mikko

Huom: oletan että kunkin oppiminen sujuu suht rivakasti ja omatoimisesti – aikataulu on sellainen että se vaatii nopeaa omaksumista ja/tai paljon töitä jos ihan nollista lähtee, vaikka eihän ne ATPL-teoriat ns. rakettitiedettä ole. Monenmoista materiaaliakin on nykyään saatavilla virallisen kurssimatskun lisäksi, joten asia on lähinnä viitseliäisyydestä kiinni. Asian on kuitenkin syytä olla hallussa ennen lähiopetusjaksoa, joka toimii lähinnä viimeisenä silauksena. Lopputulos on aina viime kädessä kustakin itsestään kiinni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oxfordin ATPL-teoriat Distance Learning -metodilla on minulla tässä päällä. Koko roskan budjetti karvan alta 4000 euroa sisätäen lennot ja jonkunlaisen majoituksen.

- Materiaalit + toimituskulut   1470eur

- Viranomaismaksut (kokeet) 72,50eur * 14 = 1015eur

- Lähiopetusjaksot 317eur * 2 = 634 eur

- Lennot about 200eur * 2 = 400 eur

- Asuminen ja safka 4vko = 400 eur

Tossa budjetissa on kämpällä ja safkalla hintaa reilusti, mutta ilman niitä ja lentoja hintaa tulee noin 3100 eur. Ja ihan yksin liikenteessä. Löytyy: http://www.oxfordaviation.net/air_gtraining.htm

Olisin kyllä viivalla opintoriiheen Helsingin alueella jos semmoisia saadaan kasaan.

-tuomo

EDIT: Ja ystävämme Pataria tarjoaa Bristolin pakettia DL:nä könttähintaan 5500eur. Huonompi juttu tuossa on se että hillot pitää läimätä välittömästi tiskiin ennenkuin mitään materiaalia saa.

EDIT2: Tuossa ohjelmassani on tosin se puoli että suoritan teoriat suoraan Englantiin koska myös PPL on siellä. Sinne ajattelin suorittaa myös CPL:n aikanaan. En tiedä miten Suomen Ilmailuhullutus suhtautuu toisessa JAA maassa suoritettujen teorioiden hyväksymiseen Suomalaiseen pahviin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta puolestani voin suositella Bristol Ground Schoolin teorioita :thmbup:

Opetus on laadukasta ja ei kurssi ole hinnallakaan pilattu.

+1

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Englantihan olisi nyt punnan kurssinkin myötä kiinnostava. Kaveri heitti tällaisenkin linkin vielä siltä suunnalta:

http://www.cranfieldaviation.com/atpl

Bristol näyttäisi pyytävän £2100 itse kurssista ja pitää tosiaan muistaa että Englannissa viranomainen rokottaa ne 924 puntaa kokeista päälle.

Tuomo, millainen majoitus maksaa 400 eur/4 vkoa Englannissa? Lienee joku koulun oma fasiliteetti -- eipä siinä mitään jos se on elettävässä kunnossa? Ehkä alan itse olla jo siinä iässä että arvostan mukavuutta jonkin verran joten budjetoisin siihen vähän enemmän, varsinkin jos ruoat vielä aikoo laskea mukaan ;-)

Toinen päävaihtoehto omissa laskelmissani tässä vaiheessa on Tsekin suunnalta, mikä tarkoittaisi vielä jonkin verran edullisempaa hintaa kuin tässä esitetyt. (Olen sikäläisiä kouluja jo hieman nähnyt ja on ensi käden kokemuksia molempiin suuntiin, mutta tämän kyseisen kurssin osalta pitäisi vielä varmistaa opettajien englannin kielen taito ja tarkka hinta kun ajankohta täsmentyy.) Lähtökohtana olen kuitenkin pitänyt sitä, että etäopiskelu on itseopiskelua ja lähiopetusjaksot sitten lähinnä paikkaus-/kyselytunti-/keskustelutilaisuuksia. Mikä itse kullekin sopii parhaiten on varmasti suuresti yksilöllistä -- jotkut voivat arvostaa enemmän kädestä pitäen -tyyppistä luento-opetusta, siinä missä itse luultavasti turhautuisin jos tuntuu että asia ei etene riittävän nopeasti. Uskoisin että tuolla Tsekeissä saisimme jo 3 hengelle hyvin yksilöllistä opetusta, ts. oppilas-opettaja-suhde jotain 3:1 tai 5:1, montako meitä sitten olisikaan lähdössä, ja periaate että mahdollisimman pian kokeisiin ja kaikki samalla visiitillä pois. (Ei varmasti sovi kaikille ja sitten joutuu palaamaan/venyttämään jos joku koe ei meniskään läpi.)

Kuten sanottu, yksi tyyli sopii yhdelle ja toinen toiselle, ja jotain vastinetta rahoilleen on joka tapauksessa syytä vaatia. Sellaisia opintopiirejä voidaan järjestää Hgissä varmasti vaikkei kaikki samaan kouluun kaikki päädyttäisikään, samat asiathan kaikilla on opeteltavana ja kokeetkin on eri maissa samasta kysymyspankista (vaikka joitain versioeroja ehkä olisikin eri maiden käyttämissä seteissä).

t.

m

ps. Mielessäni kävi jopa ajatus siitä, että tekisin IH:oon anomuksen tällaisen kertaluonteisen teoriakurssin hyväksymisestä siten että voisimme pitää virallisen lähiopetuksenkin Helsingissä -- eri aineisiin uskon löytäväni riittävän asiantuntevat opettajat kyllä, jos vain jaksan ruveta järjestelemään. Tällöinhän lähiopetus kannattaisi jakaa pariin-kolmeen eri jaksoon. Kustannusta siitäkin tulee, materiaali pitää hyväksyttää jne jne., eli se pitäisi saada jaettua riittävän monen kesken. Mahtaako tällaisesta olla moni kiinnostunut? Mitä tuohon nyt voisi heittää hinta-arviona, jotain 3500-4000 eur ehkä? (Tämä vain heittona ja tunnusteluna tässä vaiheessa, sillä vaikka Patrian 5500 euroa kuulostaa kovalta on heillä varmasti sen järjestämisestä paljon kulujakin eli pitäisi tehdä aika tarkat laskelmat... Enkä vielä tiedä millaisia vaatimuksia organisaatiolle tässä suhteessa asetetaan eli onko idea realistinen.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuomo, millainen majoitus maksaa 400 eur/4 vkoa Englannissa? Lienee joku koulun oma fasiliteetti -- eipä siinä mitään jos se on elettävässä kunnossa? Ehkä alan itse olla jo siinä iässä että arvostan mukavuutta jonkin verran joten budjetoisin siihen vähän enemmän, varsinkin jos ruoat vielä aikoo laskea mukaan ;-)

Well, I can stay corrected. Ehkä tuli hieman innostuneesti kirjoitettua, mutta eiköhän satasellakin saattaisi saada jostain opiskelijaboksin takapihalta tilaa telttamajoitukseen :thmbup:

Oxfordissa kampuksella asuminen kustantaa noin 150euroa per viikko, joka sekään ei ole aivan tolkuton hinta vaikka onkin enemmän kuin 100eur. Voin kokemuksesta sanoa ettei liikoja kannata noilta Oxfordin kämpiltä odottaa mutta eihän sinne toisaalta hotellielämää olla menossakaan viettämään.

Lienee muuten jokainen asiaa etänä lukenut tietää, että se kirja tuntuu joskus "hieman" painavalta kun sen kaivaa esiin ja alkaa lukemaan. Erityisesti Principles of Flight tahi Air Law 8).

Minkälaisella aikataululla olette muut käyneet asiaa läpi? Itselleni pidän deadline-aikatauluna 1kk / kirja ja 90% tulos pitäisi saada sitten mock-kokeesta. Osittain on toiminut, noin 3 viikkoa per opus, mutta sieltä pitäisi vielä hieman kerrata pari asiaa. Millaisella aikataululla olette muut edenneet?

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään