Jani Nissi

Yhdestä sekunnista kiinni - kaksi konetta oli törmätä Moskovan yllä

12 viestiä aiheessa

Tarkkasilmäinen lennonjohtaja Ilja Karakulov on noussut Venäjällä sankariksi, jolle ehdotetaan jopa mitalia urotekonsa vuoksi.

 

Kurakulov esti huhtikuun 24. päivänä kahden lentokoneen törmäyksen Moskovan yllä. Rossiiskaja Gazetan mukaan hänellä oli reagointiaikaa vain sekunti.

 

Törmäyskurssilla olivat reitille Moskova-Samara lähtenyt Tu-154 ja Moskovasta Vladivostokiin lähtenyt Boeing. Molemmissa koneissa oli noin 300 ihmistä.

 

Lehden mukaan Tu-154 oli noussut ilmaan Vnukovolta ja jostain syystä sen laskutelineet olivat yhä alhaalla, kun se otti lisää korkeutta. Tästä johtuen kone eteni normaalia hitaammin.

 

Samaan aikaa konetta lähestyi niin ikään vastikään Domodedovon kentältä ilmaan noussut Boeing. Koneilla oli sama lentoreitti ja niiden välillä oli vain neljä kilometriä, kun Boeing oli juuri nousemassa samalle korkeudelle Tu-154:n kanssa.

 

- Tein vain työtäni tarkkavaisesti, itse Karakulov vähätteli myöhemmin urotekoaan.Karakulov määräsi Boeingin lopettamaan korkeuden noston, ja koneen pilotit reagoivat välittömästi. Jos mitään ei olisi tehty, koneet olisivat törmänneet vain sekuntien kuluttua.

 

Parhaillaan tutkitaan, miksi Tu-154:n kapteeni oli unohtanut vetää laskutelineet takaisin sisään.

 

IS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vinkkinä: vjenäläinen tikitaalikello on sellanen, kun laitan sen korvaa vasten, niin sieltä kuuluu "tiki-taki-tiki-taki". :thmbup:;D

 

Ja Turkulainen ajantarkistus;  "oikea aika on xx.xx  ", ai nyt vai  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmissa koneissa oli 300 ihmistä..  :o Taitaa ollut koneissa yhteensä noin 300 henkeä. Muuten ollut Tupolev aika täyteen ahdettu..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä nuo TU-154:t sun muut itäraudat aina oikein TCAS:ssa näy tuolla itärajan itäpuolella, vaikka ikkunasta kone näkyykin.

 

Tunnetussa 2002 sattuneessa tapauksessa, jossa TU-154 ja B757-200 törmäsivät Saksan ja Sveitsin rajalla toisiinsa ilmassa, kummassakin koneessa oli asennettuina saman firman (ACSS) valmistamat ja keskenään samantyppiset TCAS-laitteet. Sikäli kun saatoin netistä löytää hajatietoa, ei muita kuin länsimaisia laitteita ole venäläisiin/neuvostokoneisiin asennettu.

 

Vaan: ainakaan vielä vuonna 2004 Venäjän Federaatiossa ei ole vaadittu TCAS:ia sisäisessä liikenteessä, joten tällaiset koneet eivät tietenkään paremmalle väelle näy kuin ikkunasta. Lieneekö edelleenkään vaatimus siellä voimassa -- onko välttämättä monessa muussakaan maailman kolkassa?

 

http://www.bfu-web.de/cln_007/nn_226462/EN/Publications/Investigation_20Report/2002/Report__02__AX001-1-2___C3_9Cberlingen__Report,templateId=raw,property=publicationFile.pdf/Report_02_AX001-1-2_%C3%9Cberlingen_Report.pdf  (s. 58->)

 

 

http://asasi.org/papers/2004/Reuss_ACAS_ISASI04.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Espoon päällä ollut joku Tupolevin aiheuttama tilanne/vaaratilanne kun Finnairin MD-83 matkalla Malagaan kävi liian lähellä Tupolevin kanssa toisiaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-- onko välttämättä monessa muussakaan maailman kolkassa?

 

Muistaakseni Indonesiassa, jossa lentoturvallisuus on ollut viime vuosina monesti pahasti hukassa, on TCAS pakollinen. Ihme, jos ei Venajalla nain ole. Meneehan sen yli todella paljon kansainvalisia reittejakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä, että joku kirjoittaa tänne asiaa :thmbup: tyhjänpäiväisten "heh heh" ja "tiki-taki" viestien sijasta.

 

Ehkä se oli tällainen asia kuin hjuumori!  ;D Ja sitä ei ole tässä maailmassa liikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään