Pasi Pirttikoski

Neuvostolentäjä(?) - nainen

6 viestiä aiheessa

Korian lähellä ammuttiin alas PE-2 kone 30.6.1941. Koneesta hyppäsi ainakin yksi henkilö, joka sai surmansa takaa ajon yhteydessä. Samalla todettiin ko. henkilö olevan nainen! Kyseessä taisi olla ensimmäinen nainen, joka pelastautui laskuvarjolla Suomen ilmatilassa.

(lähde: Pekka Vanhala: Tuokiokuvia Kouvolan seudun ilmapuolustuksesta Talvi- ja Jatkosodassa).

 

Oliko kyseessä ainoa naispuoleinen naapurin lentohenkilökuntaan kuuluva jonka matka päättyi vai oliko näitä tapauksia useampiakin?

 

Osa alasammutuista neuvostoliittolaisista jäi vangiksi mutta osa joko kuoli maahansyöksyssä, hypätessä tai takaa-ajon yhteydessä. Mistä kannattaisi etsiä lisätietoja näistä hypyntehneistä mutta kuolleista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa alasammutuista neuvostoliittolaisista jäi vangiksi mutta osa joko kuoli maahansyöksyssä, hypätessä tai takaa-ajon yhteydessä. Mistä kannattaisi etsiä lisätietoja näistä hypyntehneistä mutta kuolleista?

 

Geustin "Mitä lentäjävangit kertoivat" (http://www.narc.fi/Arkistolaitos/a/tiedostot/PDF/sotavangit%20ja%20internoidut_web.pdf) artikkeli ei tunne tapaustasi. 30. kesäkuuta 1941 jäi vangiksi vain SB-koneen Gubar´ Ivan Nikiforovitsh Kannusjärvellä. Ilmeisesti kaikki lentäjät saivat surmansa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pe-2 ensilento oli vasta Joulukuussa 1940  http://www.vectorsite.net/avpe2.html ;

* The haste in which the PB-100 program had been conducted meant that the aircraft was to be put into production without construction of a prototype. The state factories assigned to produce the new aircraft were supposed to roll out a working machine by 7 November 1940, but this proved impossible despite threats by the authorities. The command came down that at least one machine had to be produced in 1940 or drastic measures would be taken against those responsible. In the Soviet Union under Stalin, drastic measures could be extremely unpleasant, and the first PB-100 flew on 15 December 1940. By this time, Petlyakov had been rehabilitated, and the aircraft had been designated "Pe-2", following a new designation scheme put into effect at the beginning of December.

 

To no surprise considering the circumstances, the first five Pe-2s were in very rough condition, lacking most operational kit and suffering from many defects, and the evaluation that followed in early 1941 uncovered a wide range of problems. Miraculously, none of the aircraft used in the evaluation -- they were really prototypes whether anybody wanted to admit it or not -- were lost in crashes, but there were a number of emergency landings. However, the evaluation did show that the aircraft was an excellent dive bomber and very rugged, although it had a high landing speed and the unpleasant low-speed stall characteristics noted for the VI-100. The aircraft's high speed, 540 KPH at 5,000 meters (335 MPH at 16,400 feet), more than made up for these vices.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Tervehdys.

30.6-41  hävittäjät ampuivat alas kolme SB-2bis konetta.

Lisäksi  G.Ginman ampui  BW-392.lla  alas Pe-2 koneen.  Yksikkö  2 SAD

joidenkin tietojen mukaan tämäkin olisi SB-2bis

 

Olen näihin naislentäjäkertomuksiin törmännyt kolmella eri

koneella . Aloin kierrellä 70 luvulla Lapin hylkyjä.

Silloin oli vielä silminnäkijöitä joita haastatella.

1941 kesäkuussa ammuttiin Rovaniemen -Kemijärven

välillä muutama SB-2 alas  . Kolmessa koneessa on ollut naisia.

-Olivatko sitten desantteja ,joita kuljetettiin pommareissa .

Moni lepää koneen romujen luona suossa.

                  TERV Vesa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

1941 kesäkuussa ammuttiin Rovaniemen -Kemijärven

välillä muutama SB-2 alas  . Kolmessa koneessa on ollut naisia.

-Olivatko sitten desantteja ,joita kuljetettiin pommareissa .

Moni lepää koneen romujen luona suossa.

                  TERV Vesa

 

 

 

Löydätkö muistoista / muistiinpanoista, että hyppäsikö näistä naisista kukaan? Desantteinahan naisia tuli Suomeen muutamia, joista Nuorteva tunnetuin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaveri toi minulle Lapin Kansan artikkelin 26. huhtikuuta 2009.Otsikko on Syvälammen salaisuus.(Syvälampi on 52km koilliseen Rovaniemeltä).Itsekin olen kyseisellä putoamispaikalla käynyt vuonna 2000.

 

No kuitenkin,artikkeli kertoo seuraavaa:

Eelis Majava silloin 14 vuotias kertoo:Kun sammutusväki pääsi viimein liki,jäänteet kertoivat,että ruumiita saattoi olla kolme.Vain yksi oli selvästi tunnistettavissa.Sekin oli päätön.Ruumis oli turkishaalarissa.Taskusta kaivetuista henkilöpapereista selvisi,että sotilas oli nainen.Papereista joku äkkäsi tutulta tuntuvan syntymäajan:25.6.1921.Lento 20. syntymäpäivänä oli jäänyt naisen viimeiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään