Jere Tolonen

Matkustajalentokoneiden ovet

15 viestiä aiheessa

Tervehdys!

 

Kun tuolla lentoyhtiöuutisten puolella oli juttu, kun joku nainen oli yrittänyt avata Air Francen koneen ovea, siinä kuitenkaan onnistumatta. Tähän asti olen ymmärtänyt, että ovet ovat "plug door" -tyypisiä, ja paine-eron vallitessa ovea ei näin pysty aukaisemaan lennon aikana. Mutta esimerkiksi tässä videossa ovi ei näyttäisi kyseisen malliselta? Videossahan käsketään myös tarkastamaan paineistus ennen avaamista. Eli onko joidenkin koneiden ovien avaaminen mahdollista lennon aikana (eikö kaikki Airbusien ovet ole saman tyyppisiä)?. Jos on, miksi plug dooreista on luovuttu ajan mittaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta esimerkiksi tässä videossa ovi ei näyttäisi kyseisen malliselta?

Videossahan käsketään myös tarkastamaan paineistus ennen avaamista.

 

Vaikkei tuo ovi videossa niin selkeesti tulppamalliselta vaikutakaan, niin kyllä se silti tulppa on. Lukitusmekanismi taisi olla sellainen, että avattaessa ovi tulee aluksi hitusen sisäänpäin, mikä ilmeisesti on riittävästi, jottei ovea saa lennolla paine-eron vallitessa liikahtamaan. Paineistus tulee tarkistaa jäännöspaineen takia eli paine-eron ollessa maassa riittävän pieni, oven saa kyllä voimalla auki ja sen jälkeen se kabiiniin jäänyt ylipaine pullauttaa oven voimalla auki, mikä siis voi tehdä hallaa sille ulkopuolella seisovalle avaajalle, kun ovi tulee päin naamaa...

 

-m

 

ps. "Warning, injury risk!" tuntui olevan päivän hokema tuossa videossa..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia selventävästä vastauksesta! Videossa ovi vaan näytti "pullahtavan" auki :) Btw, Australiassa maahenkilöstä aukaisee ovet (ainakin suurimmaksi osaksi)? Suomessahan vissiin aina cabiinihenkilöstö hoitaa sen homman?

 

EDIT: Tulipa vaan nyt mieleen, että jos tuollaisen kahvan nyt vääntää lennon aikana "auki" -asentoon, niin eihän slide täyty/power assistant aktivoidu? Onkos tähänkin jotkut hienot systeemit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos ovet on "viritetty" ja ne avataan maassa, niin se laukaisee pelastussillat(liukumäet), tämän takia viritys täytyy poistaa ennen oven avaamista maassa. Tämän takia kuuluu usein ennen koneen liikkeelle lähtemistä cabin crew:n fraasi: "cabin crew take your door positions, arm your doors and cross check". 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep aina sisäpuolelta avattaessa kun ovi on "armattu" niin slide laukeaa, mutta ulkopuolelta avatessa mekanismi poistaa "armauksen", joten ovi on aina turvallista avata ulkoapäin paitsi silloin jos kabiiniin on jäänyt jäännöspainetta -> Ovi tulee vauhdilla naamalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep aina sisäpuolelta avattaessa kun ovi on "armattu" niin slide laukeaa, mutta ulkopuolelta avatessa mekanismi poistaa "armauksen", joten ovi on aina turvallista avata ulkoapäin paitsi silloin jos kabiiniin on jäänyt jäännöspainetta -> Ovi tulee vauhdilla naamalle.

 

Mutta entäs jos oven siis aukaisee ilmassa, kun ovi on armattu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen ovet on myös saatava auki miehistön tai mekaanikkojen toimesta aamuisin kun kone lähtee remote:sta lennolle. Miehistö avaa suljetut ovet ulkopuolelta. Boeing malleissa avaaminen tapahtuu oven ulkopuolella olevaa kahvaa nostamalla. Samassa kahvassa, alapuolella itseasiassa, on yleensä punainen nappi/painike joka painetaan alas pelastusramppien armauksen poistamiseksi. Näin ramppi ei tule naamalle kun ovi avataan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep aina sisäpuolelta avattaessa kun ovi on "armattu" niin slide laukeaa, mutta ulkopuolelta avatessa mekanismi poistaa "armauksen", joten ovi on aina turvallista avata ulkoapäin paitsi silloin jos kabiiniin on jäänyt jäännöspainetta -> Ovi tulee vauhdilla naamalle.

 

Jäännöspaineiden estämiseksi, kabiinin paine ajetaan automaattisesti jonkun verran kentän korkeutta alemmaksi.

Ja jos kabiiniin jostain syystä nyt on jäänytkin painetta, niin ainakin airbussissa ovessa on vilkkuva varoitusvalo "Warning cabin pressurized"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta entäs jos oven siis aukaisee ilmassa, kun ovi on armattu?

No mutta, eihän sitä saa auki ilmassa paineistuksen ja oven tulppamaisuuden takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta, eihän sitä saa auki ilmassa paineistuksen ja oven tulppamaisuuden takia.

 

Mutta siis saahan kahvan nostettua/väännettyä aukiasentoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahva ylhäällä ei ole sama kuin ovi auki.

 

Kahva on mitoitettu siten että sen murtolujuus on pienempi kuin ovan avaukseen tarvittava voima. Eli ei aukea.

 

Jo erittäin pieni paine-ero riittää pakottamaan oven kiinni, koska oven pinta-ala on suuri (luokkaa 1,5 - 2,5 neliömetriä = 15000 - 25000 neliösenttiä). Pieni painevuotokaan ovessa ei riitä pienentämään paine-eroa eli ovea suljettuna pitävää voimaa, koska koneen rungon tilavuus, siis ilmamäärä, on suuri.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahva ylhäällä ei ole sama kuin ovi auki.

 

Siis ajattelin, että kun kahvaa vääntää, niin se saa jo aikaan sliden täyttymisen. Mutta ilmeisesti se täyttyy, vastaa kun ovi on auki...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta siis saahan kahvan nostettua/väännettyä aukiasentoon?

 

Aika hurjaa lähteä väittelemään Kempaksen kanssa lentokoneiden tekniikasta ;), mutta minusta tuota A330:n kahvaa ei pitäisi lennolla saada edes väännettyä aukiasentoon. Koska mielestäni juuri se kahvan kääntäminen vetää ovea ylöspäin/sisäänpäin, eli tätä liikettä ei saa tehtyä kabiinin ollessa lennolla paineistettuna. Tätä teoriaa tukisi oven hätäavausmekanismi: oven ollessa armattuna kahvan kääntäminen nostaa tulppaoven kolostaan pois ja typpipatruuna suorittaa oven avaamisen automaattisesti. Samalla slide laukeaa. Tämä tarkoittaisi siis, että kahvan ollessa aukiasennossa, ovikin olisi vapaa aukeamaan, ts. kahva ylhäällä olisi sama kuin ovi auki. ???

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hurjaa lähteä väittelemään Kempaksen kanssa lentokoneiden tekniikasta ;), mutta minusta tuota A330:n kahvaa ei pitäisi lennolla saada edes väännettyä aukiasentoon.

 

Josko tuo Jarmon toteamus liityy siihen, että se kahva voidaan saada väännettyä aukiasentoon ilman, että ovi aukeaa, jos/kun sieltä ovesta murtuu joku tämän mukaan mitoitettu mekanismin osa (eikai sen murtuvan osan tarvitse olla välttämättä itse kahva kuiteskaan).

 

1,5 neliön ovi ja 0,5 bar paine-eroa...ovea pitäisi paikallaan köykäinen 7,5 tonnin voima (siis 75kN). Jos avauskahvan pään liikeradan pituus olisi 50 cm ja sen aiheuttama liike ovessa vastaavasti 1 cm painetta vastaan, vaadittava voima olisi kahvan päässä (ilman kitkojen ja tiivisteiden huomioimista) 150 kg (1,5 kN).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään