Jarmo Puntanen

Kerro sakkauksen hallintaan liittyvästä lentokoulutuksestasi

38 viestiä aiheessa

Niin, eikös Pyrykin kahden hengen kuormalla varoittanut lähestyvästä sakkauksesta muljahtamalla selälleen?  ;D

...kerro lisää...mitä teki kun oikeesti sakkasi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...kerro lisää...mitä teki kun oikeesti sakkasi?

 

Noh, kait se toisen siiven sakkaus oli aikas oikea  :o

 

Tuosta Joelin jutusta tuli vielä mieleen ne kesykoneiden siivekejarrutusta dramaattisemmat "kytkentä-ilmiöt" joita nopeille yläperäsimellisille töpösiiville sattui: luulit pyytäneesi ohjaimilla kaartoa oikealle ja kone kääntyykin kahden väärän akselin suhteen ihan eri suuntaan. Tämä menee edelleen kauemmaksi alkuperäisaiheesta, mutta häiriintyneitä virtauksia siinäkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eikös Pyrykin kahden hengen kuormalla varoittanut lähestyvästä sakkauksesta muljahtamalla selälleen?  ;D

 

Olen lentänyt Pyryllä. Pitää olla tarkkana, niin ei muljahda.

JOS painaa vähänkin jalkaa, niin muljahti jalan puolelle, ja nopeasti .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VETO POIS - KALLISTUS POIS.. tehon lisäys osittain samaan aikaan; olet pois sakkauksesta! Ihan sama oletko silmukan laella selällään sakkaamassa tai oikein päin; sama sääntö pätee. Ainoa poikkeus Draken, jossa sakkauksen alkaessa vedetäänkin sauva taakse ja koneen nokan alkaessa laskea työnnetään sauva eteen.

Perusperiaate on, että aina vetoa löysäämällä saat kohtauskulman eli alfan pienemmäksi, jolloin virtaus palaa siipeen: tämä on sitä perusaeromystiikkaa, joka on hyvä tuoda konkreettisesti selväksi PPL(vast)- oppilaalle koulukeikoilla.  Siipi sakkaa aina samalla kohtauskulmalla (tietyssä asussa).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys: saako sakkausta harjoitella yksin vai pitääkö opettaja olla mukana??? Entä syöksykierre? Molempia tehnyt opettajan kanssa kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys: saako sakkausta harjoitella yksin vai pitääkö opettaja olla mukana??? Entä syöksykierre? Molempia tehnyt opettajan kanssa kyllä.

 

Omalla koneellahan saa tehdä lentosääntöjen ja koneen lentokäsikirjan puitteissa mitä vain. Jos lentää toisen koneella, voi omistajalla olla omia näkemyksiään siitä minkälainen lentotoiminta on turvallisuutta vaarantamatonta. Yleensä ensimmäinen sallitaan yksin, jälkimmäistä ei välttämättä.

 

-Oskari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Seuraava tyhmä kysymys: Onko GA ( Kesna/Piipperölinja ) koneissa potkurilinja yleensä koneen keskilinjassa vaakatasossa. Toisin sanoen aiheuttaako tehon lisääminen nokka ylös / nokka alas momentin kenties? Ja jos niin onko sillä jotain vaikutusta sakkauksesta oikaisemiseen konetyypeittäin?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava tyhmä kysymys: Onko GA ( Kesna/Piipperölinja ) koneissa potkurilinja yleensä koneen keskilinjassa vaakatasossa. Toisin sanoen aiheuttaako tehon lisääminen nokka ylös / nokka alas momentin kenties? Ja jos niin onko sillä jotain vaikutusta sakkauksesta oikaisemiseen konetyypeittäin?

 

 

 

 

 

Moon rakentanut ja suunitellut vaan yhden moottoripukin piipperoon,potkuriakseli suunnattu hieman alaspäin ja oikealle kuskinpaikalta katseltuna silloin kun moottori pyörii myötäpäivään.(myötäpäivään samalta paikalta katsottuna)

 

Kysymys muutamasta asteesta,käännöskohta ei ole kampiakselin pää,kohta sijatsee suunnilleen moottorin keskellä.Eli toisinsanoen propelli ei ole edes keskellä konetta.

 

Tää käännös oikealle siksi että alaspäin menevällä potkurinlavalla on suurempi alfa kuin ylöspäin menevällä.

 

Tämä noin yleisesti,asteet konekohtaisia ja tarkkoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Arvelinkin ( ensimmäisen ) vastauksen tulevan jostain sieltä suunnalta  8)

 

Toki varmasti tarkkoja ollaan tuon pukin suuntauksen kanssa, ei epäilystä. Mutta edelleenkin ihmettelen sitä että vaikuttaako kaasun lisääminen millään tavalla koneen kohtauskulmaan. Tai siis vaikuttaahan se aina tavallaan, mutta siis "vetämällä" konetta johonkin tiettyyn suuntaan, ylös tai alaspäin?

 

Muistelen jostain lukeneeni ( ja tietenkin simussa ) että suuritehoisilla potkurihävittäjillä olisi ollut tällaista havaittavissa tehonmuutosten yhteydessä? Ne harvat kerrat kun IRL olen itse puikoissa ollut ( valvonnann alaisena luonnollisesti ), huomio on tasan kyllä kiinnittynyt aivan muuhun kun tuon tarkkailemiseen. Eikä oltu sakkausta lähelläkään ja hyvä niin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvelinkin ( ensimmäisen ) vastauksen tulevan jostain sieltä suunnalta  8)

 

Toki varmasti tarkkoja ollaan tuon pukin suuntauksen kanssa, ei epäilystä. Mutta edelleenkin ihmettelen sitä että vaikuttaako kaasun lisääminen millään tavalla koneen kohtauskulmaan. Tai siis vaikuttaahan se aina tavallaan, mutta siis "vetämällä" konetta johonkin tiettyyn suuntaan, ylös tai alaspäin?

 

Muistelen jostain lukeneeni ( ja tietenkin simussa ) että suuritehoisilla potkurihävittäjillä olisi ollut tällaista havaittavissa tehonmuutosten yhteydessä? Ne harvat kerrat kun IRL olen itse puikoissa ollut ( valvonnann alaisena luonnollisesti ), huomio on tasan kyllä kiinnittynyt aivan muuhun kun tuon tarkkailemiseen. Eikä oltu sakkausta lähelläkään ja hyvä niin  ::)

 

Tekis mieli vastata mutta jätän asiantuntijoille.

 

Tässä muuten kuva jigg:istä moottoripukkiin.

 

Edit/Kuva siirretty roskakoriin aiheeseen kuulumattomana.Vaikka onhan propellin lavallakin kohtauskulma ja sakkaus...... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissä syöksykierre kuului, kun siellä aikanaan 1991-1993, opetin normaaliin PPL kurssiin ja niitä tehtiin ilman varjoja tai mitään muutakaan ihmeellistä normaaleilla Cessnoilla ja Pipereilla. Muistan tapauksen että oppilas oli 65 v ja painoi n. 160 kiloa. En saanut C172.sta millään kierteeseen kun kone oli todella etupainoinen sattuneesta syystä. Lopuksi power on stall, juuri ennen sakkausta kun nokka oli taivast kohti cross control stall eli täysi veto, ratti vasemmalle, ja oikea jalka pohjaan ja about katon kautta kierteeseen. No silloin olin sinkku ja 22 v eikä jotkut varjot könyt edes mielessä. Kysehän oli normaalista PPL opetuksesta. Ei tulis nyt mieleenkään tehdä samaa. Ja muistakaa että jos kone menee kierteeseen on se 1 G:n liike. Eron jyrkkään spiraaliin tunnistaa siitä että kierteessä nopeusmittari näyttää vakiona lähellä nollaa, spiraalissa vauhti kasvaa koko ajan.

T: Perttu

 

Taisi tapahtua lukuisia onnettomuuksi USA:ssa koulutuksen aikana joissa menehtyi sekä oppilas että opettaja näitä kierteitä harjoitellen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ei ollut vislausvälineitä koneessa, joten tuntumalla ja mittareihin pikavilkaisten vain :)

 

(Oho, edellinen viesti katosi! Tarkoitin vastata kaartosakkausharjoitteluun, jossa oikaisu pillin vihellettyä pelin poikki)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoittanut on "joutunut" harjoittelemaan sakkauksen täysillä tehoilla.En toki voi taata että se kuuluu edes täällä opetusohjelmaan.

 

Ainoa ero se että vedetään nousuun täysillä tehoilla,IAS 63 kt piippero 28,sitten ratti vatsaan ja kuula keskellä.

 

Tuli jarrutusjäljet alushousuihin ensimmäisellä kertaa,ei enää. :)

Aina vain kaksi kyydissä harjoitellessa,Suomessa lienee sallittua takapenkkiläinen mukana.

 

 

Tuolla ameriikan puolella täysillä tehoilla sakkaus kuuluu ihan vakiokouutusohjelmaan.

Suomessa en muista sitä harjoitellun ollenkaan. Itse olen tuta täydet tehot päällä sakkausta

harjoitellut Cirrus SR20 ja Cessna C172 koneilla ja ainakin molemmat sakkaavat erittäin kiltisti, melkein

huomaamattomast jos kuula on keskellä.  Muutenkin ameriikan ohjelmassa tunnutaan noita

sakkauksia ja melkein sakkauksia harjoittelemaan enemmän. Hidaslentoa niin että sakkausvaroittien

pilli soi koko ajan ja sitten opettaja käskee kaartamaan haluttuun lentosuuntaan.

 

Kun katsoin tuota NTSB:n onnettu´omuusvideota niin vaikutti kyllä että T-pyrstöinen kone

olisi mennyt syväsakkaukseen, eli nokka noussut kun kone oli sakannut ...

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään