Joni Miinalainen

Turvatarkastajat uhkaavat lakolla Helsinki-Vantaalla

70 viestiä aiheessa

Ja asiakkaathan kilpailutuksesta yleensä kärsivät.

 

:o Oho, kirjoititko tämän tosiaan saitilla jossa useimmat vannovat kilpailun kaikenparantavaan voimaan, ja innolla odottavat sitä päivää jolloin joku rupeaa kilpailemaan kaikkia valtion "monopoleja" vastaan ja räjäyttävät pankin....  ;) (sorry, ei voinut välttää, oli ihan pakko)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Oho, kirjoititko tämän tosiaan saitilla jossa useimmat vannovat kilpailun kaikenparantavaan voimaan, ja innolla odottavat sitä päivää jolloin joku rupeaa kilpailemaan kaikkia valtion "monopoleja" vastaan ja räjäyttävät pankin....  ;) (sorry, ei voinut välttää, oli ihan pakko)

 

Muuten hyvä, mutta huti tuli. Kilpailutus ja kilpailu valtion monopoleja vastaan ovat ihan eri asioita. Kaiken lisäksi kilpailutuksella ja vapaalla kilpailulla ei juurikaan ole tekemistä toistensa kanssa.

 

Vapaassa kilpailussa asiakkaat päättävät keneltä ostavat. Kilpailutuksessa kilpailutuksen suorittaja päättää että millä reunaehdoilla kilpailutus suoritetaan ja sitten valitsee sopivimman siihen tehtävään. Kilpailutuksessa kukaan ei juurikaan välitä asiakkaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vapaassa kilpailussa asiakkaat päättävät keneltä ostavat. Kilpailutuksessa kilpailutuksen suorittaja päättää että millä reunaehdoilla kilpailutus suoritetaan ja sitten valitsee sopivimman siihen tehtävään.

 

Mutta eikö vapaassa kilpailussakin asiakkaat päätä ne reunaehdot millä kilpailu suoritetaan ja ratkaistaan? Esim meikäläinen haluaa Lontooseen Suomesta. Minä itse päätän otanko mukaan kaikki yhtiöt vai vaan esim perinteiset yhtiöt tai halpikset. Ja hyväksytäänkö koneenvaihtoja. Näin pääsen lopputulokseen vain minun lähtökohdistani.

 

Se, että kukaan ei välitä asiakkaasta, on kyllä väärinymmärrys. Jos yhtiö toimii asiakaspalvelualalla, ei ole yksinkertaisesti muuta vaihtoehtoa kuin varmistaa sopimuksin, että homma toimii. Se on vaan tämä "enemmän ja halvemmalla" -mentaliteetti meissä kuluttajissa joka vie usean kilpailuttajan harhaan, että ainoa millä on merkitystä on raha. Eikö täälläkin huudella vähän väliä jonkun toimesta esim juuri Finnairin hintoja vastaan, ymmärtämättä, että jos maksaa Ladan hinnan, Ladan saa.

 

En nyt väitä, että kilpailutus olisi aina järkevää tai toivottavaa, tai että se aina menee putkeen. Itse olen valmis maksamaan muutaman rovon enemmän tietyissä tilanteissa että saan sitä parempaa. Ja tässä turvatarkastustapauksessa kyseessä on SOL-yhtiöiden idea (...joka ei liene edes heidän keksimä) teettää turvatarkastajilla joitain muita töitä (?) ruuhkapiikkien välissä, joka on mahdollistanut ilmeisesti riittävästi halvemman tarjouksen, ilman että turvatarkastuksen palvelutaso kärsisi (kai). Aika näyttää, toimiiko homma. Eniten huolissaan pitäisi olla ammattitaitoisen turvatarkastushlökunnan saatavuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten huolissaan pitäisi olla ammattitaitoisen turvatarkastushlökunnan saatavuudesta.

 

Perjantaina katselin kotimaan turvassa niitä ammattitaitoisia turvatarkastushenkilökunnan jäseniä. Ne olivat niitä, jotka olivat töissä silloin kun lentomatkustajat tarvitsivat tuota välttämätöntä joskin vähemmän nautinnollista palvelua.

Kukahan tässä on asiakas? Finavia vai lentomatkustaja?

 

Ihan hirveesti en tuntenut sympatioita mielenilmausta kohtaan, kun en oikein kyennyt sen kohdetta paikallistamaan.

Oliko mielenilmaus suunnattu turvatarkastuksen suorittajayhtiötä (ISS, Securitas??) vastaan, palvelun ostajaa (FINAVIA) vastaan, sopimuksen napannutta firmaa (SOL) vastaan vaiko homman maksajaa (lentomatkustaja) vastaan?

Matkustajan näkökulma asiasta on aika selvä.

Onneksi lentoni oli iltasella jollin homma oli jo melko hyvin hanskassa.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelma noissa mielenilmauksissa on se, että ne useimmiten vaikuttavat eniten tavallisen ihmisen elämään, jolla ei oikeasti ole sananvaltaa neuvotteluissa tai kilpailutuksissa. Tulee lähinnä mieleen muutaman vuoden takaa pääkaupunkiseudun bussilakot. Enitenhän ne koskettivat tavallisen tallaajan elämää, eivätkä suinkaan päättävien eliten jäsenien elämää, heistä suurin osa taisi kuitenkin kulkea omalla autollaan töihin. Kaipa yritys on saada se tavallinen tallaaja heräämään ja näkemään mikä tilanne on, ja miksikä se voi muuttua, ja toivon mukaan tavalliset tallaajat sitten valittavat suurissa määrin niille päättäville elimille aiheuttaen tilanteen muuttumisen.

 

Jos kerran tämä ei ollut sinusta oikeanlainen mielenilmaus päättäviä elimiä kohtaan, niille kerrohan sinä viisaampana se keino joka olisi?

 

Itse en taida keksiä muuta kuin sen, etteivät nämä koulutetut turvatarkastajat hae SOLille töihin, jolloin SOL vetäisi koko hommassa vesiperän. Loppujen lopuksi tämäkin voi, ainakin tilapäisesti, osua taas matkustajan nilkkaan, kun turvassa ei tarkastajia yksinkertaisesti olisi töissä. Se varmasti lähettäisi selvemmän viestin päättäville tahoille siitä, ettei ammattitaitoista porukkaa käsitellä kuin mitä tahansa heittopussia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mielenilmauksesta oikeastaan tuli selväksi se, että jotkut eivät olleet tyytyväisiä johonkin.

Sen tiedän keitä ketutti, mutta mikä, jäi kyllä ihan täysin epäselväksi.

 

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kerran tämä ei ollut sinusta oikeanlainen mielenilmaus päättäviä elimiä kohtaan, niille kerrohan sinä viisaampana se keino joka olisi?

 

Oikeesti, kyllä muualla on parempaa osaamista tämän suhteen kuin minulla. En mä viisaammaksi itseäni väittänyt.

 

Enkä muuten ole ottanut kantaa työntekijäosapuolen tai minkään muunkaan osapuolen puolesta tai vastaan. Kommentti oli matkustajan ja ilmailualaa seuraavan ihmisen näkökulmasta kirjoitettu.

 

Oikeutettuja (ja oikein suunnattuja) mielenilmauksia voin omillakin (vähäisillä) toimillani tukea.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sen tiedän keitä ketutti, mutta mikä, jäi kyllä ihan täysin epäselväksi.

 

-M-

 

 

Se mikä ketutti on palkkapussin huomattava oheneminen siirryttäessä kiinteistöalan tessiin. Kyllä tuo on mielestäni aika selvästi tuotu esiin uutisoinnissa sekä myös tällä foorumilla. Vai olisitko itse tyytyväinen, kun tilipussi ohenee kolmanneksella ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiakaspalvelualalla (=mikä tahansa ala jossa työntekijä on suoraan tekemisissä tavallisen kansalaisen kanssa) on vaikea toteuttaa mielenilmausta, joka ei hankaloittaisi tavallisen ihmisen/kuluttajan/matkustajan elämää.

 

Paperimiesten lakkoilu oli siis helpompi kestää, kun ei se vessapaperi loppujen lopuksi loppunutkaan? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paperimiesten lakkoilu oli siis helpompi kestää, kun ei se vessapaperi loppujen lopuksi loppunutkaan? ;)

Et sitten sattunut huomaamaan miten jälleen kerran lakon jälkeen se paperirulla kapeni ja paperin laatu heikkeni? ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paperimiesten lakkoilu oli siis helpompi kestää, kun ei se vessapaperi loppujen lopuksi loppunutkaan? ;)

 

Mikä olikin hyvä juttu!

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Oho, kirjoititko tämän tosiaan saitilla jossa useimmat vannovat kilpailun kaikenparantavaan voimaan, ja innolla odottavat sitä päivää jolloin joku rupeaa kilpailemaan kaikkia valtion "monopoleja" vastaan ja räjäyttävät pankin....  ;) (sorry, ei voinut välttää, oli ihan pakko)

 

Kilpailutus on hyva asia, mutta vaatimus halvimman tarjouksen valitsemisesta huono. Tama SOL:in valinta on vahan sama asia kuin allekirjoittanut menisi tilaamaan painotyon yritykselta, jolla ei ole kirjapainoa, ei kirjapainoalan kokemusta eika edes viela henkilokuntaakaan palkattu, mutta joka lupaa muita halvemman tarjouksen.

 

Toisaalta, Finavia pystyy sanelemaan asiakkaillensa sellaiset hinnat, joiden tulisi kattaa toiminnasta syntyvat kustannukset. Asiakkailla (lentoyhtioilla kuin matkustajillakaan) ei ole kovinkaan montaa kilpailevaa vaihtoehtoa valittavanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et sitten sattunut huomaamaan miten jälleen kerran lakon jälkeen se paperirulla kapeni ja paperin laatu heikkeni? ;)

 

 

Ainahan voi valita ulkomailla valmistettua vessapaperia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan lentokentän turvatarkastuksissa oli tänä aamuna tavallista ruuhkaisempaa. Osa uuden turvatarkastuspalvelun työntekijöistä ei tullut töihin, eivätkä kaikki tarkastuslinjat olleet auki.

 

"Meillä oli tarkoitus, etteivät matkustajat edes huomaisi turvatarkastusyhtiön vaihtumista tänä aamuna", Reijo Tasanen kertoi ennen koneeseensa nousua.

 

Syytä työntekijöiden puuttumiseen ei vielä tiedetä. Tänään lentokentän turvatarkastuspalvelujen tuottajana aloittanut Sol Palvelut kertoo asiasta lisää yhdeltätoista.

 

HS.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tarkoituksena on jonotuttaa ihmisiä ??? Öööh??

 

"Nyt jonot venyivät puoleen tuntiin kun tavoitteena on enimmillään 15 minuutin jono turvatarkastuksiin."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syytä työntekijöiden puuttumiseen ei vielä tiedetä. Tänään lentokentän turvatarkastuspalvelujen tuottajana aloittanut Sol Palvelut kertoo asiasta lisää yhdeltätoista.

 

Vaan eipä kertonut ainakaan omilla nettisivuillaan. Sen sijaan Hesarin päivitetyssä uutisessa kerrotaan, että Helsingin Sanomien saamien tietojen mukaan osa SOL Palveluille siirtyneistä vanhoista turvatarkastajista jäi yksinkertaisesti tulematta töihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o! Minä olin siellä ja sain omin silmin "ihailla", miten puoli kasin maissa aamulla jono venähti muutamassa hetkessä Teekakkosesta piiiitkälle Teekolmosen ohi käytäville. Ei onneksi haitannut minua, mutta jotkut pikkulapsia kantaneet perheet joutuivat anelemaan etuilulupia ja varmaan monelle menijälle kävi hassusti ehtimisten kanssa :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaina 2.10 tuli seisoskeltu T2:ssa turvatarkastusjonossa klo 5.45 aikaan ja kellon lähestyessä kuutta oli pakko mennä aitojen ali ja ohittaa koko jono. En ollut ainoa, joka sitä joutui tekemään. Yksi tarkastuslinja auki ja koko turvatarkastuskarsina täynnä ihmisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään