Ilari Kousa

Perukselta finaaliin?

7 viestiä aiheessa

 

Moi,

 

Olen etukäteen opiskellut (viitaten aiempaam ketjuuni) PPL-teoriaa ja treenaillut simussa laskukierroksia. Ongelmana on se, että over- tai undershoottaan finaalin ajautuen baanan sivuun jolloin loppuosa menee päin peetä. Katsotaanko IRL peruksella jatkuvasti sivuikkunasta rataa ja koitetaan arvioida oikea hetki? King Schoolsin kurssissa on yleensä selitetty asiat hyvin, mutta tämä jäi epäselväksi.

 

Ilari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen voin kertoa, että oikealla koneella nätin laskukierroksen tekeminen on helpompaa kuin virtuaalipulkalla simussa (mikäli käytössä on vain se yksi näkymä eteen eikä sellasia isojen simujen 200 asteen visuaaleja). Eli ohjaamosta kurkitaan ulos sitä kiitotien sijaintia sekä myötätuulessa että peruksella. Sen sijaan oikealla koneella laskeutumista ei pysty simuharjoittelulla hyväksi hieromaan, mutta tästähän onkin jo oma threadinsä..

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten jo vastattiinkin, oikealla koneella kenttä on jatkuvasti näkyvissä laskukierroksen aikana. Siinä näkyy kerralla koko näkymä, eikä tarvitse painella nappeja katsoakseen eri suuntiin. Simulla en kyllä kunnolla osaa normaalia laskukierrosta, pienkoneella se ei kuitenkaan tuota hankaluuksia irl.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten on kyllä tietysti eroa millaisella konella lentää. Ylätasoisella pikkucessnalla kenttä häviä täysin näkyvistä kaartaessa myötätuulesta perukselle ja perukselle finaaliin. Mutta kyllä sen kentän sijainnin hahmottaa tosielämässä paremmin kuin tietokonemonitorista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten on kyllä tietysti eroa millaisella konella lentää. Ylätasoisella pikkucessnalla kenttä häviä täysin näkyvistä kaartaessa myötätuulesta perukselle ja perukselle finaaliin.

 

No joo, hetkeksi ehkä. Mutta kyllä sen kiitotien käytännössä saa pienellä kurotuksella näkyviin tuulilasin reunaan ennen kun pitää suoristaa perukselle. Joten käytännössä asialla ei ole suurta merkitystä. Ja jollain Cardinalilla hyvinkin aikaisin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskukierros kannattaa myös mitoittaa siten, että lentää myötätuulen reilun matkan päässä laskettavasta kiitotiestä ja tekee perusosan ja finaalin riittävän kaukana kiitotiestä, näin saa asiat onnistumaan niin simussa kuin tosielämässä. Jos tulee myötätuuleen aivan kiitotien läheltä ja tekee perusosan liian läheltä niin silloin tulee näitä pitkäksi kaartamisia ja finaali on yhtä kiemurtelua, joten ei kannata olla liian hätäinen laskukierroksessa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään