Ilkka Toivanen

Taipalsaaren lentokentän historia?

39 viestiä aiheessa

Hei,

 

Tämä sopisi myös ilmailu-uutisiin, mutta ajattelin laittaa tänne, kun Etelä-Saimaan artikkelissa kysytään tietoja Taipalsaaren lentokentän historiasta.

 

http://www.esaimaa.fi/page.php?page_id=4&news_id=200917098599&rss=1

 

Työryhmä on kiinnostunut kaikista Taipalsaaren lentokenttää koskevista dokumenteista. Muistiinpanojen ja muiden kirjallisten lähteiden lisäksi tutkimukseen kaivataan valokuvia, piirroksia ja omakohtaisia muistoja tai muilta kuultuja tarinoita. Aineisto tuotetaan julkaisukuntoon, ja se pyritään julkaisemaan kirjana.

 

Yhteystiedot löytynevät epäilemättä huomisen paperilehdestä tai Etelä-Saimaan toimituksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taipalsaaren kentän historia on jäänytkin aika tuntemattomaksi, joten hyvä että asia otetaan esille. Lähinnä kenttä tulee mainituksi kirjoissa Jatkosodan viimeisen kesän -44 torjuntataistelujen tukikohtana, jolloin toiminta siellä oli vilkkaimmillaan.  Tällöin sieltä toimi Hävittäjälentolaivue 34:n 1. ja 3. lentue Messerchmitteineen kesäkuun 23. päivästä lähtien aina elo-syyskuuhun asti.

 

Lentolaivue 10 Fokker C.X- koneineen lensi kyllä jo 15.2.1940 Talvisodan aikaan Taipalsaaresta, mutta vain kuukauden päivät, jonka jälkeen Lentolaivue 12 (Fokker C.X ja Gladiator-koneet) siirtyi sinne. Nämä laivueet olivat maayhteistoimintalaivueita.

 

Taipalsaaren kenttä

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lentolaivue 10 Fokker C.X- koneineen lensi kyllä jo 15.2.1940 Talvisodan aikaan Taipalsaaresta, mutta vain kuukauden päivät, jonka jälkeen Lentolaivue 12 (Fokker C.X ja Gladiator-koneet) siirtyi sinne. Nämä laivueet olivat maayhteistoimintalaivueita.

[/url]

 

Jukka

Vedetään off topic heti. Mites Noi Fokkerin tyyppimerkinnät, nehän on roomalaisilla numeroilla, eikö. Esim D. XXI lausutaan D 21, lausutaanko C.X   C.10 ? ( olen kuullut myös "cee äks")

Takaisin aiheeseen. Tässä tuo kenttä.

[ attachment removed / expired ]

 

Onhan siellä lentokonekin

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedetään off topic heti. Mites Noi Fokkerin tyyppimerkinnät, nehän on roomalaisilla numeroilla, eikö. Esim D. XXI lausutaan D 21, lausutaanko C.X   C.10 ? ( olen kuullut myös "cee äks")

 

Suomen Ilmavoimien käyttämä muoto on "CX" tai "C.X". Lausutaan klassisessa latinassa "kee dekem" (X=10) tai "kee ks" (X=X).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmavoimien käyttämä muoto on "CX" tai "C.X". Lausutaan klassisessa latinassa "kee dekem" (X=10) tai "kee ks" (X=X).

 

Onpa uljasta nähdä kerrankin klassisen latina ääntämisohje täällä  :thmbup:

 

"Kikero koittaa kelloa vai sisero soittaa selloa?"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No miten ne Vokkerien CX ja XXI nimet sanotaan lassillisella Suomen kielellä?

 

Fokkerin lentokonetyypit on numeroitu & nimetty latinaksi niin ne luonnollisesti äännetään myös latinan osoittamalla tavalla. Roomalaiset numerot voi mieltää Suomessa kirjaimiksi ja ääntää miten haluaa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No miten ne Vokkerien CX ja XXI nimet sanotaan lassillisella Suomen kielellä?

 

jk

 

No varmaan ainakin Frans-Kalle, Ukko-Mokkeri ja Waspi-Fokkeri... ;);D

 

Mutta palattaisiinko sitten vähitellen taas varsinaiseen aiheeseen, eli Taipalsaaren kenttään. Löytyisikö vanhoja kuvia tai karttoja myös tänne näytille.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääseekö Taipalsaaren kenttään tutustumaan, vai onko se vielä jotain puolustusvoimain harjoitusaluetta johon on pääsy kielletty ? Olisi kiva pyöräretken kohde.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääseekö Taipalsaaren kenttään tutustumaan, vai onko se vielä jotain puolustusvoimain harjoitusaluetta johon on pääsy kielletty ? Olisi kiva pyöräretken kohde.

 

Hannu

 

Puolustusvoimien sivuilla on tietoa, että Taipalsaaressa pidetään ampumaleirejä ja mm. sotilaspoliisiharjoituksia, joten taitaa olla "piikkilankaa" välissä vielä. Paikalliset tietävät varmaan paremmin, Toivasen Ilkka ja kumppanit?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolustusvoimien sivuilla on tietoa, että Taipalsaaressa pidetään ampumaleirejä ja mm. sotilaspoliisiharjoituksia, joten taitaa olla "piikkilankaa" välissä vielä.

 

Varsinaisella lentokenttäalueella ei ammuta joten siellä pitäisi olla mahdollisuus vierailla. Esimerkiksi Sotinpuron (Nurmeksessa) ampuma-alueen eri osiin päästetään metsästäjiä myös ammuntojen aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... siis arabialainen numerointi luetaan arabiaksi, vai?

 

Arabialaiset numerot ovat olleet käytössä Ruotsi-Suomessa jo 1400-luvulta lähtien ja kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen suosittelema numerointitapa. Roomalaisia numeroita ei taas käytetä oikeastaan missään virallisessa yhteydessä ja siksi ne tulisi lausua latinaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävimme ”ATC” Mara Sinisalon kanssa Taipalsaaressa sekä 25. että 26.8.1972.  Ei ollut Heikin kuvien tapainen, koska kasvoi pieniä koivuja ja niitä kiertyi Arrowin pyörän akselin ympärille.  Kirjoitin tämän oikeastaan kysyäkseni : tietääkö kukaan missä Mara nykyisin on...?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävimme ”ATC” Mara Sinisalon kanssa Taipalsaaressa sekä 25. että 26.8.1972.  Ei ollut Heikin kuvien tapainen, koska kasvoi pieniä koivuja ja niitä kiertyi Arrowin pyörän akselin ympärille.  Kirjoitin tämän oikeastaan kysyäkseni : tietääkö kukaan missä Mara nykyisin on...?

 

 

Suomulla piti Nassakkaa muutama vuosi sitten. Näkyi paikan nimi vaihtuneen kun äsken katsoin. Taannoin oli sukumeetti sielläpäin ja tuli piipahdettua. Tuli juttusille kun näki että kädet lentelee pöydässä. Hänellä lienee jotain mökkejä tms muuallakin pohjoisessa, Sallassa taisi olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MiGikö siellä luuraa?

En ole nähnyt tarpeeksi läheltä mutta pojat kertoi että Draken on siellä sirpalesuojassa lähtövalmiina.

Tässä pari vuotta sitten kysyttiin noin epävirallisesti että saiskos sieltä käsin lentää purjekoneella ja vastaus myös epävirallisesti että "eiköhän se onnistu". Sitten kun virallisesti kysyttiin ja meille myös vastattiin niin eihän se onnistunutkaan :-\

Siitä siellä alueella kulkemisesta niin voihan sitä yrittää. Jotkut siellä ovat marjastaneet koko päivän, jotkut ei. Eikä siellä kysymättä ammuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole nähnyt tarpeeksi läheltä mutta pojat kertoi että Draken on siellä sirpalesuojassa lähtövalmiina.

Tässä pari vuotta sitten kysyttiin noin epävirallisesti että saiskos sieltä käsin lentää purjekoneella ja vastaus myös epävirallisesti että "eiköhän se onnistu". Sitten kun virallisesti kysyttiin ja myös vastattiin niin eihän se onnistunutkaan :-\

Siitä siellä alueella kulkemisesta niin voihan sitä yrittää. Jotkut siellä ovat marjastaneet koko päivän, jotkut ei. Eikä siellä kysymättä ammuta.

 

Drakeniksi minäkin sen arvuuttelin. Mutta kyllä taitaa tanner pölistä ja puut kaatua jos tuolta sannikosta tuon vanhan DK:n joku joskus saa ylös... ;) Meinaan lentämällä. Taitaa olla näitä valemaaleja.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Drakeniksi minäkin sen arvuuttelin. Mutta kyllä taitaa tanner pölistä ja puut kaatua jos tuolta sannikosta tuon vanhan DK:n joku joskus saa ylös... ;) Meinaan lentämällä. Taitaa olla näitä valemaaleja.

 

Niin, ei kait kukaan tosissaan kuvittelekkaan, että kone sieltä pois lennettäisiin, saati sitten, että olisi sinne lennetty  ::) Valemaalitarkoitukseen en kuitenkaan välttämättä usko, vaan luulisin, että kyse ole harjoitusrekvisiitasta. Ihan oikea kone se tosin tod. näk. on. Osaako kukaan sanoa, mikä yksilö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Fokkerin lentokonetyypit on numeroitu & nimetty latinaksi niin ne luonnollisesti äännetään myös latinan osoittamalla tavalla. Roomalaiset numerot voi mieltää Suomessa kirjaimiksi ja ääntää miten haluaa.  ;)

Käsittääkseni Fokker omaksui 1. maailmansodan aikana Saksassa käytetyn merkintätavan: http://aerofiles.com/_fok.html

 

Luulisin, että ääntäminen noudatti saksalaista tapaa.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni Fokker omaksui 1. maailmansodan aikana Saksassa käytetyn merkintätavan: http://aerofiles.com/_fok.html

Luulisin, että ääntäminen noudatti saksalaista tapaa.

 

Tyyppikirjain on saksan kielestä peräisin, mutta järjestysnumerot ovat roomalaisia. Kompromissina kirjaimen voi ääntää saksaksi ja numerot latinaksi, mutta saksalaisittain.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ei kait kukaan tosissaan kuvittelekkaan, että kone sieltä pois lennettäisiin, saati sitten, että olisi sinne lennetty  ::) Valemaalitarkoitukseen en kuitenkaan välttämättä usko, vaan luulisin, että kyse ole harjoitusrekvisiitasta. Ihan oikea kone se tosin tod. näk. on. Osaako kukaan sanoa, mikä yksilö?

 

Kunhan tuossa nyt vähän heitin huvikseni "hiekkaa Drakenin rattaisiin"... ;D Voipi tosiaan olla paremminkin harjoitusmaali, ja ajattelin "valemaalilla" lähinnä tällaisia kohteita, joita käydään matalalennoilla kuvaamassa harjoitusmielessä. Tai on ainakin joskus käytetty. Enpäs minäkään tiedä tarkemmin tuon DK-229:n varsinaista tehtävää, joskus näitä käytöstä poistettuja koneita on myös käytetty paloharjoituskohteina. Hiekkavallit on kyllä hienot siinä ympärillä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyyppikirjain on saksan kielestä peräisin, mutta järjestysnumerot ovat roomalaisia. Kompromissina kirjaimen voi ääntää saksaksi ja numerot latinaksi, mutta saksalaisittain.  ;)

 

Jos menet baaritiskille ja tilaat nelos tuopin saat kaljaa.

 

Jos hoet tiskillä IVA, IVA, IVA saat epämiellyttävän mulkaisun.

 

Jos sopertelet unus quinque, unus quinque (unus kinkue), saat todennäköisesti näpeillesi.

 

Jos tivaat unus, unus, unus, unus niin kuin antiikin roomassa neljä saatettiin ilmaista, sinut heitetään pihalle.

 

jk

 

ps. Fokker D XXI sanotaan suomeksi samalla lailla kuin Fokker D 21

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tämä menee aina näin ?. JSuomen  ilmavoimille joku vanha kone ei ole ollut minkään arvoinen, esim. Mersut, Fiatit, Brewsterit, Moranet, Hurricanet. Sitä voi pommittaa, rikkoa tehdä mitä vaan. Laitetaan maaliksi ym. Sitten menee parikymmentä vuotta ja ehjästä yksilöstä maksetaan miljoona. Olisiko sen yksilön varastoiminen maksanut sen miljoonan 20 vuodessa ? Miksi on näin lyhyt sihti ? Laitetaan vaikka häthätää kyhättyyn kaarihalliin, kyllä sen hallin hinta tulee kuitattua.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi tilanne ei enää ole aivan sama kuin viime sotien jälkeen tai vielä 1960-luvulla. Muun muassa viimeisen Fiatin FA-1:n kohtalo oli romuksi myyminen Siikakankaan varikon (lentokentän) reunalta vielä vuonna 1966! Uskomatonta! Onneksi kuvioon tuli mukaan vuonna 1969 perustettu Ilmailumuseoyhdistys ry, joka alkoi ajaa asiaa valtakunnallisen ilmailumuseon saamiseksi Suomeen. Sitä ennen museokoneita oli hajallaan siellä sun täällä eri varastoissa ja säilöissä. Ei niistä kaikista kovin paljon piitattu, ja koneita oli tuhottu jo aivan tarpeeksi. Eli paljon vaan ehti mennä kalustoa kirveellä palasiksi...erityisesti sotien jälkeen. Ei silloin ajateltu näin pitkälle. Metalli oli arvossaan tuolloin, ja maa köyhä...

 

Tänä päivänä on onneksi taltioitu Fougia, Migejä ja Drakeneita useaan eri museoon mukava määrä. Mutta olen kanssasi samaa mieltä, ei niitä yhtään liikaa ole jäljellä sittenkään. Ongelma on myös museoiden tilanahtaus ja esim. tällaisia kaarihalliratkaisuja tarvittaisiin, jotta koneet säilyisivät jotenkin edes. Menkijärvellä on mm. kylmä halli, josta löytyy paikallisen kerhon kokoelmasta MG ja DK. Hienoa, että niillä on katto päällä, ja tällainenkin taho on ottanut ne suojiinsa.

 

EDIT: Löysin tietoa, että Lentolaivue 24:n Lentue eli Osasto Ahola Brewstereineen tukeutui Taipalsaaren kentälle 2.7-22.7.1941 välisenä aikana.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään