Guest Olli Rantasalo

Purjelentokoneen seuranta

17 viestiä aiheessa

Kokeillaan Vesivehmaa Openissa kuinka purjelentokoneen seuranta kilpailuissa onnistuu GPS Tracking laitteen avulla. Käytännössä yhdellä kilpailijalla on mukana Globalsat TR-151 merkkinen laite joka lähettää kilpailijan tiedot internetiin GPRS yhteyden avulla 15 sekunnin välein.

 

Kilpailijaa voi seurata osoitteessa http://koti.phnet.fi/orantasa/testi2.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

tuli tästä mieleen, jokunen aika sitten PPLIR:n 'Instrument Flyer'-lehdessä oli juttu satelliittipuhelimista lennonaikaisena datalinkkinä. Hintojen edullisuus yllätti minut kovasti, verrattuna esim. ulkomaiseen roaming GPRS:ään, datan siirtohinnat olivat jopa edullisia!  NMEA-viestien lähettäminen ei viene paljoakaan kaistaakaan.

 

K.o. juttu löytyy webistäkin, http://www.pplir.org/images/stories/pplir_files/magazines/old/InstrumentPilot69.pdf ja sivut 9-12.

 

Tuollaisia satelliittiluureja ei vain taida kauheasti löytyä, investointikustannus vain yhtä tapahtumaa varten on turhan kova. Onko tuollaisia satelliittilaitteita käytetty Suomessa ollenkaan, löytyykö käytännön kokemuksia?

 

t.Pietu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo systeemi onkin nyt ollut jo kaksi päivää kokekäytössä, lauantain ja sunnuntain tiedot voiki käydä katsomassa tuolta samasta osoitteesta. Eihän sieltä siis ihan 100% varmuudella koko aikaa tule paikka tietoa. Kuitenkin kun analysoin lauantain dataa niin pisin erotus kahden viestin välillä oli 6 minuuttia, 93,5% tapauksista erotus oli alle kaksi minuuttia. Joten ei se lentokorkeus ihan koko aikaa sitä GPRS yhteyttä estä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika monella on muuten nykyään kännykässä GPS mitä voi hyödyntää samalla tavalla. Esim. Nokian malleista mm. N95, N96, N85, N82, N78, N79, E71 sisältävät sisäänrakennetun GPS-vastaanottimen.

Sijainnin jakamiseen on useita ohjelma, esim. Google latitude on näppärä tapa jakaa oma sijainti. Sijaintia voi tarkailla joko suoraan selaimella tai esim. puhelimessa google mapsilla. Siinä mielessä kätevä että voi tarkkailla kerralla useampaa kohdetta.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tarvittavien lupien kanssa?

 

Viestintävirasto 15X/2007 M

 

Määräys

LUVASTA VAPAIDEN RADIOLÄHETTIMIEN YHTEISTAAJUUKSISTA JA KÄYTÖSTÄ

 

Annettu Helsingissä 31 päivänä lokakuuta 2007

 

 

4 §

 

Matkaviestimet, GSM 900-, GSM 1800-, UMTS- ja 450 MHz digitaalisen

laajakaistaisen matkaviestinverkon päätelaitteet, satelliittipuhelimet,

 

---8<---

 

1.  Laitetta ei saa käyttää ilmassa olevassa ilma-aluksessa tai muussa

ilmailuun käytettävässä laitteessa, poikkeuksena kuitenkin GSM 1800 -

matkaviestinverkon päätelaitteet, joiden käyttö on sallittua ilmassa

olevassa ilma-aluksessa, jossa on ECC:n päätöksen ECC/DEC/(06)07

mukainen tukiasema.

 

 

--

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tarvittavien lupien kanssa?

 

Jeps, tästä on puhuttu monta kertaa aiemminkin. Kielto ei ole mikään vitsi vaan ihan merkityksellinen sen matkapuhelinverkon toiminnan kannalta. Lupiakin on joskus kyselty, eikä niitä saa käytännössä kuin sen puhelinverkon toiminnan tutkimiseen, ei tutkimiseen, jossa tarvittaisiin puhelinverkkoa (jos nyt on kuitenkin saatu, niin ihan mielenkiintoinen edistysaskel sekin).

 

Ymmärrän toki, että tuollainen on kiva ja ehkä hyödyllinenkin kokeilu, mutta se ei valitettavasti tee siitä sen luvallisempaa...

 

(tosin ajantasainen teksti on ficoran 15Y/2008 M, joka on muuttunut myös tältä kohdalta (ei esim. eritellä gsm-taajuuksia):

 

Matkaviestimet, GSM-, UMTS-, langattoman laajakaistaisen

liityntäverkon ja 450 MHz digitaalisen laajakaistaisen

matkaviestinverkon päätelaitteet, satelliittipuhelimet, Inmarsat-B, -C,

-D, -M, -M4-1, -BGAN ja –phone-2, EMS-MSSAT-, EMS-PRODAT-,

SpaceChecker S-SMS-, Thuraya-, muut päätöksen ECC/DEC/(02)11

mukaiset asemat, Arcanet- ja OmniTRACS-asemat, HESTsatelliittipäätelaitteet

sekä rautateiden GSM-R -verkkoon kuuluvat

päätelaitteet

 

1. Laitetta ei saa käyttää ilmassa olevassa ilma-aluksessa tai muussa

ilmailuun käytettävässä laitteessa, poikkeuksena kuitenkin GSM 1800 -

matkaviestinverkon päätelaitteet, joiden käyttö on sallittua ilmassa

olevassa ilma-aluksessa, jossa on ECC:n päätöksen ECC/DEC/(06)07

mukainen tukiasema.

 

)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitkeässä elävät urbaanilegendat verkon toimivuudesta :)

 

No kun ei se edes ole urbaanilegenda vaan ihan GSM-speksistä luettava juttu (3G:n kanssa tilanne on eri).

 

GSM:n kanavajako perustuu siihen, että samalle taajuudelle on ängetty 8 aikaväliä eli periaatteessa 8 puhelua voi olla samaan aikaan auki per taajuus. Tämä aikajakoisuus aiheuttaa sitten sen vaatimuksen, että eri etäisyydellä olevien puhelinten pitää osata edistää lähetystään sopivasti, jotta niiden lähetyspurske olisi oikeaan aikaan tukiaseman antennissa. Liian nopeasti (speksi on muistaakseni luokkaa 250-300km/h kohtisuoraan tukiasemaa kohti tai siitä pois) liikkuva päätelaite sotkee tuon ennakon laskennan, ja ko. päätelaitteen lähete menee päällekkäin viereistä aikaväliä käyttävän yhteyden kanssa. On siinä jonkinmoinen suojaväli toki, mutta se on säädetty tuon speksin mukaan. Laskennasta löytyy tietoa avainsanoilla "Timing advance".

 

Ei se verkko siitä sen kummemin toki hajoa eikä puhelinkaan, mutta eipä moista radioliikenteen häirintää oikein suositellakaan voi. Hitaammin liikkuvien lentimälaitteiden kanssa tilanne sitten vastaakin teknisessä mielessä lähinnä autoa. Erona toki on se, että tukiasemien antennit on yleensä suunnattu vähän maata kohti, toisaalta ilmassa ei ole puita ja rakennuksia vaimentamassa kenttää.

 

Edit: Korjattu viivästäminen edistämiseksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se verkko siitä sen kummemin toki hajoa eikä puhelinkaan, mutta eipä moista radioliikenteen häirintää oikein suositellakaan voi. Hitaammin liikkuvien lentimälaitteiden kanssa tilanne sitten vastaakin teknisessä mielessä lähinnä autoa. Erona toki on se, että tukiasemien antennit on yleensä suunnattu vähän maata kohti, toisaalta ilmassa ei ole puita ja rakennuksia vaimentamassa kenttää.

 

Muistelisin jostain vanhoista prujuista että ainakin alkupään puhelimissa / tukiasemissa oli ongelmia jos puhelin "näki" liian monta tukiasemaa samaan aikaan tai jos liian moni tukiasema "näki" puhelimen samaan aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin jostain vanhoista prujuista että ainakin alkupään puhelimissa / tukiasemissa oli ongelmia jos puhelin "näki" liian monta tukiasemaa samaan aikaan tai jos liian moni tukiasema "näki" puhelimen samaan aikaan.

 

Joo, tuon näkökulman unohdin tuossa mainita. Tämä ei tosin ymmärtääkseni ole ihan niin suuri ongelma enää nykyisin, kaikenmaailman mikro-, nano-, piko- ja femtosolujen aikakaudella niitä tukiasemia on riittävän tiuhaan asutulla alueella muutenkin jo ns. määrissä...

 

Muttajoo, menee jo sen verran offtopiciksi että kannattanee lopettaa tästä aiheesta tai sitten siirtää keskustelu jonnekin moderaattorien parhaaksi katsomaan paikkaan. :)

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se nyt niin vaikeaa?

 

Jos ficoran määräykseen haluaa vaikuttaa, niin oikea tapa on ottaa yhteyttä ficoraan. Sinne varmaan pääsee pitämään esitelmää niille määräyksen sisällön keksineille amatööreille näiden verkkojen häiriintymisestä ja häiriintymättömyydestä, jos / kun sitä parempaa tietoa tuntuu täälläkin monella olevan. Vai kuvitteleeko porukka, että viranomainen olisi sen ihan vaan hatusta vetänyt, viimeksi viime joulukuussa, ihan vaan kiusatakseen ihmisiä?

 

disclaimer: edellinen ei tarkoita, että minulla on Suurta Tietoa siitä häiriön vakavuudesta, kunhan nyt olen sitä mieltä, että ilman tietoa voisi huuteluakin hillitä. Räyskälässäkin olen kuullut vaikka kuinka monelta ties minkä alan koulutuksen saaneelta henkilöltä siitä, ettei se mitään haittaa, vaikka puhelin on päällä. Kukaan ei tosin ole perustellut väitettään, sen sijaan häiriintymistä joku muu taho on osannut perustella. Kyllästyttää...

 

 

edit: täydennänpä vielä. ihan riittävästi se kännykän purskeinen rf-lähetys (tämä kai siinä on syynä) aiheuttaa häiriöitä radioliikenteessä (päästessään sinne radion vahvistimeen), päivittäin kuulee sitä häiriötä, kun lähettävän aseman läheisyydessä puhelin pelleilee (eli sama ääni, jonka nyt saa aikaiseksi, kun tunkee kännykkänsä vaikka sen jokakodin minihifistereosarjan vahvistinpurkin viereen ja soittaa sillä puhelimella). Tämä jo itsessään häiritsee viestintää, eli siinäkin on yksi hyvä syy pitää ne luurit kiinni.

 

 

(alkaa kieltämättä mennä aika paljon ohi alkuperäisestä aiheesta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GSM verkko ei minun kokemuksen mukaan oikein toimi purjelentokorkeudessa, mopulla kyllä kuuluu, koska lentokorkeudet on matalampia. Syy voi olla se, että tukiaseman antennit ovat suuntaavia, eikä niiden keiloja kannata taivaalle suunnata, vaan kohti maksavia asiakkaita, joista suurin osa tallustaa maan päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Ottamatta mitenkään kantaa siihen saako lentokoneessa oleva puhelin olla yhteydessä puhelinverkkoon, tai siihen miten se toimii purjelentokorkeuksissa...

 

Kännykällä jossa on GPS (sisäinen tai ulkoinen) voidaan tuo seuranta tehdä vaikka SportsTrackerilla (http://sportstracker.nokia.com). Siinä on live sharing -toiminto, jolla koko maailma voi seurata matkan etenemistä (suurinpiirtein) reaaliajassa. Tai sitten reitin voi julkaista myöhemmin, niin ei tarvitse käyttää datayhteyttä ilmassa.

 

Tässä eräs esimerkki miltä reitti voisi näyttää:

http://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=1019836

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Ottamatta mitenkään kantaa siihen saako lentokoneessa oleva puhelin olla yhteydessä puhelinverkkoon, tai siihen miten se toimii purjelentokorkeuksissa...

 

Kännykällä jossa on GPS (sisäinen tai ulkoinen) voidaan tuo seuranta tehdä vaikka SportsTrackerilla (http://sportstracker.nokia.com). Siinä on live sharing -toiminto, jolla koko maailma voi seurata matkan etenemistä (suurinpiirtein) reaaliajassa. Tai sitten reitin voi julkaista myöhemmin, niin ei tarvitse käyttää datayhteyttä ilmassa.

 

Tässä eräs esimerkki miltä reitti voisi näyttää:

http://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=1019836

 

-Markku

 

Koitin ottaa google earthiin (KML) mutta ei näyttänyt kyllä korkeusdataa juurikaan tuolle esimerkille.

 

Ilmailuradiohan kuuluu suht puhtaasti pitkänkin matkaa riippuen vastaanotin antennin korkeudesta. Tuo data jota koneesta pitäisi lähettää on todella pientä niin eikö voisi hyödyntää jotain radiokanavaa datan lähettämiseen. Eihän tuo väliä vaikka nopeus olisi joitakin kilobittejä sekunnissa. Periaate voisi hyvin olla sama kuin perinteinen ethernet eli kilpavarausverkko periaate ? Sopiva systeemi joka kuuntelee, onko kanavalla joku, jos on niin odottaa random ajan ja yrittää uudestaan. Vastaanottopäähän vain riittävän korkealle antenni.

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään