Hanna Räihä

banderolli koneen perään

49 viestiä aiheessa

mainoslennätyksiä näkee toisinaan taivaalla, niin että koneen perässä roikkuu ihan jumalaton kankaanriekale...

 

muutama kysymys sellasista, uskoisin että täällä osataan auttaa tässäkin

 

eli a) miten iso tuollaisen pitäisi olla

b) kuka tällaisia lennätyksiä tekee ja onnistuuko moinen yleensäkään?

c) mitä kangasta materiaali tulee olla, eli millainen kestää ko. lennon?

d) kuka tekee moisia banderolleja ja mitäs sellaiset suurinpiirtein maksaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mainoslennätyksiä näkee toisinaan taivaalla, niin että koneen perässä roikkuu ihan jumalaton kankaanriekale...

 

muutama kysymys sellasista, uskoisin että täällä osataan auttaa tässäkin

 

eli a) miten iso tuollaisen pitäisi olla

b) kuka tällaisia lennätyksiä tekee ja onnistuuko moinen yleensäkään?

c) mitä kangasta materiaali tulee olla, eli millainen kestää ko. lennon?

d) kuka tekee moisia banderolleja ja mitäs sellaiset suurinpiirtein maksaa?

 

b) http://www.lentomainos.fi/

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

a) miten iso tuollaisen pitäisi olla

b) kuka tällaisia lennätyksiä tekee ja onnistuuko moinen yleensäkään?

c) mitä kangasta materiaali tulee olla, eli millainen kestää ko. lennon?

d) kuka tekee moisia banderolleja ja mitäs sellaiset suurinpiirtein maksaa?

 

En usko, että voit tehdä sitä lakanaa itse. Ne mainosbanderolit on yleensä sellaisia valmiita läpinäkyviä lakanoita, joihin sitten laitetaan haluamasi teksti "irtokirjaimilla". Ja Mikkonenhan niitä tosiaan ainakin ajelee ja varmaan osaa kertoa hinnoistakin parhaiten...

 

Myös Tiivi Oy veteli omalla koneellaan vuosikaudet oman firman mainoslakanaa ympäri Suomen, mutta he eivät tainneet tehdä tilauskeikkoja. Nykyään eivät taida vetää edes omaa lakanaa...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomainos Mikkonen on minun ymmärtääkseni lopettanut toiminnan. Tuohon hommaan tarvitaan kaiketi lentotyölupa (aerial work permit tjsp), eikä listalta nimeä löydy. Muutenkin on nykyisin lentotyölupa kiinteäsiipisillä ja etenkin lentotoimintalupa eli AOC (eri asia kuin lentotyölupa) kovasti kortilla tässä maassa.

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Toimiluvat_ja_valtuudet/Lentotoimintaluvat_22_1_2009.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuosikymmentä sitten eräs paikallinen sankari veteli itse sen aikaisesta pressukankaasta kyhäämäänsä omaa vaalimainosta sillä seurauksella että ainakin yhdestä talosta oli tv:n katselu loppunut äkillisen antennin katoamisen seurauksena..

 

Että älkäähän edes kokeilko tätä kotona ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselepä, olisiko jollakin kerholla tai yksityisellä olemassa lentomainosta varten kehikko, johon siirtokirjaimet kiinnitetään.

Ystävänpalveluksena  hinauskelpparin omaava pilotti voinee tehtävän suorittaa, mikäli tarkoitukseen (hinaus) hyväksytty lentsikka löytyy plakkarista.  Rahaa vastaan suoritettuna tarvitsee sitten Area Worksin. Niitäkin Suomesta löytynee?

 

Mitään omia kangasjuttuja ei kannata tehdä. Repeää melko pian loppupäästä ja teksti sen kun lyhe........

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen vetänyt perässäni sekä kangasmainoksia, joihin oli maalattu teksti , että irtokirjaimista koottua sanomaa.

Noiden "häntänä" on lepatusverkko, joka rauhoittaa vedettävän.

 

 

Saarion Seppo veti aikoinaan myös noita mainoslakanoita.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hei tänks jätkät, mä tiesin että teihin voi luottaa =)

 

ja en mä sitä ite oo värkkäämässä, yks tuttu kyseli multa ja kun en ite osannu vastata, niin johan täältä löytyy tietoa =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän topiciin pitää kertoa tapahtuma, josta jo aikaisemminkin taisin mainita. Joskus vuosikymmeniä sitten eräs itäsuomalainen seurakunta halusi lentomainostaa kesätapahtumaansa, jonka nimi oli Juhannusmissio. Kaverit värkkäsivät itse banderollin ja kiinnittivät siihen isot irtokirjaimet. Tekniikka ei kuitenkaan ollut  hallussa ja viritys alkoi ilmavirran tuiverruksessa  purkautua häntäpäästään.

 

Kuulemma mukaan Joensuun taivaalla vedettiinkin hartaana mainosta, jossa oli tekstinä Juhannusmissi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä foorumilla keskusteltiin muuten samasta aiheesta pari vuotta sitten otsikolla "Mainosviiristä".

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,64816.0.html

 

Koska tämäkin tarina sivuaa aihetta, niin laitanpa uusintana tuolloisen postaukseni:

 

Vaasalainen ansiolentäjä Jouko Jänisoja sekä P.Lundström ostivat vuonna 1988 Seppo Saariolta Cessna FR 172G Reims Rocketin tunnukseltaan OH-CDF. Kaupan yhteydessä tuli mukana Seppo Saarionkin käyttämä ja hänen aikoinaan Yhdysvalloista hankkimansa valomainosteline, joka asennettiin Cessnan rungon alle ikäänkuin alatasoksi. Valomainosteline kiinnitettiin siipiin siinä olevilla tukitangoilla. Tuo ristikkomainen teline on täynnä pieniä lamppuja, joista muodostetaan teksti, ja joihin saatiin viisi eri "scrollaavaa" tekstiä muistiin. Etummainen kirjain saatiin myös vilkkumaan "flashina". Koska näin voitiin mainostaa useammankin firman tekstejä yhtäaikaa, saattoivat lennot olla jopa viisi tuntia yhtä soittoa. Lentoja tehtiin pimeällä mm. joulun alla sekä uutena vuotena. Viimeinen kerta, kun Jouko tuota valomainosta käytti, oli vuonna 1990. Lennot ulottuivat jopa Närpiöstä Kokkolaan asti samalla kertaa.

 

Jouko Jänisojalla on myös tallella 300 kirjainta, joilla tehtiin tekstejä eli niistä muodostuu tuollainen mainosviiri. Kirjaimissa on kahdeksan narua kussakin, ja hakaset, joilla ne liitetään yhteen. Se napataan ilmaan koukulla, ja pudotetaan pois ennen laskua. Jouko kertoi lentäneensä näitä mainoslentoja kirjaimet perässä jopa 100 tuntia vuodessa.

 

Tässä tämä Jänisojan käyttämä valomainosteline, joka on tallella Vaasan lentokonehallissa. Tuo paksu vaakatasossa oleva hopeanharmaa putki ei kuulu siihen, vaan on hallin putkia!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en ole hinannut kuin pursikoneita perässäni, mutta Ilmailulakia/määräyksiä lukiessani olen tulkinnut mainosten hinauksen osaksi lupaa vaadittavaa lentotyötä. Ihan sama vaikka tilaaja olisi hyvä kaveri. Ilmailulaissa on mainittu lentotyöt, jotka eivät tarvitse erikseen lentotyölupaa (ja siihen liittyviä organisaatiojuttuja). Näitä ovat purjelentokoneen hinaaminen, laskuvarjohyppyhommat ja SAR-/palolennot. Tarkentakaa, jos jotain jäi sanomatta.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisään tähän mainoshinauksen koulutusohjelman.

 

 

Tämä koulutusohjelma on kertaluonteinen

 

Koulutuksesta vastaa:

Skymen Oy

Jaakko Kuusisto valvova lennonopettaja

 

 

Oppilas:

Jari H

Kokonaislentokokemus  

Ilma-aluksen päällikkönä

Mittarilentokokemus

Monimoottorikokemus

 

 

Teoriakoulutus 10h

 

Ilmailumääräykset hinauslentämisen osalta _____________pvm ____h

 

Ilma-aluksen hinauslentovarusteet _____________pvm ____h

 

Hinauslentovarusteiden kunnon tarkkailu _____________pvm ____h

 

Mainoksen tekeminen _____________pvm ____h

 

Aerodynamiikka erityisesti vastuksen muuttuminen _____________pvm ____h

 

Suoritusarvot erityisesti Vx ja Vy _____________pvm ____h

 

Mainoksen koukkaamisessa huomioitavat asiat _____________pvm ____h

 

Mainoksen hinaamisessa huomioitavat asiat _____________pvm ____h

erityisesti ilma-aluksen käyttäytyminen

 

Lentokoulutus 5h

 

Koneen käsittely hitailla nopeuksilla _____________pvm ____h

 

Vähintään 5kpl matalaohituksia ______kpl _____________pvm ____h

 

Vähintään 15kpl koukkausharjoituksia ______kpl _____________pvm ____h

 

Mainoksen hinaaminen _____________pvm ____h

 

HELSINKI 25.05.99

 

__________________________________

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

Osaakos kukaan sanoa, että onnistuuko banderollin vetäminen tänäpäivänä kenenkään toimesta PK-seudulla? Kaverin projektin tiimoilta kyselen.

 

Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Spark Oy:n nettisivuilla puhutaan mainoshinauksesta, tosin firma sijaitsee Pirkkalassa mikä tietää siirtolentoja:

 

http://www.airspark.fi/

Kuluneena kesänä osuin kerran kentälle kun AirSparkin kone kävi mainostamassa lentokoulua pitkin Tamperetta.

Jotenkin se nappasi "lakanan" kyytiin lennosta.

 

-Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en ole hinannut kuin pursikoneita perässäni, mutta Ilmailulakia/määräyksiä lukiessani olen tulkinnut mainosten hinauksen osaksi lupaa vaadittavaa lentotyötä. Ihan sama vaikka tilaaja olisi hyvä kaveri. Ilmailulaissa on mainittu lentotyöt, jotka eivät tarvitse erikseen lentotyölupaa (ja siihen liittyviä organisaatiojuttuja). Näitä ovat purjelentokoneen hinaaminen, laskuvarjohyppyhommat ja SAR-/palolennot. Tarkentakaa, jos jotain jäi sanomatta.

 

Ismo

 

Ensiksi on syytä mainita, että ilmailulaki on muuttunut Ismon kirjoituksen jälkeen. Toisaalta kuitenkin on niin, että lentotyötä koskeva ilmailumääräys OPS M1-23 ei ole muuttunut mihinkään. Määräyksen kohdan 3.2.2 mukaan lentotyötä voidaan lähtökohtaisesti harjoittaa ilman lupaa, muutamien reunaehtojen täyttyessä (lentosäännöistä ei poiketa, koneella on lentokelpoisuustodistus ja ohjaajalla vähintään CPL-lupakirja, näin tiivistettynä).

 

Erikseen on sitten säädetty, hinauslennot, nostotyölennot ja riippuvan kuorman kuljetus vaativat kuitenkin aina luvan. Tämän takia lakanaa ei siis saa vetää taivaalla ilman lentotyölupaa, mutta esimerkiksi ilmakuvaus- ja kartoituslentoja voidaan lentää ilman lupaprosessia, jos minimilentokorkeuksia ei ole tarkoitus alittaa (ja CoA ja CPL löytyy).

 

Kaikkien näiden päälle tulevat sitten poikkeukset, jotka luvasta kuitenkin on vapautettu: (säädetty ristiin sekä ilmailulaissa että OPS M1-23:ssa):

 

Trafin "määräysten mukaisesti" (??) tapahtuvat:

 

- purjekoneiden ja liitimien hinauslennot

- laskuvarjohyppylennot

- metsäpalovalvontalennot

- satunnaiset SAR-lennot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

Osaakos kukaan sanoa, että onnistuuko banderollin vetäminen tänäpäivänä kenenkään toimesta PK-seudulla? Kaverin projektin tiimoilta kyselen.

 

Lauri

 

ALMT Oy, jolla on yksi C-182 Malmilla mainoshinaustoimintaa varten. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietiskelin tuossa pari viikkoa sitten Miamissa, kun siellä noita Beachillä paljon lentelee, että miten nuo saadaan ilmaan? Onko ne banderollit nousussa koneen sisällä vai perässä laahaa kiitoradalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen perästä roikkuu n.10m pitkän köyden päässä raskaampi kolmihaarainen naara-ankkuri, joka on startissa mukana.

Tällä naaralla koukataan mainos mukaan, hyppytelineitä   muistuttavan telineeseen ripustetun hinausköysi-silmukan avulla.

 

Mainos makaa maassa takaperin, jolloin se nousee kirjain kerrallaan.

 

Mainosviiri etuosassa on ruotorauta, jonka toinen pää on raskaampi, pitäen mainoksen oikeinpäin. Ruotoraudasta lähtee n. 8 -10 hinausnarua, joihin mainoskirjaimet on kiinnitetty. Lopussa on lepatusliina.

 

Mainos koukataan maasta startin jälkeen ja vapautetaan irrotuskoukun laukaisulla, sopivalla korkeudella, so. mainoksen vauhti hidastuu ja mainos laskoutuu miltei samaan kasaan, jos irrotuskorkeus on sopiva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tai sitten se pikku trasu vain laahataan ilmaan kiitotietä pyyhkien (samalla putsataan vähän pölyjä). Temppuun riittää tuommoiset nelisensataa metriä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tai sitten se pikku trasu vain laahataan ilmaan kiitotietä pyyhkien (samalla putsataan vähän pölyjä). Temppuun riittää tuommoiset nelisensataa metriä.  ;)

 

Tapahatui Malagassa sunnuntaina 25.8 eli noin kuukausi sitten. Rohkea olisi veto meidän leveysasteilla, voisi olla kentällä vastasssa vaikka ketä - en tiedä halusinko ymmärtää tuon espanjan oikein, google ainakin käänsi niin. Kauppa menisi varmasti boikottiin - eli kaikkea ei kannata varmaan taivaalle perässä hiisata  ;D.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään