Sami Puro

Ehdotuksia kannettavaksi

40 viestiä aiheessa

Hakusessa olisi nyt uusi kannettava. Ehdotuksia tai omia kokemuksia?

Käyttötarkoitus lähinnä kevyt pelailu (ei mitään lentosimua, vaan jotain naksuttelupelejä tyyliin Civilization), ja siinä ohessa myös ajoittainen töiden teko. :)

Kooltaan tulisi olla pieni, että mahtuu tuonne lentolaukun kulmaan mukaan.. Ja painoa ei paljoa please. Myöskin aika oleellista on töitä tehdessä koneen meluisuus, eli jatkuva tuuletinhurina varmasti rassaa pidemmän päälle muuten hiljaisessa huoneessa.

En ole vielä paljoa ehtinyt tarjontaan tutustua, mutta tuntuu että tarjolla on enemmänkin tuollaista >3,5 - 4 kilon vehjettä jossa on sitten ties mitä polttavaa DVD:tä, muistikortinlukijaa ja muuta minulle aivan täysin turhaa.. Tuollaisissa laitteissakin fyysinen koko alkaa jo olla ihan muuta kuin "kannettavaa".

Mikä on sitten muuten tehollisesti esim. P4:n tai Celeronin ja niitä vastaavien "M" (mobility?) prosessiorien tehoero? "kun nää megahertsit on noin paljon pienemmät tässä"

Lisäksi tuntuu että useimmissa kannettavissa näytönohjain on tehty niin että se käyttää koneen omaa keskusmuistia. Ei oikein toimi jos vakiona on 256 MB muistia ja näytönohjain lohkaisee siitä jotain 16-64 Megan väliltä pois, niin johan alkaa Windows jo itsessään tökkimään..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Centerinovehkeet on hiljaisia ja virtapihejä. Koko yleensä on sitä n. 15" töllön luokkaa pituus- ja leveyssuunnassa, mutta ohuita ovat kyllä useimmat. Pienempiäkin löytyy kyllä, mutta tietysti pienemmällä resoluutiolla kanssa. Minä oon viime aikoina ostanut Acereita, ne on ihan hyviä laadultaan nykyään ja halvempia kuin isompien merkkien vastaavat.

Mulle peruskone on TravelMate 8000.

Jos oikein pienikokoista kaipaa, niin tuo C110 on ainakin

Totta kai noissa nopeudesta on tingitty lämmön ja virran hyväksi, mutta ei ne käytössä hitaammalta tunnu kuin muutkaan nykykoneet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dellin kannettavista kokemuksia..? Kohtuuhintaisia ainakin.

Mulla oli työkannettavana Dellin Latitude (mallina tais olla 810?) vuoden 2002 ajan. (meni vaihtoon kun vaihdoin yksikköä) Tykkäsin kovasti ainoa miinus puoli oli paino.

Kaveri hommas HP:n Pavilion ZV5124:n ja kuulemma on tykännyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on emännän kanssa kans puhuttu, josko hommattaisiin tuon toisen pyötäkoneen tilalle kannettava. Joten siinä mielessä kiinnostaa tämä threadi paljonkin. Eli antakaa vaan tulla niitä suosituksia :)

Sitten kysymyksiä. Itselläni kun ei noista kannettavista ole juurikaan kokemusta. Sen, mitä olen isän kannettavaa joskus pari kertaa näpylöinyt... Miten paljon noita pystyy räätälöimään itse? Eli esim näytönohjaimia, muisteja jne, kuinka paljon pystyy vaikuttamaan itse noihin muuten, kuin valitsemalla erilaisen valmiin kokoonpanon?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten paljon noita pystyy räätälöimään itse? Eli esim näytönohjaimia, muisteja jne, kuinka paljon pystyy vaikuttamaan itse noihin muuten, kuin valitsemalla erilaisen valmiin kokoonpanon?

Eipä tuohon itse voi juurikaa vaikuttaa.Muistia voi lisätä jälkikäteen, mallista riippuen myöskin kiintolevyn voi vaihtaa.Meikäkäiseltä lähtee maanantaina tilaus tämmöisestä: http://www.acer.fi/acereuro/page4.do?dau22.oid=3379&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=7&ctx1=FI&crc=2530459690

Voidaan sit seuraavissa grillibileissä lukea foorumia videotykiltä. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka

Itse olen ihastunut tuohon Fujitsun FlyBookiin (miksiköhän ::);D ?). Pieni, ja kevyt, mutta kaikki included. Sopii hyvin kakkoskoneeksi, kun kotona kuitenkin on reilu pöytäkone.

Arttu

Ai niin... Verkkokauppa.comin hinta n. 1100 e

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä touhon itse voi juurikaa vaikuttaa.

Noita "verkkokauppapistecom-plimplom" ns.omia kannettavia saa muokata vähän enemmän, mm. prosessorin osalta jne ja myös Dellin koneissa on aika paljon itse valittavia vaihtoehtoja.

Meikäkäiseltä lähtee maanantaina tilaus tämmöisestä

Katselin tota itsekin kun hinta on kohdallaan, mutta painoa on liikaa jos sitä aikoo enemmän kantaa mukana.. 3,7 kg. Tuntuu vain tuommoiset alle 3 kiloiset olevan vähän harvassa (alle 2000:n hintaluokissa...).

Tuossa noita eri prosessorivaihtoehtoja tutkin, niin AMD Athlon XP-M on ilmeisesti noista M-prosessoreista hinta-tehosuhteeltaan paras (vrt. Pentium M ja Celeron M). Pentium ja Celeron M:n erot ovat ilmeisesti lähinnä hinnassa (n.100 eur), ja siinä että Penassa on 1 tai 2 mb välimuistia, kun Celeronista ne on kytketty pois ja jäljellä on 512 kb. Eroja on myös virransäästöominaisuuksissa Pentiumin hyväksi.. Tompan rautakauppa testasi noita kahta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi minun ehdotukseni kannettavaksi:

IBM Thinkpad X40 (PM 1,2 GHz, 512 Mt, 12", WinXP)

Paino on vain 1.44Kg

Halvin löytyy http://kauppa.dcf.fi/ hintaan 2 030euroa.

MikroPC 4/2004 toimituksen valinta!,

MikroPC 5/2004 4.5 tähteä!,

MikroPC 7/2004 voittaja!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noita "verkkokauppapistecom-plimplom" ns.omia kannettavia saa muokata vähän enemmän, mm. prosessorin osalta jne ja myös Dellin koneissa on aika paljon itse valittavia vaihtoehtoja.Katselin tota itsekin kun hinta on kohdallaan, mutta painoa on liikaa jos sitä aikoo enemmän kantaa mukana.. 3,7 kg. Tuntuu vain tuommoiset alle 3 kiloiset olevan vähän harvassa (alle 2000:n hintaluokissa...).

DELL Latitude D600

2,12 kg (+muuntaja...)

saatavana sekä XGA (1024X768) että SXGA (1400X1050) resoilla

Pena M-siruilla ja Radeon 9000 ohjaimella.

Tosin sitten siihen haluaa lisätä muistia ja polttavaa DVD:tä, nopeampaa Centrinoa yms niin pääsee päälle 2000 euron...

Helppo suositella, kun on puoli vuotta vastaavaa raahannut perässä. Erityisen tykästynyt olen ollut monipuolisiin verkko-ominaisuuksiin (WLAN b/g, 10/100/1000, Bluetooth) ja näytön resoon (1400X1050).

Tosin - oikeat pelikoneet on sitten oma lukunsa, mutta sitten ei välttämättä puhuta kennettavasta - pikemminkin raahattavasta....

---

edit: typo..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin..nyt on upouusi kannettava odottelemassa asennusta...990 euroa maksoi tuo Acer Aspire 1305 paikallisesta ATK-lafkasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hakusessa olisi nyt uusi kannettava. Ehdotuksia tai omia kokemuksia?

Käyttötarkoitus lähinnä kevyt pelailu (ei mitään lentosimua, vaan jotain naksuttelupelejä tyyliin Civilization), ja siinä ohessa myös ajoittainen töiden teko. :)

Suosittelisin tällaista laitetta, suunnittelussa huomioitu kaikki siirrettävyyteen liittyvät asiat, esim painavat kovalevyt korvattu 2:lla 360 levykeasemalla, muistia jopa 512KB ja käyttöjärjestelmänä PC-DOS 2.3.

Ohessa pari kuvaa joissa "nallepullo" antamassa mittasuhteet

[ Attachment removed / expired ]

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikä ole herkästi vaurioituvaa LCD-näyttöä ;D Enpä olekaan noita kannettavia nähnyt sitten kultaisen 80-luvun.

Äläs nyt Tosi logiikka koodarit väänsi vielä 90-luvun lopussa Siemens S5:sta vastaavilla vehkeillä. Joissain tehtaissa väännetään vieläkin ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muilla voi ehkä olla parempia kokemuksia mutta kaikki Dellit mitä olen töissä joutunut käyttämään ovat olleet täysiä p**oja. Sammuilevat jos sille päälle sattuvat, tuulettimet hajoaa tosi herkästi, akuista en viitsi edes puhua...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muilla voi ehkä olla parempia kokemuksia mutta kaikki Dellit mitä olen töissä joutunut käyttämään ovat olleet täysiä p**oja. Sammuilevat jos sille päälle sattuvat, tuulettimet hajoaa tosi herkästi, akuista en viitsi edes puhua...

Joo - muutaman vuoden takaisissa Delleissä oli aika runsaasti häikkää latauksessa, akuissa ja tappihiirissä, mutta siinä suhteessa tuntuu laatu parantuneen että nykyisistä mallisarjoista ei juuri ole kommentteja kuulunut.

Aina aika-ajoin joiltain valmistajilta tulee tosi susia sarjoja. Joskus -98 paikkeilla vaikutin PC-raudan parissa, ja asiakkaalle toimittamistani IBM-läppäreistä keskimäärin 40% meni takaisin pajalle erilaisten näyttövikojen vuoksi. Ihmettelin kyllä sitä ansaintalogiikkaa noiden kannettavien valmistuksessa - niin paljon tuntui tuota takuukeikkaa syntyvän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä pienten ja kevyiden kannettavien saralla Applen tuoteet jyrää. Niissä on oikeaoppinen käyttiskin valmiina ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläiselle näköjään sattui pari vuotta sitten joku harvinaisuus.

Nimim. Väänsin dellillä 1,5kk koodia 10h/pvä eräässä varastossa pakkasen ollessa siellä -10-0'C ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No haukutaan nyt sitten iparikin. T21:n winsu winkuu wiimeisiä wetojaan ja sammuilee itsekseen. Sitten buutatessa valittelee ettei käyttistä löydy :( No sillä nyt on ikää 3,5 vuotta joten ei mikään ihme, että tällaista alkaa tapahtumaan, onhan siinä jo takuukin ummessa. Mutta muuten olen ollut koneeseen tyytyväinen, mitään muuta ongelmaa sen kanssa ei ole ollut. Ja viikon parin sisällä pöydällä toivottavasti T41 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt taisi löytyä:

Acer TravelMate 4501WLMi

Intel Centrino Pentium M 715 (1.5GHz), Microsoft® Windows® XP Professional Edition (Fi/Swe/UK), 15.4" WXGA, ATI Radeon 9700, DVD-Dual, HD 60GB, 512 (2*256)MB, 8 cell, wired & 802.11g, 1394, S-video, docker.

..ei edes kovin pahan hintainen (~1600eüür). Painoakin juuri vähän alle sen 3 kilon kipurajan. (tosin taas budjetti kasvanut alustavasta pari-kolmesataa..)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Duodanoin... Kun tuo laite on widescreen näytöllä (1280x800), niin miten pelit suhtautuvat siihen?? Useimmissahan saa vaihdettua resoluution pelin valikoista, mutta mitä jos a) vaihtoehtona ei ole ko.resoluutiota tai b) valikon kautta ei voi vaihtoa edes tehdä.

Skaalautuuko se itsekseen sopivan kokoiseksi, ja jättää vääränlaisen kuvasuhteen, vai jääkö esim. näytön laitaan mustat raidat mutta suhde on oikea?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään