Klaus Wesa

Tänään tapahtunut.. vuosia sitten merkkipäiviä

122 viestiä aiheessa

Tänään 29.1.2010 tapahtui tasan 76v sitten...Isoisäni Kapteeni U.E Mäkelä (toimi koelentäjänä Valtion lentokonetehtaalla) oli Tuiskun protolla lennolla ja rajasyöksykokeessa meni suhtkoht kaikki pieleen...flutter ilmiön johdosta.

Lasteni ja itseni puolesta kiittäen ja muistoa kunnioittaen tänä merkkipäivänä hän pelastui Irwin tehtaan laskuvarjolla 29.1 1934. :thmbup:

 

Nämä henkilökohtaisesti koskettavat merkkipäivät ovat jotenkin aina puhutelleet minua eniten :thmbup:

 

Tarina on tuttu jo koelentäjistä kertovassa kirjallisuudessa. Olisiko kuitenkin laskuvarjo ollut Leslie Leroy Irvinin putiikin tuotantoa (mikä nimi säteili sittemmin kuuluisaan lammasnahkatakkiin asti)? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hi JL, kiitos mielenkiinnostasi...Catepillarin Irwin oli kyseessä Uunon pelastautumisessa.

(toukka nähtävillä Ilmailu museossa...ainakin pitäisi olla?..itse en ole kerennyt vuosikymmeniin poikkeamaan.

Elikkäs täytyy ottaa niskasta itseäni kiinni ja kevään aikana käydä museolla).

Kuulemma päivä hurahtaa helposti kun ihmettelee aikojemme pioneerien asioita ja toki paljon paljon muutakin.......

 

T.HM

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
....we sincerely hope you will not have a further occasion on which to resort to your parachute

 

Vilpittömästi toivotettu no doubt joskin kuivahkolla brittihuumorilla sävytettynä  ;D

 

Vain tuo tehtaan nimi, olikos se nyt Irvin vai Irving kun tuossa dokumentissakin kahta muotoa ilmenee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kuva saaresta johon U.E.Mäkelä varjollaan laskeutui.Torstenholm tai Ryssholmen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Saari keskellä kuvaa, kone putosi tuon saaren taakse jäälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan tänään sen verran keliä, että pääsisi tuosta päältä vetäisemään U493:lla alkuiltapäivästä... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Arne kuvasta...kävitkös tänään aamutuimaan nappaamassa? :thmbup:

 

Joo, piti eilen käydä mutta tuota lunta tuli senverta ettei oikein onnistunut, tänään oli sitten parempi päivä, no yöksi lupasivat lisään valkoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan tänään sen verran keliä, että pääsisi tuosta päältä vetäisemään U493:lla alkuiltapäivästä... ::)

 

Joo ainakin toistaiseksi melko hyvät näkyvyydet. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta laskukierrokseen se sitten jäi :-\ ...ja lähdössä torni jo meinas julistaa imc-olosuhteet. Huomenna uusi varaus, mutta ei keli hääviltä näytä.

 

U.E. Mäkelän vaiheista - myös aktiivisen koelentouran jälkeen olen ollut lukevinani jokusen sanan. Hänhän vaikutti upseerin ja herrasmiehen lailla myös Jämillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

19. helmikuuta 1978 Larnacassa Kyproksella tapahtui vähemmän tunnettu panttivanki- ja tulitaisteludraama, jossa panttivankien ottajat yrittivät pois maasta Cyprus Airwaysin DC-8:lla mutta joutuivat palaamaan takaisin, koska mikään muu maa ei antanut laskeutumislupaa. Tämän jälkeen syntyi tulitaistelu kyproslaisten ja paikalle saapuneiden egyptiläisten välillä. Wikipediasta:

 

    * On 19 February 1978 Larnaca Airport was the scene of a 1-hour gun battle between Egyptian antiterrorist forces and the Cypriot National Guard.

 

The crisis had began the previous day, when Youssef Sebai, editor of a prominent Egyptian newspaper and friend of Egyptian President Anwar Sadat, was assassinated at the Nicosia Hilton hotel by two gunmen. PLO terrorists then hijacked a Cyprus Airways DC-8 plane taking several Egyptian hostages. They forced the plane to approach several countries including Libya, Syria and Djibouti, but each time their request to land was refused, so the plane was forced to return to Larnaca Airport. Egypt then dispatched its entire antiterrorist squad aboard a Hercules C-130 to deal with the hijacking; however, doing so without the consent of the Cypriot government. On landing in Larnaca the commandos launched an all-out assault on the DC-8, even as Cypriot negotiators had secured the hostage-takers' surrender. Cypriot President Spyros Kyprianou and other senior officials observing the events on site were forced to retreat from the airport control tower after it was hit by bullets. The crisis ended after the Cypriot National Guard overpowered the Egyptian commandos. 15 members of the 74-man Egyptian anti-terrorist unit died. There were no Cypriot fatalities. President Kyprianou offered reconciliation and apologies, but maintained that Cyprus could not have allowed the Egyptians to act. Frosty diplomatic relations between the two countries persisted for some time. Two Palestinian hijackers were swiftly prosecuted. They received death sentences, later reduced to life imprisonment.

 

Time-lehden artikkeli:

 

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,915969-1,00.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juvan Jukajärvelle Etelä-Savoon saapui tasan 70 vuotta sitten 12 Blenheimiä. Lentolaivue 42:lle tilatut koneet operoivat Jukajärveltä talvisodan lopuun saakka, jolloin Lentolaivue 42 siirtyi Luonetjärvelle.

 

Tapahtuman kunniaksi Juvan kirkonkylällä sijaitsevalle muistomerkille laskettiin perjantaina 26.2. seppele. Juvalla vieraillut lentomestari Pentti Tuisku lensi Blenheimillä jatkosodassa. -Se oli helppo lentää, joten sillä oli mukavaa suorittaa tehtäviä. Sillä oli kokemattomankin helppo laskeutua. Toisen moottorin sammuessa se kuitenkin kampesi pahasti, muistelee Tuisku.

 

Tuiskun ensimmäisellä sotalennolla, joka oli valokuvaustehtävä, perään lähti neljä neuvostoliittolaista hävittäjää. Tuisku pakeni kääntämällä koneen syöksyyn. -Irtotavara lenteli koneessa sinne tänne, mutta venäläiskoneet jäivät. Syöksyessä saavutettiin varmasti Blenheimin nopeusennätys, arveli Tuisku.

 

Professori Martti Häikiö pohti, miksi Blenheimien tukikohdaksi valittiin Juva. Mikkeli kärsi vakavia pommitustuhoja, mutta maaseudulla pysyttiin rauhassa. -Juvalla ei ollut teollisuutta eikä rautatieristeystä, eli ei merkittäviä pommituskohteita, arveli Häikiö.

 

(lainaus Länsi-Savo 27.2.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli FST:ltä dokumentti Kalevan alas apmumisesta.

 

Se lienee tehty jo jokin aika sitten.

Onko tullut uutta tietoa siitä, miksi se ammuttiin?

Dokumentissa kerrottiin, että koneessa olisi ollut mm. Saksan ja USA diplomaattikuriireja kyydissä ja ampuminen olisi liittynyt mukana kulkeneeseen diplomaattipostiin.

 

Haastateltujen joukossa oli muuan C-F Geust.

 

 

t. Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, tuo dokkari oli tehty jo 1991 ja siinä oli ymmärrettäviä epätarkkuuksia. Siinä mm. esitettiin, että alasampujat olisivat olleet MBR-2 lentoveneitä. D-AQUI oli muuten nokkelasti päässyt näyttelemään Kalevaa. Nykyään lienee vallannut alaa käsitys, että ampuminen oli ollut venäläisten miehistöjen ylilyönti, josta olivat kyllä kuulleet kunniansa. Virallisesti toki oltiin hissuksiin. Surkeaa peliä joka tapauksessa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5.7.1944 Osasto Kuhlmeyn FW190. Richard Hamann epäonnistui palata Kannakselta Immolaan it-tulen vaurioittamalla koneellaan syöksyen maahan Tienhaaranmäen juureen.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään, 16. 7. 2010 on kulunut tasan 100 vuotta ensimmäisen Australiassa suunnitellun ja rakennetun moottoroidun lentokoneen ensilennosta. Australialaisen ilmailun pioneerin nimi on John Duigan.  Tapahtumapaikka sijaitsee Etelä-Australiassa Melbournen seudulla.

 

http://www.abc.net.au/news/stories/2010/07/16/2955593.htm?site=centralvic&section=news

 

Valokuvia:

 

http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/duigan_gallery.html

 

Bio:

 

http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/duigan_bio.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niinkään ilmailun, mutta ilmain historiaa. Tänään tulee kuluneeksi 120 vuotta Suomen kaikkien aikojen rajuimmaksi kirjatusta myrskystä. Mitähän olisi sikmetti siitä sanonut ::)

 

Hesarista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin 40 vuotta sitten 20.11.1974 tapahtui ensimmäinen Boeing 747  varsinainen suurempi onnettomuus, Lufthansa Boeing 747 Nairobissa. Onnettomuudessa kuoli suomalainen Jaakko Pöyry -yrityksen 46 -vuotias miespuolinen työntekijä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lufthansa_Flight_540

 

(Jaakko Pöyryn työntekijöitä kuoli puolestaan myös  21.12.1971 Cessna 337 (OH-CDP) kaputissa Suomessa. Aviation safetyn sivulla näkyy kai väärin, että kaikki OH-CDP koneessa olleet kuolivat. Jaakko Pöyryn muistelmakirjan mukaan yksi henkilö jäi kuitenkin henkiin, ja hän toimi myöhemmin Pöyry -yhtiön varatoimitusjohtajana.

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=71299 )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

16.12.1972 Apollo 17 lennon komento+huolto moduuli poistui kuun kiertoradalta. Kuumoduli oli noussut 14.12 ja paluu Tyyneen valtamereen tapahtui 19.12. Sen jälkeen (42v) ei ihminen ole käynyt maan kiertorataa kauempana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitaneen sanoa, että tänään hävittäjä taistelukonetyyppinä täyttää 100 vuotta. 1.4.1915. ranskalainen Roland Garros ampui alas Morane-Saulnier L ”Parasol” koneella saksalaisen Albatros B II  tiedustelukoneen. Ohjaaja pystyi ampumaan rungon päälle asennetulla konekiväärillä potkurikehän läpi koska potkurinlavat oli suojattu teräskiiloilla. Seuraavan reilun kahden viikon aikana hän ampui vielä neljä saksalaiskonetta kunnes 18.4. joutui tekemään pakkolaskun vihollisen puolelle jäi saksalaisten vangiksi. Garros ei ehtinyt tuhota konetta täysin ja tarinan mukaan Fokker sai koneen nähtyään innoituksen kehittää toimiva tahdistin. Myös nuo  ilmavoitot jäi elämään: Ainakin länsimaissa 5 voittoa saavuttanut on ”Ässä”.

http://albindenis.free.fr/Site_escadrille/Photos/026_Garros_MS.jpg

Suomen ilmavoimissa palveli Thulin Typ D joka oli Ruotsissa lisensillä rakennettu aseistamaton Morane Saulnier L Parasol  ja NAB Albatros Type 9 ja SW 20 Albatros jotka olivat Ruotsiin sodan syttyessä jääneen Albatros B.II:n kopioita.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään