Timo Hyvönen

Ilmailukaitafilmejä videolla (oli siirto..)

21 viestiä aiheessa

Milläs systeemillä aiot siirtää materiaalia? Aiotko kuvata suoraan valkokankaalta vai onko käytettävissä joku skannausjärjestelmä?

Itselläkin olisi vanhaa kaitafilmimatskua aika paljon. Ammattimainen kopiointi on vain aika kallista. Aika kelpoisaa jälkeä näyttää syntyvän tuollaisella amaatöörimenetelmälläkin eli suorakuvaamalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No laitoin nyt yhden editoimattoman pätkän näkyviin:

Pitää kattoa sainko noihin loppuihin VIELÄ PAREMMAN laadun kun tajusin vasta myöhemmissä säätää ton tarkennuksen manuaalisesti. Tuota pystyisi parantamaan vielä paljonkin tietokoneella.

Aika näppärästi menee tuolla kotikellarissa: valkoinen kartonki seinälle, siihen projektorilla heijastaen ja dv-kameralla 1/50s sulkimella kuvaten. Otan vielä suoraan kameralta sen tietokoneelle joten nauha jää välistä pois. Aika välkkymätöntä tuli - Malmilla yritin kuvailla tolla mun digijärkkärillä mutta siinä se vilkunta tuli ongelmaksi.

Nyt pitää vielä kattoa miten saan ton Kyllösen Sepon VHS:n siirrettyä - missähän se mun VHS-nauhuri olikaan (vai lapsilla :)

t .Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jälkihän on aivan taattua kaitafilmilaatua. Ei sen tarvitse tuota parempaa ollakaan, eikä originaaleistakaan irtoa usein enempää.

Itse kokeilin  kopiointia digipokkarin videolla ja hämmästyin lopputulosta. Vilkkuminen ei häirinnyt ja resoluutiokin tuntui riittävän. Kunnon videokameralla tule varmasti vielä parempaa jälkeä.

Tuosta Moottoripurjelentoa Kuhmossa -pätkästä tuli jotenkin nostalginen olo. Tuollaista kengännauhaa löytyy monen arkistoista. Taivaalta vaivoin erottuvaa kohdetta on kuvattu pienellä telellä ja käsivaralta. Jälkeenpäin katsojia kiinnostaisi lentävien pisteiden ohella myös ihmiset tai lähikuvat. Niitä ei vain tullut paljoa harrastettua. Pääasia, että lentävät lentsikat pääsivät filmille!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää kattoa sainko noihin loppuihin VIELÄ PAREMMAN laadun kun tajusin vasta myöhemmissä säätää ton tarkennuksen manuaalisesti. Tuota pystyisi parantamaan vielä paljonkin tietokoneella.

Aika näppärästi menee tuolla kotikellarissa: valkoinen kartonki seinälle, siihen projektorilla heijastaen ja dv-kameralla 1/50s sulkimella kuvaten. Otan vielä suoraan kameralta sen tietokoneelle joten nauha jää välistä pois. Aika välkkymätöntä tuli - Malmilla yritin kuvailla tolla mun digijärkkärillä mutta siinä se vilkunta tuli ongelmaksi.

Nyt pitää vielä kattoa miten saan ton Kyllösen Sepon VHS:n siirrettyä - missähän se mun VHS-nauhuri olikaan (vai lapsilla :)

t .Timo

On mulla Timppa nauhuri joka toimi vielä toissapäivänä, toivottavasti vieä jatkossakin joten sen on käytettävissä jos tarvii. Vähän käytetty juu, eiku ihan oikeesti.

Laita vaan viestiä jos tarviit nauhurii, täältä löytyy. Ei tartte lapsia kiusata, mun "nauhkuri on ihan vapaa tohon tarkkariin."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulta saisi lainaksi kunnon valkokankaan niin jälki voisi olla tuota pahvikartonki menetelmää parempi.

Itse olen käyttänyt tuota valkokangasta kun aikoinaan tuli ottettua diakuvia.

Valkokankaassa on oma jalusta ja se on kokoon rullattava, sijaitsee Espoossa, jos kiinnostaa ota yhteyttä privana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps,

tuossa nyt löytyy pikkuisen parempilaatuinen pätkä, vaikka olikin sitä vanhempaa pienempää filmiä

Kauhavalta 1962-1963, siellä on mm. Myrsky, Saab Safir, Fouga, Ilyushin 28 ja iloisia sotapoikia!

Nurmis-Matin kuvaama, hieno pätkä (vaikka itse olikin kovin kriittinen että tuli vain noita koneita kuvattua..:)

Jätin noihin ton projektorin rätinän ettei ihan hiljaisena pyöris.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On mullakin valkokangas mutta jotenkin tossa kokoluokassa tuo kartonki tuntuu toimivan paremmin (toi on siis iso kartonki). Kuvan koko on seinällä n. A4-luokkaa.

Ja on mulla niitä vhs-nauhureita tuolla pitkin lasten huoneita ja muissa koloissa, enemmän ongelmana että niitä on tuolla :)

t. TImo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps,

tuossa nyt löytyy pikkuisen parempilaatuinen pätkä, vaikka olikin sitä vanhempaa pienempää filmiä

Kauhavalta 1962-1963, siellä on mm. Myrsky, Saab Safir, Fouga, Ilyushin 28 ja iloisia sotapoikia!

t. Timo

Pitää katsoa läpi, josko kummi-setä vilahtaisi siinä. Ainakin Fougilla Hän aikanaan ajeli. En muista tarkkaa vuotta.

-jukka 8)

Ps. Heidän kotonaan olen jotain kauhavan kaitafilmejä nähnyt ja jossain oli jostain vaaanhasta Rissalan lentonäytöksestäkin. Siinä oli jotain, ehkä "15": sia migejäkin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Jälkeenpäin katsojia kiinnostaisi lentävien pisteiden ohella myös ihmiset tai lähikuvat. Niitä ei vain tullut paljoa harrastettua. Pääasia, että lentävät lentsikat pääsivät filmille!

Samaa ongelmaa tuntuu olevan myös tuoreempiakin valokuvia katsellessa, ne Cessnat ja Piperit ja muutkin lentskarit kun nyt näyttää kuitenkin aika samalta vuodesta toiseen, mutta yritäpäs etsiä jotain tiettyä ihmistä kuvasaldosta.. monesti on tullut ehkä lennettyäkin yhdessä, mutta kuvissa on vain alumiinia.. :/

- T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps,

Hieno pätkä! Varsinkin, kun on vielä kakskasia. Kauhavan autenttinen tunnelma välittyy hyvin.

Projektorin raksutus sopii myös hyvin mykkäfilmiin mukaan. Se kun on vielä  äänisynkronoitukin eli leikkauskohdat räpsähtävät just niinku pitää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa ongelmaa tuntuu olevan myös tuoreempiakin valokuvia katsellessa, ne Cessnat ja Piperit ja muutkin lentskarit kun nyt näyttää kuitenkin aika samalta vuodesta toiseen, mutta yritäpäs etsiä jotain tiettyä ihmistä kuvasaldosta.. monesti on tullut ehkä lennettyäkin yhdessä, mutta kuvissa on vain alumiinia.. :/

- T

Juu. olen samaa mieltä, kaikille lentokuvaajille nootti että kuvatkaa myös lentäjiä / matkustajia ja myös jos tiedätte ketä kuvissa esiintyy kohtelias kysymys voiko nimen liittää kuvaan, olisi helpompaa vuosien kuluttua kertoa kukahan tuokin on. Ainahan jotkut tuntee mut välttämättä ei kuin muutama.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löytyi vielä lekokurssia Rautavaaralta

ja lopussa se 2. yksinlento!

Nythän Malmillakin on taas hyvä allas tähän tarkoitukseen.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo ja tosiaan tämä yksi 1978 lentonäytöksestä jossa esiintyivät mm. Seppo Saario ja Raimo Turunen.

Voi video, kun olisi jollakulla valokuvia noista Sepon ja Raimon koneista noissa AEG Telefunken-vaatteissa! Ensimmäistä kertaa ylipäätään näen esim. siivissä nuo isot mainokset. Harmi vaan, että runkojen tarroista ei saa tuosta rainasta selvää...

Lisäksi kiinnitin huomion 2.56 kohdassa näkyvään Pittsiin. Onko kyseessä kolmas Pitts? Vai saako valkoset tarrat, kirkas valo ja kuvanlaatu aikaan yhteisvaikutelman, että jompikumpi Red Birdseistä näyttäisi valkoselkäiseltä?

Ps. Projektorin raksutus lähti minuutin jälkeen mutelle. Aika rasittavan kuuloista yksistään ilman mitään muuta normaalia taustaääntä, mutta onneksi tosiaan äänen voi kääntää pois ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep,

nyt sain tuon Sepon VHS:nkin siirtymään, pitää hieman pätkiä kun Youtube ottaa vain 10 min/pätkä (kai).

Onkos jotain hyvää lähdettä teostovapaalle musiikille niin ei tarttis kuunnella pelkkää projektorin rätinää?

t. TImo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

t .Timo

Yritimme joskus nauhoittaa vanhoja kaitafilmejä Hi8 digital kameralla, mutta ongelmaksi muodostui juuri tuo välkkyminen. Saako nykyaikaisilla kameroilla säädettyä tuota freimi aikaa jotenkin, vai löytyisikö se ominaisuus jostain editointiohjelmasta valmiina?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiasta mitään ymmärtämättä seurasin kaikkia googlen neuvoja ja laitoin tosta mun kamerasta 1/50s valotuksen (pisin) päälle niin ei toi näytä oikeataan välkkyvän pahemmin.

Kun yritettiin tolla mun paremmalla kameralla, saatiin välkky melkein pois ajamalla filmiä 12 kuvaa sec ja ottamassa PAL-nauhoitusta eli 24 kuvaa /s, välkyntä melkein häipyi. Jostain syystä tämä "huonompi" kamera teki parempaa jälkeä. Pitää tietenkin muistaa, että kaitafilmillä on ominaisuutensa ja se kuuluu asiaan. Toi karva noissa videoissa on viehko, kenen lienee ;)

No mutta, mulla on noi nyt viritettynä paikalleen, voin auttaa jos on kiihkeä tarve saada ilmailuvideoita digiksi.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritimme joskus nauhoittaa vanhoja kaitafilmejä Hi8 digital kameralla, mutta ongelmaksi muodostui juuri tuo välkkyminen. Saako nykyaikaisilla kameroilla säädettyä tuota freimi aikaa jotenkin, vai löytyisikö se ominaisuus jostain editointiohjelmasta valmiina?

Aikoinaan myös vanhoja purtsikka aiheisia kaitafilmejä siirtelin digitaalisen muotoon D8 kameralla. Välkkyminen oli ongelma mutta

siitä pääsi suht hyvin eroon jos pystyy pidentämään suljinaikaa. Ko lähes automaattikamerassa laittamalla "kynttiläkuvauksen" eli hämäräkuvauksen

päälle välkkymisestä pääsi eroon.

Voiskin jossain vaiheessa heitellä noita juutuubiin. Kuvauspaikkoja mm Vaasa, Menkijärvi, Jämi ja joitain muita alan paikkoja...

Aikakausi 60-70 luku

Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään