Tommi Järvelä

Tetti EFOU:n Lennonjohdossa 22.5.09

18 viestiä aiheessa

Juu, elikkä pääsin 7.lk päivän tettiin EFOU:n Lennonjohtoon 22.5.09, ja tässä muutamia kuvia siitä.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Isot ikkunat oli  :)

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Pikkulinnut lauloivat, että siihen tulossa tutka syksyllä  ;D

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Vaikka hiljaista olikin, kyllä sieltä sentään Finski tuli käymään.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Sieltä sitä tullaan, ja sinne sitä mennään.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Baltic alkanu lentään taas, mutta kuinkakohan kauan?

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Bluefinnin ''pulu''

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivat kuvat. Varmaan kiva kokemus tuolla tornissa päästä käymään. Ite olin viime syksynä 7. luokan tetin Kajaanin lentoasemalla ja tornissakin pääsin käymään käymään, mutta ei laskun/nousun ajaksi  ::) No päästiimpähän sentään käymään  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivat kuvat. Varmaan kiva kokemus tuolla tornissa päästä käymään. Ite olin viime syksynä 7. luokan tetin Kajaanin lentoasemalla ja tornissakin pääsin käymään käymään, mutta ei laskun/nousun ajaksi  ::) No päästiimpähän sentään käymään  :D

 

Jaa, no kyllä minä sain olla ihan kokoajan siellä, mutta jos laskun/nousun aikana tapahtuu jotain kummempaa ja tornissa on vieras ilman lupaa, niin ketä siitä syytetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole tiennytkään että Kajaanin kentällekin otetaan tettiin. Harmi kun mulla nekin on mennyt ohi jo.

Kaverin kanssa olin ja sen isä on siellä töissä, en tiedä pääseekö muuten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Tommi.

Kiitos hienoista kuvista 8)

Ihan kuin jossain taivas/aurinko terassilla. 8)

Oli pojalla mutta onnea,ja varmasti paljon iloakin.

En ole yhtä katellinen! ;)

Terveiset Zürichistä

Chris

 

P.S.

 

Se Katu jossain kuvassa,oliko silloin ajokielto? ;);D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Tommi.

Kiitos hienoista kuvista 8)

Ihan kuin jossain taivas/aurinko terassilla. 8)

Oli pojalla mutta onnea,ja varmasti paljon iloakin.

En ole yhtä katellinen! ;)

Terveiset Zürichistä

Chris

 

P.S.

 

Se Katu jossain kuvassa,oliko silloin ajokielto? ;);D

Tuskimpa vain, sattui vaan, että autoja ei tullut eikä  mennyt, mutta juu, kiva päivä oli!  ;D

 

P.S.

 

Se taivas/aurinko terassi oli lennonjohtotornin ympäri kiertävä terassi ;) , jos sitä tarkotit?   ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on hienoa, että vähän erikoisempiinkin paikkoihin otetaan TETtiin. Varmaan ihan hauska kokemus. Mitä kaikkea muuten pääsit tekemään tuolla?

 

Voi kun olis itsekin kouluaikoina tajunnut mennä johonkin sellaiseen paikkaan mihin muutoin voi olla hankala päästä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Härskisti voisin varastaa aihetta ja laittaa parit kuvat omasta tet- jaksosta parin vuoden takaa. Laadun tarjoaa Nokian 5500.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tommin kuvia katsellen muistui myös oma yläasteen aikainen Tet jakso Kuopion lentoasemalla Rissalassa ja se oli v.1992 eli aikaa on siitäkin mukavasti vierähtänyt.

Se oli ihan mielenkiintoinen tutustumisjakso. Ja meitä oli siellä kaksi samalta luokalta. Jakson aikana saimme tutustua lennonjohdon toiminnan lisäksi lentoaseman

kunnossapitoon / palokuntaan, viestihuoltoon,Ilmatieteenlaitoksen sääaseman toimintaan ja sellainen piste iin päälle oli tilaisuus tutustua Karjalan Lennostossa

silloin vielä toimineeseen Hawk-lentueeseen.

No ammattia ei ilmailualasta tullut myöhemmin vaan tänne hoitoalalle kuitenkin lopulta päädyin mutta olihan se jokatapauksessa loistava kokemus tutustua

Kuopion lentoaseman arkiseen elämään ja toimintaan.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on hienoa, että vähän erikoisempiinkin paikkoihin otetaan TETtiin. Varmaan ihan hauska kokemus. Mitä kaikkea muuten pääsit tekemään tuolla?

 

Voi kun olis itsekin kouluaikoina tajunnut mennä johonkin sellaiseen paikkaan mihin muutoin voi olla hankala päästä :D

 

Taitaa pahasti mennä jo sivuun ketjun aiheesta mutta aikoinaan, silloisen yläasteen TETissä, olin 7-luokalla viikon Joensuun Lentoasemalla ja 8-luokalla pääsin TET-päivänä Finnairin lennolle JOE-HEL-JOE ohjaamoon. Koneena oli DC9-51. Aamukoneella Helsinkiin pari-kolme tuntia Helsinki-Vantaalla ja tutustumista lennon valmisteluun ja sitten takaisin samaisella konetyypillä Joensuuhun.  ;D

 

Vuosi taisi olla -88/-89 ja Finnairille TETtiin pääsy onnistui parilla puhelinsoitolla (suhteita EI ollut) . Nykyään ei taitaisi enää onnistua.

 

"Oi niitä aikoja!"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, no kyllä minä sain olla ihan kokoajan siellä, mutta jos laskun/nousun aikana tapahtuu jotain kummempaa ja tornissa on vieras ilman lupaa, niin ketä siitä syytetään.

 

Miksi vieras tornissa tarvitsisi luvan joltain muultakin kuin lennonjohtajalta / lennonjohdon päälliköltä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, no kyllä minä sain olla ihan kokoajan siellä, mutta jos laskun/nousun aikana tapahtuu jotain kummempaa ja tornissa on vieras ilman lupaa, niin ketä siitä syytetään.

Ei todellakaan kenenkään tornissa vierailevan syyksi voida laittaa jotain onnettomuutta, ellei se vieras itse siihen ole jotenkin osallisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei todellakaan kenenkään tornissa vierailevan syyksi voida laittaa jotain onnettomuutta, ellei se vieras itse siihen ole jotenkin osallisena.

 

En minä sitä tarkoittanutkaan!  ;D, vaan sitä, että jos jokin onnettomuus tapahtuu vieraan ollessa tornissa ilman ''virallista'' lupaa, niin lennonjotaja saa siitä aikamoiset syytteet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi vieras tornissa tarvitsisi luvan joltain muultakin kuin lennonjohtajalta / lennonjohdon päälliköltä?

 

Ei tarvitsekkaan, jos sinä aikana ei tapahdu laskua/nousua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olin Joroisissa 22.10.2008 7. lk tetissä, tosin Airpron puolella koska kyseinen pulju hoitaa kaikki lentoaseman toiminnot pl. ATS-palvelut sekä hallintoelintä, joissa toimii Finavian palkkaamat henkilöt. Minulle oli oikein tehty Finavian kulkulupakorttikin. Silloin tutustuin kunnossapidon toimintaan ollen mukana mm. kiitotietarkastuksilla ja paloauton vesisuihkun viikottaisessa testauksessa. Olin myös FCM161S:n ajan AFIS:ssa, mutten 163S:n koska kyseinen vuoro oli tuolla viikolla peruttu. Varkaudessa ja Savonlinnassa lennontiedottajat näköjään saavat käyttää EFSA:n MSSR-antennilta tulevaa tutkakuvaa primäärisenäkin välineenä, sillä tiedottajat eivät näytä koskaan pyytävän ilmoittamaan "läpi lentopinta 95" tai "ilmoita kun säilytät 5000 jalkaa", vaan tutkalta katsotaan kun aika siirrolle tulee ja sitten heitetään toiselle elimelle. Sama tuntui olevan lähestymisessä; ei pyydetty "ilmoita JR ulospäin" eikä "ilmoita ulkomerkki sisään", vaan kun kone tuli ohi JR:n, heitin valot 100% teholle ja tiedottaja antoi tuulet + kiitotie vapaa. AFIS:n sulkeutumisen jälkeen tulimme alas ja jatkoin tutustumista kenttään. Terveisiä vain kenttähenkilökunnalle.

 

PS. Itsekin olen käynyt tornissa lörpöttelemässä tiedottajan kanssa ihan vain saapumalla kentälle ja pyytämällä lupaa vierailuun. Ja IFR koneen tullessa FIZ:n rajalle sitten alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla