Arne Wallen

Kouluruokailu ja sen merkitys..

107 viestiä aiheessa

Tuossa miettiny, itse en mihinkään kouluun enää kelpaa, kuka teistä söisi ruokaa jonka valmistus maksaa alle euron, kaikkine tarvikkeine.

Onko tässä syy ongelmiin ja ampumisiin, elikkä perheet joista ei löydy aamusyöttäjää, lähteekö vihainen koululainen opintielle ja sokeriarvojen ollessa ketuillaan tekee mitä tekee?

Säästämmekö väärässä kohtaa.

Olen sitä mieltä että joo, ketuille menee homma.

Jos aikuinen syö työpaikkaruokailussa 15 - 25 euron annoksen ja moittii ettei istu kehoon joka tottuu 1 tähden misukka kuppilan evästykseen, miksi kasvava nuori joutuu elämään alle euron eväillä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin täällä Turussa kouluruoka menee ainakin TSYKin osalta päin puuta. Ruoka tulee Runosmäestä ja siltä kyllä maistuu. :thmbdn: :thmbdn: Kyllä ne kumiperunat kelpaisivat, jossei tarvitsisi aina tarkistaa että mitä töhnää sisältä löytyy, Ja kun ilmoitetaan ruokalistassa että Härkäpataa, miksi sitten "padassa" on sianlihaa? Paras pohjanoteeraus oli kyllä pari viikkoa sitten kun ruokalistassa luki KELTAINEN siskonmakkara keitto, jossa siskonmakkaran tilalla oli nakkeja. Onneksi oli jälkkäriksi kaurapaistosta... Ei näin! Onneksi on vain 4 vuotta jäljellä. Sääli tulee niitä kohtaan jotka joutuvat Turussa opiskelemaan niissä kouluissa joilla ei ole omaa keittiötä. Puolalassa oli oma keittiö ja siellä ruoka oli hyvää! Ja jos nyt tulee lisää säästöjä........ Saavat totuttautua huonoihin opiskelu lukuihin.

Että näin Turussa.

E: Ja itse kyllä syön aamupalan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Säästämmekö väärässä kohtaa.

Olen sitä mieltä että joo, ketuille menee homma.

Jos aikuinen syö työpaikkaruokailussa 15 - 25 euron annoksen ja moittii ettei istu kehoon joka tottuu 1 tähden misukka kuppilan evästykseen, miksi kasvava nuori joutuu elämään alle euron eväillä?

Joopa joo. Tästä on keskusteltu niin kauan, kuin minä muistan. Jo omassa kouluiässäni moitittiin kouluruokailun tasoa. Penikat ovat tottuneet hampurilaisiin ym. roskaruokaan, eikä kouluruoka enää kelpaa. Minun ollessani ala-asteella pöydästä ei noustu, ennen kuin kaikki olivat syöneet lautasensa tyhjäksi. Ihan sama, oliko kesäkeittoa vai lasten suosikkia, kanaviillokkia. Samaa suosittaisin nykyiselle pullamössösukupolvelle. >:(

EDIT// Ja joo. Olen kyllä syönyt nykyistä kouluruokaa. Kahteen otteeseenkin tänä lukuvuonna. Ihan samalta maistui, kuin nuoruudessani, joten peiliin kannattaisi sitä hyljeksivien katsoa. Me veroja maksavathan sen kuitenkin teille penikoille kustannamme.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT// Ja joo. Olen kyllä syönyt nykyistä kouluruokaa. Kahteen otteeseenkin tänä lukuvuonna. Ihan samalta maistui, kuin nuoruudessani, joten peiliin kannattaisi sitä hyljeksivien katsoa. Me veroja maksavathan sen kuitenkin teille penikoille kustannamme.

Pitäisikö "penikoiden"maksaa se viikkorahoistaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö "penikoiden"maksaa se viikkorahoistaan?

Ei huono ajatus. Toisaalta kouluruokailun muuttaminen maksulliseksi olisi ihan hyvä vaihtoehto. Seuraavan päivän ruoka tulisi tilata ja maksaa edellisenä päivänä, jolloin ruokaa ei menisi hukkaankaan niin paljon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joopa joo. Tästä on keskusteltu niin kauan, kuin minä muistan. Jo omassa kouluiässäni moitittiin kouluruokailun tasoa. Penikat ovat tottuneet hampurilaisiin ym. roskaruokaan, eikä kouluruoka enää kelpaa. Minun ollessani ala-asteella pöydästä ei noustu, ennen kuin kaikki olivat syöneet lautasensa tyhjäksi. Ihan sama, oliko kesäkeittoa vai lasten suosikkia, kanaviillokkia. Samaa suosittaisin nykyiselle pullamössösukupolvelle. >:(

Itse penikkana osallistun ainoastaan veromarkoilla tuohon ruokailuun, meillä kotona sydään tavallista ruokaa ja penikoiden vieraillessa vielä tavallisempaa, toki joskus herkutellaan vaimon kera.

Ajattelin vain miten alta euron saisi syötävää jota ennen nälänhätää pystyisi syämään.

Mikäli tuo alta euron on normaalihommia ihmettelen tuollaisia 15 - 25 euron hintoja ruokalassa.

Lisäyksenä, osallistun nuorison vapaajan rajoittamiseen ja hajoittamiseen vapaaehtoisena, teemme vaimoni kera kummatkin nuorisotyötä parhaan ymmärryksemme mukaan.

Tuli tuo mieleen kuitenkin koska suurimmat moitteet kouluelämän sivuilta liittyvät 80 sentin annoksiin.

Syönnyt itse kouluruokaa kymmenisen kertaa tänä vuonna.

Vanha edelleenkin koulutyössä oleva opettaja +60 kertoi ettei enään syö kouluruokaa, ilmeisesti lääketiede  tietää että lapset ja vanhukset eivät arvosta kouluruokaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Penikat ovat tottuneet hampurilaisiin ym. roskaruokaan, eikä kouluruoka enää kelpaa.

Tuohan se varmaan onkin selitys... ainakin niiden mielestä, joilla ei ole lapsia tai joiden lapset ovat jo aikoja sitten käyneet koulunsa.

Kouluruoka on juurikin sellaista kun sen hinnasta voi päätellä, se ei ole yhtä hyvää kuin 70-80-luvulla, mutta ei myöskään syömäkelvotonta. Suurin ongelma lienee se että yritetään väkisin pystyä ihmeisiin ja tarjota ruokaa joka "maittaa nykylapsille" vaikka budjetti juuri riittää perusjuttuihin... homman nimi on kuitenkin yksiselitteisesti niin että kaikki syömäkelpoinen ja oikeat ravintoaineet sisältävä ruoka maittaa lapsille... joskus maittaa huonosti, joskus hyvin, mutta aina tulee syötyä jos vaihtoehtoja ei ole. Nykylapset syövät aivan samoja ruokia kuin lapset ennenkin söivät... totta helvetissä nykylapset valitsevat mäkmaunon jos annetaan mahdollisuus valita, mutta miksi ihmeessä pitäisi antaa... ei muuta kuin naudanlihavatkuli ja kuorinperunat nokan eteen ja pöydästä noustaan kun kaikkien lautaset on tyhjät.

Ei koulussa tarvita mitään kasvisvaihtoehtoja sun muita hömpötyksiä...ruoka on ruokaa, jos vanhemmille ei kelpaa kuin jäniksen ruoka niin pakatkoon lapselleen porkkanoita matkaan... sama juttu allergioiden suhteen... allergian diagnosoi lääkäri, ylihössöttävien touhuäitien keksimät "vittu kun oon nyt tärkee kun meidän jarkko-kyllikki-suvituulialla on seitsemän miljoonaa allergiaa, keliakia ja hylavemppa" jutut eivät ole allergioita ja eivät edellytä toimenpiteitä jos lääkäri ei pysty vahvistamaan vanhempien hössötystä. Yksi ruoka, yksi kansa, yksi valtakunta... tai joitain :)

Nykylapset syövät aivan sitä samaa ruokaa kuin edellisetkin sukupolvet jos muuta ei ole tarjolla.

Asia mitä en ymmärrä on että Puolustusvoimat saa aikaiseksi huomattavan hyvää ja maittavaa ruokaa verrattuna kouluruokaan... joudun/saan kohtuullisen usein syömään varuskunnissa ja ruoka on mielestäni jopa parempaa kuin 80-90-taitteessa kun itse kävin armeijan, mutta kouluruoka taas on kehittynyt täysin päinvastaiseen suuntaan näköhavaintojeni ja omilta muksuilta kuulemani perusteella... ja luotan omien muksujen juttuihin, kaverit ovat kuitenkin melko kaikkiruokaisia (menee etanat, simpukat yms perinteiset lasten yökötykset) ja ovat ravintoloissa tilanneet aikuisten listalta 4-5 vuotiaasta asti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö ne muksut jo osta kouluruuat viikkorahoillaan, naapurin alepasta? ::) Ei minulla kouluajoista ruuasta ole muuta valittamista mutta kun sillä ei oikein nälkä meinannut lähteä -pitääkö nykyään olla kaiken niin vähärasvaista vai mitä. Kun kuusi vuotta popsi saman koulun samoja ruokia se mauttomuuskin rupesi tympimään jossakin välissä. Kinderiperunat ja keräilyeräkastikkeet kuuluvat mihin tahansa laitosruokaan. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohan se varmaan onkin selitys... ainakin niiden mielestä, joilla ei ole lapsia tai joiden lapset ovat jo aikoja sitten käyneet koulunsa.

Kouluruoka on juurikin sellaista kun sen hinnasta voi päätellä, se ei ole yhtä hyvää kuin 70-80-luvulla, mutta ei myöskään syömäkelvotonta. Suurin ongelma lienee se että yritetään väkisin pystyä ihmeisiin ja tarjota ruokaa joka "maittaa nykylapsille" vaikka budjetti juuri riittää perusjuttuihin... homman nimi on kuitenkin yksiselitteisesti niin että kaikki syömäkelpoinen ja oikeat ravintoaineet sisältävä ruoka maittaa lapsille... joskus maittaa huonosti, joskus hyvin, mutta aina tulee syötyä jos vaihtoehtoja ei ole. Nykylapset syövät aivan samoja ruokia kuin lapset ennenkin söivät... totta helvetissä nykylapset valitsevat mäkmaunon jos annetaan mahdollisuus valita, mutta miksi ihmeessä pitäisi antaa... ei muuta kuin naudanlihavatkuli ja kuorinperunat nokan eteen ja pöydästä noustaan kun kaikkien lautaset on tyhjät.

Ei koulussa tarvita mitään kasvisvaihtoehtoja sun muita hömpötyksiä...ruoka on ruokaa, jos vanhemmille ei kelpaa kuin jäniksen ruoka niin pakatkoon lapselleen porkkanoita matkaan... sama juttu allergioiden suhteen... allergian diagnosoi lääkäri, ylihössöttävien touhuäitien keksimät "***tu kun oon nyt tärkee kun meidän jarkko-kyllikki-suvituulialla on seitsemän miljoonaa allergiaa, keliakia ja hylavemppa" jutut eivät ole allergioita ja eivät edellytä toimenpiteitä jos lääkäri ei pysty vahvistamaan vanhempien hössötystä. Yksi ruoka, yksi kansa, yksi valtakunta... tai joitain :)

Nykylapset syövät aivan sitä samaa ruokaa kuin edellisetkin sukupolvet jos muuta ei ole tarjolla.

Tässä on varmaan perää. Kouluruoan on oltava "ravintoympyrän" mukaista, eikä sellainen lapsille välttämättä maistu. Kukkamekkotädit jylläävät täälläkin... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun neljä vuotta kansakoulua sai lusittua ja lusikoitua - koska oli pakko - en ole sen koommin kouluruokaan koskenut. :thmbdn:

Kunnollisen aamiaisen sai kotoa jo siksikin, että 8 vuotta piti kuutena koulupäivänä viikossa lähteä kotoa ennen seitsemää aamulla. Koulukaupungissa oli onneksi muutama hyvä ja edullinen kuppila, joista sai maittavaa ruokaa. Vähän kiirettä se ruokatunnilla piti, mutta nuorena kulki kovaa.

Yksi syy nykyiseen ruokaharrastukseen taitaa olla sekin, että oivalsin jo varhain, että PITÄÄ olla olemassa parempaakin kuin kouluruoka. Armeija oli positiivinen yllätys. Korian PionR:n ruokala teki sangen kelvollisia sapuskoja, joista monet olivat suorastaan hyviä! :thmbup:

Ja osasin jo tuolloin - kuten nytkin - löytää perunan kuoren sisältä, sekä keitetyn että raa'an. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se kouluruoka maistuu minullekki mutta tietyin varauksin. Esim tuo "härkäpata" fiasko. Lisäksi koulun ruokien lihapitoisuus on se 10%. Kotona sentään saan ihan kotiruokaa jossa lihapitoisuus väh 50% ja 100% parempaa salaattia kuin koulussa. TETissä olin eräällä golf kentällä hommissa ja siellä klubilla lounas henkilökunnalle 5e, ja ruoka oli kyllä hyvää! Ainoa vain että niillä oli joku pakkomielle herneen palkoihin salaatissa. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös jossain iltapaska uutis-jutussa ollut vielä se että vankilassakin saavat vangit parempaa sapuskaa kuin oppilaat kouluissa ? Niin taisi olla että kouluruoka 65snt, ja vankiruoka 1,25€ tms. Tarvitseehan se kasvava 100 kiloinen vanki hyvän ruoan. Kun koulussa vedetään hernekeittoa saadaan vankilassa lihakeittoa. Näin meillä suomessa, hieno homma  :P

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös jossain iltapaska uutis-jutussa ollut vielä se että vankilassakin saavat vangit parempaa sapuskaa kuin oppilaat kouluissa ? Niin taisi olla että kouluruoka 65snt, ja vankiruoka 1,25€ tms. Tarvitseehan se kasvava 100 kiloinen vanki hyvän ruoan. Kun koulussa vedetään hernekeittoa saadaan vankilassa lihakeittoa. Näin meillä suomessa, hieno homma  :P

Jani

Ovatkin koulussa keksineet, että hernekeitto on liharuoka, koska siinä on kinkkua :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jani

Kannattaa ottaa huomioon, että koululaiset painavat tosiaan 30-120 kg, vangit hieman vähemmän. Kouluissa on lisäksi tyttöjä hieman enemmän, kuin vankien keskuudessa. Tilastoja tuijottamalla saa toki hyviä lööppejä lehtiin... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TETissä olin eräällä golf kentällä hommissa ja siellä klubilla lounas henkilökunnalle 5e, ja ruoka oli kyllä hyvää! Ainoa vain että niillä oli joku pakkomielle herneen palkoihin salaatissa. ;D

Tervetuloa vaan sairaalaan. Ruoka maksaa 5,20 (vai oliko se jo 5,40), eikä välttämättä ole aina edes hyvää. Mutta syötävää. Eniten harmittaa se, että lounaana on jotain laihaa keittoa (ainakin kerran viikossa) samaan aikaan, kun "kevytlounaana" on pizzapaloja tms. >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se sillon kun minäkin ala-asteella olin, tehtiin niin että syötiin se mitä otettiin, ja pakko oli ottaa pääruokaa, ja salaattia. Läheskään aina ei se meinannut mennä alas, mutta jotenkin siitä selvittiin. Nykyään ylä-asteella on jo paljon vapaampaa, mikä on hyvä, ettei opettajat ole niskassa hengittämässä ja katsomassa mitä teet. Kyllä me 14-15v osataan jo itse tietää millon meillä on nälkä, ja syödä sen mukaan. Mutta ei se ruoka ylä-asteella yhtään parantunut. Itseasiassa, jos vaikka on keittoa, yleensä siihen saa kylkiäiseksi sämpylää näkkärin siasta, ja joskus jopa yrttivoita päälle. Noh, sitä saa ottaa VAIN yhden, joka on "järkevästi" selitetty sillä, että kaikille pitää riittää. Mutta, luulis sen riittävän, jos samaa sämpylää syödään vielä 3 pvä jälkeenkin!?! Voisivat antaa kerralla kunnolla, eikä pienissä paloissa, kun se riittää kuitenkin. Sitten, itse nykyään suurimmaksi osaksi syön koulussa vain pari näkkäriä ja salaattia, koska muu ruoka on täyttä p*skaa. Voi olla, että olen nirso, mutta olen aina ollutkin. Maittavalla ja suurella aamupalalla pärjää ihan hyvin, ja koulun jälkeen kun pääsee kotiin voi tehdä välipalaa. Sitten, ennen leivän päälle sai joko Oivariinia tai sinistä Keijua. Oivariini oli vielä hyvää, kun taas keiju on... Mutta, nykyään Oivariinin tilalle vaihdettiin Ingmariini, josta kukaan ei ole kuullutkaan ennen. Hyvä veto. Kyllä sitä ingmariinia syö, mutta se on samanlaista kuin keiju, mutta maku ei ole niin paha.

Noh, vielä 1 vuosi ylä-astetta jäljellä, sitten lukiossa voikin mennä vaikka kotiin syömään jos haluaa.

Ja komppaan Mikkoa, meilläkin oli tuota "makkarakeittoa" vähän aikaa sitten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä muutaman kerran sairaalaruokaa tullut eteen, ei toki vapaaehtoisesti vaan lääkärin suosituksesta siellä yöpyneenä, kouluruoka on heikompaa, sairaalassa olen ollut edelleenkin lääkärin suosituksella paljonkin pienellä liikunnalla.

Sairaalaruoka on juurikin riittävää vuodepotilaalle, makua ei toki ole terveyssyistä mutta riittää.

Koululainen joka etsii elämäänsä tarvitsee enemmän ruokaa ja maukkaampaa minä en.Herkuttelua siinä etsitään, sodasta on oikeasti aikaa, onneksi.

Jäätyneet perunat ja maissikastike jossa pingispalloja pienemmät lihaa muistuttavat pallerot uiskentelevat ei ole ruyokaa tarvitsevien lasten herkkuevästä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kim: no, yleensä saman kunnan kouluissa on samaa ruokaa. ;D Noita listoja voisi kyllä tarkastella. Ja Arttu, ota huomioon että vaki tallajaalle se lounas maksaisi 10e, ja hintaan ei sisälly jälkiruoka, eikä muu juoma kuin mehu/vesi ja kahvi/tee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh, vielä 1 vuosi ylä-astetta jäljellä, sitten lukiossa voikin mennä vaikka kotiin syömään jos haluaa.

Heh, onneks meijän koulussa on saannut käydä kaupassa/pizzeriassa jo seiskasta saakka..  :thmbup: Tästä varmaankin johtuu myös se, että ruokalassa käy 1/20. oppilaasta syömässä..  :P

Omasta mielestä koulun ruoka on ......  ::) Kuin myös monen muunkin mielestä.

Toivottavasti ensivuonna ammattikoulussa tarjoavat edes vähän parempaa mömmöä, jottei tarvii kaikkia rahoja tuhlata pizzoihin, nuudeleihin jne..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meidän koulu kun oli remontissa, niin saapui ruoaksi kaikkia ihmeellisyyksiä. Kerran oli jauhelihakastike jäätynyt palloiksi. Tosin nykyäänkin voi porkkanoita taivuttaa kaarelle ilman että katkeavat ja perunamuusista saattaa löytyä herneitä tms sattumia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, onneks meijän koulussa on saannut käydä kaupassa/pizzeriassa jo seiskasta saakka..  :thmbup: Tästä varmaankin johtuu myös se, että ruokalassa käy 1/20. oppilaasta syömässä..  :P

Omasta mielestä koulun ruoka on ......  ::) Kuin myös monen muunkin mielestä.

Toivottavasti ensivuonna ammattikoulussa tarjoavat edes vähän parempaa mömmöä, jottei tarvii kaikkia rahoja tuhlata pizzoihin, nuudeleihin jne..

Ihan vaan uteliaisuuttani kyselisin mikä olisi "kymmenen kärjessä ruokalista"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä muutaman kerran sairaalaruokaa tullut eteen, ei toki vapaaehtoisesti vaan lääkärin suosituksesta siellä yöpyneenä, kouluruoka on heikompaa, sairaalassa olen ollut edelleenkin lääkärin suosituksella paljonkin pienellä liikunnalla.

Sairaalaruoka on juurikin riittävää vuodepotilaalle, makua ei toki ole terveyssyistä mutta riittää.

Niin, puhuinkiin tuossa henkilökunnan ruokailusta, joka siis maksaa sen 5+ euroa. Hieman liikaa laihasta keitosta. Potilaksien ruoka onkin sitten asia erikseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja Arttu, ota huomioon että vaki tallajaalle se lounas maksaisi 10e, ja hintaan ei sisälly jälkiruoka, eikä muu juoma kuin mehu/vesi ja kahvi/tee.

Otan toki tuon huomioon. Mutta silti ei maksaisi tuota 10 e. Eikä tuohon muuten sisälly kahvi/tee. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan vaan uteliaisuuttani kyselisin mikä olisi "kymmenen kärjessä ruokalista"?

Jaa-a..

Lista hyvistä ruuista:  ;D

1. Kanaviillokki

2. Broileririsotto

3. Nakkikeitto

4. Pinattiohukaiset

5. Chili con carne

jne..

Harvoin vaan tuppaa olla noita hyviä ruokia.. Yleensä jotain ''Kalalihapullia'' johon sekotettu kasviksia jne.. Nam!  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa-a..

Lista hyvistä ruuista:  ;D

1. Kanaviillokki

2. Broileririsotto

3. Nakkikeitto

4. Pinattiohukaiset

5. Chili con carne

jne..

Harvoin vaan tuppaa olla noita hyviä ruokia.. Yleensä jotain ''Kalalihapullia'' johon sekotettu kasviksia jne.. Nam!  8)

Joko muuten kanaviillokkia taas saa tarjoilla kouluissa ? Jossain vaiheessa se kiellettiin, koska joku sai koulussa luun kurkkuunsa, ja tukehtui. En enää muista vuotta, mutta joku ehkä muistaa. Kukkamekkososiaalidemokraattitädit päättivät siis suuressa viisaudessaan silloin, että kanaviillokki kielletään kaikilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään