Ville Saarelainen

Helkama Kulkuri

18 viestiä aiheessa

Kun nykyään tunnetusti juuri mitään ei tehdä kestämään, niin miten lie Helkaman fillareiden laita? Katselin vähän sillä silmällä tuollaista Kulkuria 7-v ratasvaihteella, joka olisi just mulle sopiva peli. Pitää käydä joku päivä vielä kaupassakin katselemassa tarkemmin:

http://www.helkamavelox.fi/index.phtml?page_id=1109&navi_id=1109&10012_iProductId=HMT756K&10012_IPG:42_t=viewPublicProduct&

 

Suositushinta on vain 369,- eli ei erityisen kallis (mutta onko jo liiankin halpa ollakseen hyvä?). Paremmin varustellut versiot on paljonkin kalliimpia, esim. napavaihde+napadynamoversio 499,- ja 24-vaihteinen 659 ekeä. Ajomäärä mulla on alle 1000 km/v, eli ei erityisen raskasta käyttöä. En halua napavaihdetta (kallis, raskaampi polkea enkä halua jalkajarruakaan), ja 20+ vaihdetta on tarpeettoman paljon. Pyörän pitää olla myös kevytkulkuinen, joten paksut renkaat on poissa laskuista. Ylijäreät pappapyörät ja hybridi/maastopyörät ei kiinnosta, vaan tuollainen hillitty trekkingpyörä on mulle sopiva.

 

Halvempana optiona on tietty kunnostella tuota nykyistä, 20 v. vanhaa 5-v Tunturia, joka sekään ei vielä ole ihan raato. Sitkeä peli siihen nähden, miten koville se joutuu noilla 80-luvun kapeilla 32mm renkailla joiden takia paikat tippuu hampaista kuoppien kohdalla, mutta kulkeepahan ainakin kevyesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on 23 vuotta ollut päivittäisessä käytössä 3-vaihteinen Tunturi Terässiipi, jota on elämänsä aikana joskus käsitelty kovastikin. Pyörä on ja säilyy hyvässä kunnossa pelkillä kausi- ja vuosihuolloilla. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa uuteen ja potentiaalisesti kestämättömämpään. Kokemusta ei ole, mutta on sellainen mutu, että polkupyöristäkään ei nykyään enää tehdä yhtä kestäviä kuin aikoinaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä voitin paikallisen K-Kaupan arpajaisista v.2002 juurikin 7 vaihteisen Helkama Kulkurin enkä kyllä sen parempaa pyörää ole kaivannut. Ei mulla kyllä ennemin uutta pyörää ole ollutkaan..

Pyörällä on kevyt ajaa eikä ole pelkoa 21 vaihteisten talvikestävyydestä. Pyörä on aina pihalla katoksessa ja saa osakseen kaikkien vuodenaikojen sääolosuhteet mutta silti toimii moitteetta kovillakin pakkasilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kysyä missä vinkuintiassa ne valmistetaan kun se on noin halpa?

Helkaman perinteinen kestävä sotapyörä Oiva tehdaan Suomessa ja maksaa

melkein kaksi kertaa enemmän.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on 23 vuotta ollut päivittäisessä käytössä 3-vaihteinen Tunturi Terässiipi, jota on elämänsä aikana joskus käsitelty kovastikin. Pyörä on ja säilyy hyvässä kunnossa pelkillä kausi- ja vuosihuolloilla. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa uuteen ja potentiaalisesti kestämättömämpään. Kokemusta ei ole, mutta on sellainen mutu, että polkupyöristäkään ei nykyään enää tehdä yhtä kestäviä kuin aikoinaan.

 

 

Olin aikoinaan pyöräliikkeessä töissä yli 10-vuotta (Tunturi liike). . . se oli 80 ja 90 luvulla. Huollossa, varaosissa, myymälässä . . pikkuhiljaa alkoi polkupyöriin tulla muovisia osia yhä enemmän, se kyllä lisäsi jonkin verran varaosamyyntiä.

Alkuaikoina ainakin ne ratkaisut olivat tuon muoviosien käytön suhteen melko optimistisia.

Eräskin valmistaja teki kokonaan muovisen polkupyörän (Itera). . meille tuli sellainen kerran vaihdossa, kun koeajoimme sitä niin annoimme sille nimen "Hutera".

Kyllähän vanhemmat pyörät esim 70-luvun ja vanhemmat, ovat kestäviä mutta kyllä tuollainen nykypyörä mitä Villekin on hankkimassa, on herkempi ja kevyempi ajettava. Tosin vaatii kyllä enemmän huoltoa, säätöä ja silmälläpitoa kuin nuo vanhat "umpiraudasta tehdyt".

 

Pekka!. . . Muistit varmaan väärin tuon pyörän merkin, sellaista pyörää ei ole kuin Tunturi Terässiipi . . . ne ovat kaksi eri pyörätehdasta ja olivat aikoinaan kilpailijoita keskenään.

 

Edit: Tuossa muuten linkki siihen muovipyörään jos jotakusta kiinnostaa:http://en.wikipedia.org/wiki/Itera_plastic_bicycle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekka!. . . Muistit varmaan väärin tuon pyörän merkin, sellaista pyörää ei ole kuin Tunturi Terässiipi . . . ne ovat kaksi eri pyörätehdasta ja olivat aikoinaan kilpailijoita keskenään.

 

Ei hemmetti, piti ihan käydä tarkistamassa. Terässiipi se on. Miten sitä voikaan olla niin sokea, kuvittelin iät ja ajat että pyörässä lukisi myös Tunturi, mutta ei siinä nyt Tunturia lukenut.  ;D

 

Kiitos Jari oikaisusta!  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itera, tosiaan. Joskus 80-luvun alussa tuollainen seisoi pitkään paikallisen Raken ikkunassa. Tuli sitä pikkupoikana ihmeteltyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Itera oli kyllä uskomaton! Siinä oli jopa etuhaarukka ja poljinkammet muovia, keskiölaakeristo oli toki metallia sekä ohjainlaakeri kuten myös takanavan osat.

Ajotuntumaltaan pyörä oli "hutera" muistan selvästi miltä sillä tuntui ajaa . . . koko pyörä notkui ja jousti sivuttain kun polki hiemankin raskaammin. Jos muistan oikein niin siellä rungon sisällä oli paristot etuvaloa varten.

Tottahan tuollainen olisi pitänyt silloin ostaa ja laittaa talteen, aivan varmasti on keräilykohde ja hinnat nousevat rajusti! Tosin se ei muistaakseni ollut silloin mitenkään erityisen halpa.

Ettei nyt mene täysin offtopiciksi niin tuohon Villen kysymykseen tuosta Helkamasta. . .

Näin vanhana pyöräkauppiaana huomaan, että tavallaan olet jo tehnyt valintasi, harvoin asiakas tietää noin selvästi mitä haluaa . . . Luottaisin kyllä Helkaman laatuun, tuskin päästävät markkinoille huonoa tuotetta omalla nimellään.

Päihittää tuon vanhan 5-vaihteisen Tunturin monilta osin . . . tosin ehkä sekin kannattaisi säästää ja kunnostella pikkuhiljaa "varapyöräksi" koska sen vaihtoarvo liikkessä on kyllä täysin nolla.

:)

Ps. Kinnostaisiko ketään jos aloittaisin uuden threadin jossa keskusteltaisiin " museomopoista " eli muisteltaisiin 50-70 luvun mopoja?

Tai sellainen yhdistelmä kun " Vanhat mopot ja fillarit "

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Pekka!. . . Muistit varmaan väärin tuon pyörän merkin, sellaista pyörää ei ole kuin Tunturi Terässiipi . . . ne ovat kaksi eri pyörätehdasta ja olivat aikoinaan kilpailijoita keskenään.

...

 

Ensimmäinen oma polkupyöräni oli Terässiipi. Tämä viimeisin taas on Tunturi.  :D Kotimaisia ovat kaikki siltä väliltäkin olleet. Mikä vain lie todellisuudessa noiden kotimaisuusaste? Vai onko noissa enää pelkkä Trade Mark alkuperäismaasta?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ps. Kinnostaisiko ketään jos aloittaisin uuden threadin jossa keskusteltaisiin " museomopoista " eli muisteltaisiin 50-70 luvun mopoja?

Tai sellainen yhdistelmä kun " Vanhat mopot ja fillarit "

 

 

Kyllä kiinnosta, olisi siihen laittaa eilinen kuva "jappisatulaisesta" Tunturista, jonka otin kirpparilla.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kysyä missä vinkuintiassa ne valmistetaan kun se on noin halpa?

Helkaman perinteinen kestävä sotapyörä Oiva tehdaan Suomessa ja maksaa

melkein kaksi kertaa enemmän.

 

Oiva on oiva. Sotapyörä on Jääkäri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen oma polkupyöräni oli Terässiipi. Tämä viimeisin taas on Tunturi.  :D Kotimaisia ovat kaikki siltä väliltäkin olleet. Mikä vain lie todellisuudessa noiden kotimaisuusaste? Vai onko noissa enää pelkkä Trade Mark alkuperäismaasta?

 

Pekka

 

 

Terässiipi koottiin suomessa, yleensä norjalaiseen runkoon. Tunturin rungot tehtiin Turun tehtaalla suomalaisesta rautaruukin putkesta . . . näin siis ennen, nykyään tämä ei tietenkään enään päde.

Eniten "kotimaisia" merkkejä taitaa olla tällähetkellä Helkama ja Tähtipyörä . . . . Empä ole tuota pyörä-alan nykymenoa juurikaan seurannut sen jälkeen kun vaihdoin työpaikkaa.

Hieman oudolta kyllä näytti kun näki Helkamaa myynnissä paikallisessa marketissa, ennen ei tuollainen olisi tullut kysymykseen, vaan kotimaisille valmistajille oli kunnia-asia, että heidän pyöränsä myytiin oikeasta pyöräliikkeestä jolla oli oma huolto ja varaosapalvelu.

 

 

Kyllä kiinnosta, olisi siihen laittaa eilinen kuva "jappisatulaisesta" Tunturista, jonka otin kirpparilla.

Hannu

 

Pitäisiköhän kokeilla ja vääntää joku alkujuttu . . . jos yksi ilmoittaa, että on kiinnostunut niin kyllä niitä kiinnostuneita sitten varmaan on oikeasti ainakin 10kpl

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Helkamasta vielä...

 

Uskaltaisin epäillä tuon 7-vaihteisen ketjuvaihteiston kestävyyttä, jos on tarvetta käyttää kaikkia takanavan seitsämää ratasta.

 

Ketjuvaihteisissa pyörissä tulisi ajaa aina mahdollisimman suoralla ketjulinjalla, mutta jos pyörästä puuttuu polkimien akselilta vaihteisto, niin suoran ketjulinjan pitäminen on mahdotonta jos on tapana käyttää pyörässä muitakin kuin kolmea tai neljää keskimmäistä vaihdetta. Pidemmän päälle epäsuorilla linjoilla ajaminen alkaa venyttamään ketjua ja syömään reunimmaisten rattaiden hampaat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Uskaltaisin epäillä tuon 7-vaihteisen ketjuvaihteiston kestävyyttä, jos on tarvetta käyttää kaikkia takanavan seitsämää ratasta.

 

Aavistelen, että hyvän kilometrimäärän saa ajaa (arvaan että ainakin reilusti yli 5000) ennen kuin rattaat ja ketjun joutuu vaihtamaan. Ja siitäkin selvinnee kaikkinensa alle satasella. Mutta vanno en, en tiedä noista pyörien eroista.

 

Omille markettitasoisille (hintaluokka 500-600 euroa) hybrideilleni on kertynyt kilometrejä monina vuosina yli 5000, enkä ole erityisesti pyrkinyt välttelemään ketjun ristiin menemistä, mutta silti ketjun tai rattaiden kanssa ei ole ongelmia ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tuossa kevään kynnyksellä tein kipeän ja vaikean päätöksen ja myin tuon Kona Roastin pois. Päätös oli raskas ja haikea, luopua kaikkilla herkuilla olevasta pyörästä, joka toimi kuin ajatus. Mutta uhrauksia on tehtävä toisinaan.

 

Tilalle ostin vastoin kaikkia periaatteitani Prismasta Helkama Kulkurin, 56 kokosella rungolla ja 7 vaihteisella napavaihteella, jalkajarruilla sekä soittokellolla. Pelkäsin, että mitäköhän tässä tuli ostettua kun tavote oli ostaa hyvä pyörä perusmatka-ajoon enemmän ja vähemmän vakavaan kruisailuun, pyörä joka kestää ja on niin yksinkertainen, että kestää takuulla paremmin kuin halvat lehtipakkafillarit.

 

No nyt on sinisellä Kulkurilla taitettu kolmisensataa kilometriä ja pitää kyllä sanoa, että ihmeen hyvä se on ajaa. Vakaa ja täsmällinen käsitellä. Ajoasento hyvä ja säätövaraakin riittää vielä reserviin. Shimanon 7-lovinen Nexus vaihdelaatikko toimii todella pehmeästi ja nätisti, todella mukavat välityksetkin vielä kaiken päälle.

Olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen tuohon hankintaani, juuri sopiva pyörä, jolla ei tule mieleenkään alkaa temppuilemaan. Kulkee kevyesti ja vakaasti, hyvä mielyttävä ajaa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Helkamasta vielä...

 

Uskaltaisin epäillä tuon 7-vaihteisen ketjuvaihteiston kestävyyttä, jos on tarvetta käyttää kaikkia takanavan seitsämää ratasta.

 

Ketjuvaihteisissa pyörissä tulisi ajaa aina mahdollisimman suoralla ketjulinjalla, mutta jos pyörästä puuttuu polkimien akselilta vaihteisto, niin suoran ketjulinjan pitäminen on mahdotonta jos on tapana käyttää pyörässä muitakin kuin kolmea tai neljää keskimmäistä vaihdetta. Pidemmän päälle epäsuorilla linjoilla ajaminen alkaa venyttamään ketjua ja syömään reunimmaisten rattaiden hampaat.

 

 

Tuon ei pitäisi muodostua ongelmaksi, kun keskimmäiset vaihteet ovat suurimman osan ajasta käytössä. Nykyisellä 5-vaihteisella tarvitsen lähinnä vaihteita 2-4, vitosta en juuri koskaan, ja ykköstä lähinnä ylämäissä.

 

Kävin marketissa kurkkaamassa sitä Kulkuria, mutta en oikein vakuuttunut näkemästäni. Runko näytti hyvältä, mutta keskiölaakeri, jarrut ja lukko ei tehneet vaikutusta. Vielä 80-luvulla käytetty wanhan ajan keskiö on ihan toista maata tuohon verrattuna, "jarruvarsien" nivelet oli jo valmiiksi väljät ja lukko oli hutera ja hankala käyttää. Otinkin sitten aikalisän ja ostin vitosella jarrupalat vanhaan pyörään. Tosin valinnanvaraa noista ei hirveästi ole, kun 7-v ketjuvaihteisia on kovin nihkeästi tarjolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään