Jari Vanhatupa

Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit

461 viestiä aiheessa

Eikö Soliferissa ollut joskus Tomos kone, taisi silloin olla Express nimellä vai oliko myös Export?

Kun ei muista.

Kaverille kilautin, väitti että 62-64 olisi ollut juuri tuolla Tomos koneella mikä tuossa taitaa rungossa asustella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myönnetään ,,,,,, piirros-kuvallinen ilmaisu ei ole vhvimpia puoliani, kuten tuossa taannoin jo tuli todettua/ todetuksi.

Suonette kuitenkin tämän piirros-kuvallisen ilmaisun kyseisestä. Mielestäni aika todenmukainen, verraten 45-vuoden takaiseen muistelooni :-[ Kyseessä on ?.... kuka muistaa , mikä ?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvaa eikä konkreettista tallennetta  ole, koska lainasin kyseisen -60 luvulla naapurin pojille, ja palautettuna oli käyttökelvoton (hävitetty :()    LAINASSA EI TAVARA PARANE  >:(

 

  Risto

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myönnetään ,,,,,, piirros-kuvallinen ilmaisu ei ole vhvimpia puoliani, kuten tuossa taannoin jo tuli todettua/ todetuksi.

Suonette kuitenkin tämän piirros-kuvallisen ilmaisun kyseisestä. Mielestäni aika todenmukainen, verraten 45-vuoden takaiseen muistelooni :-[ Kyseessä on ?.... kuka muistaa , mikä ?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvaa eikä konkreettista tallennetta  ole, koska lainasin kyseisen -60 luvulla naapurin pojille, ja palautettuna oli käyttökelvoton (hävitetty :()    LAINASSA EI TAVARA PARANE  >:(

 

  Risto

 

 

 

Joo,talviketju polkupyörään.Siis renkahan päälle. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,talviketju polkupyörään.Siis renkahan päälle. :thmbup:

 

Näköjään "hyvin" piirretty, kun het`hokasit  :thmbup:

 

  Risto

 

Ps. LAINASSA EI (mikään) TAVARA PARANE !!!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään "hyvin" piirretty, kun het`hokasit  :thmbup:

 

  Risto

 

Ps. LAINASSA EI (mikään) TAVARA PARANE !!!!!

 

Piirros loistava,käytin näitä usein kuuskytluvun alussa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä katsoin myös sitä samaa . . . ja ajattelin ensin, että tuossahan on Puchin kone eikä Soliferin käyttämä Anker-Laura.

Mutta siitä on vaikea sanoa tuosta kuvakulmasta, kun siinä puhaltimen kohdalla on niin tummaa. Siitä voi olla kyllä se puhaltimen ilmanoton kromisuojus irti . . toisaalta kun tarkemmin muistelen niin onkos tuo poljinkampien akseli ylempänä kuin Anker-Laurassa.

Siinä Soliferin puhallinjäähdytteisessä oli termostaatti. Vanhoissa mopoissa se oli aina rikki ja tapasimme ottaa sen muovisen ilmanohjaimen sieltä aina pois. Eipä silti kyllä minä olen joskus sellaisen toimivankin nähnyt. Sieltä puhallinkotelon sisältä tuli esiin semmoinen muovinen " tunnistin " moottorin lämmetessä,  joka näytti omistajalle, että termostaatti toimii.

Toinen erikoisuus siinä Anker-Laurassa oli luistiohjaus. Kaasutin tuli kiinni lohkoon, eikä sylinteriin.

:)

 

Edit: Todellakin, eihän tuossa olekaan Se Thermomat moottori, tuo on muutaman vuoden vanhempi kuin minä kuvittelin.

        Tarkempi historiikki löytyy tuolta:http://fi.wikipedia.org/wiki/Solifer_Export

 

Niin että siis Tomoksen lisenssillä tekemä Puch  :o

 

No eipä kumma ettei heti vaikuttanut tutulta. Ei ollut sitten niin minkäänlaista kuvaa että tuollaistakin olisi joskus tapahtunut.....

Myöhemminhän Tomos teki Soliferin jalkavaihteisia ja illmeisesti laatukin oli parantunut.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullekin oli uusi asia tuo Tomoksen tekemä Puch!  :o Olipa erikoinen juttu . . kaikkea sitä on ollut . . .

 

Jääketjut! Tuo oli aivan mieletön juttu pikkupokana. Ne asennettiin pyörään siten, että rengas tyhjennettiin lähes kokonaan ja sitten ketju laitettiin siihen renkaan ympärille ja lyhennettiin sopivan mittaiseksi.

Kun renkaaseen sitten pumpattiin ilmaa niin ketju kiristyi tiukasti paikoilleen. Yleensä tuo jääketju laitettiin vain etupyörään, silloin pystyi tulemaan lujaa kaarteeseen jolloin takapyörä lähti tosi makeeseen sladiin . . . .

:D

Noita jääketjuja sai myös mopoon! Ne olivat leveämpiä ja vahvemmasta langasta tehtyjä. Kokeilin sellaisia 80-luvulla Jawa kevytmodedissani. Tuossa Jawassa oli sellainen hankala rengaskoko johon ei saanut nastarenkaita. Laitoin ketjut etu ja takapyörään . . . pito oli aivan uskomaton mutta ikävä kyllä liiankin hyvä. Ketjut eivät tahtoneet pysyä kaarteissa paikoillaan . . ei sitten millään,  mopon ja kuskin paino oli liikaa niille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piirros loistava,käytin näitä usein kuuskytluvun alussa. :)

 

Niin, ei siihen aikaan ollut polkupyöriin nastarenkaita. Ei niitä itse asiassa tarvittaisi nytkään - ellei sitten harrasta pyöräilemistä peilijäällä.

 

Minä ajan vuoden ympäri polkupyörällä mm. töihin (aina kun keli muuten sallii - räntäsateessa tai 40 asteen pakkasessa ei oikein viitti ajella). Polkupyörän renkaat ovat "melkein slicksit". Talvella pyörätiet ovat yleensä pinnaltaan lumilingon/auran tiiviiksi pakkaamaa lunta. Se on riittävän kova siihen, että vierintävastus ei kasva liian suureksi. Toisaalta se on riittävän pehmeää siihen, että rankaan kuvio uppoaa siihen tarpeeksi. Se ei siis luista renkaan eikä kengän alla, mutta luistaa suksen tai kelkan jalaksen alla.

 

Kuntien ja kaupunkien teiden hoidosta vastaavat "macho-miehet" eivät ilmeisesti ole ajaneet polkupyörällä sitten lapsuutensa tai kävellet 50 metriä pitempää matkaa, joten he eivät mitenkään voi tietää tätä. Siksipä pyöräteille vielä levitetään leveä ja paksu kerros hiekkaa. Ei se polkupyörällä tai jalan menoa kovin paljon haittaa, vaikka ei ole tarpeenkaan. Sen sijaa se haittaa tehokkaasti hiihtämistä ja potkurin tai kelkan kuljettamista. Näin hiihtäjät, äidit lapsineen tai "kelkkamummot" saavat aiheen siirtyä ajotien reunaan, jota ei useinkaan hiekoteta edes yhtä tehokkaasti kumma kyllä.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama mainos -58,-59,-60  Helsingin Yliopiston almanakoista  :thmbup:

Monta sellaista merkkiä, joita en ole edes nähnyt, saati sitten kuullut  :(

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lopuksi, MUUMIN aforismi vuodelta -58  :D

 

[ attachment removed / expired ]

 

  Risto

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

Komeita mainoksia, otin tuossa muutaman kuvan allakasta vuodelta -25 ja yritän saada nuita pyörämainoksia tänne.

Voi olla että epäonnistun mutta yrittänyttä ei laiteta. :-[

Jos epäonnistun, yleistä tänä päinä, laitan ne kuvat jollekkin ja sitten katellaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

yrittänyttä ei laiteta. :-[

laitan ne kuvat jollekkin.

 

EI LAITETA EI ,  :D

 

Laita toki, ja sit kattellaan :thmbup:

 

 Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tässä yritys

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tässä yritys

 

Tuiki tuntematon =>  ETEVÄ..... Arne  :thmbup:  :D

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia mainoksia . . kun nuo Riston laittamat mainokset 50-luvun lopulla olivat ilmestyneet niin olin silloin 1-3 vuotias!

Mummolla oli naisten Jaguaari, oli varmaan sen noihin aikoihin uutena ostanut.

:)

Arnen laittamista mainoksista tuo "Etevä" polkupyörä toi muistoja mieleen . . 80-luvulla kun olin pyöräkaupassa myyjänä, niin eräänä päivänä tuli vaihdossa vanha "Petander" merkkinen polkupyörä, joka muistutti tuota "Etevää".

Siinä oli todella tuskallinen ajoasento, sarvet matalalla ja kaukana, etuhaarukan kulma oli loiva, ajo-ominaisuudet . . . . no, en halua muistella enään niitä . . . Ostin pyörän itselle muutamalla markalla ja ajelin sillä Vaasan Auto ja Moottorimuseoon.

Kysyin josko he haluavat sen sinne näytille. Kyllähän se kelpasi ja näytti olevan siellä vintillä vieläkin kun siellä muutama vuosi sitten kävin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorikelkka menneiltä ajoilta.

 

Kiitos kuvasta  Olle  :thmbup:     Lisää  :D   Missä kuvattu/ koska ?

 

  Risto

 

  Aika "vänkän " näkönen moottori  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä moottori tuossa pokukelkassa !!!! :laugh: Ei tuollaista voi olla . . . mikä ihme . . onkohan itsetehty?

 

Moottoroitu potkukelkka oli 70-luvulla myös syntymäpitäjässäni Nuijamaalla. Kelkka ja moottori oli hyvin yksinkertainen konstruktio. Moottorina oli moottorisaha, joka oli saranoitu kelkkaan sahan painopisteen kohdalta. Saha käyntiin ja ketjulaippa jäähän, käsipaineella ja kaasulla säädeltiin vauhtia jäällä. Meni isoa kovaa.

 

Hannu

 

"Ketterästi polkee vaari, vaarilla on Jaguaari.  Etupyörä menee littuun, vaari lentää hevon****** "  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorikelkka menneiltä ajoilta.

[ attachment removed / expired ]

 

IC:n moottorita tuo näyttää , ulospäin  ;D Saattaiskohan kuitenkin olla ,että vain kuoret (sisältäen mopon moottorin) ja toinen sylindeeri on "reksiviittaa" ?

Entäs sitten vedon varmistus takapyörään.... Sirkkelinterä  :o

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IC:n moottorita tuo näyttää , ulospäin  ;D Saattaiskohan kuitenkin olla ,että vain kuoret (sisältäen mopon moottorin) ja toinen sylindeeri on "reksiviittaa" ?

Entäs sitten vedon varmistus takapyörään.... Sirkkelinterä  :o

 

  Risto

 

Otan selvää enemmän tästä mainiosta kulkupelistä. :)

 

http://www.oulunautomuseo.fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otan selvää enemmän tästä mainiosta kulkupelistä. :)

 

Ei ainakaan minua varten tarvitse, otin jo :D  Rakentaja = Reijo Ervasti  :thmbup:

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään