Jari Vanhatupa

Vanhat Mopot, Mp:t ja Fillarit

461 viestiä aiheessa

Isälläni oli Jawassa juuri tällaiset sukset 1950-luvun alkupuolella. Hän ajoi kesät-talvet moottoripyörällä (nykyään ajateltuna hullun hommaa), mutta kun piti päästä liikkumaan eikä ollut autoa. Tähän yhdistelmään kuului vielä kasvojen edessä ollut sellainen pleksilieriö eli ikäänkuin eteenpäin suunnattu kasvoja vasten ollut avonainen lieriö, joka suojasi jenkin verran ajoviimalta. Oli isälläni toki muutenkin ajovarusteet tilanteen mukaan, ei paljon miestä näkynyt niitten vaatteiden alta.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just tollaset sukset,molemmin puolin mopoo.Sellaset yks Rami laitto viimetalvena mopoonsa,en tiedä mistä oli löytäny.Ajeli se hurua viikon pari sillä mopollaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se pleksilieriö totteli nimeä " kuonokoppa", ainakin pohjanmaan suunnalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se pleksilieriö totteli nimeä " kuonokoppa", ainakin pohjanmaan suunnalla.

 

Täällä Vaasassa me sanottiin niitä 70-luvun alussa "tötteröiksi" Poikaporukoissa naureskeltiin niille vanhoille papoille jotka ajelivat vanhoilla Zundapeillaan "tötteröt" päässä. Siinä tötterössä on sama idea kuin isossa takin hupussa. Kun laittaa hupun päähän niin se muodostaa tavallaan samantyyppisen tötterön, eikä kasvoihin tuule enään.

Ovat kyllä kadonneet katukuvasta nämä "kunnon työmiehet" jotka ajelivat työmatkojaan pappamopoilla. Eipä silti kyllä täälläpäin pyöri katukuvassa vielä noin vuosi sitten, pari vanhaa kunnon työmiestä pappatuntureineen ja salkkuineen.

:)

Olihan se mopo kätevä peli työmatkoilla. Minustakin tuli myöhemmin tuollainen työmatka-mopoilija. Alelin 70-luvun puolivälissä työmatkaa Solifer Exportilla, ohjaustangossa roikkui kangaskassi, siellä oli eväät ja Airamin termospullossa kahvia. Sitten myöhemmin tuli moottoripyörä ajopeliksi työmatkoille. Niillä pienemmillä ajoin ympäri vuoden mutta isommat olivat liian hankalia talvikäytössä, joten siirryin talviajossa takaisin mopoon, ajopelinä oli erilaisia pappatunturita ja Jawa kevytmopo.

Tuo Jawa oli erittäin mukava ajaa ja sen käyntiääni oli tavattoman hiljainen. Pidin siitä hyvin paljon mutta se oli talvella hankala käynnistää, koska se käynnistettiin "takapyörän kautta" takapyörään meni kahdet ketjut.

:)

 

Edit: Piti oikein mennä katsomaan, että löytyisikö jostain kuvaa siitä Jawa moposta . . . ja onhan niitä kuvia netissä vaikka kuinka paljon. Näköjään se minun Jawa oli tyyppinimeltään "babetta".  Tuossa alla olevassa linkissä on kuvia sellaisesta, on siellä kyllä muitakin tyylikkäitä mopoja.

 

http://forum.moped.ee/muud-f7/vandade-mopeedide-reklaamtrukised-t130.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä meidän lähellä asu vanhempi herrasmies pari vuotta sitten,nyt joutu hoitokotiin.Ikää herralla on ainakin kahdeksankymmentä vuott.Pari vuotta taaksepäin herra mopoili kauppaan ja sillä oli vielä sellanen "töttörö".Niitä muistan kun olin pikkupoika,mutta eipä kätevää vekotinta sen jälkeen juuri ole näkynny.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen löytyi, eli isäni siinä moottoripyöränsä selässä -40 -50 lukujen vaihteessa.Taustalla Martinkylän kansakoulu.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Unohtui mainita Rex merkkinen tuo pyörä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinäsnsä tyylikäs kuva! Liekö tuossa menty oikein vartavasten poseeraamaan tuohon paikkaan. Pyörä taitaa olla isohko kaksitahtinen? Mahtaako pyörä olla vielä tallessa jossakin Arnen salaisessa kätkössä.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pojan kaverin tallissa kuvattu 2005, merkkiä en huomannut katsoa, enkä tiedä/ tunnista ?.... Saatta olla vieläkin tallessa tuolla tallissa (Eurassa) jos jotakutaketä kiinnostaa  :D

 

[ attachment removed / expired ]

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helkama luulen

 

Joo . . Hopeasauma mopedi, eikös se nimi niin ollut. Tuossa on ollut Demmin moottori. Se oli jotain 80-lukua kun oltiin kaverin kanssa semmoisia "mega-harrastajia". Kaverillani oli mm. Uusia Demmin osia niin paljon, että niistä pystyi kokoamaan tehdasuuden moottorin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen koneen syövereistä :D.... Naantali 2005

 

[ attachment removed / expired ]

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinäsnsä tyylikäs kuva! Liekö tuossa menty oikein vartavasten poseeraamaan tuohon paikkaan. Pyörä taitaa olla isohko kaksitahtinen? Mahtaako pyörä olla vielä tallessa jossakin Arnen salaisessa kätkössä.

:)

 

Pientä poseerausta varmaankin, tosin tuo selkäreppu viittaisi kyllä jonkinasteiseen, liekkö vaikka työmatka.Rex oli kyllä käsittääkseni nelitahtinen.Valitettavasti tuota pyörää ei ole ainakaan minulla, sen kohtalosta en tiedä, antaisin kyllä vaikka viimeiset HK lenkit jääkapista jos tuon saisin nähdä.Kotitalomme kuvaajan selän takana ja suunnilleen valolampun yläpuolella näkyy Sipoon ensimmäinen suomenkielinen kansakoulu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käpylässä arviolta v. 1964 tai 1965, Mikael J:llä oli mopo, olisko Solifer? Ei muista niin pitkälle...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyylikäs ja mielenkiintoinen kuva. Mopo näyttäisi olevan varhainen Tunturin malli. Sitä on tosin "kustomoitu" melko rankalla kädellä, takalokasuoja on sahattu poikki ja tilalle on laitettu kevyemmän näköinen lokari jostain toisesta moposta. Tavarateline on myös poistettu ja tilalla on "makeen" näköinen kromikaari.

Peltinen iso etulokasuoja on vaihdettu kevyeen alumiiniseen tarvikelokariin. Mielenkiinroista, että tuo oli muodissa jo 60-luvun alussa . . . kymmenen vuotta myöhemmin tuo alumiininen etulokari oli vielä erittäin kova juttu mopoa kustomoitaessa. Etujouset ovat jostain urheilumoposta kun tuo kierrejousi on näkyvissä.

Sinänsä erikoista, että vaikka mopo on noin "raju" niin siinä on silti tuo pappamainen tuulisuoja ja peili . . . 70-luvulla nuo ei olisi enään tulleet kysymykseenkään "laitetussa" nuorisomopossa. . ei missään tapauksessa.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyylikäs ja mielenkiintoinen kuva. Mopo näyttäisi olevan varhainen Tunturin malli. Sitä on tosin "kustomoitu" melko rankalla kädellä, takalokasuoja on sahattu poikki ja tilalle on laitettu kevyemmän näköinen lokari jostain toisesta moposta. Tavarateline on myös poistettu ja tilalla on "makeen" näköinen kromikaari.

Peltinen iso etulokasuoja on vaihdettu kevyeen alumiiniseen tarvikelokariin. Mielenkiinroista, että tuo oli muodissa jo 60-luvun alussa . . . kymmenen vuotta myöhemmin tuo alumiininen etulokari oli vielä erittäin kova juttu mopoa kustomoitaessa. Etujouset ovat jostain urheilumoposta kun tuo kierrejousi on näkyvissä.

Sinänsä erikoista, että vaikka mopo on noin "raju" niin siinä on silti tuo pappamainen tuulisuoja ja peili . . . 70-luvulla nuo ei olisi enään tulleet kysymykseenkään "laitetussa" nuorisomopossa. . ei missään tapauksessa.

:)

 

Tuota kustomointia kun katselee niin ei oikein voi välttyä ajatukselta että tuosta olisi yritetty tehdä jotain varhaisen Tunturi Sportin tapaista. Kuvassa käsittääkseni 1962 mallinen Sport.

 

PICT0678.JPG

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyy muistaakseni vuoden -75 tunturi sportti joka on perusteellisen kunnostuksen kohteena..  8)

 

Kuvat ovat jo pari vuotta vanhoja jolloin tuota kys. projektia suunniteltiin.

 

Mopo oli seissyt noin 15vuotta hallin perukoilla josta sen "kaivoin" esiin.  Tunnearvoa laitteella on kun koko "Pitkän" ikänsä ollut samassa suvussa.

 

Kuvissa kiinni Tunturi tigerin tankki kun oma sportin tanko oli  maalauksessa ja "kunnostuksessa".

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Kilometrejähän on..  Onko tuohon toiseen mittaristolokeroon saatavissa mm. kierroslukumittaria?

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Uusittavaa osaa löytyy jonkun verran, nyt kun tulee vähän lämpöisemmät säät pääsee taas kunnolla rassaamaan.

 

Sami

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samilla täydellisen ja ehjän näköinen projekti, kannattaa varmasti ehostaa kuntoon. Tuohon oikeanpuoleiseen mittarikoteloon sai koko Sportin ja Super-Sportin historian ajan lisävarusteena kierroslukumittarin. Tosin se oli melko kallis ja niitä myytiin hyvin harvoin. Alunperin tuo mittarikotelon reikä  on ollut "ummessa" ja siinä päällä oli muistaakseni tarra jossa luki "kotimaista laatutyötä"  tms.

Se kierroslukumittari oli sähkötoiminen ja olen pari Super-Sporttia nähnyt jossa sellainen oli asennettuna.

Muuten . . . tuon Sportin sylinteri on kovakromattu, eikä ole tarkoitettu porattavaksi. Siihen saa semmoisia numeroituja 1,2,3 jne "ylikoko-mäntiä".

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

Lähes kahden vuoden etsintä on ohi ja Exportin sivupellit ovat nyt alkuperäisessä asussa paikoillaan !

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekan satumaisen upea Solifer on saanut "loppusilauksen" Onneksi olkoon! Arvaa vaan kelpaisiko minullekin tuon kuntoinen vanha Exportti . . . . :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen oli aikanaan, jos eräs hekosäätäjä vielä tuon omistaa tuolla Turkkusen puolella olis mukava nähdä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Just joo, no kääntäkää ja kertokaa mikä tuo on.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään