Peter Lord

Lentoasema suljettiin Finnairin nenän edestä

107 viestiä aiheessa

Ei työntekoa arvosteta niin, mutta kyllä työn tekemättömyydestä möykkä saadaan aikaiseksi.

Juu, kun sillon se vaikuttaisi tulokseen ja kannattavuuteen jne. Mut jooh, jospa ne ajat joskus paranee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä, eikö se toimi korpikenttänä tornin aukioloajan ulkopuolella, vai oliko NOTAMilla suljettu? Vai eikö kipparilta löytynyt joustoa?

 

Kysymys kuulunee, salliiko Finnairin omat säännökset lentämisen korpikentiltä? Epäilenpä, että kipparin joustavuudesta tässä tuskin on kyse...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida pystyä IFR lentoa suorittamaan valvomattomalta lentopaikalta ylipäätään?

 

Olen sellaisen ihmeen nähnyt kerran, että FinnCommin Embraer lähti Joensuusta VFR:nä tornin ollessa kiinni ja vaihtoi sitten ilmassa IFR:ksi, kun pääsi Tampereen kanssa yhteyteen. Tyhjänä tosin lähti seisottuaan pari päivää remontissa kentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen sellaisen ihmeen nähnyt kerran, että FinnCommin Embraer lähti Joensuusta VFR:nä tornin ollessa kiinni ja vaihtoi sitten ilmassa IFR:ksi, kun pääsi Tampereen kanssa yhteyteen. Tyhjänä tosin lähti seisottuaan pari päivää remontissa kentällä.

 

Joskus kuullun Malmin avoimien ovien päivään liittyvän yksityiskohdan mukaan Finnarin koneilla sai yhtiön menetelmien mukaan lentää ainoastaan IFR:ää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus kuullun Malmin avoimien ovien päivään liittyvän yksityiskohdan mukaan Finnarin koneilla sai yhtiön menetelmien mukaan lentää ainoastaan IFR:ää.

 

 

No eikai tämä ole kenellekään uutinen. Jos koneilla lennettäisiin VFR:ssä edes joskus näitä kaupallisia matkustajalentoja, pitäisi käsikirjassa olla kuvattuna kaikki menetelmät ja toimintatavat -> hirveä määrä aivan turhaa työtä. Koska olen myös äärimmäisen turhautunut siihen, että joku huomauttaa "mutta kyllähän ne sanoo radiossakin että continue in visual", totean jo näin etukäteen, ettei se vaikuta asiaan. Siitä huolimatta, että lähestyminen tehdään näkölähestymisenä, ne lennot ovat IFR-lentoja ja ne porrastetaan sen mukaan.

 

Ei taida pystyä IFR lentoa suorittamaan valvomattomalta lentopaikalta ylipäätään?

 

AFIS-kentät eivät teknisesti ole "valvottuja lentopaikkoja", niillä on kuitenkin asianmukainen henkilöstö, eli joku mm. valvoo lähestymislaitteiden toimintaa ja ifr-lähestymiset ovat täten mahdollisia. Lentoonlähdön vaatimuksista en osaa sanoa, kun ei ole tuota ipahvia hankittuna. IFR-lentohan voidaan kyllä suorittaa määräysten valossa valvomattomassa ilmatilassakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikella kunnioituksella, mutta on vaikea uskoa Finnairin lentäneen VFR:ssä (VFR-säännöillä) matkustajalentoja. Ettei vaan kyse olisi siitä, että on lennetty VMC-olosuhteissa mutta kuitenkin IFR-säännöillä. Visuuaalilähestymiset, kuten kerroitkin, ovat aivan eri asioita. Joskus tällainen harha voi syntyä, kun pilotit pyytävät jollakin lyhyellä välillä (esim. Kuopio-Joensuu tai Savonlinna-Varkaus) matalinta lentopintaa näyttääkseen matkustajille, kuinka kaunis Suomi voikaan olla kauniina kesäpäivänä. Silloin lennetään PR-mielessä muutaman tuhannen jalan korkeudessa eli periaatteessa harrastekoneiden kanssa samoilla korkeuksilla mutta kuitenkin IFR-pinnalla.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin, joskus muinoin kirjoitin etä lentoasema suljettiin Finnairin nenän edestä.

 

Peter

 

PS.  Asiaan palataksemme, tietääkö joku/osaako kertoa, mikä on "Peruslentoasema"-konsepti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus kuullun Malmin avoimien ovien päivään liittyvän yksityiskohdan mukaan Finnarin koneilla sai yhtiön menetelmien mukaan lentää ainoastaan IFR:ää.

 

 

Luonnollisesti. Näin oli myös silloin tuon FC:n kanssa. Lentäjät joutuivatkin soittelemaan (firman konttorilta?) erillisluvan lähteä ilmaan VFR:nä, kun lennonjohtoa ei lauantai-iltana ollut paikalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luonnollisesti. Näin oli myös silloin tuon FC:n kanssa. Lentäjät joutuivatkin soittelemaan (firman konttorilta?) erillisluvan lähteä ilmaan VFR:nä, kun lennonjohtoa ei lauantai-iltana ollut paikalla...

 

FC:n menetelmistä sinällään mitään tietämättä kyseessä oli siis tyhjä siirtolento. Ei-kaupallisia lentoja (siirto-, koulu- ja koelennot) koskevat hieman eri säännökset kuin kaupallisia.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FC:n menetelmistä sinällään mitään tietämättä kyseessä oli siis tyhjä siirtolento. Ei-kaupallisia lentoja (siirto-, koulu- ja koelennot) koskevat hieman eri säännökset kuin kaupallisia.

 

Niinhän sanoin jo aiemmassa viestissä, että tyhjänä lähti. Mutta silti heidän piti soittaa varta vasten lupa, vaikka kone olikin tyhjä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PS.  Asiaan palataksemme, tietääkö joku/osaako kertoa, mikä on "Peruslentoasema"-konsepti?

 

Se on yksi Finavian Lennonvarmistusliiketoiminnan neljästä palvelukonseptista:

 

Finavia vuosikertomus 2008 s.27:

"Peruslentoasemilla voi olla vain yksi lentokone kerrallaan ja näiden työntekijät ovat moniosaajia, jotka hoitavat kentillä erilaisia tehtäviä. Peruslentoasemilla miehityksessä huomioidaan matkustajamäärä, konetyyppi ja sääolosuhteet."

 

Finavia vuosikertomus 2008 s.28:

"Lennonvarmistusliiketoiminnan ohjauksen perustaksi määriteltiin neljä asiakastarpeisiin pohjautuvaa valtakunnallista palvelukonseptia. Helsinki-Vantaan kansainvälinen

palvelukonsepti varautuu kansainvälisen liikenteen kasvuun. Enroute Services -konsepti varmistaa alueellista yläliikennettä ja ylilentoja. Yhteistoiminta eli YT-lentoasemat palvelevat ilmavoimia. Peruslentoasemia ovat pienet kentät, joilla vastataan liikenteen palvelutarpeeseen aikataulutietojen mukaan."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Ja nyt Jyväskylässä esimerkiksi sovelletaan tätä per(u)slentoasema-konseptia.  Syynä soveltamiseen on halu kasvattaa Finavian tulosta.

Finavian toiminta ei siis perustu kustannusvastaavuuteen, jossa maksut mitoitetaan palvelun kustannusten mukaan. Ei, vaan maksut mitoitetaan sen maksimin mukaan, mitä lentävä yleisö pystyy juuri ja juuri maksamaan ilman, että kaikki äänestäisivät jaloillaan.  Moni on toki jo niin tehnytkin.

 

Tästä syntyy katetta, voittoa, tulosta.

Se tulos sitten käytetään ihan muun kuin ilmailun hyväksi.

 

Muistaako joku vielä sen ajan kun lentämisessä oli pieni glamourin maku? Nyt matkustajat ovat kuin rikollisia tai karjaa, jota ajetaan karsinoissa eteenpäin.  Lisäksi me vielä maksamme sellaisesta.  Hmmmmmm.

 

 

Peter

 

 

PS älkää enää koskaan laittako lentosuunnitelmalomakkeeseen lennon lajiksi "G".  Laittakaa "S". Sitten saatte sitä palvelua, jos tuohon pers eikun peruslentoasema-konseptiin on ollenkaan uskominen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä saisi lopputilin jos sulkisin oven asiakkaiden nenän edessä. Asiakkailtahan se palkka saadaan..

 

Niin meilläkin. Mutta Finnaviallakin on se ongelma, että työntekijä ei jousta senttiäkään, jos siitä ei makseta vähintään 100% ylityölisää.

Ne on niitä liittonsa aivopesemiä, joilla lienee sama kohtalo kuin paperimiehillä. EU:n alueelta löytyy firma, joka hoitaa homman tyylikkäästi ja jossa on hommissa sellaisiakin kavereita, jotka tykkäävät työstään, kokevat sen omakseen. Silloin ei lasketa tunteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin meilläkin. Mutta Finnaviallakin on se ongelma, että työntekijä ei jousta senttiäkään, jos siitä ei makseta vähintään 100% ylityölisää.

 

No mutta toisaalta, eikai se työntekijän vika ole, ettei yritys maksa hänelle sitä palkkaa, joka hänelle kuuluu. Jos yritys on päättänyt, ettei mitään makseta ja tehnyt tämän käytännön selväksi työntekijälle, niin ei se voi tietenkään velvoittaa työstekentelemään ilmaiseksikaan saati sitten antaa sillä perusteella potkuja, että joku työskenteli kaikkien annettujen ohjeiden ja määräysten mukaisesti. Meilläkin kyllä varmaan saisi potkut jos kuvainnollisesti "sulkisi oven asiakkaan nenän edestä", mutta työnantaja on ohjeistanut, että tarpeen mukaan voi venyttää ja siitä sitten maksetaan toki myös asiaankuuluva palkka. Tähän toki vaikuttaa se, miten työajasta on sovittu. Jos siitäkin on sovittu tarkasti ja minuutilleen, niin ei sen noudattamisesta voida kenkiä, ellei työsopimuksessa ole asiaan jotain poikkeusta.

 

Yrityksen johto tuosta käytännön proseduureista päättää. Jos johto on päättänyt, että työntekijä ei saa "soveltaa", niin sitten työntekijä ei sovella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtaisestihan hommassa kusee Finskin kipparin lennonsuunnittelu. Jos korpikentälle ei saa laskeutua, niin sitten tehdään ne plaanit sen mukaan että ehditään perille silloin kun lennonjohtopalvelut ovat auki.

 

Vai pitäiskö reiskojen mielestä ammattiliikenteen lentää luottaen tuuriin että jos se kenttä onkin auki 10 yli vaikka sen tiedetään sulkeutuvan tasalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtaisestihan hommassa kusee Finskin kipparin lennonsuunnittelu. Jos korpikentälle ei saa laskeutua, niin sitten tehdään ne plaanit sen mukaan että ehditään perille silloin kun lennonjohtopalvelut ovat auki.

 

Vai pitäiskö reiskojen mielestä ammattiliikenteen lentää luottaen tuuriin että jos se kenttä onkin auki 10 yli vaikka sen tiedetään sulkeutuvan tasalta?

 

Jos kentälle on tulossa reittikone sillä tavalla myöhässä, että laskeutuisi 10 minuuttia virallisen sulkemisajan jälkeen, niin johan sen pitäisi olla kenelle tahansa asiakaspalvelusta yhtään mitään tietävälle itsestään selvää odottaa sen koneen laskeutumista. Siellä on kuitenkin kymmeniä ihmisiä tulossa "illaksi kotiin". Mutta kun sitä joustoa ei ole. Olisiko aika tehdä tatcherit ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtaisestihan ... tehdään ne plaanit sen mukaan että ehditään perille silloin kun lennonjohtopalvelut ovat auki.

 

Vai pitäiskö reiskojen mielestä ammattiliikenteen lentää luottaen tuuriin että jos se kenttä onkin auki 10 yli vaikka sen tiedetään sulkeutuvan tasalta?

 

Ammattimies saa maksavan asiakkaan perille - eihän se maksava asiakaskaan voi loputtomiin odotella, lähdetäänkös lennolle vai ei ... Joskus vaan tuppaa unohtuun, että nimenomaan ammattitaitoa on olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Kokemus tietenkin auttaa siinäkin, mut noi IFS säännöt on varmaan vienyt lentämisestä lystin, jotta taitaa olla sellaista keikkahommaa, kunhan käydään ilmassa, sama se onko kenttä auki eli ei. Mut kyllä niin on tosi, että kun työvuorojen vennyttämistä aletaan tehdä tolkuttoman paljon, niin siitä ei tuu loppua, eikä mikään sitten riitä ja siitä tulee normaalikäytäntö, niinku rekkakuskeilla yötäpäivää ajamisesta, vaihdetaan vain uus kiekko ajopiirturiin...  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtaisestihan hommassa kusee Finskin kipparin lennonsuunnittelu. Jos korpikentälle ei saa laskeutua, niin sitten tehdään ne plaanit sen mukaan että ehditään perille silloin kun lennonjohtopalvelut ovat auki.

 

Ihanko oikeasti luulet että jos lento esim. jatkomatkustajan odottelun takia, tai vaikkapa lennonjohdollisista syistä Helsingin päässä, myöhästyy jonkun minuutin niin ensimmäisenä täytyy soittaa Jyskälään ettei torni mene kiinni. Tai että tässä tapauksessa asialle olisi lennonsuunnittelun puittessa edes mitään voinut tehdä.... Onpa trollausta taas.  ::)

 

Mutta noin yleisesti, tornien aukiolot kotimaassa on mitoitettu aikataulujen mukaan, ei toisinpäin. Yleensä luokkaa 30min/1h ennen/jälkeen tulo/lähtöajan menee kiinni/auki (jos aukiolot ovat tuollaisissa pätkissä, mitä esim. Lapin kentillä usein on).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kentälle on tulossa reittikone sillä tavalla myöhässä, että laskeutuisi 10 minuuttia virallisen sulkemisajan jälkeen, niin johan sen pitäisi olla kenelle tahansa asiakaspalvelusta yhtään mitään tietävälle itsestään selvää odottaa sen koneen laskeutumista. Siellä on kuitenkin kymmeniä ihmisiä tulossa "illaksi kotiin". Mutta kun sitä joustoa ei ole. Olisiko aika tehdä tatcherit ?

 

 

Mites sitten vastuuunäkökohdat, voiko joku pitää lentoasemaa "auki" tai laskeutua sille kun se ei ole auki?

 

Ymmärrän kyllä näkökohtasi sille että sinäkin teet kun käsketään, täysin riippumatta seurauksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä peruslentoasemakonsepti tarkoittaa siis sitä että aukiolot ja työajat määritetään "mitoittavan asiakkaan" mukaan. Käytännössä siis liikennettä, jota kannattaa rahallisesti palvella. Ei yksi Cessna viikossa pidä lentoasemaa kannattavana, ei silti yksi Airbussikaan. Sen lisäksi, että aukiolot vedetään mahdollisimman tiukasti sen reittikoneen käännön ympärille, myös odotetaan jokaisen hekilökohtaista panosta venyä tarvittaessa. Eli suomeksi: Kukaan ei sovi työpäivän jälkeiseksi ajaksi tärkeitä menoja. Näistä pienistä puroista syntyy se Finavian yhteinen suuri joki, joka kantaa meitä kaikkia parempaan huomiseen.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Muistaako joku vielä sen ajan kun lentämisessä oli pieni glamourin maku? Nyt matkustajat ovat kuin rikollisia tai karjaa, jota ajetaan karsinoissa eteenpäin.  Lisäksi me vielä maksamme sellaisesta.  Hmmmmmm.

 

Peter

 

 

Kyllä muistaa. Kun viisikymmentä vuotta sitten aloittelin lentomatkustajan uraa, Herra Lentomatkustaja (naisiahan ei silloin kovinkaan paljon matkustajien joukossa ollut - paitsi vanhempien ja arvokkaampien herrojen seurassa) oli kunnioitettava ja tunnettu asiakas, joka hyvällä syyllä odotti, että häntä lähestytään kaikella arvonannolla ja huomaavaisuudella niin maassa kuin ilmassakin. Ei olisi tullut kysymykseenkään, että joku uskaltaisi loukata arvoisan matkustajan tunteita epäilemällä häntä sabotaasiaikeista, ja mikä pahinta, sinuttelemalla häntä näitä epäkohteliaita ja ennenkuulumattomia epäilyksiä julkituodessaan. Ruoka ja viinit olivat hyviä, ja niitä oli riittävästi. Penkeissä oli tilaa, ja jalkansa saattoi oikaista kunnolla aterian päälle hyvin ansaittua sikaaria sytytettäessä.

Vuonna 1960 maksoi HEL - NYC edestakaisin IATA-yhtiöllä 200.000 mk ja silloisella halpalentoyhtiöllä Loftleidirillä 160.000. 200k markkaa on nykyrahassa n. 4200 euroa. Nykyään tällä rahalla tekee helposti kymmenen NY:n matkaa.

Ainoa teollisuudenala, millä tuotteiden hinnat ovat pudonneet yhtälailla, on elektroniikka. En tiedä kummalla enemmän, mutta kilpa on jalo. Ei näillä nykyhinnoilla voi mitään odottaakaan. Ja niin kuin Peter osuvasti sanoi, tunnelma on täysin pilalla, eivätkä sitä pysty korjaamaan mitkään mainoskampanjat tai matkailulehtien artikkelit.

 

OJ

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään