Peter Lord

Lentoasema suljettiin Finnairin nenän edestä

107 viestiä aiheessa

Lähtökohtaisestihan hommassa kusee Finskin kipparin lennonsuunnittelu. Jos korpikentälle ei saa laskeutua, niin sitten tehdään ne plaanit sen mukaan että ehditään perille silloin kun lennonjohtopalvelut ovat auki.

 

Vai pitäiskö reiskojen mielestä ammattiliikenteen lentää luottaen tuuriin että jos se kenttä onkin auki 10 yli vaikka sen tiedetään sulkeutuvan tasalta?

 

Milläkähän tavalla tässä nyt kusee tämä 'Finskin kipparin lennonsuunnittelu', voisitko hieman täsmentää mitä tarkoitat. Eihän se koneen kapteeni sitä lentoa / aikatauluja suunnittele eli nyt ei oikein aukea tämä sinun ajatuksenjuoksusi. Varsinkin kun (tässäkin tapauksessa) plaanit ON TEHTY siten, että lennonjohtopalvelut ovat saatavilla ja kenttä on auki.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä muistaa. Kun viisikymmentä vuotta sitten aloittelin lentomatkustajan uraa, Herra Lentomatkustaja (naisiahan ei silloin kovinkaan paljon matkustajien joukossa ollut - paitsi vanhempien ja arvokkaampien herrojen seurassa) oli kunnioitettava ja tunnettu asiakas, joka hyvällä syyllä odotti, että häntä lähestytään kaikella arvonannolla ja huomaavaisuudella niin maassa kuin ilmassakin. Ei olisi tullut kysymykseenkään, että joku uskaltaisi loukata arvoisan matkustajan tunteita epäilemällä häntä sabotaasiaikeista, ja mikä pahinta, sinuttelemalla häntä näitä epäkohteliaita ja ennenkuulumattomia epäilyksiä julkituodessaan. Ruoka ja viinit olivat hyviä, ja niitä oli riittävästi. Penkeissä oli tilaa, ja jalkansa saattoi oikaista kunnolla aterian päälle hyvin ansaittua sikaaria sytytettäessä.

..

 

Ei ehkä välttämättä. Glamouria lentämiseen tuo siirtyminen Jyväskylän kentälle vuokrakoneella (done that). Tuota glamouria ei tietysti olisi jos silloin tällöin paketteja ei kohdeltaisi vaihtoehtoisin mentelmin, siis niillä joita tässä threadissa on käsitelty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläkähän tavalla tässä nyt kusee tämä 'Finskin kipparin lennonsuunnittelu', voisitko hieman täsmentää mitä tarkoitat. Eihän se koneen kapteeni sitä lentoa / aikatauluja suunnittele eli nyt ei oikein aukea tämä sinun ajatuksenjuoksusi. Varsinkin kun (tässäkin tapauksessa) plaanit ON TEHTY siten, että lennonjohtopalvelut ovat saatavilla ja kenttä on auki.

 

 

 

Tietämättä kuka ja missä finkillä tekee ja mitä, epäilen että jotain vikaa yhtälössä on. Väität että plaanit ovat ok mutta homma ei toimi. Sen verran olen antanut itselleni kertoa että kaiketi ne kipparit eivät edes niitä tee.

 

Valistatko sinä yleisöä siitä missä on vika kun finski lentää korpikentälle eikä kuitenkaan sinne laskeudu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin se menee, että aukiolot suunnitellaan kysynnän mukaan. Se että tiukalle vedetty aukiolo saattaa johtaa kyseiseen ongelmaan on tiedostettu riski. Sen seuraamuksista vaan ei kukaan halua ottaa vastuuta. Siitähän kertoo tämä kaikkien toistensa syyttely. Tämä on sitä optimointia, jotta saadaan hinnat alas. Ihan järkevää mielestäni kyllä, mutta loppujen lopuksi paska valuu matkustajien niskaan. Voi silti olla, että vika löytyy juuri siitä, kun ihmiset eivät halua maksaa tarpeeksi lipuistaan. Tai sitten joku taho vetää välistä oikein kunnolla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietämättä kuka ja missä finkillä tekee ja mitä, epäilen että jotain vikaa yhtälössä on. Väität että plaanit ovat ok mutta homma ei toimi. Sen verran olen antanut itselleni kertoa että kaiketi ne kipparit eivät edes niitä tee.

 

Valistatko sinä yleisöä siitä missä on vika kun finski lentää korpikentälle eikä kuitenkaan sinne laskeudu?

 

No tottahan yhtälössä on jotain vikaa, jos aikataulunmukainen reittilento ei pääse laskeutumaan määräkentälle sen vuoksi, että torni on mennyt kiinni. Tietämättä lennon aikataulua ja voimassaolevia notameita kentänaukioloaikoineen, on paha sanoa oikeastaan mitään, kun ei tiedä varmuudella missä huti on tullut.

 

Ops Control (tai mikä se Finnairilla sitten onkaan) seuraa lentojen liikkeitä ja siellä pitäisi olla tieto siitä, milloin määräkenttä menee kiinni. Sama tieto löytyy notameista koneen ohjaamosta, tai ainakin pitäisi löytyä. Tässäkin tapauksessa on kyseessä aikataulunmukainen reittiliikenne niinkin vaativalla välillä kuin EFHK-EFJY, välillä jota Finnair ajaa varmaan 700 000 kertaa vuodessa, niin onkohan kenelläkään mitään syytä olettaa kentän menevän nenän edestä kiinni, jos lento Helsingistä myöhästyy. Luulisi että ei.

 

Ja eihän kukaan tässäkään ollut korpikentälle lentämässä, alkuperäisen suunnitelman mukaan siis.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvällä tuurilla jos menet kauppaan klo 21.05 se on vielä auki, mutta klo 21.10 se voi sitten ollakin jo kiinni. Mukavaa toisten syyttelyä täällä joo, hymyssä suin saa seurata... Pistäkää lisää viestejä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvällä tuurilla jos menet kauppaan klo 21.05 se on vielä auki, mutta klo 21.10 se voi sitten ollakin jo kiinni.

 

Ja huonoimmalla tuurilla jäät sinne kauppaan odottelemaan, että aamulla pääset sieltä ulos ja takas kotiin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ops Control (tai mikä se Finnairilla sitten onkaan) seuraa lentojen liikkeitä ja siellä pitäisi olla tieto siitä, milloin määräkenttä menee kiinni. Sama tieto löytyy notameista koneen ohjaamosta, tai ainakin pitäisi löytyä. Tässäkin tapauksessa on kyseessä aikataulunmukainen reittiliikenne niinkin vaativalla välillä kuin EFHK-EFJY, välillä jota Finnair ajaa varmaan 700 000 kertaa vuodessa, niin onkohan kenelläkään mitään syytä olettaa kentän menevän nenän edestä kiinni, jos lento Helsingistä myöhästyy. Luulisi että ei.

 

Ops control seuraa lentojen liikettä mutta koska kyseessä on niinkin vaativa reitti kuin EFHK-EFJY ei varmaan kenelläkään tullut mieleen että tulee tällainen tenkkapoo. Sitäpaitsi Finnairilla on samaan aikaan ilmassa - ei nyt ehkä 700 000 lentoa mutta useampia kuitenkin.

 

Kapteeni saa kantaa kyllä oman kortensa kekoon syyllisyyden kannossa. Jos ja kun matkalla Jyväskylään alkaa näyttää siltä ettei paikalle ehditä ajoissa olisi hyvä ottaa yhteyttä OPS-Controliin ja sanoa että soittakaa EFJY torniin ja kertokaa että ollaan snadisti delayssä. Toinen vaihtoehto on pyytää lennonjohtoa olemaan yhteydessä määräkentälle.

 

Miksi näin ei tehty on suuri syy varmasti siinä ettei kipparillekkaan juolahtanut mieleen katsoa niitä aukioloaikoja koska reitti on niin rutiinia.

 

Toisaalta EFJY torninkin olisi pitänyt tajuta tilanne kun movement tietoa on tullut läpi että ETA on sulkemisajan jälkeen. Joko sitten ilmoittaa lennonjohdon välityksellä että menkää takaisin tai sitten joustaa.

 

Miksi kone ei mennyt varakentälle ja firma hoitanut sieltä vaikka bussikyytiä Jyväskylään?

 

Ja mitä tulee korpikentällä operointiin niin siinä on yhtiökohtaisia eroja. Golden Airin SOP sallii ainoastaan IFR-operoinnin koneillaan. Toisaalta on olemassa kotimaisia yhtiöitä jossa VFR:ää ei ole kielletty. Toki siinä on tiettyjä rajoituksia juuri pelastushenkilökunnan ja GH:n suhteen.

 

Visual approach IFR koneelle on IFR-proseduuri eli matkustajakone ei lennä VFR-"plaanilla" vaikka onkin saanut selvityksen visuaaliin.

 

Ja korpikentältä voi lähteä IFR-plaanilla ilman johtoa, VFR lentosäännöillä ja IFR plaanin voi aktivoida ilmassa kun ottaa yhteyttä tutkaan.

 

Ja virheistä oppii. Veikkaan ettei käy samaa kämmiä Finskille ainakaan seuraavaan 10 vuoteen. :thmbup:

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on yksi Finavian Lennonvarmistusliiketoiminnan neljästä palvelukonseptista:

 

Finavia vuosikertomus 2008 s.27:

"Peruslentoasemilla voi olla vain yksi lentokone kerrallaan ja näiden työntekijät ovat moniosaajia, jotka hoitavat kentillä erilaisia tehtäviä. Peruslentoasemilla miehityksessä huomioidaan matkustajamäärä, konetyyppi ja sääolosuhteet."

 

Finavia vuosikertomus 2008 s.28:

"Lennonvarmistusliiketoiminnan ohjauksen perustaksi määriteltiin neljä asiakastarpeisiin pohjautuvaa valtakunnallista palvelukonseptia. Helsinki-Vantaan kansainvälinen

palvelukonsepti varautuu kansainvälisen liikenteen kasvuun. Enroute Services -konsepti varmistaa alueellista yläliikennettä ja ylilentoja. Yhteistoiminta eli YT-lentoasemat palvelevat ilmavoimia. Peruslentoasemia ovat pienet kentät, joilla vastataan liikenteen palvelutarpeeseen aikataulutietojen mukaan."

 

 

 

Mahtaako tuo edellä oleva texti s.27: päteä lapin pikku kentillä  joulu charttereiden aikaan? Epäilen :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapteeni saa kantaa kyllä oman kortensa kekoon syyllisyyden kannossa. Jos ja kun matkalla Jyväskylään alkaa näyttää siltä ettei paikalle ehditä ajoissa olisi hyvä ottaa yhteyttä OPS-Controliin ja sanoa että soittakaa EFJY torniin ja kertokaa että ollaan snadisti delayssä. Toinen vaihtoehto on pyytää lennonjohtoa olemaan yhteydessä määräkentälle.

 

 

Joo kyllähän se tietenkin niin on, että kapteeni vastaa, siitähän ei mihinkään pääse. Ehkäpä tässä ilmeisen traumaattisessa ja suurta media-arvoa saaneessa ilmailutapahtumassa on sitä samanlaista sattumankauppaa, kuin lento-onnettomuuksien juustoviipale-teoriassa; joskus se virhe näköjään vain pääsee maaliin saakka.

 

No meneehän se kiekko joskus molarin längistäkin verkon perille, vaikkei pitäisi  ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen istunut usein  iltaa lennonjohdoissa lennonjohtajan seurana, kun ollaan odotettu myöhässä olevaa "iltavuoroa".

 

Olen monasti ostanut lennonjohdon paikalle yöllä, jotta saamme Lj-palvelua.

 

Mikähän tuossakin Finnairin jutussa kämmäsi  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin se menee, että aukiolot suunnitellaan kysynnän mukaan. Se että tiukalle vedetty aukiolo saattaa johtaa kyseiseen ongelmaan on tiedostettu riski. Sen seuraamuksista vaan ei kukaan halua ottaa vastuuta. Siitähän kertoo tämä kaikkien toistensa syyttely. Tämä on sitä optimointia, jotta saadaan hinnat alas. Ihan järkevää mielestäni kyllä, mutta loppujen lopuksi paska valuu matkustajien niskaan. Voi silti olla, että vika löytyy juuri siitä, kun ihmiset eivät halua maksaa tarpeeksi lipuistaan. Tai sitten joku taho vetää välistä oikein kunnolla...

 

Nyt näen jo punaista.

 

Voitteko kertoa yhdenkin esimerkin viimeisen 5 vuoden ajalta, jossa Finavian tai sen edeltäjän suorittaman  "optimoinnin" tuloksena jokin hinta on muuttunut ALASpäin ?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen istunut usein  iltaa lennonjohdoissa lennonjohtajan seurana, kun ollaan odotettu myöhässä olevaa "iltavuoroa".

 

Olen monasti ostanut lennonjohdon paikalle yöllä, jotta saamme Lj-palvelua.

 

Mikähän tuossakin Finnairin jutussa kämmäsi  :o

 

Taitaa olla tämä nykyasenne, mikä on vallalla; harmillisen moni ei näe metsää puilta ennen kuin lyö päänsä siihen karjalan mäntyyn.

 

Nykymeiningistä kuvaava sattui kerran, kun huoltoyhtiön kaverit tulivat kerrostaloasuntoon katsomaan patteria kun se talvipakkasella lämmennyt. Siinä ne LVI-sankarit sitten kaverin (=asiakkaan) kuullen juttelivat, että 'jos tää poka menee yli klo 16.00, niin tästä tulee sit satasella korotetut tunnit ja minimivelotus on kaks tuntia. Ja jos eivät maksa, niin se on tässä.' Kellohan tais olla 15.40 kun kaverit lompsi asuntoon sisälle. Kaverien tuntipalkat tietäen....no, antaa olla.

 

Hohhoijaa  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ymmärrän kyllä näkökohtasi sille että sinäkin teet kun käsketään, täysin riippumatta seurauksista.

Anteeksi minkä näkökohdan mille?

 

Minkä kiven alta näitä trolleja tänne ryömii ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi minkä näkökohdan mille?

 

Minkä kiven alta näitä trolleja tänne ryömii ?

 

Asennemaailma, jonka mukaan olet arvottanut toisen tapahtuman toista tärkeämmäksi vaikket edes tiedä mikä se toinen on, on mielenkiintoista seurattavaa.

 

Yleensäkin tällä palstalla aika monen ihmisen aivoista kuuluu outo naksahdus ja terve harkinta sekä suhteellisuudentaju katoaa, jos kyseessä on ilmailuun liittyvä asia.

 

Tässä olet selkeästi leimannut syylliseksi henkilökunnan joka ei ole tapahtumiin syyllinen, vastavuoroisesti todellisiin syihin et ole mitenkään viitannut.

 

Se että onko (tahattoman) peeloilun osoittaminen trollaamista, jääköön jokaisen itsensä harkittavaksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluan vain tuoda tässä tiedoksi, että Markku ja Matti eivät ole sukua toisilleen, vaikka sama sukunimi onkin.

 

Tsemppiä ja Blues Skies  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mitä tulee korpikentällä operointiin niin siinä on yhtiökohtaisia eroja. Golden Airin SOP sallii ainoastaan IFR-operoinnin koneillaan. Toisaalta on olemassa kotimaisia yhtiöitä jossa VFR:ää ei ole kielletty. Toki siinä on tiettyjä rajoituksia juuri pelastushenkilökunnan ja GH:n suhteen.

 

Visual approach IFR koneelle on IFR-proseduuri eli matkustajakone ei lennä VFR-"plaanilla" vaikka onkin saanut selvityksen visuaaliin.

 

Ja korpikentältä voi lähteä IFR-plaanilla ilman johtoa, VFR lentosäännöillä ja IFR plaanin voi aktivoida ilmassa kun ottaa yhteyttä tutkaan.

 

Jos lähestyy korpikentälle, jolla ei siis ole lennonjohtopalvelua vaan ainoastaan lennontiedotusta, niin tällöin kai lennetään VFR -säännöillä? Jos näin, niin milloin siirrytään IFR => VFR?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

milloin siirrytään IFR => VFR?

 

Kun päällikkö ilmoittaa omasta aloitteestaan lennonjohdolle päättävänsä vaihtavansa IFR->VFR ja lennonjohto tämän kuittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lähestyy korpikentälle, jolla ei siis ole lennonjohtopalvelua vaan ainoastaan lennontiedotusta, niin tällöin kai lennetään VFR -säännöillä? Jos näin, niin milloin siirrytään IFR => VFR?

 

Mika

 

Siis kyllä AFIS-kentälle voi tehdä IFR-lähestymisen ja suorittaa lennon ihan loppuun asti IFR-lentona. Ei meillä muuten olisi julkaistuja mitarimenetelmiä näille tiedotuskentille... IFR-lento ei ole mahdoton myöskään täysin valvomattomassa ilmatilassa (G), mutta IFR-lähestymistä ei käsittääkseni voi tehdä paikkaan (ainakaan jos lähestyminen tehdään maalaitteita apuna käyttäen, en tiedä voiko gepsilähestymistäkään tehdä?), jossa ei ole vähintään AFISta, koska jonkun pitäisi katsoa niiden laitteiden toiminnan perään.

 

edit: ylläoleva ei sitten ole yleispätevä, mutta suomessa näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sainakaan jos lähestyminen tehdään maalaitteita apuna käyttäen, en tiedä voiko gepsilähestymistäkään tehdä?),

 

Gepsiä ei voi tehdä ilman varalaitteita sen varalle että satelliitit tippuu. Eli keskeytetty lähestyminen pitää voida tehdä ilman Gepsiä --> keskeytetyn lähestymisen suunnlaitteet pitää olla OK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomioikaa nyt ero G ja G+ välillä. AFIS-kentät aukiollessa G+. Et voi suorittaa IFR-lähsetymistä laskuun saakka G-ilmatilassa.

OT mutta kun keskustelu on lähtenyt rönsyilemään Finnairin kyvyttömyydestä lukea aukioloaikoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minusta tämän keskusteluketjun pointti, se asia, on tuo käsittämätön joustamattomuus kohdeasemalla.

 

Tiedetään koneen tulevan myöhässä, arvio 10 minuttia kentän sulkemisen jälkeen. Tuollaiseen tilanteeseen pitäisi olla valmis suunnitelma; kaikki ne, joita koneen "käsittelyyn" tarvitaan, odottavat sen aikaa. Kohtuutonta lähettää kone kotiin kohdekentän päältä tuossa tilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään