14 viestiä aiheessa

Onkos kukaan kuullut tahi lukenut 1900-luvun alkupuolella suunnitellusta Suomi G-23 -matkustajakoneesta? Koneen nimi esiintyy yhdessä wanhassa mietinnössä, mutta mitään muuta tietoa siitä ei ole tullut vastaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos kukaan kuullut tahi lukenut 1900-luvun alkupuolella suunnitellusta Suomi G-23 -matkustajakoneesta? Koneen nimi esiintyy yhdessä wanhassa mietinnössä, mutta mitään muuta tietoa siitä ei ole tullut vastaan.

 

Suomessa suunnitellusta G23-koneesta en ole kuullut. Mutta villi veikkaukseni on, että mietinnössä tarkoitetaan Aero Oy:n Junkers G-23-konetta K-SALC, jonka nimi oli Suomi.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa suunnitellusta G23-koneesta en ole kuullut. Mutta villi veikkaukseni on, että mietinnössä tarkoitetaan Aero Oy:n Junkers G-23-konetta K-SALC, jonka nimi oli Suomi.

Juha

Ajattelin itse tuota samaa Aeron G.24W:tä, mutta tekstissä kerrotaan aikomuksesta hankkia neljä Suomi G-23 -konetta, joka viittaisi omaan konetyyppiinsä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin itse tuota samaa Aeron G.24W:tä, mutta tekstissä kerrotaan aikomuksesta hankkia neljä Suomi G-23 -konetta, joka viittaisi omaan konetyyppiinsä.

 

Muistaakseni Raunion "Valtion Lentokonetehtaan historia" -kirjasarjassa on jotain juttua konetyypistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Raunion "Valtion Lentokonetehtaan historia" -kirjasarjassa on jotain juttua konetyypistä.

 

Ykkösosassa ei tullut vastaan. Luin sen juuri äsken.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ykkösosassa ei tullut vastaan. Luin sen juuri äsken.

 

Lieneekö ollut sitten "Lentäjän Näkökulma IV":ssä siviili-Blenheimin yhteydessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eikös K-SALC "Suomi" ollut G.24? ... hups, johan tuo on käsitelty

 

Junkers K.30 / G.24

digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/secure/showPage.html?conversationId=1&action=entryPage&id=348217

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo Aeron kone uudelleen moottoroitu, eli oliko se alunperin G.23? Mallarit voivat kaivaa esiin parhaan aiheesta suomeksi kirjoitetun artikkelin IPMS Mallarista, itse en lehteä tähän hätään löytänyt.

 

Yhtä kaikki, tämän asian ratkomista auttaisi huomattavasti jos Pentti kertoisi missä asiayhteydessä Suomi G23 esiintyy, ts. mistä mietinnöstä on kyse?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yhtä kaikki, tämän asian ratkomista auttaisi huomattavasti jos Pentti kertoisi missä asiayhteydessä Suomi G23 esiintyy, ts. mistä mietinnöstä on kyse?

Juha

 

Jos uskoisin mietinnön nimen jotenkin auttavan asiaa, olisin sen toki kertonut. 1920-luvusta on kysymys, mutta minullekaan ei ole tullut muuta "Suomi"-konetta vastaan kuin tuo em. Junkers, josta mm. Jaakko Marttila kirjoittaa Lentoteknillisessä vuosikirjassa 1918-68 näin

 

Tähän samaan liikenneilmailun alkuryhmään sisältyy myös Aero Oy:n Junkers-suurliikennelentokone G23, jonka voimalaitteina oli kolme kpl Junkers L5-rivimoottoreita. Tämä kone ristittiin SUOMI koneeksi ja oli siinä tilaa 9:lle matkustajalle.

 

Luulen, että tästä koneesta on Ilmapuolustusliiton hallituksessa tullut "Suomi G-23" -konetyyppi, jos ei mitään uutta tietoa tule vastaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Junkers G-23 oli tavallaan koneen hämäystyyppi jolla Junkers anoi koneen rakentamislupaa Kansainväliseltä ilmailuliikenteen valvontakomissiolta(ILUK). Saksa hävitessään Ensimmäisen Mailmansodan joutui se lentoliikenteen rajoitusten piiriin. Pääasiassa rajoitukset koskivat moottoreiden tehoja jotka eivät saanneet olla suuria. Näinollen kyseinen valvontakomissio määräsi Junkers G-23 koneelle seuraavat moottoritehoa rajoittavat arvot. Keskimoottorina sai olla Junkersin 195 hv L2 moottori ja siivissä Mescedes DIIIa kukin 160 hv. Alussa koneet valmistettiin Dessaussa tämän luvan määräysten mukaisesti, mutta koneet lennettiin tai kuljetettiin ulkomaille  mm. Ruotsiin siellä perustettuun AB Flygindustri (taisi olla Junkersin tytäryhtiö) jossa koneisiin vaihdettiin tehokkaammat myllyt, tällöin koneen tyypiksi tuli G-24. Siellä osa G-23 koneista muutettiin myös pommikoneiksi(K-30). Tälläinen pommikoneversio kävi myös Suomessa esittelylennolla vuonna 1929. jolloin sitä ohjasi kapteeni V. Bremer?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsivä löytää: Kansallisarkistossa on näköjään pommikoneversiosta oikein "AB Flygindustri":n Suomenkielinen reklaami:

http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate/secure/showPage.html?action=page&type=lq&conversationId=2&id=348217&pageFrame_currPage=1

Markku

p.s. sivu 4:."...liikennekoneesta G24 tehdään muutamassa tunnissa sotilaskone K 30 vaihtamalla rungon keskiosa.".!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alussa koneet valmistettiin Dessaussa tämän luvan määräysten mukaisesti, mutta koneet lennettiin tai kuljetettiin ulkomaille  mm. Ruotsiin siellä perustettuun AB Flygindustri (taisi olla Junkersin tytäryhtiö) jossa koneisiin vaihdettiin tehokkaammat myllyt, tällöin koneen tyypiksi tuli G-24. Siellä osa G-23 koneista muutettiin myös pommikoneiksi(K-30).

 

Lisäinfoa AB Flygindustrin tarinasta :

http://www.geocities.com/hjunkers/ju_limhamn_a1.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään