Guest rainer

Navigaattori koneessa

18 viestiä aiheessa

Olen lähdössä Keski-Eurooppaan ja olen vuokrannut auton Munchenin kentältä.

Otan navigaattorin käsimatkatavaroiden joukkoon.

Siis miten kävis, jos laitan navigaattorin päälle koneessa?

Sanoisko se, että nosta vähän jalkaa kaasulta vai sekoaisko navi kokonaan?

Saakohan tuota koneessa edes käyttää, kai se on paras kun ei laita päälle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen tehnytkin niin, että olen laittanut navin lennon aikana päälle. :-[ Koitin pitää ikkunan vierellä muutaman minuutin, mutta ei saanut yhteyttä satelliitteihin. Youtubesta löytyy sellaisia videoitakin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,87693.msg1045695.html#msg1045695

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,87693.msg1047088.html#msg1047088

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,87693.msg1047153.html#msg1047153

 

Ei kait siinä mitään muuta käy, kuin että kestää tod. kauan, että vekotin pääsee kiinni paikasta, mikäli matkaa on taitettu jo jonkin matkaa kun laitat laitteen päälle. Käynnistin oman vekottimen kokeeksi n. 30min ennen Münchenia ja kikottimella meni varmaan 10 minuuttia, kunnes heräsi. Sen jälkeen se toimii "normaalisti", eli näyttää nopeutta, suuntaa ja tietenkin sijaintia. Välillä sitten, kun tie osui riittävän lähelle, se vetää sen kursorin siihen tiehen kiinni, kunnes taas irtaantuu, kun lentoreitti on etääntynyt tarpeeksi tiestä...

 

Lufthansan lentoe... eiku -ho... eiku siis stuertti ei sanonut laitteesta mitään ennen kuin lähestymisvaiheessa viimeistä laskuvalmiustarkistusta tehdessään: "elektroniset laitteet on kytkettävä pois laskeentumisen ajaksi" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sekoa, saat käyttää, niin kuin muitakin elektronisia laitteita, kun turvavyövalo ei pala, eli pääsääntöisesti ei laskun ja nousun aikana, mutta muuten kyllä. Itsellä ollut jonkun kerran Etrex mukana. Onhan siitä kiva seurata paikkaa, nopeutta ja korkeutta paremman tekemisen puutteessa, ainakin sellaisissa koneissa, joissa ei infonäyttö noita kerro. Tosin tuo käsigepsu on tuohon käyttöön parempi kuin autonavi.. :)

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kato vain, kyllähän se signaali löytyy näköjään koneessakin.

 

Muuten viime reissulla toivoin Munchenin kentältä Golf automaattia ja

sain mersu automaatin ja mun tuurilla taas tulee mersu, no en valita. . .

Tarkoitus olis ajella Itävallan alppeja kattelemann.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en halua nipottaa, mutta navigaattorissa on GPS ja se taas on radiovastaanotin, jotka on usein kiellettyjä koko lennon ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en halua nipottaa, mutta navigaattorissa on GPS ja se taas on radiovastaanotin, jotka on usein kiellettyjä koko lennon ajan.

 

GPS saa nykyään olla päällä, kun turvavyön merkkivalo ei pala.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sekoa, saat käyttää, niin kuin muitakin elektronisia laitteita, kun turvavyövalo ei pala, eli pääsääntöisesti ei laskun ja nousun aikana, mutta muuten kyllä.

 

OT: Mutta saako siis esim. läppäriä käyttää lennon aikana kun turvisvalo ei pala? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niimpä on tuo sallittu ainakin joissakin yhtiöissä... nopeasti vilkaisemalla tuolta löytyy jotain infoa http://gpsinformation.net/airgps/airgps.htm ja näyttää olevan FinnAir sallivien joukossa :)

 

Mun lento on Lufhansalla, joka näyttää kieltävän eli navi kiinni koko lennon ajan.

Ja eihän sieltä nää muuta kiinostavaa kuin nopeuden.

   

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT: Mutta saako siis esim. läppäriä käyttää lennon aikana kun turvisvalo ei pala? :-[

 

Jep, mutta muista että radiolähettimet (WLAN/3G) ovat silti kiellettyjä yleensä koko lennon ajan. Yleensä läppäreistä saa "radiot" kiinni jonkun kytkimen avulla tai ohjelmallisesti. Samoin monista kännyköistä, jos haluaa esim. käyttää sitä vain kamerana.

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on "maantienavigaattori", ei siitä paljoa hupia ole. Ne kun yrittävät pysyä tiellä eli siirtävät nuolen tien päälle jostain parin, kolmenkymmenen metrin päästäkin. Toinen ongelma on se, että ainakin Tomppa zoomaa risteyksen lähellä aina kuvan niin tiukaksi, että et näe muuta, kuin sen risteyksen. Jos jotain haluaa koneessa nähdä, on koko ajan zoomattava karttaa takaisin auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on "maantienavigaattori", ei siitä paljoa hupia ole. Ne kun yrittävät pysyä tiellä eli siirtävät nuolen tien päälle jostain parin, kolmenkymmenen metrin päästäkin. Toinen ongelma on se, että ainakin Tomppa zoomaa risteyksen lähellä aina kuvan niin tiukaksi, että et näe muuta, kuin sen risteyksen. Jos jotain haluaa koneessa nähdä, on koko ajan zoomattava karttaa takaisin auki.

 

Ainakin Garminin Nüvissa saa päälle ominaisuuden että nuoli on aina siinä kohdassa missä pitääkin eikä lähimmällä tiellä. Samoin risteyszoomauksen saa pois. Luulisi, että Tompassakin olisi sama ominaisuus jossainpäin asetuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mun lento on Lufhansalla, joka näyttää kieltävän eli navi kiinni koko lennon ajan.

 

Lufthansalla minäkin pöristelin, kun tuota testasin. Eikä se stuertti tosiaan sanonut mitään, ennen kuin turvavyövalo syttyi...

 

 

Ja eihän sieltä nää muuta kiinostavaa kuin nopeuden.

 

Nopeuden, suunnan ja summittaisesti paikankin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vaiheessa oli olemassa ilmainen GPS -softa S60 -alustaisille kännyköille jolla pystyi tallentamaan kuljetun reitin ilman että sitä olisi sidottu mihinkään karttaan. Smartcom GPS muistaakseni (?).

Se näytti jollain ilveellä myös korkeutta.

Toki jos tuon löytää, pitäisi löytää jostain S60 -känny josta sais GSM -puolen kytkettyä pois...

Nykyään kait tuokin ohjelma on jonkun isomman merkin "alla" ja sitä myöden taitaa maksaakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vaiheessa oli olemassa ilmainen GPS -softa S60 -alustaisille kännyköille jolla pystyi tallentamaan kuljetun reitin ilman että sitä olisi sidottu mihinkään karttaan. Smartcom GPS muistaakseni (?).

Se näytti jollain ilveellä myös korkeutta.

Toki jos tuon löytää, pitäisi löytää jostain S60 -känny josta sais GSM -puolen kytkettyä pois...

Nykyään kait tuokin ohjelma on jonkun isomman merkin "alla" ja sitä myöden taitaa maksaakin.

 

Esim nokian ilmaisella sports trackerilla onnistuu, reitin saa ulos useassa eri formaatissa. En tiedä sitten mitä tuo tykkää noin pitkistä matkoista, mutta en usko sen olevan ongelma. Useat S60 puhelimet saa myös offline-tilaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeuden, suunnan ja summittaisesti paikankin.

 

Mulla Nokia 6110 Navigator näytti noiden lisäksi summittaisen korkeudenkin (laite oli siis offline-tilassa). Maanopeutta oli mukavat 864 km/h kun tuota kokeilin ja korkeutta n. 11 kilsaa. Lienee korkeutta maanpinnasta. Tuo korkeustieto oli varmaan oikein n. puolen kilometrin tarkkudella, kokemukseni mukaan tuo vehje arpoo jonkun suurin piirtein-lukeman tauluun. Ja suuntakin on yleensä n. 180 asteen tarkkuudella oikein ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään