Jussi Seppälä

Air Francen lento 447 kadonnut ja löytynyt

709 viestiä aiheessa

Air France later issued a statement saying it had begun changing airspeed sensors on Airbus long-haul aircraft due to icing fears five weeks before the crash, but only after failing to agree on a fix with Airbus.

 

http://www.reuters.com/article/africaCrisis/idUSL6386740

 

Näinpä näyttää, eikä kyllä ollut taaskaan mikään yllätys.

 

Air Francen ja Airbussin nopeussensoriasian aikajana: http://www.reuters.com/article/latestCrisis/idUSL6568553

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brasilian ilmavoimat kertoi sunnuntaina löytäneensä merestä lisää romua, jonka epäillään olevan peräisin Atlantilla pudonneesta Air Francen koneesta. Merestä löydettiin lentokoneen istuimia ja osa siivestä.

 

Ensimmäiset löydöt tehtiin lauantaina 70 kilometrin päässä kohdasta, jossa yhteys turmakoneeseen katkesi. Löydetyt hylyn osat ja kaksi ruumista kuljetettiin jatkotutkimuksiin Brasiliaan.

 

Koneen matkustajien omaisilta on kerätty DNA-näytteet ruumiiden tunnistamiseksi.

Lähde Verkkouutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiö Air France on julkaissut pitotputkiasiasta myös oman tiedotteensa, joka siis on "first hand" eikä reportterien manipuloima, paitsi että yhtiön omat miehet ovat ehkä käsitelleet sanamuotoja.

 

Siinä kiinnittää huomiota myös se, että tiedotteen numero on 12. Kunkahan viisasta on antaa näin monia lausuntoja näin pian onnettomuuden jälkeen?

 

Air Francen oma tiedote täällä:

 

http://alphasite.airfrance.com/s01/?L=1

 

Siinä ei ole uutta asiaa verrattuna Reutersin uutisiin.

 

Jaa, itse asiassa siinä sittenkin on. Air France vaihtoi vuoden 2007 ongelmien jälkeen A320-sarjalaisiin uudet osat sellaisiin yksilöihin, joissa oli esiintynyt ongelmia. Sensijaan A330/A340-koneisiin niitä ei vaihdettu, syystä, että niissä ei ollut esiintynyt ongelmia siihen mennessä. Tässä on ero Reutersin tarinaan nähden.

 

Korostetaan nyt vielä, että konevalmistajalta tai laitevalmistajalta (joita on ainakin kolme) EI ole tullut pakollisia määräyksiä (Service Bulletin tai Airworthiness Directive) vaihtaa pitotputkia vuoden 2002 AD:n jälkeen. Vuoden 2002 AD tuli voimaan v. 2003. Air Francen kone oli valmistunut v. 2005.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunkahan viisasta on antaa näin monia lausuntoja näin pian onnettomuuden jälkeen?

 

Varmaan erittäin viisasta. Kumma lentoyhtiö olisi jos ei mitään ilmoittelisi.

http://alphasite.airfrance.com/en/s01/press-releases/#communique2537

 

Kuten huomaat niin kaikissa ei yritetä selittää onnettomuuden syitä ja osa on "pakollisia" ilmoituksia jotka on julkaistu sitä mukaa kun tietoa on tullut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brasilialaiset julkistaneet yhden kuvan romusta:

http://www.fab.mil.br/portal/voo447/FOTOS/070609/foto_2.JPG

 

En tiedä, mutta minusta tuo näyttää cargo containerin osalta.

 

Edit: Tosin, heti tuon kirjoitettua tulinkin katumapäälle. Vaikea sanoa mistä tuo voisi olla. Nopeasti katsottuna ainakaan airliners.netin kuvissa ei tuollaisia tekstejä näkynyt koneen rungossa.

 

Edit2: Taitaa todellakin olla containerista, mutta ei cargo containerista vaan crew rest containerista, ainakin tekstin perusteella voisi niin päätellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, mutta minusta tuo näyttää cargo containerin osalta.

 

Ei mitään tietoa, mitä toi hieno termisi tarkoittaa mutta mielestäni toi osa näyttää ruumassa olevien rahdin kuljetuslaatikon palaselta mutta tiedä häntä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brasilialaiset julkistaneet yhden kuvan romusta:

http://www.fab.mil.br/portal/voo447/FOTOS/070609/foto_2.JPG'>http://www.fab.mil.br/portal/voo447/FOTOS/070609/foto_2.JPG

 

En tiedä, mutta minusta tuo näyttää cargo containerin osalta.

 

Edit: Tosin, heti tuon kirjoitettua tulinkin katumapäälle. Vaikea sanoa mistä tuo voisi olla. Nopeasti katsottuna ainakaan airliners.netin kuvissa ei tuollaisia tekstejä näkynyt koneen rungossa.

 

Edit2: Taitaa todellakin olla containerista, mutta ei cargo containerista vaan crew rest containerista, ainakin tekstin perusteella voisi niin päätellä.

 

On siellä lisääkin kuvia http://www.fab.mil.br/portal/voo447/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulin, että kyse on pitot putkien vaihdosta, mutta BBC 7.6.2009:

 

Earlier, Air France said it was stepping up the process of replacing speed monitors on board its Airbus planes.

The company said it had first noticed problems with speed monitors a year ago and began replacing them a few weeks before the accident.

But investigators said it was too soon to say if problems with the sensors were in any way responsible.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

" 4 more bodies found in Atlantic Air France crash "

(AP) ( Yahoo!NEWS) 55mins ago.

Onnettomuuspaikan sijainti näyttää tarkentuvan: Merestä on myös löydetty hylkytavaraa satamäärin. Toivottavasti tämä johdattaisi onnettomuustutkijat lentotallentimien luo?

Onnettomuustutkinnan sanotaan myös enenevämmin keskityvän "lentokoneen ulkoisten instrumenttien peittymiseen jäällä"

( -"The investigation is increasingly focused on whether external instruments on the Airbus A330 may have iced over" )

...samalla varoitetaan tekemästä ennenaikaisia johtopäätelmiä onnettomuuden syistä!

Onnettomuustutkintaa johtavat Brasilian viranomaiset pitävät tutkittavan alueen ja ruumiiden löytöpaikan tarkan sijainnin salaisena. Alueen sijainti suhteessa viimeiseen radioviestiin saattaa kertoa lentäjien yrittäneen kääntyä takaisin, kuten löydettyjen ruumiiden välinen etäisyys voi kertoa koneen hajonneen jo ilmassa.

Asiallisinta vastaantullutta tekstiä tämän murhenäytelmän tiimoilta:http://news.yahoo.com/s/ap/20090607/ap_on_re_la_am_ca/brazil_plane

Jutun yhteydessä on lähes 300 aiheeseen liittyvää kuvaa. ( myös onnettomuuspaikalta )

 

Toivottavasti tämä hirvittävä onnettomuus paljastaa salaisuutensa jotta voisimme oppia siitä jotain.

 

/Esa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brasilialaiset ovat julkistaneet kartan, josta selviää, että löydöt on tehty varsin lähellä sitä pistettä, mistä viimeinen viesti koneesta lähetettiin. 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä on tälläistä...

Keskellä on abt. 4 ast 50 min N, 27 ast W, skaala on 500 NM ja ympyrän säde 100 NM

Paras syvyystieto, jonka noin nopeasti löysin. Uskoisin, että on ylimalkainen, mutta näillä tiedoilla siellä liikutaan (paitsi sukellusveneet)

Edit: Niin syvyydet metrejä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

US Airways ja ilmeisesti myös Aer Lingus vaihtavat A330-koneidensa (Thalesin valmistamat) pitotputket:

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601170&refer=home&sid=afA4hisyTDiE

 

No eihän nuo näemmä ihan kaukaahaettuja arvauksia ollutkaan, nähtävästi jo yksi iso tutkintalinja/epäilys:

 

"Unreliable data from sensors may have triggered a chain of events leading to the June 1 Air France plane crash that killed 228 people, France’s chief crash investigator said."

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Francen lentäjät uhkaavat lakolla, joka kestäisi siihen asti kunnes yhtiön kaikkiin A330 -koneisiin on vaihdettu uudet lentonopeusmittarit. Juttu ei kerro, koskisiko mahdollinen lakko kaikkien konetyyppien lentäjiä vai ainoastaan A330-ryhmää.

 

linkki

 

mk, linkki lyhyemmäksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Rohkenen poistaa taannoisen ajatukseni yhteyksistä Nykin A300-onnettomuuteen, mikä nyt oli muutenkin aika urpo heitto. Sivuperäsin näkyy olevan vakaajassa edelleen tukevasti kiinni, vaikka vähän vammautunut onkin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään