Jussi Seppälä

Air Francen lento 447 kadonnut ja löytynyt

709 viestiä aiheessa

Mitenkähän nämä olisi Ranskan päässä huomioitu koneen laskeutuessa, olisivatko päässeet maahan?

 

Järjestelyt ovat jo nyt pettäneet kun kaverit on ylipäätään päässeet nousemaan lennolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus-ryhmän päälllikkö Pekka Peräkylä ottaa kantaa nopeudenhallintajärjestelmästä esitettyihin tietoihin Finnairin ulkoisessa blogissa.

 

http://blogit.finnair.fi/2009/06/10/a330/

 

-Janne

 

Erittäin asiallinen kannanotto ryhmäpäälliköltä ja varmaan paikallaan nyt kun kaikkialla puhutaan tuosta onnettomuudesta. Töissä kuullut vaikka mitä hulluja teorioita liittyen vaikka mihin. Ihmiset on säikkyjä. Varsinkin ne, jotka lentää harvoin ja pelkää lentämistä jo valmiiksi.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tulee uutisia joka puolelta maailmaa, että jokin Airbus -sarjalainen on joutunut tekemään pakkolaskun tai jotain. Mikähän siinä on, että aina kun jollekin tietylle konetyypille sattuu onnettomuus niin sen jälkeen alkaa joka puolelta tulla uutisia että sama konetyyppi on tehnyt pakkolaskun tai sitten on sattunut jotain muuta. Tätä jatkuu vähän aikaa ja sitten se unohtuu. Ensin oli Bombardier(DeHavilland) Dash, nyt Airbus.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylläpidon huomautus: Tämä ketju on tarkoitettu vain tapahtuman uutisten seuraamiseen. Keskustelua varten on varattu oma ketjunsa täällä.

 

Kaikki viestit, jotka ovat muita kuin uutislinkkejä tai -tekstejä tulee lähettää ym. ketjuun, EI tänne (esim. mikä tahansa muu aiheeseen liittyvä keskustelu tai spekulointi). Tämä siksi, jotta itse tapahtuman ja uutisaiheen seuraaminen on helpompaa.

 

Muistutuksena myös, aina kun lainaat uutistekstiä tänne, kerro lähde / linkki.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Ranskassa kuuluu asiaan, syyttäjänvirasto on avannut oman rinnakkaisen tutkimuksensa tapauksen johdosta. Jokunen onnettomuuden uhrien perheenjäsen on ilmoittautunut asianomistajaksi rikosoikeudelliseen tutkimukseen saadakseen nopeampaa tietoa tutkimusten kulusta ja mahdollisesti varmistuakseen, että tiedot eivät jää pimentoon.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8096018.stm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löydettyjä viittäkymmentä uhria tutkittaessa ei ole löytynyt vettä keuhkoista eikä palamisen tai räjähdyksen merkkejä. Uhreja on löytynyt kahdelta alueelta, joiden välimatka on noin 80 kilometriä. Uhreilla ei ole löydettäessä ollut vaatteita päällään tai sitten minimaalisen vähäinen vaatetus.

 

Näistä seikoista voidaan yrittää päätellä mitä on tai ei ole tapahtunut, mutta tässä vaiheessa tietoa ei ole tarpeeksi onnettomuuden kulun selvittämiseen. Times Online-sivusto ehdottaa, että kone olisi hajonnut (ainakin) kahteen osaan ilmassa, mutta mitenkään varmaa se ei ole.

 

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article6493728.ece

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät herrat, sellainen järjestelmä on ollut jo pitkään kehitteillä ja on tulossa. Siis ADS-B.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/ADS-B

 

Nyt aiheesta uutisoidaan Brasiliassa seuraavasti:

 

Brasilia alkaa käyttää uutta satelliittien kautta toimivaa lentojen seurantajärjestelmää elokuussa. ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) kertoo satelliittien välityksellä lentokoneiden tarkat sijainnit, myös alueilla, joilla ei ole maan pinnalla toimivaa tutkaa, niin kuin esimerkiksi valtameren yllä Rion ja Pariisin välisellä reitillä, missä Air Francen A330 katosi. Tietysti järjestelmä alkaa toimia vasta sitten, kun lentokoneisiin ja lennonjohtopaikkoihin asennetaan uudet varusteet. Air Francen A330:ssä oli ADS, joka olisi helpottanut koneen paikantamista, jos Brasilian järjestelmä olisi ollut jo toiminnassa.

 

Arviolta 70% maapallon ilmatilasta ei ole maan pinnalla olevien, lentoliikenteen seuraamiseen käytettyjen tutka-asemien peittoalueella. ADS-järjestelmä, joka otetaan käyttöön aluksi eteläisen Euroopan ja Amerikan välillä, kuuluu uudistuksiin, jotka Brasilian on tehtävä noudattaakseen maailmanlaajuista lennonjohtomallia CNS/ATM.

 

CNS:n avulla koko maapallo voidaan kattaa amerikkalaisin ja eurooppalaisin satelliitein. Ilma-aluksia ei pelkästään seurata aktiivisesti vaan niiden ja lennonjohdon välillä liikkuu jatkuvasti dataa kumpaankin suuntaan. Aikataulun mukaan CNS:n tulee olla toteutettu valmiiksi Euroopassa ja Yhdysvalloissa vuoteen 2023 mennessä ja Brasiliassa 2024 mennessä. Nyt elokuulle ollaan saamassa, sikäli kun lentokoneet on varustettu asianmukaisesti, tämä automaattinen tiedonvälitys, kun tähän asti tietoa on välitetty vain puhumalla.

 

Ennakoidaan, että 2013 mennessä kaikki lentokoneet varustetaan ADS:llä.

 

- - -

 

Etsinnät keskeytettiin lauantaina huonon sään vuoksi.

 

Lähde: O Globo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskan tutkintaviranomainen BEA on julkaissut eilen lyhyen lehdistötiedotteen, jonka englanninkielinen versio löytyy täältä, kun klikkaa AF447 press releases-kohtaa oikeassa yläkulmassa:

 

http://www.bea-fr.org/anglaise/actualite/actu.htm

 

Siellä todetaan mm., että ACARS-viestejä lähetettiin ne 24 kpl, jotka on aikaisemmin mainittu. Tästä voitaneen päätellä, että viestejä ei ole tiedossa enempää kuin ne 24. Samoin siellä todetaan, että ACARS-viestillä saatiin koneen sijainnin koordinaatit klo 02:10, eli silloin, kun ACARS-viestilähetys alkoi.

 

Tiedotteessa on myös linkki "sea search operations"-pdf-failiin, jossa on lyhyt kuvaus etsinnöissä löydettyjen esineiden sijaintipaikoista eri päivinä ja mm. merenpohjan kaaviokuva löytöalueelta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Pariisi. Lentoyhtiö Air France alkaa piakkoin maksaa korvauksia kesäkuun alussa Brasilian rannikolla sattuneesta lentoturmasta. 228 ihmistä kuoli matkustajakoneen syöksyttyä mereen toistaiseksi tuntemattomasta syystä.

 

Yhtiön pääjohtajan Pierre-Henri Gourgeonin mukaan ensimmäinen omaisille maksettava korvauserä on suuruudeltaan 17 500 euroa. Summa maksetaan perheille jokaisesta lentoturman uhrista.

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Air+France+maksaa+korvauksia+koneturmasta/1135247048318

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autopsies Suggest Airbus Passengers Were Seated, Estado Says

 

By Laura Price

 

June 17 (Bloomberg) -- The injuries to many of the bodies recovered after the June 1 crash of an Air France plane suggest they were seated at the time of impact, indicating at least one section of fuselage may have hit the ocean on its underbelly, O Estado de S. Paulo said, citing unidentified investigators.

 

Autopsies showed a majority of the 43 bodies examined so far had leg and hip fractures typical of a trauma suffered while sitting, the Brazilian newspaper said. The lack of many skull injuries in the passengers on the Rio de Janeiro-to-Paris flight also suggests the Airbus A330-200 didn’t nosedive, Estado said.

 

An official from the Legal Medical Institute in the Brazilian city of Recife declined to comment today in a telephone interview, saying official information hasn’t yet been published.

 

Air France Flight 447 carried 228 passengers and crew members. Fifty bodies have been recovered from the Atlantic Ocean.

 

To contact the reporter on this story: Laura Price in London at lprice3@bloomberg.net.

Last Updated: June 17, 2009 10:26 EDT

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aCX7YbZZwokM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ranskalainen Le Monde -sanomalehti kertoo, että Air Francen turmakoneen mustista laatikoista on havaittu heikko signaali. Lehden mukaan Ranskan laivaston alukset ovat havainneet heikon signaalin ja yrittävät nyt paikallistaa mustia laatikoita.

 

Mustia laatikoita jäljittämään on lähetetty pienoissukellusvene.

 

 

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/06/lehti_turmakoneen_mustista_laatikoista_kuultu_signaali_820030.html

 

 

 

Ranskan viranomaiset ovat kiistäneet tiedon, että Air Francen turmakoneen mustista laatikoista olisi saatu havainto. Aiemmin Le Monde -lehti kertoi Ranskan laivaston havainneen heikon signaalin turmakoneen mustista laatikoista.

 

Ranskalaisviranomaiset ovat kiistäneet tiedon, että signaali olisi turmakoneesta. Viranomaisten mukaan turmapaikaksi arvioidulta alueelta kuuluneet äänet on tutkittu, eivätkä ne ole peräisin mustista laatikoista.

 

Aiemmin tiistaina ranskalainen Le Monde -sanomalehti kertoi, että Air Francen turmakoneen mustista laatikoista on havaittu heikko signaali. Lehden mukaan Ranskan laivaston alukset havaitsitvat heikon signaalin ja yrittävät nyt paikallistaa mustia laatikoita.

 

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/06/viranomaiset_signaali_ei_turmakoneesta_820030.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos niikseen tulee, niin mm. delfiinit ja valaat ääntelevät jaksoalueilla, jotka menevät kirkkaasti ylikin sen 37.5 kHz jakson, jota ULB-beaconit lähettävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään