Jussi Seppälä

Air Francen lento 447 kadonnut ja löytynyt

709 viestiä aiheessa

Tutkintaviranomainen BEA pitää lehdistötilaisuuden torstaina 2. heinäkuuta alustavasta tutkintaraportista, joka siis ilmeisestikin aiotaan julkistaa samalla:

 

In the context of the publication of an initial factual report on the accident on 1st June 2009 to the A 330-200, registered F-GZCP, the BEA will hold a press conference on its premises at Le Bourget on Thursday 2 July from 15 h to 17 h.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos niikseen tulee, niin mm. delfiinit ja valaat ääntelevät jaksoalueilla, jotka menevät kirkkaasti ylikin sen 37.5 kHz jakson, jota ULB-beaconit lähettävät.

 

Nimimerkki "Epätietoinen Hämeestä" ihmettelee, että onko tuo 37.5 kHz tosiaan sen akustisen lähettimen taajuus? On sen verran korkea taajuus, että sitä ei kuule korvalla ja toisaalta vaimenee matalampia taajuuksia nopeammin.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se näin on:

 

http://www.dukcorp.com/seacom/Products/Beacons.htm

 

Hatusta vedettyä-sarjan arvioita: Hyvin pienikokeisella paristokäyttöisellä laitteella pitää kyetä aikaansaamaan mahdollisimman voimakkaita äänipulsseja esim. 6 km syvyydessä, missä vedenpaine on suuri. Jos siellä pitäisi aikaansaada esim. 50 Hz ääni, tarvittaisiin suurikokoinen kovaäänisen kalvo, jota pitäisi liikuttaa edestakaisin suurehko etäisyys ja suurella voimalla. 200 grammaa painavalla käteen mahtuvalla laitteella käytännössä mahdotonta vedenpaineen haratessa vastaan.

 

Mitä korkeampi jakso, sitä pienempi "kovaääninen" tarvitaan ja sitä pienempi kovaäänisen kalvon edestakainen liike. Voisin kuvitella esim. piezosähköisiä elementtejä voitavan käyttää sellaiseen tarkoitukseen, mutta parempaa tietoa asiasta ei ole eikä ole ihan helppo löytää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Edit: lähes pystysuoraan!

 

Ranskankielistä tiedotustilaisuutta englanniksi kääntäneet lehtimiehet eivät nyt välttämättä ole ymmärtäneet asiaa oikein. Täytynee odottaa virallista englanninkielistä käännöstä.

 

Pystysuorasta putoamisesta ei ole puhuttu, vaan koneen iskeytymisestä veteen "lentolinjassa, johon sisältyi voimakas pystysuora kiihtyvyys". Tuo on siis ranskankielisestä lauseesta käännetty, ja ranskaa äidinkielenäänkin puhuvat kinastelevat nyt eri palstoilla siitä, mitä siinä itse asiassa on tarkoitettu  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskankielistä tiedotustilaisuutta englanniksi kääntäneet lehtimiehet eivät nyt välttämättä ole ymmärtäneet asiaa oikein. Täytynee odottaa virallista englanninkielistä käännöstä.

 

Pystysuorasta putoamisesta ei ole puhuttu, vaan koneen iskeytymisestä veteen "lentolinjassa, johon sisältyi voimakas pystysuora kiihtyvyys". Tuo on siis ranskankielisestä lauseesta käännetty, ja ranskaa äidinkielenäänkin puhuvat kinastelevat nyt eri palstoilla siitä, mitä siinä itse asiassa on tarkoitettu  :-\

 

Tullu flattina alas kuten taannoin eräs Putolevi TU 154??

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ranskalaisten tutkijoiden mukaan kuukauden takaisen Air Francen lentoturman onnettomuuskone ei hajonnutkaan ilmassa. Tutkijat sanovat koneen syöksyneen mereen kovalla vauhdilla, mutta lentoasennossa.

 

Tutkimuksia hoitavan Ranskan onnettomuustutkintalautakunnan BEA:n johtava tutkija Alain Bouillard kertoo, ettei kone aiempien väitteiden mukaan hajonnutkaan ilmassa, vaan syöksyi kokonaisena mereen.

 

Bouillardin mukaan esimerkiksi merestä löydetyt pelastusliivit eivät ole täyttyneet ilmalla. Sen sijaan uhrien ruumiinavaustuloksista tutkijalla ei vielä ollut tietoa.

 

Ranskalaistutkijat eivät vielä osaa sano syytä koneen mereensyöksylle. Bouillard kuitenkin sanoi, etteivät aiemmin viallisina pidetyt nopeusmittarit ainakaan suoraan aiheuttaneet onnettomuutta.

 

Pari viikkoa sitten asiantuntijat arvioivat uutistoimisto AP:lle, että turmakone hajosi jo ilmassa. He perustelivat näkemystään uhrien lanne- ja raajamurtumilla sekä merestä löydetyillä suurikokoisilla koneen osilla.

 

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/07/air_francen_turmakone_ei_hajonnutkaan_ilmassa_841275.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki lienevät lukeneet AF 447 väliraportin :  126 sivua ranskaksi (72 sivua englanninkielinen käännös).

[ attachment removed / expired ]

Parhaalla (?) ammattilentäjien foorumilla on nyt menossa postaus #3169 – 1 624 000 wievs ....

Tämä postaus kuvaa hyvin tämänhetkisiä tunnelmia :  kukaan ei tiedä miksi kone putosi ....

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki lienevät lukeneet AF 447 väliraportin :  126 sivua ranskaksi (72 sivua englanninkielinen käännös).

[ attachment removed / expired ]

Parhaalla (?) ammattilentäjien foorumilla on nyt menossa postaus #3169 – 1 624 000 wievs ....

Tämä postaus kuvaa hyvin tämänhetkisiä tunnelmia :  kukaan ei tiedä miksi kone putosi ....

[ attachment removed / expired ]

 

SCAREBUS??  Riittääkö syyksi`?

Tuskinpa.

 

Eli jäänee ikuiseksi arvoitukseksi.

 

Olen lentänyt valtavan määrän maileja tähän ikään mennessä(47v) ja olen edelleen hengissä.  On ollu Aeroflotin Tupolevia ja Iljushinia sekä A 310, Balkan airin 30 vuotta vanhaa Tu 134 kalustoa ja muita romuja ja jenkkien vanhentunutta kalustoa sekä pakolliset Thain vanhat Bojongit sekä lukematon määrä muita eri yhtiöiden kotkottimia mutta silti henki edelleen pihisee. Kaikkien todeäköisyyslaskelmien mukaan mun pitäisi olla kalanruokaa mutta ei.

 

Tuskinpa jatkossakaan henki lähtee lento-onnettomuudessa kunhan välttelen mustan listan yhtiöitä ja käytän tervettä järkeä.

Henkilökohtaisilla mieltymyksillä tuskin mitään tekoa onnettomuusriskine hallinnassa eihän kukaan usko voivansa välttää onnettomuuskoneeseen nousemista kiertämällä esim erään lentokonevalmistajan koneet kaukaa ja suosimalla taas toisen valmistajan koneita.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lentänyt valtavan määrän maileja tähän ikään mennessä(47v) ja olen edelleen hengissä.  On ollu Aeroflotin Tupolevia ja Iljushinia sekä A 310, Balkan airin 30 vuotta vanhaa Tu 134 kalustoa ja muita romuja ja jenkkien vanhentunutta kalustoa sekä pakolliset Thain vanhat Bojongit sekä lukematon määrä muita eri yhtiöiden kotkottimia mutta silti henki edelleen pihisee. Kaikkien todeäköisyyslaskelmien mukaan mun pitäisi olla kalanruokaa mutta ei.

Jukka

Suomessa miesten elinikäodote on jotain 75 vuoden luokkaa, lentomatkustuksella ei ole merkittävää vaikutusta kyllä tuohon.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilastollinen todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa löytyy helposti. Vaikka menisit kaikkein huonomaineisimpien yhtiöiden kyytiin, todennäköisyys kuolla juuri sillä lennolla on yksi tapaus 1,1 miljoonasta. Parhaiden yhtiöiden kyydissä yksi tapaus kolmestatoista miljoonasta.

 

http://www.planecrashinfo.com/cause.htm (ks. odds of being killed on a single airline flight)

 

Näin siis viimeisten 20 vuoden tilastojen perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilastollinen todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa löytyy helposti. Vaikka menisit kaikkein huonomaineisimpien yhtiöiden kyytiin, todennäköisyys kuolla juuri sillä lennolla on yksi tapaus 1,1 miljoonasta. Parhaiden yhtiöiden kyydissä yksi tapaus kolmestatoista miljoonasta.

 

http://www.planecrashinfo.com/cause.htm (ks. odds of being killed on a single airline flight)

 

Näin siis viimeisten 20 vuoden tilastojen perusteella.

 

Lasketaanpa sitten hengissäpysymistodennäköisyys, jos lentää reilut 50 vuotta lennon päivässä (= 20000) lentoa. Jollen aivan väärin laskenut, noilla surkeimmillakin yhtiöillä näyttäisi pysyvän hengissä 98% todennäköisyydellä ja parhailla peräti 99.9% todennäköisyydellä. Mitkähän mahtaisivat olla vastaavat luvut muille kulkuneuvoille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luvalla lainattu opettavainen pätkä, jossa B747-400 pilotti valottaa ”pahan sään kiertämisen taktiikkaa, tekniikkaa ja politiikkaa" - jotain kustannuksiahan siitä aina seuraa.  Selvittää myös selkeästi jonkun tekemää kysymystä: ”saattaako reittikoneen plaanin perään joku huudella”.  Viittaukset LH ja toisen AF koneen miehistöjen ao päivänä suorittamiin sään kiertämisiin, ”joten ovat hengissä”, samoin kun viittaukset oman sängyn turvallisuuteen eivät tuollaisen veteraanin lausumina oikein taida maistua.  Mahdollista paluuta takaisin sään takia hänkään ei kommentoi - ei taitaisi ollakaan ihan helppo ratkaisu?

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkintaviranomaisen 15.7. päivätyn tiedotteen mukaan merestä löytyneet koneen kappaleet on tuotu Ranskaan, missä niitä tullaan tutkimaan Toulousen testikeskuksessa. Mustien laatikoiden etsinnässä alkaa toinen vaihe, jossa laatikoita etsitään merenpohjasta sukelluslaitteiden avulla sekä laivan perässä hinattavalla kaikuluotauslaitteistolla. Mustien laatikoiden etsintään on varattu (ainakin) kuukauden päivät.

 

Flight AF 447 on 1st June 2009

 

A 330 – 200, registered F-GZCP

 

The parts of the airplane recovered during the sea searches arrived at Pauillac (33) on the evening of 13 July. They have been taken to Toulouse where they will be examined by the Toulouse aeronautical test centre (CEAT, Ministry of Defence) under the control of senior police officers from the Air Transport Gendarmerie and investigators from the BEA.

 

In the search area, the Ifremer oceanographic ship the «Pourquoi pas?», after relieving crews and loading additional equipment, will conduct a new phase of underwater searches. This phase, which will take around a month, will begin next week with diving equipment and towed sonar equipment.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan järkeenkäypää, mutta ei niin mukavaa.

 

Puujalka-> Kummassa menehtyy enemmän ihmisiä vuosittain. Sängyssä vai lekossa?  ;)

 

Huono puujalan paikkaus -> Kummassakohan on ihmisiä enemmän vuosittain. Sängyssä vai lekossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään