Jussi Seppälä

Air Francen lento 447 kadonnut ja löytynyt

709 viestiä aiheessa

"Bussi" panostaa 'lootien' etsintään 20 miljoonaa...

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Airbus+rahoittaa+turmakoneen+mustan+laatikon+etsint%20%20/1135248066990

 

"Airbus haluaa jatkaa etsintöjä ainakin kolme kuukautta ja on valmis panostamaan niihin jopa 20 miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja Thomas Endersin mukaan yhtiö haluaa tietää tarkkaan, mitä koneelle tapahtui. "

 

Aik selkee viesti tehtaalta että sielläkään ei tiedetä missä mennään.  Voisiko olla niin että koneessa on jokin suunnitteluvirhe joka nyt tuli esiin äärimmäisissä olosuhteissa.  JA se mistä olen kuullut bussi ei ole sama kuin esim 744 tai vanhat mädärit perstuntuma puuttuu kun kone otetaan manuaaliseen ohjaukseen pois autoflightista?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Northwestilla oli myos vaaratilanne kesakuussa. Aiheesta lisaa New York Timesissa, joskaan minulla ei ole salasanaa paasta lukemaan sita verkkoversiosta:

 

Problems Found in Airspeed Sensors on Airbus A330 Planes

By THE ASSOCIATED PRESS

Published: August 8, 2009

A dozen recent Northwest Airlines flights also had problems with a component suspected in an Air France crash.

 

Tassa viela Yahoon linkki AP:n juttuun:

 

http://news.yahoo.com/s/ap/20090807/ap_on_go_ot/us_planes_speed_malfunction

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskos kenelläkään linkkiä tuohon Väinö K. Lehtorannan mainitsemaan/lainaamaan juttuun, jossa mm. 744 kipparin kommenttia huonojen kelien kiertämisestä...

 

Kiitos.

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on pprunen asiaa käsittelevän ketjun vastauksessa 3439, eikö niin? Tai siis numerossa 3439 ennen mahdollista moderointia, jolloin pprunen ketjun vastauksien numerot muuttuvat sen perusteella, onko aikaisempia vastauksia moderoitu pois myöhemmin. Voin käydä joutessani katsomassa voiko sinne linkittää suoraan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Northwestilla oli myos vaaratilanne kesakuussa. Aiheesta lisaa New York Timesissa, joskaan minulla ei ole salasanaa paasta lukemaan sita verkkoversiosta:

 

Tassa viela Yahoon linkki AP:n juttuun:

 

http://news.yahoo.com/s/ap/20090807/ap_on_go_ot/us_planes_speed_malfunction

 

 

No niin nyt on enää turha ruveta edes airbus kiihkoilijoiden väittämään etteikö jotain olis pielessä A 330 koneen systeemeissä!  2 incidentiä(NW ja Qantas) ja AF onnettomuus!! RIITTÄÄKÖ TÄHÄN HÄTÄÄN PERUSTELUIKSI??

 

Jukka von Boeing

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

etteikö jotain olis pielessä A 330 koneen systeemeissä

Ainakaan huolestuneisuus ei ole yhtä lailla kohdistunut yleisempiin A320-perheen koneisiin, joissa kuitenkin on ihan samoja pitot-putkia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin nyt on enää turha ruveta edes airbus kiihkoilijoiden väittämään etteikö jotain olis pielessä A 330 koneen systeemeissä!  2 incidentiä(NW ja Qantas) ja AF onnettomuus!! RIITTÄÄKÖ TÄHÄN HÄTÄÄN PERUSTELUIKSI??

Jukka von Boeing

 

B777 on kärsinyt samanlaisista ongelmista.

 

Esimerkkinä tämä:

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20050801-1

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Businessweek on listannut eniten ja vähiten onnettomuusalttiit matkustajakoneet:

 

http://images.businessweek.com/ss/09/07/0724_accident_prone_aircraft/index.htm

 

Kriteerinä lentotunnit kuolonuhria kohden, eniten uhreja per lentotunti  ensin:

 

 

Boeing 737 JT8D

Ilyushin IL-76

Tupolev Tu-154

Airbus A310

McDonnell-Douglas DC-9

Tupolev Tu-134

Boeing 727

McDonnell-Douglas MD-80

McDonnell-Douglas DC-10

McDonnell-Douglas MD-11

Boeing 737 CFMI

Boeing 757

Airbus A320

Boeing 767

Boeing 737 NG

Boeing 747

Airbus A330

Airbus A340

Boeing 777

 

Toisaalla lehti toteaa, että konetyyppi itsessään ei ole  vaarallinen, myös lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri vaikuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Businessweek on listannut eniten ja vähiten onnettomuusalttiit matkustajakoneet

Kiitoksia mielenkiintoisista tiedoista. Minusta tuossa on käytetty konetyyppien väliseen turvallisuuden vertailuun luontevaa laskukaavaa. Ja on sivuutettu terrorismin uhrit, koska koneita ei ole tapana suunnitella sodankestäviksi. Tulos ei ole kovin yllättävä, paitsi että aluksi ihmettelin, missä on Il-62. Sitä ei ole mukana vertailussa, koska sen käyttö on jo aika rajallista. Artikkelissa ei sanota selvästi, onko laskuihin otettu mukaan ikivanhoja, ennen 80-lukua tapahtuneita onnettomuuksia, todetaan vain, että nykypäivänä ilmailu on todellakin huomattavasti turvallisempaa kuin joskus 50-luvulla. Esimerkiksi MD-11 on otettu käyttöön ihan äskettäin verrattuna Tu-134:ään, jolla on lennelty 60-70-luvuilla kehittymättömämmän mittarilentämisen ja lentoturvallisuuskulttuurin olosuhteissa. Se vaikuttaisi tulokseen uudemman konetyypin eduksi.

 

Mistä on saatu lentotunnit tuon tilaston tekoon?

Asiallinen kysymys, minkä kohdistaisin muuhunkin dataan. Pätevässä analyysissa kerrottaisiin tarkemmin, mistä tiedot ovat peräisin, kuinka aineisto on kerätty ja kuinka sitä on hyödynnetty. Katselemme lukuja tuntematta niiden täsmällistä merkitystä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka meneekin aika OT verraten AF katoamiseen...Kuten edellisetkin!

 

Kyllähän se niin on, että jos vain tiettyjä lentoyhtiöitä välttää, niin hyvin epätodennäköistä on joutuminen lento-onnettomuuteen. Lähinnä yhtiökohtaisia turvakulttuuriasioita ovat. Siis pääsääntöisesti. Eikä niinkään konetyypistä riippuvaisia. Tietty on poikkeuksiakin.

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan huolestuneisuus ei ole yhtä lailla kohdistunut yleisempiin A320-perheen koneisiin, joissa kuitenkin on ihan samoja pitot-putkia.

 

 

Kuitenkin Air Francen 320-koneissa on ollut samoja ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä on saatu lentotunnit tuon tilaston tekoon?

 

"Lentotunnit" ovat vain yksi tilastointiperuste monien muiden joukossa. Yhtä kiinnostava, tai kiinnostavampi voisi olla esimerkiksi uhrien lukumäärä/lentosykli/konetyyppi.

 

Tai vastaava korreloituna onnettomuuden maantieteellisen leveysasteen mukaan...  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Businessweek on listannut eniten ja vähiten onnettomuusalttiit matkustajakoneet:

 

http://images.businessweek.com/ss/09/07/0724_accident_prone_aircraft/index.htm

 

Kriteerinä lentotunnit kuolonuhria kohden, eniten uhreja per lentotunti  ensin:

 

 

Boeing 737 JT8D

Ilyushin IL-76

Tupolev Tu-154

Airbus A310

McDonnell-Douglas DC-9

Tupolev Tu-134

Boeing 727

McDonnell-Douglas MD-80

McDonnell-Douglas DC-10

McDonnell-Douglas MD-11

Boeing 737 CFMI

Boeing 757

Airbus A320

Boeing 767

Boeing 737 NG

Boeing 747

Airbus A330

Airbus A340

Boeing 777

 

Toisaalla lehti toteaa, että konetyyppi itsessään ei ole  vaarallinen, myös lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri vaikuttaa.

 

joo kuten arvelinkin 747 on aika vahvoilla näissä tilastoissa

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo kuten arvelinkin 747 on aika vahvoilla näissä tilastoissa

 

Jukka

 

Ei muuten ole. Boeing 747:lle sattuneissa onnettomuuksissa on kuollut yhteensä 3796 henkilöä. Siis kaikkein eniten ihmisiä on kuollut nimenomaan B747-onnettomuuksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tarkoitit tuota businessweekin artikkelia, niin kertovat käyttäneensä lontoolaisen Ascent vakuutuskonsulttiyhtiön palveluksia:

 

http://www.ascendworldwide.com/safety_data.aspx

 

Silloin luulisi tuloksen olevan aika lailla oikean, koska vakuutusyhtiöt ovat riskianalyysien ja onnettomuusherkkyyden mallintamisen ammattilaisia (itse asiassahan koko toiminta perustuu vain siihen)  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiasia on kuitenkin se, että lentotuntien määrä on vain arvio, koska esim. nakkikannu737-koneiden tuntimääriä Afrikassa ei laske kukaan. Eikä tuntimääriä muutenkaan tilastoida.

 

Kovasti laskemalla esim. aikataulut lähtökohtina päästään jonkinlaiseen arvioon kyllä, mutta kuinka hyvin työ on tehty etenkin vanhempien konetyyppien osalta, jää arvoitukseksi. Lisäksi konekohtaiset erot ovat itse asiassa niin pieniä, että koko laskelma kyseenalaistuu.

 

Joko riittää, vai mainitsenko vielä sen, että onnettomuuden perusteena laskelmissa on ollut "fatal crash". Silloin yhdenkin henkilön kuoleman aiheuttanut onnettomuus pahentaa ko. konetyypin mainetta suhteettoman paljon. Onnettomuudet olisi pitänyt painottaa siten, että 500 henkilön kuoleman aiheuttanut onnettomuus merkitsisi loppupeleissä enemmän kuin yhden henkilön kuoleman aiheuttanut onnettomuus  :-\

 

Mutta konsultti on konsultti (ei enempää eikä vähempää) ja nostaa liksaa joka tapauksessa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään