Jussi Seppälä

Air Francen lento 447 kadonnut ja löytynyt

709 viestiä aiheessa

Taitaa Airbussin insinöörit olla melko täpinöissään...ei tarvi spekuloida jahka saavat tiedot tunkattua ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava uutinen. Tuo kikkula on se tärkein palapelin osanen, vois melkein sanoa, että ilman tuota löytöä jokainen tuhlattu miljoona olisi mennyt turhuuteen.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän vakavaan uutiseen liittyen kommenttipoiminta hesarin uutiskommenteista:

 

"Ensinnäkin jokainen näkee kuvasta, että eihän tuo mikään musta laatikko ole vaan oranssi, joten tähän jää epäilyksen siemen, onko oikeaa mustaa laatikkoa löydetty. Toisekseen on aika selvää, että vaikka tuo oranssi laatikko olisikin musta laatikko, on se törmäyksessä veteen murskautunut sisäosilta ja todennäköisesti laatikkoon on myös vuotanut diffuusion kautta suolavettä, joka on tuhonnut tallenteet. En usko, että tämä musta oranssi laatikko tuo mitään selvyyttä asiaan."

 

En usko pätkääkään että tämä kommentti on kirjoitettu vakavalla mielellä, pikemminkin epäilen että vapun jälkitunnelmissa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt myös toinen laatikko on löytynyt

Etelä-Saimaa 3.5.2011 7:26

Ranskalaiset tutkijat kertovat löytäneensä Atlanttiin syöksyneen Air Francen matkustajakoneen toisenkin mustan laatikon.

Ensimmäisen laatikon löytymisestä kerrottiin kaksi päivää sitten.

Rio de Janeirosta Pariisiin matkalla ollut matkustajakone putosi Atlantin valtamereen noin kaksi vuotta sitten. Onnettomuudessa kuoli 228 ihmistä. Turman syy ei ole selvinnyt.

STT—AFP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuossa vielä virallinen tiedote aiheesta: http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/info03may2011.en.php

 

Alkaa näyttää nyt valoisalta, molemmat boksit löydetty. Eli neulat löytyi kuitenkin heinäsuovasta. Sopii vaan toivoa, että data saadaan purettua noista ulos. En tiedä, miten kestävä tuo CVR on, mutta voisi olettaa, että FDR:ltä saadaan se tärkein tieto esiin, mitä tapahtui.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Speksien mukaan ovat aika kestäviä. Veden painetta kestävät 6000m... Toivotaan että näin on nytkin.

 

http://www.ntsb.gov/Aviation/CVR_FDR.htm

Specifications:

 

Flight Data Recorder

Time recorded  25 hour continuous

Number of parameters 18 - 1000+

Impact tolerance 3400Gs / 6.5 ms

Fire resistance 1100 degC / 30 min

Water pressure resistance submerged 20,000 ft

Underwater locator beacon 37.5 KHz; battery has shelf life of 6 years or more, with 30-day operation capability upon activation

 

Cockpit Voice Recorder

Time recorded  30 min continuous, 2 hours for solid state digital units

Number of channels 4

Impact tolerance 3400Gs / 6.5 ms

Fire resistance 1100 degC / 30 min

Water pressure resistance submerged 20,000 ft

Underwater locator beacon 37.5 KHz; battery has shelf life of 6 years or more, with 30-day operation capability upon activation

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2 vuotta meressä on aika pitkä aika verrattuna speksattuun:

 

• Deep Sea Pressure and 20,000 feet, 30 days

• Sea Water/Fluids Immersion Per ED-55

 

Missä syvyydessä nuo laatikot ovat maanneet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo on ilmeisesti myös joko vesitiiviys tuossa paineessa tai sitten kotelon pitkäaikainen painekesto, mutta vaikka muistipiirit olisivat kastuneetkin, niin sieltä kyllä pitäisi dataa olla luettavissa. Sen takia nuo laitetaan aina vedestä nostettaessa vedellä täytettyyn astiaankin, sillä kuivuminen vasta aloittaisi haitallisen hapettumisen. Kastuneena se datan palautus saattaa mennä myös hiukan vaikeammaksi ja tarvita monimutkaisemmat laitteet, vaikka tapauskohtaistahan se tietysti aina on.

 

Syvyydestä ei ole tietoa, mutta lienee kuitenkin alle 6000m, koska tuon ne löytäneen ROV:n (Remora 6000) maksimisyvyys on vain 6000m (19700ft).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo on ilmeisesti myös joko vesitiiviys tuossa paineessa tai sitten kotelon pitkäaikainen painekesto, mutta vaikka muistipiirit olisivat kastuneetkin, niin sieltä kyllä pitäisi dataa olla luettavissa. Sen takia nuo laitetaan aina vedestä nostettaessa vedellä täytettyyn astiaankin, sillä kuivuminen vasta aloittaisi haitallisen hapettumisen. Kastuneena se datan palautus saattaa mennä myös hiukan vaikeammaksi ja tarvita monimutkaisemmat laitteet, vaikka tapauskohtaistahan se tietysti aina on.

 

Syvyydestä ei ole tietoa, mutta lienee kuitenkin alle 6000m, koska tuon ne löytäneen ROV:n (Remora 6000) maksimisyvyys on vain 6000m (19700ft).

 

Jostain on jäänyt mieleeni, että löytöpaikan syvyys olisi n. 3900 m.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain on jäänyt mieleeni, että löytöpaikan syvyys olisi n. 3900 m.

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/04/110405113258.htm

 

A search team led by the Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI) has located the wreckage of Air France Flight 447 some 3,900 meters, or nearly 2.5 miles, below the surface of the Atlantic Ocean off Brazil's northeastern coast.

 

Oikeassa olit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten se tutkintaan liittyisi? Tietysti noita nostetaan jos se mahdollista on, nyt kun siellä sukellusvenekin on paikalla.

 

Joo tuskin nuo ruumiit paljoa enää kertoo minkälaisia voimia on törmäyksissä jne niihin kohdentunut. Tieten jos ei aivan haperoksi ole kaikki mennyt, niin patologit voi nähdä mimmosia murtumia tms noissa löydetyissä ruumiissa on. Onhan nekin kyllä sillä tavalla evidenssiä, joo. Kunto ei varmaan vaan 2v merenpohjassa kellumisen jälkeen ole kovin "käyttökelpoinen" informatiivisessa mielessä.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Joo tuskin nuo ruumiit paljoa enää kertoo minkälaisia voimia on törmäyksissä jne niihin kohdentunut. Tieten jos ei aivan haperoksi ole kaikki mennyt, niin patologit voi nähdä mimmosia murtumia tms noissa löydetyissä ruumiissa on. Onhan nekin kyllä sillä tavalla evidenssiä, joo. Kunto ei varmaan vaan 2v merenpohjassa kellumisen jälkeen ole kovin "käyttökelpoinen" informatiivisessa mielessä.

 

Ei sitä koskaan tiedä. Hesarin uutisen mukaan

 

Korkean paineen ja alhaisen lämpötilan vuoksi hyvin säilynyt ruumis oli yhä turvavöillä kiinni istuimessa.

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ensimm%C3%A4inen+ruumis+nostettiin+Air+Francen+turmakoneesta/1135265902634

 

Olen kyllä Sipon kanssa samaa mieltä siitä, että tämä ruumiiden nostelu suurimmaksi osaksi on varmaan omaisten takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ruumiiden pitkät luut ovat säpäleinä, niin kyllä siitä voidaan tehdä hyvinkin johtopäätöksiä törmäyksenaikaisista g-voimista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Estonia laivakin löydettiin mutta päättivät silti olla nostamatta ruumiita pois aluksesta!

 

Jukka

 

Näin on, mutta miten se tähän liittyy. Salaliittoteorioille on internetissä aivan omat huuhaasivut olemassa.  :)

 

Estonian tapauksessa ihmisten nostaminen ei olisi auttanut mitenkään onnettomuuden selvittämisessä joten paikka julistettiin hautapaikaksi näille ihmisille. Tässä Air Francen tapauksessa ihmisten nostamisesta voi olla jopa hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, eli noita nostetaan sen takia, että ne saattavat olla paremmassa kunnossa kuin ne joita on poimittu kellumasta merestä. Noin syvällä on kuitenkin suhteellisen hapetonta ja viileää, jolloin ruumiit säilyvät suhteellisen hyvässä kunnossa verrattuna vaikka pinnalla kelluviin. Noista siis todellakin voi saada vielä parempaa tietoa esimerkiksi koneen törmäyksestä tai siitä missä kohtaa se hajosi (ilmassa, vasta iskussa veteen), millaisia voimia ruumiiseen on kohdistunut jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään