Jussi Seppälä

Air Francen lento 447 kadonnut ja löytynyt

709 viestiä aiheessa

Muistan jossain dokkarissa olleen juttua, että ihmisten jalkaterät leikkautuvat irti maahansyöksyissä. Mahtaakohan uhrien viisarikellot näyttää samaa jolloin pysähtyivät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan jossain dokkarissa olleen juttua, että ihmisten jalkaterät leikkautuvat irti maahansyöksyissä.

 

Huh. Olisiko tästä jotain lisämuistikuvia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Estonian tapauksessa ihmisten nostaminen ei olisi auttanut mitenkään onnettomuuden selvittämisessä joten paikka julistettiin hautapaikaksi näille ihmisille. Tässä Air Francen tapauksessa ihmisten nostamisesta voi olla jopa hyötyä.

 

Tärkein peruste jättää Estonian ruumiit nostamatta oli kuitenkin sukeltajien työturvallisuus. Sukeltaminen kaatuneessa laivahylyssä, noin syvällä, ei hommana ole ihan helpoimmasta päästä. Robotiikkakaan ei ollut 20-vuotta sitten samalla tasolla kuin nyt.

 

Päätöstä tukevina seikkoina voidaan todeta, että kaikkia vainajia ei varmasti olisi löydetty. Siitä se poru olisi syntynyt kun osa omaisita olisi saanut rakkaansa kotiutettua osa taas ei.

 

Lisäksi homma olisi kestänyt kauan ja maksanut paljon. Salvage (käytän tätä termiä koska suomenkielen "meripelastus" ei anna oikeaa kuvaa) toiminnassa käytetään yleisesti hinnoittelutapana könttäsummaa (lump sum), siinä sovitaan summa joka pelastusyhtiölle maksetaan kun työ on suoritettu. Pelastusyhtiö siis ottaa riskin, että työ jää suorittamatta tai könttäsumma ei kata kustannuksia. Estonian tapauksessa mikään yhtiö ei varmaan ollut halukas tekemään työtä sellaisella rahasummalla jonka maksaja (valtio tai vakuutusyhtiö) olisi ollut valmis maksamaan. Toinen tapa hinnoitteluun olisi ollut aika, esimerkiksi vuorokaushinta. Tämähän olisi ollut pelastusyhtiölle kultakaivos. Piikki olisi ollut auki ja hommaa olisi voinut venyttää loputtomasti esim. sääolosuhteisiin vedoten. Ennemmin tai myöhemmin peli olisi pitänyt puhaltaa poikki jolloin olisi sitten törmätty toisessa kappaleessa esitettyyn ongelmaan. Tilaajana olisi varmaan ollut ruotsin valtio jolloin lopettamispäätös olisi ollut poliittisesti hyvin hankala. Tämä selittänee miksi ruotsalaiset niin nopeasti pyörsivät lupauksen vainajien nostamisesta.

 

AW

 

PS tämä perustuu erään pelastusyhtiön pelastuspäällikön kanssa aikoinaan aiheesta käymääni keskusteluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko aiheesta vai aiheen vierestä, mutta laatikon datoja odotellessa marisenpa siitä, mikä aina toistuu syvästä merestä uutisoitaessa, nimittäin se, että "veden paine estää sitä tai tätä tapahtumasta" tai "olennot syvyyksien hirveässä paineessa" jne. Eivät otukset siellä itse pidä painetta mitenkään Kotilampea kummempana, niiden sisällähän on ja on aina ollutkin sama paine kuin ympäröivässä vedessä. Ongelma syntyisi, jos jokin käyttäisi kulkusyvyytensä säätämiseen kaasu- eli ilmarakkoa, kuten matalammalla olevat kalat voivat tehdä. Syvänmeren hailla ei ongelmaa ole, koska haiden pitää olla aina liikkeessä, ja ne voivat toimia kuten U-bootit ikään eli käyttävät energiaansa ja ohjainpintojaan syvyyssäätöön. Muut olennot (sikäli kun säätöä tarvitsevat) taas muuttavat ominaispainoaan eli käytännössä suolaisuuttaan veden suhteen. Eli olo on heillä sinänsä lokoisa, joskin kai ihmisnäkökulmasta suht ankea.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoista materiaalia. Myös alempana analyysiä ACARS viesteistä ym.

 

Hieman harmi juttu, että löytöpaikka olikin sitten noin lähellä viimeistä tiedettyä sijaintia. Aiemmat hakualueet olivat aika kaukana siitä, paljon pohjoisempana. Ihan naapurissa eivät olleet käyneet kertaakaan. Hyvä, että löytyi. Boksit on nyt Pariisissa, ja varmaan muutaman viikon kuluttua kuullaan jo jotain.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hieman harmi juttu, että löytöpaikka olikin sitten noin lähellä viimeistä tiedettyä sijaintia.

 

Jos "viimeinen tunnettu sijainti" on N2.98 W30.59  ja jos Tim Vasquez on jo silloin tuoreeltaan esittänyt viimeisen ACARS lähetyksen käynnistyneen paikassa N3.125 W30.434  ( http://www.weathergraphics.com/tim/af447/  ), ja jos oletetaan, että hylyn löytöpaikka on N3.055 W30.577  (BEA:n kuvassa ison nuolen kärjen kohdalla), niin voidaan todeta, että löytöpaikka on siis jokseenkin näiden kahden muun pisteen puolivälissä, noin 9 km päässä kummastakin.

 

Heti onnettomuuden jälkeen julkaistujen lehtiuutisten mukaan konetta etsittiin "Ranskaa suuremmalta alueelta". 

 

Näin typeränä jälkiviisautena voisi todeta, että hylky olisi ollut nopeasti löydettävissä, jos sitä olisi etsitty kapealla kaistalla viimeisestä tunnetusta sijainnista viimeisen ACARS -lähetyksen arvioidun sijainnin suuntaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nelosen uutisissa puhuttiin Air Francen "Turmajumbosta"  ;D

 

Medialle kaikki vähintään yli 100 paikkaiset koneet on "jumboja"  :P

 

Saa nähdä koska ensimmäiset datat mustanlaatikon sisällöstä tuodaan julkisuuteen.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Saa nähdä koska ensimmäiset datat mustanlaatikon sisällöstä tuodaan julkisuuteen.

 

Jani

 

BEAn sivujen mukaan datan analysointi kestää useita viikkoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustavaa "tietoa" jo tullut. Bokseissa ei raskauttavaa Airbusin kannalta:

 

Käännös, Le Figaron ranskankielisestä artikkelista. Uskokoon ken tahtoo.

 

Ainakin BEA on sitä mieltä, että vielä ei ole aika vetää johtopäätöksiä.

 

At this stage of the investigation, no conclusions can be drawn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Der Spiegel kertoo "tutkimusta lähellä oleviin lähteisiin" viitaten, että

- konetta olisi ohjattu ohi pahimpien ukkosalueiden (ei siis lentänyt suoraan pahimpaan myrskyalueeseen, toisin kuin useat spekulaatiot) eikä kohdannut pahempaa turbulenssia.

- tallentimen tietojen mukaan kone on noussut jyrkkään nousuasentoon hieman sen jälkeen kun nopeustiedot muuttuivat epäluotettaviksi (vrt. aiemmat ACARS-viestit ja teoriat siitä että pitotputket olisivat menneet tukkoon jääkiteistä).

- vielä ei ole tietoa, johtuiko tämä nousuliike autopilotista vai ohjaajien toimenpiteistä.

- koneen päällikkö ei tapahtumahetkellä ollut ohjaamossa, mutta pääsi sinne ja osallistui yrityksiin saada kone hallintaan.

 

Nämä ovat siis epävirallisia tietoja. Tutkintaviranomainen BEA on puolestaan ilmoittanut aikovansa kertoa ensimmäiset tiedot lennontallentimien sisällöstä ensi viikon lopulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukasin itekkin tuon jutun, ja olihan tuosta Hesarissakin jo oma klippinsä.

 

Aika hurja homma. Kone on keula kohti taivasta, ja kapu juoksee ohjaamoon huutaen ohjeita... Katellaanpa se BEA:n raportti nyt ensiksi.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Der Spiegel kertoo "tutkimusta lähellä oleviin lähteisiin" viitaten, että

- konetta olisi ohjattu ohi pahimpien ukkosalueiden (ei siis lentänyt suoraan pahimpaan myrskyalueeseen, toisin kuin useat spekulaatiot) eikä kohdannut pahempaa turbulenssia.

- tallentimen tietojen mukaan kone on noussut jyrkkään nousuasentoon hieman sen jälkeen kun nopeustiedot muuttuivat epäluotettaviksi (vrt. aiemmat ACARS-viestit ja teoriat siitä että pitotputket olisivat menneet tukkoon jääkiteistä).

- vielä ei ole tietoa, johtuiko tämä nousuliike autopilotista vai ohjaajien toimenpiteistä.

- koneen päällikkö ei tapahtumahetkellä ollut ohjaamossa, mutta pääsi sinne ja osallistui yrityksiin saada kone hallintaan.

 

Nämä ovat siis epävirallisia tietoja. Tutkintaviranomainen BEA on puolestaan ilmoittanut aikovansa kertoa ensimmäiset tiedot lennontallentimien sisällöstä ensi viikon lopulla.

 

Ja sama IL:n revittelemänä ;-)

 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011052313766890_ul.shtml

 

 

-V

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän seurauksena kone nousi jyrkästi, mikä on saattanut aiheuttaa moottorin sakkaamisen ja johtaa syöksyyn.

 

Ne moottorithan sakkaa.  :P

 

Arttu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä tuo moottorin (kompressorin) sakkaaminen näyttää tältä:

 

 

 

Syitä:

- Aircraft operation outside of design envelope. E.g., extreme flight manoeuvre resulting in airflow separations within the engine intake. Flight within icing conditions where ice can build up within the intake or compressor. Engine thrust requirements too high for the operating altitude. (limited with modern fly-by-wire controls)

 

- Engine operation outside specified design parameters. E.g., abrupt increases in engine thrust (slam acceleration) causing a mismatch between engine components. (Occurrence reduced through the use of modern electronic control units.)

Turbulent or hot airflow to the engine intake. E.g., use of reverse thrust at low forward speed, resulting in re-ingestion of hot turbulent air, or for military aircraft, ingestion of hot exhaust gases from fired missile.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

WSJ:n saama "vuoto" aiheesta: http://online.wsj.com/article/SB10001424052702304066504576341631579541512.html?KEYWORDS=france

 

Jos tuo on totta, niin seuraava kysymys on:

 

- paljonko harjoitellaan "flight w/ unreliable airspeed" proseduureja tyyppikoulutuksessa tai muuten ?

 

Tuntuu maallikosta aika pökerryttävältä, että olisivat sakanneet koneen tuolla sen seurauksena, ettei ole ymmärretty asennon ja tehojen asetusta välittömästi tilanteen alkaessa.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään