Olli Talso

Purjelentoteoriat Malmilla?

46 viestiä aiheessa

Morjesta.

Nyt on purjelentokuume iskenyt, ja ko. pahvi voisi muutenkin olla ajankohtainen. Onko Malmilla/muualla Helsingissä tai Vantaalla mahdollisuuksia suorittaa purjelentoteorioita? Google ei kertonut ;D. Lentämisen kannalta ilmeisesti Nummela on lähin paikka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Nuorisoilmailijat ry on yleensä järjestänyt teoriakurssin SIL:n luokassa vuoden alussa.

 

Lentämisen kannalta lähimpiä paikkoja on Nummelan lisäksi Hyvinkää ja Räyskälä.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjesta.

Nyt on purjelentokuume iskenyt, ja ko. pahvi voisi muutenkin olla ajankohtainen. Onko Malmilla/muualla Helsingissä tai Vantaalla mahdollisuuksia suorittaa purjelentoteorioita? Google ei kertonut ;D. Lentämisen kannalta ilmeisesti Nummela on lähin paikka?

 

Lähin paikka teorioiden suorittamiseen on Internet. Laita vaikka yv Matti Huovialalle, niin pääset heti nettiteorioiden pariin.

 

Lento-osuuden voi suorittaa sitten Nummelassa, Hyvinkäällä, Räyskälässä tai jossain muualla, mikä vain sopii kulkuyhteyksien ja majoituksen puolesta.

 

Onnittelut erittäin hyvästä päätöksestä,

 

Mika

 

ps. Näitten nettiteorioiden vuoksi purjelentokurssi voi alkaa vuoden jokaisena päivänä.

 

Kaikki muutkin mukaan. Ei tee enää mieli Ferraria, kun on kokenut loppuliu'un 250 km/h tai vintturihinauksen 0-100 km/h alle 3 sek.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähin paikka teorioiden suorittamiseen on Internet. Laita vaikka yv Matti Huovialalle, niin pääset heti nettiteorioiden pariin.

 

Lento-osuuden voi suorittaa sitten Nummelassa, Hyvinkäällä, Räyskälässä tai jossain muualla, mikä vain sopii kulkuyhteyksien ja majoituksen puolesta.

 

Onnittelut erittäin hyvästä päätöksestä,

 

Mika

 

ps. Näitten nettiteorioiden vuoksi purjelentokurssi voi alkaa vuoden jokaisena päivänä.

 

Kaikki muutkin mukaan. Ei tee enää mieli Ferraria, kun on kokenut loppuliu'un 250 km/h tai vintturihinauksen 0-100 km/h alle 3 sek.

 

Nyt rupesi kiinnostamaan entistäkin enemmän. Millaiset kokonaiskustannukset pahville suurinpiirtein tulevat, jos lukee teoriat netissä ja lentohommat jollain läheisellä kentällä? (esim EFLA, jos mahdollista)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt rupesi kiinnostamaan entistäkin enemmän. Millaiset kokonaiskustannukset pahville suurinpiirtein tulevat, jos lukee teoriat netissä ja lentohommat jollain läheisellä kentällä? (esim EFLA, jos mahdollista)

 

Esimerkiksi Lahden Ilmailukerho ry:ssä onnistuu GPL:n lento-osa EFLA:lla ja onnistuu kyllä yhtälailla myös teoria. Yhteystietoja, joista voi kysellä tietoja aiheesta, löytyy kerhon verkkosivuilta (www.lahdenilmailukerho.fi).

 

Risto Niemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt rupesi kiinnostamaan entistäkin enemmän. Millaiset kokonaiskustannukset pahville suurinpiirtein tulevat, jos lukee teoriat netissä ja lentohommat jollain läheisellä kentällä? (esim EFLA, jos mahdollista)

 

Karkeat hinnat koulutuksesta (ei minkään yksittäisen kerhon hinnastosta):

 

- teoriat 100 eur

- lääkäri 100 eur

- lento-osa lentokonehinauksesta 2000 - 2500 eur (mm. Nummela, Hyvinkää, Räyskälä, Lahti)

- lento-osa vintturihinauksesta 1000 - 1500 eur (mm. Hyvinkää, Kymi, Selänpää)

- lupakirjan lunastaminen viranomaiselta 50 eur

 

Monet kerhot antavat lentää koneillaan kurssikesänä joko lähes tai täysin ilmaiseksi. Vain hinaukset (n. 25 eur leko ja n. 10 eur vintturi) maksavat. Parhaimmillaan lentotunnin hinnaksi tulee siis vain muutama euro.

 

Ja mikä parasta... sinun ei tarvitse "uhrata" koko kesää teorioihin ennen kuin pääset lentämään, vaan voit lentää teoriaopiskelun lomassa. Sama pätee myös lääkäriin. Ennen ensimmäistä yksinlentoa tietyt teoria-aineet on oltava opiskeltu ja tentitty, mutta kurssin lento-osan voi aloittaa vaikka huomenna. Teoriat tulee olla suoritettu kokonaisuudessaan vasta ennen lupakirjatarkkaria.

 

Lisäksi, jos et ole varma kiinnostaako homma ihan täysillä tai sinulla ei ole rahaa suorittaa kurssia kokonaisuudessaan tänä kesänä, niin voit lentää ensimmäiset 25 lentoa ja miettiä asiaa uudelleen. 25:n lennon aikana opit kaikki asiat liittyen koneen ohjaamiseen; lentoonlähtö, vapaa lento, nouseminen termiikissä, laskeutuminen, sakkaukset jne. Tämän jälkeen oikeastaan taitoja kerrataan ja hiotaan yksinlentoja varten. Lentämäsi lennot eivät mene hukkaan, vaan ne lasketaan mukaan sitten seuraavana kesänä.

 

Kurssin jälkeen purjelento harrastuksena maksaa muutamasta sadasta eurosta alkaen per vuosi.  Esimerkkinä sanottakoon, että 1990-l laman aikana harrastin täysipainoisesti purjelentoa, vaikka kesätöitä ei ollut tarjolla ja olin opiskelia. En tiedä yhtään henkilöä, jolla harrastus on loppunut rahan vuoksi.

 

Kannattaa kokeilla,

 

Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tarkensin hintoja...

 

- teoriat 100 eur (netissä 310)

- lääkäri 100 eur + lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen lunastaminen 100eur tai 50 eur

-Lento-oppilaan lupakirja muutaman kympin (50 eur??)

- lento-osa lentokonehinauksesta 2000 - 2500 eur (mm. Nummela, Hyvinkää, Räyskälä, Lahti)

- lento-osa vintturihinauksesta 1000 - 1500 eur (mm. Hyvinkää, Kymi, Selänpää)

- lupakirjan lunastaminen viranomaiselta 50 eur 100eur IH:n parannettua palvelua.

 

Nettiteoria on yksi vaihtoehto. Lisätiedot www.ilmailuverkko.fi

 

 

OT: En muuten löytänyt luetteloa IH:n viranomiasmaksuista nettisivuilta. Tuotteiden hinnasto löytyy, mytt lupakirjan maksuja ei, eikä medikaalin tms...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karkeat hinnat koulutuksesta (ei minkään yksittäisen kerhon hinnastosta):

 

- teoriat 100 eur

- lääkäri 100 eur

- lento-osa lentokonehinauksesta 2000 - 2500 eur (mm. Nummela, Hyvinkää, Räyskälä, Lahti)

- lento-osa vintturihinauksesta 1000 - 1500 eur (mm. Hyvinkää, Kymi, Selänpää)

- lupakirjan lunastaminen viranomaiselta 50 e

 

Hinnasto on aika optimistinen ainakin lääkärin osalta, minulta meni:

 

- Silmälääkäriin 70e (tosin tämä siksi että olen käynyt taittovirheleikkauksessa, piti hankkia todistus - silmälasien käyttäjät joutuvat myös usein käymään erikseen silmälääkärillä)

- Labroihin 58e

- Lääkäriin 160e

- Medikaalin lunastaminen 56e

 

Lupakirjankin joutuu käsittääkseni maksamaan kahdesti (ensin oppilas jotta pääsee yksinlennoille, sitten tarkkarin jälkeen oikea lupakirja) ?

 

Teoriat olivat sensijaan käytännössä ilmaiset omassa kerhossani (80e) mutta suio:n nettiteoriat toki tarjoavat sitten mahdollisuutta hoitaa homma koska vain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinnasto on aika optimistinen ainakin lääkärin osalta, minulta meni:

 

Lupakirjankin joutuu käsittääkseni maksamaan kahdesti (ensin oppilas jotta pääsee yksinlennoille, sitten tarkkarin jälkeen oikea lupakirja) ?

 

nettiteoriat toki tarjoavat sitten mahdollisuutta hoitaa homma koska vain.

 

Lento-oppilaan lupakirja oli 30eur. Sitten tarkkarin jälkeen oikea lupakirja maksaa 100eur.

Lekurit ovat tosiaan eri hinaisia eri paikoissa ja lisäksi tarkastuksen laajuus vaikuttaa...

 

Nettiteoria ei ihan silleen toimi, että koska vain. Siinä on aikataulu jota seuraten homma etenee.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, se oli tiedossa, että maksuja on paljon ja maksaa paljon.

 

Ei nyt liikaa korosteta kustannuksia, kun ollaan markkinoimassa harrastusta. Moni kusee kuppilan urinaaliin tänäkin kesänä yhden lupakirjakurssin verran. Pitkässä juoksussa sinne menee Duo Discus (turbolla).

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys lentäjätoverit!

 

Olen parikymmentä vuotta sitten lentänyt Kymissä C-lisenssin, joka meni vanhaksi 1998. Kohta kymmenen vuotta on se pitänyt uusia... ;)

 

Oletteko harkinneet Karhulan Ilmailukerhoa, ajaminen kesällä Kymin lentokentälle ei vie kuin 1½ tuntia (siis pääkaupunkiseudulta, meinaan)? Pesa varmaan kertoo tarkemmin prosessista, mitä vanhan lupakirjan uudistaminen vaatii. websivut: http://users.kymp.net/mode0449/

 

T. Vesku Siipiveikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan tässä ja nyt asiallisen kysymyksen tehneelle henkilölle. Suomen Urheiluilmailuopisto on ainut koulutusorganisaatio Suomessa jolla on Internet pohjainen purjelennon teorian koulutuslupa. Seuraava kurssi alkaa ma 22.6.2009. Ilmoittautuminen Opiston webbisivuilta löytyvään osoitteeseen - ohjeita tulee lisää. Aikataulu on rakennettu niin, että yksinlentoon tarvittavat 4 teoria-ainetta käydään ihan aluksi, että voidaan lentää mahdollisesti yksin jo tänä kesänä. Lento-osan voit sopia ihan minkä tahansa kerhon kanssa.

HInta 310euroa ja SIL (Suomen Ilmailuliiton jäsenille 290euroa)

 

Tervetuloa kurssille.

 

Sakari Kuosmanen

koulutuspäällikkö

Suomen Urheiluilmailuopisto

www.suio.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan tässä ja nyt asiallisen kysymyksen tehneelle henkilölle. Suomen Urheiluilmailuopisto on ainut koulutusorganisaatio Suomessa jolla on Internet pohjainen purjelennon teorian koulutuslupa. Seuraava kurssi alkaa ma 22.6.2009. Ilmoittautuminen Opiston webbisivuilta löytyvään osoitteeseen - ohjeita tulee lisää. Aikataulu on rakennettu niin, että yksinlentoon tarvittavat 4 teoria-ainetta käydään ihan aluksi, että voidaan lentää mahdollisesti yksin jo tänä kesänä. Lento-osan voit sopia ihan minkä tahansa kerhon kanssa.

HInta 310euroa ja SIL (Suomen Ilmailuliiton jäsenille 290euroa)

 

Tervetuloa kurssille.

 

Sakari Kuosmanen

koulutuspäällikkö

Suomen Urheiluilmailuopisto

www.suio.fi

 

Jaa-a... Kohta kymmenen vuotta olen vetänyt erilaisia verkkoliiketoimintaprojekteja ja määritellyt niihin palveluita, niin haluaisinkin kysyä, että miksi näihin verkkoteorioihin liittyy jokin aikataulu, joka sanelee koska voi aloittaa ja miten edetään ja miksi verkko-opetus on kalliinpaa kuin live opetus? Verkkopalveluilla ei yleensä ole "aukioloaikoja" ja verkossa yleensä palvelu tuotetaan loppuasiakkaalle halvemmalla kuin esim. konttoriverkon tai asiakaspalvelun kautta.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hyvä kysymys. Ilmailun koulutus perustuu määräyksiin. Purjelentokoulutus ja sen teoriakoulutus perustuu TRG M1-7 määräykseen. Sen kohta 3. määrittelee koulutuslupaan liittyviä ehtoja ja kestoa. Joskus tuntuu, että olisi helpompaa perustaa aivokirurgiaan paneutuva klinikka kuin lentokoulutukseen paneutuva koulutusorganisaatio. Nyt on kuitenkin näin.

Opiston hyväksynnän saanut purjelennon teoriakoulutus on läpikäynyt ilmailuhallinnon tarkan tarkastuksen ja läpäissyt sen. Siihen liittyy tiettyjä määrämuotoisuuksia. Voisihan sitä koettaa muuttaa, mutta pelkona on asioiden mutkistuminen ja on helpompaa vain mennä virran mukana.

Toki aika menee eteenpäin ja asenteet muuttuvat. Jo se, että tuossa uudessa TRG-määräyksessä ensimmäistä kertaa harrasteilmailun määräyksissä puhutaan tietokoneavusteisesta opetuksesta on jo jotakin.

Itsekin IT-alalla työskennelleenä en voi kuin ihmetellä mille kivikaudelle teknisten apuvälineiden ja menetelmien hyväksikäytössä olemme juuttuneet. Ilmailua monta kymmentä vuotta harrastaneena olen kuitenkin ymmärtäväinen ja uskon suunnan muuttuvan-odottakaamme kärsivällisesti.

HINTA? Kuka sanoo mikä on oikea hinta? Hinta on maksajalle yleensä aina liikaa. Palvelun tuottaja laskee kulut. Suomen Urheiluilmailuopiston tuottaman verkkoteorian hinta määräytyy kysynnän mukaan- mitä enemmän kysyntää niin sitä pienempi hinta. Tämä ei nyt sovi markkinatalouden normaaliin kysyntä-tarjonta malliin, mutta kuvastaa sn, että Suomessa kaikki kerhot eivät halua verkkoteorioita vaan itsepäisesti järjestävät ns. kerhohintaan alihinnoiteltuja (ilman korvausta opettajille) teoriakursseja. Tämä taas synnyttä sen, että pienillä markkinoilla palvelun tuottaja joutuu hinnoittelemaan tuotteen niille palvelun ostajille OIKEAN hinnan. Verkkoliiketoiminnassa mukana oleva henkilö varmaan ymmärtää yhtälön ja erityisesti ns. SUURI yleisö.

Olisi ihan mielenkintoista nähdä se laskentamalli jolla konsultti päättää mikä on purjelennon teoriaosuuden break even hinta Kiteellä tai Helsingissä?

 

saku

 

Täytyy lisätä vielä tuohon Mikan kysymykseen liittyen, että ne koulutukset jotka eivät ole koulutusluvan mukaista koulutusta ovat kyllä varsin joustavia. Esimerkkinä esimerkiksi Opiston TakaisinTaivaalle-kurssi. Siihen liittyvän teoriakoulutuksen voi suorittaa verkkoalustalla non-stop ja lennot vaikka Espanjassa suomalaisella purjekoneella ja suomalaisen lennonopettajan opastamana sekä vielä lentää suomalaiselle tarkastuslentäjälle suomalaisella lentokoneella tarkastuslennon!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hyvä kysymys. Ilmailun koulutus perustuu määräyksiin. Purjelentokoulutus ja sen teoriakoulutus perustuu TRG M1-7 määräykseen. Sen kohta 3. määrittelee koulutuslupaan liittyviä ehtoja ja kestoa. Joskus tuntuu, että olisi helpompaa perustaa aivokirurgiaan paneutuva klinikka kuin lentokoulutukseen paneutuva koulutusorganisaatio. Nyt on kuitenkin näin.

Opiston hyväksynnän saanut purjelennon teoriakoulutus on läpikäynyt ilmailuhallinnon tarkan tarkastuksen ja läpäissyt sen. Siihen liittyy tiettyjä määrämuotoisuuksia. Voisihan sitä koettaa muuttaa, mutta pelkona on asioiden mutkistuminen ja on helpompaa vain mennä virran mukana.

Toki aika menee eteenpäin ja asenteet muuttuvat. Jo se, että tuossa uudessa TRG-määräyksessä ensimmäistä kertaa harrasteilmailun määräyksissä puhutaan tietokoneavusteisesta opetuksesta on jo jotakin.

Itsekin IT-alalla työskennelleenä en voi kuin ihmetellä mille kivikaudelle teknisten apuvälineiden ja menetelmien hyväksikäytössä olemme juuttuneet. Ilmailua monta kymmentä vuotta harrastaneena olen kuitenkin ymmärtäväinen ja uskon suunnan muuttuvan-odottakaamme kärsivällisesti.

 

Erittäin hyvä vastaus! Toki ilmailukoulutukseen liittyy tiettyjä lupaehtoja ja määrämuotoisuutta, mutta silti olen taipuvainen ajattelemaa asiaa niin, että tietokoneavusteinenopetus olisi ratkaisu koulutuksen "skaalautuvuuteen" ts. päästäisiin siihen, että voisi olla vaikka n kpl yhden oppilaan kursseja, jotka voisi aloittaa silloin, kun oppilaalle itselleen sopii. Käytännössähän tilanne on kuitenkin se, että lento-osa etenee jokaisen omaan tahtiin eli riippuen oppilaan edistymisestä, niin miksei myös teoriat?

 

Tiedän varsin hyvin, että tämä yhden oppilaan kurssi ei ole optimaalisin ratkaisu koulutuksen järjestämiseen, mutta jos näin saataisiin edes muutama sielu enemmän pelastettua lajille, niin olisihan sekin jo jotain. Näiden yhden oppilaan kurssien tulisi ehdottomasti olla vain koulutustarjontaa täydentävä muoto, sillä Nummelan kokemusten myötä olen sitä mieltä, että kurssit, joissa on 2 opettajaa ja 4-5 oppilasta per opettaja ja jotka kestävät etukäteen määritellyt 3 vkoa on se paras muoto järjestää opetus. Tällöin riittää väkeä pyörittämään toimintaa siten, että hinauskonetta ei tarvitse pysäyttää muuten kuin tankkausta varten ja teorioita on pitämässä kaksi lehtoria.

 

Ilmailu ei ole mikään keihäänkärkitoimiala uusien asioiden omaksumisessa, mutta suunta on oikea ja nämä Opiston nettiteoriat kerrassaan mainio juttu.

 

HINTA? Kuka sanoo mikä on oikea hinta? Hinta on maksajalle yleensä aina liikaa. Palvelun tuottaja laskee kulut. Suomen Urheiluilmailuopiston tuottaman verkkoteorian hinta määräytyy kysynnän mukaan- mitä enemmän kysyntää niin sitä pienempi hinta. Tämä ei nyt sovi markkinatalouden normaaliin kysyntä-tarjonta malliin, mutta kuvastaa sn, että Suomessa kaikki kerhot eivät halua verkkoteorioita vaan itsepäisesti järjestävät ns. kerhohintaan alihinnoiteltuja (ilman korvausta opettajille) teoriakursseja. Tämä taas synnyttä sen, että pienillä markkinoilla palvelun tuottaja joutuu hinnoittelemaan tuotteen niille palvelun ostajille OIKEAN hinnan. Verkkoliiketoiminnassa mukana oleva henkilö varmaan ymmärtää yhtälön ja erityisesti ns. SUURI yleisö.

Olisi ihan mielenkintoista nähdä se laskentamalli jolla konsultti päättää mikä on purjelennon teoriaosuuden break even hinta Kiteellä tai Helsingissä?

 

Hinnoittelu voi olla joko kulu-, kilpailu-, hyöty-, tai kysyntäperusteinen ja markkinoilla on todellakin tarjolla hyvää koulutusta halvalla. Jos hintakilpailu on kovaa ja kysyntä vähäistä, mutta kulut pitää saada peittoon, niin silloin kovaa hintaa voidaan pyytää vain hyötyargumentein; säästät ajassa, polttoaineessa, voit suunnitella aikataulut itse jne., kun suoritat teoriat Internetissä. Nämä hyödyt maksimoisi se, että olisi mahdollisuus yksilölliseen teoriaopetukseen. Ympyrä sulkeutui?

 

Olet oikeassa, että opettajien selkänahalla subventoidaan kohtuuttomasti teoriakurssin hintaa ja tämä vääristää hinnoittelua. Kuitenkin, jos hinta teoriaopetuksesta olisi kaikkialla 200 eur, niin olisiko silloin meillä riittävästi oppilaita? Vai peräti enemmän oppilaita? Myös verkossa? Onko tästä vain yksi tapa ottaa selvää? Vielä tuolloinkin teoriatunnin hinta olisi 5 eur / h, joten opettaja saisi polttoainekulut pois, jos ajaisi dieselillä ja asuisi lähellä kenttää. Väkevää sarkasmia.

 

Kaikkiaan olen vahvasti keskittämisen kannalla, sillä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta meillä on aika vähän kenttiä ja opettajia, jotka pystyvät tehokkaasti tarjoamaan monipuolista koulutuspalvelua. Se ei ole oikein nykypäivää, että joudut ajamaan pitkiä matkoja kentälle, soittelemaan hinaajan/vinttaajan paikalle ja haalimaan vielä opettajan jostain. Tarvittaisiin sellainen koulutuskeskus joukkoliikenteen päässä, jossa olisi koko kauden hinaaja sekä opettaja koneineen paikalla. Ei tarvitsisi kuin tulla paikalle ja lentää. Koulutustarjonta olisi perus-, taito-, pilvi-, kisakoulutusta. Ei mulla muita toiveita olekaan.  :)

 

Täytyy lisätä vielä tuohon Mikan kysymykseen liittyen, että ne koulutukset jotka eivät ole koulutusluvan mukaista koulutusta ovat kyllä varsin joustavia. Esimerkkinä esimerkiksi Opiston TakaisinTaivaalle-kurssi. Siihen liittyvän teoriakoulutuksen voi suorittaa verkkoalustalla non-stop ja lennot vaikka Espanjassa suomalaisella purjekoneella ja suomalaisen lennonopettajan opastamana sekä vielä lentää suomalaiselle tarkastuslentäjälle suomalaisella lentokoneella tarkastuslennon!!

 

Tuo on mielestäni erinomainen palvelupaketti, jolle luulisi olevan kysyntää maksuvalmiiden keskuudessa.  :thmbup:

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja kannattaa pitää mielessä että kerhojen koulutustoiminta on harrastus. Myös opettajille. Suomen Urheiluilmailuopisto tekee sillä bisnestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vaan pieni täsmennyt Opiston roolista ilmailun kentässä: Opisto on SIL:n 80% omistama yhtiö. Se ei saa jakaa voittoa vaan kaikki mahdollinen voitto käytetään suomalaisten ilmailijoiden hyväksi. Eli Kaikkien Ilmailijoiden Opisto!

Ensi syksynä tulee käyttöön myös ultra- ja moputeoriat Internettiin.

 

Saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, kiitos kaikille vastauksista! Taidan aloittaa nettiteoriat ensi keväänä, kun mulla ei ole mitään kiirettä, kun ikää on senverran vähän. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ole hyvä Olli!

Ihan mielenkiinnosta ja palautteena tälle palstalle voisit kertoa kuinka hyvin kommentit vastasivat tarvettasi eli kun  halusit kysyä jotain saitko asiallisen vastauksen tai yleensäkin informaatiota etsimästäsi asiasta. Täällä aina joskus juttu hieman karkaa alkuperäisestä. Voisivat vastaajat miettiä myös sitä.

 

Toivottavasti ymmärrät silti jatkaa ilmailua mielenkiintoisen ilmapiirin kiehtovassa maailmassa!!

 

Tämä palsta ja sen mielipiteet ovat vain osa totuutta.

 

saku

"ilmailu ei ole harrastukseni vaan elämäntapa"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vaan pieni täsmennyt Opiston roolista ilmailun kentässä: Opisto on SIL:n 80% omistama yhtiö. Se ei saa jakaa voittoa vaan kaikki mahdollinen voitto käytetään suomalaisten ilmailijoiden hyväksi. Eli Kaikkien Ilmailijoiden Opisto!

 

Niin tietenkin. Bisnes tarkoitti tässä sitä että Opisto kattaa maksuilla toimintansa kulut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tietenkin. Bisnes tarkoitti tässä sitä että Opisto kattaa maksuilla toimintansa kulut.

 

No mitäs se kerho tekee? En tiedä yhtään kerhoa, joka järjestäisi hyväntekeväisyyskursseja tappiolla  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mitäs se kerho tekee? En tiedä yhtään kerhoa, joka järjestäisi hyväntekeväisyyskursseja tappiolla  ???

 

Miksi sitten kerhojen teoriat maksavat joitain kymppejä ja Opiston verkkoteoriat maksavat satasia?

 

Ero on siinä, että kerhoilla tuota tehdään harrastuksena ilman että teoriaopettajat saavat palkkaa. Kerhot eivät yleensä teoriakurssien tuotoilla maksa esim. kerhotiloista johtuvia kuluja. Opisto kustantaa kaiken kurssien tuotoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään