Juha Lampi

Paris Air Show - Vinkkejä? (OLI: Ulkomaiset ilmailutapahtumat 2009)

10 viestiä aiheessa

Pariisin show täyttää pyöreät 100 vuotta, niin täytyyhän se raahautua paikalle  :thmbup:. 2005 tuli käytyä, ja mielestäni varsin näyttävä oli jo silloin.

http://www.paris-air-show.com/

Kertokaahan, oi aiemmat kävijät, mitä tuonne haluavan peruskansalaisen kannattaa ottaa huomioon, mistä erityisesti piditte, mitä syytä välttää jne.

::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aurinkovoide kannattaa muistaa. Vaikka omasta käynnistäni onkin jo neljä vuotta aikaa, niin paahtavaa auringonpaistetta pilvettömältä taivaalta ei voi unohtaa. RER-junat keskustasta Le Bourgetiin ovat käteviä, tosin näytösajankohtina ne ovat tupaten täynnä (edes Moskovan metrossa en ole kokenut samanlaista tungosta) joten mikäli ei kirjaimellisesti halua kulkea massan mukana kannattaa miettiä muita kulkuvälineitä. Mikäli kokee RER-junan omakseen, kannattaa varata mukaan juotavaa, nimittäin ainakin 2005 suuri väkijoukko ahdettiin asemalle vain ja ainoastaan pääoven kautta, joten voitte arvata ruuhkan joka syntyy kun suuri väkijoukko haluaa asemalla parista pienestä ovesta. Ja edelleenkin se aurinko paistaa eikä tuulenvireestä ole tietoakaan. Ulkona kului aikaa ja puoli litraa juotavaa ei siinä vaiheessa ollut mitenkään liikaa. Le Bourgetin asemalta näytösalueelle kulkee muistaakseni busseja, mutta kävelymatkakaan ei ole pitkä.

Itse näytös oli hieno ja kaiken kaikkiaan kokemus positiivinen. Hyvää matkaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Le Bourgetin asemalta näytösalueelle kulkee muistaakseni busseja, mutta kävelymatkakaan ei ole pitkä.

Kulkee bussit, mutta jos RER:t on olevinaan täynnä niin nuo bussit sitten vasta täynnä ovatkin. Itse tosin olen ollut aina liikkeellä vain ammattilaispäivinä (ma-ti-ke) ja en ole noina päivinä huomannut että RER:t olisivat erityisen täynnä, bussit ovat. Pääsylipun hinnassa on kuitenkin sellainen ero että jos maksaa itse maksunsa tai ei ole asiakaskutsukortteja niin kannattaa kärsiä ruuhkat ja mennä loppuviikosta.

Siilitukkaisen tai kaljun kannattaa varata lakki mukaan matkaan... itse olen kerran polttanut kaljuni, kerran siilin läpi päänahkan, on harvinaisen pirullisen ikävää.

Jos ei ole nesteytystä tarjoavia tuttuja esittelijöiden puolella niin vesipullot kannattaa ostaa reppuun valmiiksi muualta. Muutenkin kentällä kaikki on ihanan kallista.

Ammattilaispäivinä ruuhkaa ei ole niin paljoa että valokuvaus häiriintyisi, loppuviikosta en tiedä. Itselläni kuitenkin on aina loppunut muistikortit kesken... varmaan taas tänäkin vuonna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pariisissa ei mahdollisesti kannata olla yötä itse Pariisin kaupungissa, näin säästät tänäpäivänä kallisarvoisia €uroja. Pariisi on hyvin kallis kaupunki shoppailla, syödä sekä asua. Etsi yöpymispaikka jostain Le Bourgetin lähikylästä ja ole siellä yötä. Ranska on täynnä yöpymispaikkoja kuten F1, Ibis sekä Novotel hotellien ketjut ja vastaavat, joissa asuminen ei tule kovin hintavaksi, ja jotkut niistä ovat hyvin kätevien liikenneyhteyksien päässä kaikesta mainittavasta. Pariisissa pääset myös liikkumaan kaikkialle lähijunilla sekä metrolla, joten autonvuokraus ei välttämättä ole tarpeellista ja näin vältät vielä kaikenlisäksi Pariisin pahamaineiset ruuhkat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kulkee bussit, mutta jos RER:t on olevinaan täynnä niin nuo bussit sitten vasta täynnä ovatkin. Itse tosin olen ollut aina liikkeellä vain ammattilaispäivinä (ma-ti-ke) ja en ole noina päivinä huomannut että RER:t olisivat erityisen täynnä, bussit ovat. Pääsylipun hinnassa on kuitenkin sellainen ero että jos maksaa itse maksunsa tai ei ole asiakaskutsukortteja niin kannattaa kärsiä ruuhkat ja mennä loppuviikosta.

Minusta ei kannata kärsiä. Pääsylippujen hintaero verrattuna koko matkan kustannuksiin on kuitenkin aika pieni. Ja eikö ilmailunäyttelyssä ole tarkoitus nauttia eikä kärsiä? Pienemmän tungoksen lisäksi ammattilaisten päivinä on myös mainoskrääsää ja esitteitä (jos niistä on kiinnostunut) jaossa huomattavasti runsaammin kuin yleisöpäivinä.

Yleisöpäivinä liput maksavat sekä portilta että etukäteen ostettuna 12 euroa. Ammattilaisten päivinä hinnat ovat portilla 42 euroa ja etukäteen netistä ostettuna 32 euroa. Portilta ostettaessa täytyy olla jokin käyntikortti, jonka ei tarvitse olla ilmailualan firman. En tiedä tarkistetaanko "ammattilaisuutta" netin kautta lippuja ostettaessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttelyn kalusto löytyy nyt listattuna. En tiedä onko lukkoon lyöty ohjelma, vai tuleeko esim vielä lisäyksiä.

http://www.paris-air-show.com/Essentialinformation/2009aircrafts/tabid/306/language/en-US/Default.aspx

2005 mentiin taksilla showhun (kuski pyöritteli kyllä päätään, mutta ajoi perille kuitenkin :). Täytyy muistaa että -05 yleisöä oli ehkäpä tämänvuotiseen verrattuna selkeästi enemmän, johtuen tuosta Whale-jetin "ensiesiintymisestä". Toisaalta nyt on juhlavuosi, joten eiköhän populaa riitä nytkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve,

Elikkä olen tuonne Pariisiin menossa tuolloin kesäkuussa ja suunnitelmissa olisi käydä myös tuolla ilmailunäyttelyssä. Nyt kuitenkin mietin, että minä päivänä tuonne suuntaisimme, koska kaikkina kolmena kaikille avoimena päivänä emme aio tuonne mennä. Maassa oleva näyttely pysyy varmaankin samanlaisena noiden päivien ajan, mutta löytyisiköhän tuonne esim. aikataulua milloin taivaallakin liikkuu jokin tai edes päivän tarkkuudella mitä milloinkin tapahtuu? Itse en nimittäin sellaista löytänyt.

Toinen asia koskee ihmisten määrää. Onko päivillä (pe-su) väliä kuinka paljon porukkaa on liikkeellä näyttelyssä? Onko esim. perjantai hieman hiljaisempi päivä?

t:Jouko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nettisivuilla näyttää lukevan:

Flying displays:

Flying displays take place daily from 12.30 pm to around 4.30 pm. The display programme will be available on the website

from early June 2009.

...ilmeisesti vielä ei ole "early June", koska enempiä ei löytynyt.  :P

...mutta sinne kuitenkin mennään ny  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nettisivuilla näyttää lukevan:

Flying displays:

Flying displays take place daily from 12.30 pm to around 4.30 pm. The display programme will be available on the website

from early June 2009.

...ilmeisesti vielä ei ole "early June", koska enempiä ei löytynyt.  :P

...mutta sinne kuitenkin mennään ny  8)

Mukavaa et menee muitakin härmäläisiä kun mä  :thmbup:

sain kohtuuhintaisen hotellin 119e/pari yötä ihan gaullen lentokentän läheisyydestä

kauhea etsiminen siinä kyllä oli  :-\

Edit: Lainaus kuntoon / IP

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aa löytyihän sieltä jotain. Itse menossa sinne ainakin perjantaina, mutta muina päivinä varmaankin muualla. Toivottavasti saavat jonkinlaisen ohjelmankin tuonne ennen shown alkua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään