Martti Kujansuu

Redigo Suuressa Maailmassa

58 viestiä aiheessa

On se hienoa, että joku sentään kehtaa maalata koneitaan muuhun kuin harmaaseen asuun.  :thmbup: . Eritrean ilmavoimien koneista on hieman vaikeata löytää kuvia, ehkä joku onnistuu siinä minua paremmin.

Armada de México

 

Diapositiva_gr_35.jpg

 

Diapositiva_gr_36.jpg

 

[ attachment removed ]

Mexican Naval Aviation

 

valmet_lp-90.jpg

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On jäänyt mieleen, kivana muistona; Ikosen Erkki oli menossa lentonäytökseen kirjavaksi maalatulla Redigolla.

Malmilla Erkki ajoi poikittain editseni ja teki vaakakierteen, esitellen uutta väritystä. Hän kysyi samalla "mitä Jaska tykkäät värityksestä?"

 

Kaunis oli  :thmbup:

 

Elämän muistot muodostuvat pienistä palasista, tuo oli yksi "herkkupalanen". :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin avata em. linkkiä - ei auennut. Olisin tsekannut mitä ne meksikaanit keskustelevat, koska OH-VXC:lla lensin ensilennon 22.11.1993 ja  vein sen tammikuussa 1994 Asmaraan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä aukea Mehikaano-linkki tännekään, lieköhän sivulle tullut El Muerte?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo aukesi, pahus kun tuo espanjan teksti ei aukea. Tiedoksi rekistereistä:  OH-VX _ :t menivät Eritreaan ja  OH-VT_:t  Meksikoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmet RediGO. February 1992.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopii ketjun otsikkoon:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kyseessä siis RediGo serial number 030. Kone on mennyt maanantaina maalaamoon. Koreeksi on pistetty ohjaamo. Kyllä tuollaisella varmaan kelpaisi lennellä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Mikäs se tämän ex. OH-VXN:n tarina on? Edelliset on Mexicoon ja tämän jälkeiset Eritreaan. Onko tuo ollut naftaliinissa :-[

 

En nyt muista, oli nuo (koneita on jenkeissä kaksi kappaletta) kumpaan kohteeseen alunperin menossa, mutta syystä tai toisesta eivät sitten lopulta kohteeseen päätyneet. Kuvan koneen omistaja osti sitten Patrialta nämä kaksi konetta, muistaakseni ilman moottoreita jne. ja rakensi ja modasi ne sitten loppuun. Toisen koneen (cn 029, N55AS) hän möi eteenpäin ja toisen piti itsellään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on näköjään NX55AS tuo toinen yksilö:

 

Virallinen tunnus lienee kuitenkin N55AS, jonka myös sikäläinen ilma-alusrekisteri tuntee. Jenkkien rekkarijärjestelmä ei käsittääkseni edes mahdollista NX-alkua, vaan N:n jälkeen pitää tulla numero. Miksi koneessa sitten on kyljessä NX, en tiedä. Ehkä se on joku koelentorekkarisysteemi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallinen tunnus lienee kuitenkin N55AS, jonka myös sikäläinen ilma-alusrekisteri tuntee. Jenkkien rekkarijärjestelmä ei käsittääkseni edes mahdollista NX-alkua, vaan N:n jälkeen pitää tulla numero. Miksi koneessa sitten on kyljessä NX, en tiedä. Ehkä se on joku koelentorekkarisysteemi?

 

Olen antanut kertoa itselleni, että USA:ssa experimental-koneissa pitää lukea jossakin kohdassa selkeästi "experimental", mutta tästä saa vapautuksen, jos koneeseen maalataan tunnus muodossa NX..... Vastaavasti joissakin koneissa näkyy olevan tunnus NL....., joka taas viittaa "limited"-luokkaan. Tunteeko muuten JAA/EASA moista limited-kategoriaa ollenkaan, ja jos, miten se eroaa restricted-luokasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen antanut kertoa itselleni, että USA:ssa experimental-koneissa pitää lukea jossakin kohdassa selkeästi "experimental", mutta tästä saa vapautuksen, jos koneeseen maalataan tunnus muodossa NX.....

 

No tämä selittäisi sitten kyllä asian. En jaksanut kahlata FAA:n tunnuspykäliä läpi, vaan vedin johtopäätöksen siitä, että heidän ilma-alusrekisterin hakusysteemi ei anna laittaa tunnusta muotoon NX...

 

Ja pitäähän toki Suomessakin experimentalissa lukea experimental. Ilmeisesti jopa, vaikka kone ei olisikaan OH-Xxx rekisteröity?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja pitäähän toki Suomessakin experimentalissa lukea experimental. Ilmeisesti jopa, vaikka kone ei olisikaan OH-Xxx rekisteröity?

 

Hieman aiheen vierestä mutta saako Suomessa rekisteröidä experimental-koneen muutenkin kuin OH-X** alkuisesti ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman aiheen vierestä mutta saako Suomessa rekisteröidä experimental-koneen muutenkin kuin OH-X** alkuisesti ?

 

Ainakin jos kone on aikaisemmin ollut rekisterissä ei tarvitse muuttaa rekisteriä OH-X alkuiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman aiheen vierestä mutta saako Suomessa rekisteröidä experimental-koneen muutenkin kuin OH-X** alkuisesti ?

 

Onhan ilma-alusrekisterissä koko joukko experimental-koneita muussa, kuin X-rekisterissä. Esim. lähes kaikki uudelleenrakennetut koneet, jotka luonnollisesti ovat alkuperäisellä tunnuksellaan. Myös kaikki itse rakennetut ultrat jne. ovat luonnollisesti jotain muuta, kuin X-rekisterisiä. Ja onhan noita myös liuta ihan rakennettuja koneita, joiden tunnus ei ala X:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen moottori noissa jenkki-Redigoissa: Rolls-royce 250-B17D.

 

Luonnollisesti, koska David osti koneet ilman moottoreita ja sattuu omistamaan firman, joka markkinoi, myy ja huoltaa kyseistä moottoria :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään