Vieras

Koneiden ankkurointi (Oli: Pienkone pudonnut Kalajoella)

61 viestiä aiheessa

Ikävä tapaus, mutta inhimillistä virhettä ei voi sataprosenttisesti estää. Yksi varma tapa vähentää unohduksen vaikutuksia olisi käyttää vain ja ainoastaan maahan upotettuja kiinteitä ankkurointipisteitä. Tuskinpa sellaisten asentaminen jokaiseen ruutuun ihan mahdoton homma olisi jos todella haluttaisiin tämäntyyppiset tapaukset välttää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä tapaus, mutta inhimillistä virhettä ei voi sataprosenttisesti estää. Yksi varma tapa vähentää unohduksen vaikutuksia olisi käyttää vain ja ainoastaan maahan upotettuja kiinteitä ankkurointipisteitä. Tuskinpa sellaisten asentaminen jokaiseen ruutuun ihan mahdoton homma olisi jos todella haluttaisiin tämäntyyppiset tapaukset välttää.

 

 

Ainakin olisi vaikeampi päästä taivaalle tellusta hinatessaan.

:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä tapaus, mutta inhimillistä virhettä ei voi sataprosenttisesti estää. Yksi varma tapa vähentää unohduksen vaikutuksia olisi käyttää vain ja ainoastaan maahan upotettuja kiinteitä ankkurointipisteitä. Tuskinpa sellaisten asentaminen jokaiseen ruutuun ihan mahdoton homma olisi jos todella haluttaisiin tämäntyyppiset tapaukset välttää.

 

 

Niinpä, Malmillakin oli vielä ainakin 80-luvulla betonissa olevat kolot, joissa oli teräslenkki - mutta sitten vedettiin asfaltti päälle :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, Malmillakin oli vielä ainakin 80-luvulla betonissa olevat kolot, joissa oli teräslenkki - mutta sitten vedettiin asfaltti päälle :thmbdn:

 

Eikö köyden kiinnitys ankkuripainoon voisi olla sellainen että köysi irtoaa

kun ankkuripainoa nostetaan ylöspäin.

 

Tällainen ajatus tuli tietämätömälle, joka ei ole nähnyt ankkuripainoa.

Enkä tiedä niiden kokoa tai kuinka painavia ne on.  :-[

 

reijo

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä tapaus, mutta inhimillistä virhettä ei voi sataprosenttisesti estää. Yksi varma tapa vähentää unohduksen vaikutuksia olisi käyttää vain ja ainoastaan maahan upotettuja kiinteitä ankkurointipisteitä. Tuskinpa sellaisten asentaminen jokaiseen ruutuun ihan mahdoton homma olisi jos todella haluttaisiin tämäntyyppiset tapaukset välttää.

 

 

Eipä tämäntyylinen onnettomuus nyt heti kyllä tule kenenkään mieleen, toisekseen olisihan tuo järjettömän kallista alkaa tekemään ankkurointipisteitä kaikille kentille, valvotuille siis. Korpikentät betoniporsaineen on sitten oma lukunsa....

 

No, erittäin valitettava tapaus kaikenkaikkiaan, eipä voi muuta sanoa  :( .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö köyden kiinnitys ankkuripainoon voisi olla sellainen että köysi irtoaa

kun ankkuripainoa nostetaan ylöspäin.

 

Tällainen ajatus tuli tietämätömälle, joka ei ole nähnyt ankkuripainoa.

Enkä tiedä niiden kokoa tai kuinka painavia ne on.  :-[

 

reijo

 

Kentillä näkee jos jonkinmoista viritystä vesitynnyristä betonilla täytettyyn autonrenkaaseen ja melkein kaikkea siltä väliltä. Jos nyt pikku-cessnan haluaa oikeasti pysyvän paikoillaan kovassa tuulessa, niin minimipaino punnukselle on n. 30kg paikkeilla / sitomispiste.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, Malmillakin oli vielä ainakin 80-luvulla betonissa olevat kolot, joissa oli teräslenkki - mutta sitten vedettiin asfaltti päälle :thmbdn:

 

Taistelin aikoinaan tuosta maasilmukka-asiasta Kenttämestari Kxxxxxxxxsen kanssa ja jäin toiseksi.

Hänen kommenttinsa oli: " nehän jäätyvät talvella ja haittaavat aurausta". :thmbdn:

Ehdotin sellaista vaijerikourua = "Ei käy, koska se kourukin jäätyy" ;D;)

Ton episoodin jäkeen teimme monesta SAAB-340:sen hylky-renkaista betonin avulla ankkureita.

Noi painot painaa helkkaristi ;)

 

Sellanen pienempi keilamainen betonipaino, jota kenttä vuokrasi aikoinaan halukkaille, on kerran heilahtanut kovassa myrskyssä siiven päälle ja läpi, kun kone on kovasti vaappunut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö köyden kiinnitys ankkuripainoon voisi olla sellainen että köysi irtoaa

kun ankkuripainoa nostetaan ylöspäin.

 

Tällainen ajatus tuli tietämätömälle, joka ei ole nähnyt ankkuripainoa.

Enkä tiedä niiden kokoa tai kuinka painavia ne on.  :-[

 

reijo

 

Mutta miten ankkuripaino silloin tietää, nostaako sitä kone, joka on lähdössä, vai tuuli, joka nostaa konetta ? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentillä näkee jos jonkinmoista viritystä vesitynnyristä betonilla täytettyyn autonrenkaaseen ja melkein kaikkea siltä väliltä. Jos nyt pikku-cessnan haluaa oikeasti pysyvän paikoillaan kovassa tuulessa, niin minimipaino punnukselle on n. 30kg paikkeilla / sitomispiste.

 

Eli, tarkoitatko, että missä tahansa sitomispisteessä oleva 30 kg paino riittää pitämään pikku-cessanan aloillaan, vai että jokaisessa sitomispisteessä täytyy olla tuo paino, jotta pysyisi paikallaan ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taistelin aikoinaan tuosta maasilmukka-asiasta Kenttämestari Kxxxxxxxxsen kanssa ja jäin toiseksi.

Minä taas taistelin mestaroimallani pysäkillä näitä betonijärkäleitä vastaan. Olivat särkemässä milloin lumilingon roottoria (akselissa murtopultit), milloin lentokoneen potkuria, (ei murtopulttia). Arvatkaa kumman remontti tuli kalliimmaksi. Tuostasyystä betonipainoja ei kannattais haalata päällystetylle alueelle....Ilmailumääräyskin kieltää vieraat esineet alueilla missä lentokoneet liikehtii.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä taas taistelin mestaroimallani pysäkillä näitä betonijärkäleitä vastaan. Olivat särkemässä milloin lumilingon roottoria (akselissa murtopultit), milloin lentokoneen potkuria, (ei murtopulttia). Arvatkaa kumman remontti tuli kalliimmaksi. Tuostasyystä betonipainoja ei kannattais haalata päällystetylle alueelle....Ilmailumääräyskin kieltää vieraat esineet alueilla missä lentokoneet liikehtii.

Markku

 

Totta.

Pahimpia virityksia, Malmilla, olivat ne betonivaletut autonrenkaat, joissa oli 50 cm korkea KIINNITYSTAPPI  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta.

Pahimpia virityksia, Malmilla, olivat ne betonivaletut autonrenkaat, joissa oli 50 cm korkea KIINNITYSTAPPI  :o

 

Varsinkin kun se tappi tuntuu saavan aikaan vain sen, että se paino keikahtaa helposti kyljelleen, ja sen jälkeen paino rullaa iloisesti vähän mihin sattuu koneen perässä...

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli, tarkoitatko, että missä tahansa sitomispisteessä oleva 30 kg paino riittää pitämään pikku-cessanan aloillaan, vai että jokaisessa sitomispisteessä täytyy olla tuo paino, jotta pysyisi paikallaan ?

 

Siis PER sitomispiste. Siivissähän (tai siis streevassa jos Cessnoista puhutaan) niitä on yksi kummassakin ja pyrstössä yksi. Eli reilu 100kg pitänee koneen paikoillaan tuulessa kuin tuulessa näillä leveysasteilla. Monesti näkee jonkun Saarioisen mikropizzan kokoisen metallinpalasen köyden jatkona muka esittämässä koneen ankkurointipainoa, mutta eipä sellaisista kovassa puuskatuulessa mitään hyötyä ole. Hajottavat vain koneen kun lentävät tuulessa runkoa vasten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis PER sitomispiste. Siivissähän (tai siis streevassa jos Cessnoista puhutaan) niitä on yksi kummassakin ja pyrstössä yksi. Eli reilu 100kg pitänee koneen paikoillaan tuulessa kuin tuulessa näillä leveysasteilla. Monesti näkee jonkun Saarioisen mikropizzan kokoisen metallinpalasen köyden jatkona muka esittämässä koneen ankkurointipainoa, mutta eipä sellaisista kovassa puuskatuulessa mitään hyötyä ole. Hajottavat vain koneen kun lentävät tuulessa runkoa vasten...

 

Joo, siksi kysyin, että tuollainen yli 30 kg per piste ei sitten vissiin kuitenkaan auta, jos unohtaa irroittaa pyrstön kiinnityksen ? Pitäisi siis olla 90 kg pyrstössä - tai ylikin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä olisi kummoinenkaan homma tehdä kunnollinen ankkurointi vaikka asfalttiin.  Timanttiporalla kymmensenttinen reikä asfalttiin johon juntataan teräksinen ankkurointipaalu jonka päässä silmukka.Simukka juntataan vähän asfaltin pinnan alle. Ei taatusti maksa sataakaan euroa kappale ja pysyy varmasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä olisi kummoinenkaan homma tehdä kunnollinen ankkurointi vaikka asfalttiin.  Timanttiporalla kymmensenttinen reikä asfalttiin johon juntataan teräksinen ankkurointipaalu jonka päässä silmukka.Simukka juntataan vähän asfaltin pinnan alle. Ei taatusti maksa sataakaan euroa kappale ja pysyy varmasti.

 

Juuri näin. Olennaista että se silmukka tulee kestopäällysteen pinnan  tason alapuolelle ikään kuin "kuoppaan" jottei lumiaura riko sitä. Tarvittaessa vaikka keltaiseksi maalattu kansi päälle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin. Olennaista että se silmukka tulee kestopäällysteen pinnan  tason alapuolelle ikään kuin "kuoppaan" jottei lumiaura riko sitä. Tarvittaessa vaikka keltaiseksi maalattu kansi päälle.

 

 

Tuo reikä mitään kantta tarvitse  ;) kupillinen kuumaa vettä ja silmukka elää uutta kevättä, talven keskellä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä olisi kummoinenkaan homma tehdä kunnollinen ankkurointi vaikka asfalttiin.  Timanttiporalla kymmensenttinen reikä asfalttiin johon juntataan teräksinen ankkurointipaalu jonka päässä silmukka.Simukka juntataan vähän asfaltin pinnan alle. Ei taatusti maksa sataakaan euroa kappale ja pysyy varmasti.

Tässä vähän mallia rautaputkenpätkä jossa poikkirauta...

[ attachment removed / expired ]

Onnistuu myös asfalttiin

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Punnuksia ja betonirenkaita tuli joskus raahailtua ihan tarpeeksi, ja ne tapilliset betonirenkaat modattiin äkkiä tapittomiksi kun ilmeni että sillähän seivästää esim. perärungon aika tehokkaasti. En muista missä ne puntit tehtiin, mutta joku silloinen tiimakiilari niitä peräkärryllisen hilas paikalle. Ilman tappia ne taas olivat melkoisen epämiellyttäviä siirrellä, lähes mahdottomia.

Laitoksen pikkupuntit taas ihan huuhaata, liian kevyitä ja kiikkeriä. Talvella molemmat mallit tiukasti jäätyneinä maahan, myös lumessa siirtely oli hankalaa. Jopa silloin kun oltiin nuoria ja voimissaan, entäs nyt kun ollaan vaan "nuoria" enään.

 

Aikoinaan asvaltin alle jätetyt koukut taas olivat talvella käyttökelvottomia, potero täynnä jäätä eikä niitä kukaan jaksanut/ehtinyt aina olla kaivelemassa. Narua ei voinut jättää kun se olisi joko aurattu rikki tai sitten huonossa tapauksessa hypännyt potkuriin.

 

Koneiden sitomisen kanssa tehtiin silloin aika paljon töitä, varsinkin talvella se on ison laivaston kanssa aikamoinen ruljanssi. Bupa kun ainakin ennen oli kovin tarkka siitä että kovien tuulten ollessa ennutettuna koneet joko sidottiin tai kärrättiin halliin.

 

Yksittäisen koneen kanssa isot puntit ovat toimiva ratkaisu, varsinkin jos on nimikkoruutu. PikkuCherokee ei edes tarvitse puntteja normituulissa ellei ole liukas platta, Cherokeita ei taidettu mun Malmi aikana ikinä sitoa kiinni. Nenät käännettiin tuuleen, se riitti. Cessnat mokomat hyppivät liiankin helposti.

 

Enempiä jupisematta, ikävä tapaus.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa on tekninen häiriö, mutta asia selviää. Siis kolme punttia pitää kiinnittää , jotta masiina pysyy paikallaan. Cessnassa kiinnityspisteet löytyvät tuolta:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILMAILUMÄÄRÄYS AGA M3-9 sanoo näin:

"Lentoasemalla on oltava ohjeistus, jonka tavoitteena on vähentää vieraiden esineiden kulkeutumista kenttäalueelle ja pitää päällystetyt alueet (kiitotiet, rullaustiet, asematasot tms.) puhtaina irtokivistä tai muista esineistä, jotka saattavat vahingoittaa ilma-aluksen rakenteita ja moottoreita tai haitata ilma-aluksen järjestelmien toimintaa".

Tuossa on ilma-aluksen ympärillä kolme vierasta esinettä asematasolla :thmbdn:.ai niin ja vielä nuo lankunpätkät...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILMAILUMÄÄRÄYS AGA M3-9 sanoo näin:

"Lentoasemalla on oltava ohjeistus, jonka tavoitteena on vähentää vieraiden esineiden kulkeutumista kenttäalueelle ja pitää päällystetyt alueet (kiitotiet, rullaustiet, asematasot tms.) puhtaina irtokivistä tai muista esineistä, jotka saattavat vahingoittaa ilma-aluksen rakenteita ja moottoreita tai haitata ilma-aluksen järjestelmien toimintaa".

Tuossa on ilma-aluksen ympärillä kolme vierasta esinettä asematasolla :thmbdn:.ai niin ja vielä nuo lankunpätkät...

Markku

 

Parkkiruuduissa nyt on ollut puntteja niin kauan, kuin muistan, eivätkä ne haittaa muiden ilma-alusten toimintaa mitenkään. Poisko ne pitäisi kantaa? Kuten näkyy, niin turvalliseen rullaukseen on ihan riittävästi tilaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu on  sen verran vanha keksintö, että luulisi jo löytyneen turvallinen, varma ja kätevä keino tohon ankkurointiin, vaan eipä näköjään ole. Kierroksia roottoriin ropellihattujen omistajille - varmasti on konsteja löydettävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu on  sen verran vanha keksintö, että luulisi jo löytyneen turvallinen, varma ja kätevä keino tohon ankkurointiin, vaan eipä näköjään ole. Kierroksia roottoriin ropellihattujen omistajille - varmasti on konsteja löydettävissä.

On keksitty jo:

[ attachment removed / expired ]

Vaatikaa nyt ihmeessä kentän pitäjältä, että noihin pysäköintiruutuihin potataan kiinnityskoukut. Meillä täällä Malmista noin suoraan pohjoiseen luovuttiin tuosta touhusta jo vuosia sitten. Kalajoen surullista tapausta ei saa enään tekemättömaksi mutta eikö pitäisi tehdä kaikki voitava ettei tapaus toistu.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään