Vieras

Koneiden ankkurointi (Oli: Pienkone pudonnut Kalajoella)

61 viestiä aiheessa

Hep, eikö noita todellakaan ole kuin Oulun lentoasemalla näitä upotettuja kiinnityspisteitä. Tuntuu hiukan oudolta jos ei olisi, ainakin isoimmilla liikenne asemilla tuo kiinnitys pitäisi olla ihan vakiona.

 

http://www.airliners.net/photo/Cessna-172N-Skyhawk/0665690/M/

 

Myös Ivalosta löytyy. On jopa kolmen pisteen kiinnitys.

 

Kokemuksesta voin sanoa että lentoaseman isosta lumilingosta kuuluu varsin ikävä ääni, kun se löytää hangen alta parkkiruutuun jätetyn betoniklunssin. Ikävän äänen lisäksi kalliit vehkeet saattaa mennä rikki. Kannatan siis asfalttiin upotettuja kiinnikkeitä. Bonuksena upotettu kiinnike ei lähde vahingossakaan mukaan. Ylimääräistä betoniklunssia ei nimittäin välttämättä rullatessa juurikaan huomaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.airliners.net/photo/Cessna-172N-Skyhawk/0665690/M/

Myös Ivalosta löytyy. On jopa kolmen pisteen kiinnitys.

Kokemuksesta voin sanoa että lentoaseman isosta lumilingosta kuuluu varsin ikävä ääni, kun se löytää hangen alta parkkiruutuun jätetyn betoniklunssin. Ikävän äänen lisäksi kalliit vehkeet saattaa mennä rikki. Kannatan siis asfalttiin upotettuja kiinnikkeitä. Bonuksena upotettu kiinnike ei lähde vahingossakaan mukaan. Ylimääräistä betoniklunssia ei nimittäin välttämättä rullatessa juurikaan huomaa.

Vissiin tuolla Malmilla luotetaan niin vahvasti ilmastonlämpenemiseen ettei lumitöitä tartte tehdä....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just noin. 30kg puntti X 3kpl ei olisi kokemukseni mukaan pitänyt koneita paikallaan vaan ne olisivat saattaneet vaikka kolhia toisiaan "painojen" raahautuessa märällä platalla. Tai kääntyä ympäri jonkun muun akselin suhteen.

Noin painot on siitä vielä veikeitä, että jos narut on liian kireellä, ne ei lepää kunnolla maassa ja jos jättää naruihin löysiä, saattaa kone kallistella ja kääntyillä enemmän.

 

Amerikassa sidottiin koneet nurmialueella sellaiseen pitkään maahan ankkuroituun vaijeriin (paksuun). 10-20m välein oli betoniankkuri maassa. Saapi laittaa narut juuri itselleen (koneelle) sopivaan kohtaan. Tarvittaessa kannuksen alle laitettiin jotain.

-M-

 

 

Oulu on perinteisesti varsin tuulinen paikka ( olen asunut siellä 8 vuotta ). Sisämaassa harvoin on vastaavia myrskytuulia - ukkospuuskia lukuunottamatta. On se mieleeni tullut, että mitäs jos tuleekin sellanen myrsky/puuska, että nuo reilut kolmenkympin puntit ei enää riitäkään. On niillä punteilla kuitenkin yksi hyvä ominaisuus. Ne luovat mielenrauhaa, että on se poloinen kippo jotenkin "maadotettuna" siellä kentänlaidalla. Ja onhan vakuutusasiat kuitenkin hoidossa...

 

Paljon vaan näkee korpikentillä, ja muuallakin koneita, joita ei ole sidottu mitenkään eikä mihinkään. Jopa kevyemmän sarjan lentolaitteita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.airliners.net/photo/Cessna-172N-Skyhawk/0665690/M/

 

Myös Ivalosta löytyy. On jopa kolmen pisteen kiinnitys.

 

Kokemuksesta voin sanoa että lentoaseman isosta lumilingosta kuuluu varsin ikävä ääni, kun se löytää hangen alta parkkiruutuun jätetyn betoniklunssin. Ikävän äänen lisäksi kalliit vehkeet saattaa mennä rikki. Kannatan siis asfalttiin upotettuja kiinnikkeitä. Bonuksena upotettu kiinnike ei lähde vahingossakaan mukaan. Ylimääräistä betoniklunssia ei nimittäin välttämättä rullatessa juurikaan huomaa.

Olettaisin aika varmasti et noista kahleista ei kone karkaa vaikka löisi täydet löylyt pesään. Olisiko myös paljon vaadittu et koneiden vakiovarustukseen kuuluisi ainakin 2 köyden pätkää ainakin 3-4m pitkiä, tai sanotaan et silloin kun lähdetään pidemmälle matkalennolle. Olisi ainakin kättä pidempää laittaa kone parkkiin, ihan sitten mielikuvituksesta kiinni miten homma hoidetaan. Älkää kysykö miten, on paljon vaihtoehtoja kun narut on mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vissiin tuolla Malmilla luotetaan niin vahvasti ilmastonlämpenemiseen ettei lumitöitä tartte tehdä....

Markku

 

Auralla ne niitä lähinnä tuuppii, eikä ne taas siitä hajoa. Keväällä ihmiset sitten penkovat omiaan sulavista lumikasoista..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylimääräistä betoniklunssia ei nimittäin välttämättä rullatessa juurikaan huomaa.

 

Pitää katsoa silloin kun vielä näkee, jos ei ole näkyvyyttä niin silloin ei saa rullata vaan pysäytetään moottori ja työnnetään sitä lentolaitetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elän edelleen siinä uskossa että me lentäjät itse voimme parantaa turvakulttuuria huomattavasti.Parannanmeko sitä onkin toinen juttu.Kannattaisi ajatella jokaisen läheltä piti tai poikkeavan tilanteen jälkeen toimintatapojaan,eikä odotella että niitä joku muu korjaa,antaa suosituksia jne.

 

Esimerkki elävästä elämästä,lento yli 50 kg möykky kiinni koneessa.Ei ollut kerta ensimmäinen.  Mitä on tehty ettei toistu?

 

Onko kukaan ajatellut esim ratkaisua että laitetaan pitkät liinat jotka riittää vaikka koneen ohjaimiin josta ne yksitellen irroitetaan.(Vain esimerkki)

 

Listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkäksi,ratkaisuja riittää ja onnettomuudet vähenee.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko kukaan ajatellut esim ratkaisua että laitetaan pitkät liinat jotka riittää vaikka koneen ohjaimiin josta ne yksitellen irroitetaan.(Vain esimerkki)

 

Listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkäksi,ratkaisuja riittää ja onnettomuudet vähenee.

 

 

 

Itseäni lainailen......

 

Ensi maanantaista joka ainukaisella kentällä kielletty yksinäiset "möykyt" Vain möykyt kolmen kimpassa ketjulla/tai vaijerilla kiinteästi yhdistetty hyväksytty.

 

Halpa,yksinkertainen ja nopeasti toteutettava toimenpide.

 

Ei lennä piipperot vahingossa,vaikka unohtuu,voi sitoa miten haluaa.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi maanantaista joka ainukaisella kentällä kielletty yksinäiset "möykyt" Vain möykyt kolmen kimpassa ketjulla/tai vaijerilla kiinteästi yhdistetty hyväksytty.

 

Halpa,yksinkertainen ja nopeasti toteutettava toimenpide.

 

Näitä melko kyllä, mutta kuulostaa myös äärimmäisen ikävältä siirrettävältä ja kuljetettavalta tuommoinen systeemi.

 

-A-

 

EDIT: No niinno voihan kettingit liittää möykkyihin vaikka palomiehenhakasilla tai jollain muulla pikalukkosysteemillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä melko kyllä, mutta kuulostaa myös äärimmäisen ikävältä siirrettävältä ja kuljetettavalta tuommoinen systeemi.

 

-A-

 

EDIT: No niinno voihan kettingit liittää möykkyihin vaikka palomiehenhakasilla tai jollain muulla pikalukkosysteemillä.

 

Terve Antti

 

Kevyempi se on kuin menehtynyt lentäjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään