Samu Rauhala

Pystyykö skanneria kuuntelemaan lentokoneessa?

32 viestiä aiheessa

Tuli tuossa mieleen että pystyykö skanneria kuuntelemaan lentokoneessa, kun itse istuskelee matkustamossa. Tuleeko mahdollisesti jotain häiriöitä tai vastavaa joka voisi häiritä lentäjien ja lennonjohdon välistä keskustelua???

 

sanokaa te kokeneemmat ja viisaammat  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BTW, valittaako maahenkilökunta jos skanneri on käsimatkatavaroissa?

 

Ei valittanu ainakaan mulle hesassa ku kävin ostaan sieltä skannerin ja vein sen käsimatkatavarana Rovaniemelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skannerista ei ole paljon riemua koneessa muutenkaan. Aikanaan, siis joskus kauan sitten, sai kipparin luvalla käyttää skanneria, joten sitä tuli joskus kokeilluksi. Ilmassa häiriöiden määrä oli sitä luokkaa, ettei lennonjohdosta saanut mitään selvää eikä koneestakaan oikein ihmeemmin. Nousuun saakka pärjäsi, mutta siinä se sitten oikeastaan olikin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei valittanu ainakaan mulle hesassa ku kävin ostaan sieltä skannerin ja vein sen käsimatkatavarana Rovaniemelle.

 

Kuten edellä kirjoitin, niin miksi valittaisi. Ei skannerin hallussapito ole kielletty Suomessa (kuuntelu onkin sitten eri juttu) eikä radiovastaanottimen mukaanottaminen käsimatkatavaroihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skanneria ei saa käyttää koneessa, kuten ei muitakaan radiolaitteita.

 

Eikö skanneri voida luokitella vastaavaksi kuin GPS eli molemmissa on radiovastaanotin mutta ei lähetintä?

 

Jos haluaa mannerten välisillä lennoilla kuunnella radioliikennettä niin kannattaa ottaa United alle, eikä tarvi kikkailla taajuuksien vaihtoja ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö skanneri voida luokitella vastaavaksi kuin GPS eli molemmissa on radiovastaanotin mutta ei lähetintä?

 

Ei luokitella ainakaan Finnairilla. www.finnair.fi, Matkustajalle  / Matkustusinfo  / Ennen lentoa  / Matkatavarat  / Elektroniset laitteet:

 

Näitä saat käyttää lennolla milloin tahansa:

 

    * mikroparistolla toimivat laitteet

    * aurinkokennolla toimivat laitteet

    * elektroniset kellot

    * kuulolaitteet (myös digitaaliset)

    * vastaanottavat hakulaitteet

    * sydämentahdistimet

    * insuliinipumput

 

Lääkinnällisissä laitteissa mahdollisesti käytettävät radiotaajuiset tietoyhteydet (esim. langaton verensokerimittari) on kytkettävä pois päältä koko lennon ajaksi. Lentoyhtiö ei vastaa mahdollisista paineenvaihteluista aiheutuvista laitteen toimintahäiriöistä.

 

 

Näitä saat käyttää lennolla turvavyömerkkivalon ollessa sammutettuna:

 

    * Cd-rom- tai dvd-levyasemalla varustetut kannettavat tietokoneet

    * kämmentietokoneet

    * käsikäyttöiset laskimet ilman kirjoitinta

    * kasetti- ja cd-soittimet (Walkman, cd-soitin, mini-disc-soitin, mp3-soitin, Discman)

    * kannettavat pelikonsolit, esim. Gameboy

    * video- ja digikamerat

    * näyttölaitteet (lukuun ottamatta kuvaputkinäytöllä varustettuja)

    * gps-satelliittinavigaattorit

    * sähköparranajokoneet

    * elektroniset lelut (lukuunottamatta kauko-ohjattavia leluja)

    * matkapuhelimet offline-tilassa, jolloin puheluja ei voi soittaa eikä vastaanottaa, mutta puhelimen muita toimintoja voi käyttää.

    * Matkapuhelimia saa käyttää soittamiseen ja puhelujen vastaanottamiseen vain miehistön luvalla lentokoneen ollessa maassa ja turvavyön merkkivalon ollessa sammutettuna.

 

 

Nämä tulee aina pitää sammutettuna lentokoneen sisätiloissa:

 

    * RF-signaaleja välittävät laitteet

    * radiopuhelimet

    * kauko-ohjattavat lelut

    * näyttölaitteet, joissa on kuvaputkinäyttö, langattomat tietokonevarusteet (esim. hiiri)

    * pc-kirjoittimet

    * cd-kirjoittimet ja mini-disc-nauhurit nauhoitustilassa

    * isot kannettavat stereolaitteet

    * taskuradiot (AM/FM)

    * Tv-vastaanottimet

    * kaukomittauslaitteet

    * Bluetooth-laitteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän normaalista skannerista minkäänlaista radio*lähetintä* löydy, pelkkä vastaanotin. Ihan GPS:ään rinnastettavissa oleva laite, enkä näe mitään syytä miksi sitä ei voisi käyttää. Lentoyhtiöiden omat listat nyt ovat mitä ovat, en minä ainakaan ole niihin koskaan paljon huomiota kiinnittänyt (toki jos lentoemot ovat asiasta huomauttaneet niin olen totellut). Skanneriakin on tullut käytettyä useallakin lennolla, mutta kuten jo aiemmin todettu niin alumiiniputki ympärillä on aikamoinen Faradayn häkki ja kuuluvuus on yleensä melko olematon.

 

Kunpa muutkin lentoyhtiöt kuin vain United älyäisi miten hieno asia Channel 9 on. Sellaisen toteuttaminen ei maksa juuri mitään ja sillä saisi ainakin tietyn nörttisegmentin hyvin tyytyväisiksi matkustajiksi. Kuuluu mun mielestä samaan sarjaan kuin airshow - en voi ymmärtää lentoyhtiöitä joilla tätä ei löydy esimerkiksi PTV:istä. Jos haluan katsoa leffoja tai kuunnella musiikkia, niin siihen voin käyttää omia viihdevehkeitä kuten IPodia ja läppäriä, airshow sen sijaan on jotain lentokoneympäristölle spesifistä ja hienoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä tässä on myöskin kyse turhan paniikin estämisestä - kaikkia mahdollisia ongelmatilanteita ei ole välttämättä hyvä toitottaa matkustajille, vaikka niistä ohjaamossa keskusteltaisiinkin ja lennonjohdolle raportoitaisiin.  Ja jos kerran lennonjohdon keskustelut kuulee Unitedin koneessa, silloin kuulee myös muiden koneiden ongelmista. 

 

Loppujen lopuksi aika pientä osaa lentomatkustajista kuitenkaan kiinnostaisi tuo ATC-jargonin kuuntelu, puhumattakaan että siitä mitään ymmärtäisivät. Airshowsta on enemmän hyötyä kaikille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunpa muutkin lentoyhtiöt kuin vain United älyäisi miten hieno asia Channel 9 on.

 

Bono estente!

 

Olet harvinaisen oikeassa. Chanel 9 rules ;D

 

 

Terv, El Presidente

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän normaalista skannerista minkäänlaista radio*lähetintä* löydy, pelkkä vastaanotin. Ihan GPS:ään rinnastettavissa oleva laite, enkä näe mitään syytä miksi sitä ei voisi käyttää. Lentoyhtiöiden omat listat nyt ovat mitä ovat, en minä ainakaan ole niihin koskaan paljon huomiota kiinnittänyt (toki jos lentoemot ovat asiasta huomauttaneet niin olen totellut).

 

Eli mielestäsi tiedät asian paremmin kuin lentoyhtiöt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjät katkaisevatkin katsos lähetyksen tällaisissa tapauksissa  :)

No sekös se vasta epäilyttävää onkin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjät katkaisevatkin katsos lähetyksen tällaisissa tapauksissa  :)

 

Niin, kun asia tulee mieleen niin tieto on jo mennyt. Onko asiasta mitään haittaa? No ei varsinaisesti. Lähinnä asiaa häiritsevät tuota ch9 kuuntelevat nörtit jotka kiusaavat cabiinia kysymyksillä. joihin heillä ei ole vastauksia  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä on niin vaikeaa noudattaa lentoyhtiön määräyksiä? Jokin halu leikkiä kanssamatkustajien hengellä...kö? Halu tietää missä mennään (lentolipusta selviää mihin ollaan menossa)? Ekstriimi - tai muu -  ajanviete? Tai jokin muu syy???!!! Lukutaidottomuus? Luetun ymmärtämättömyys? Huithapeli elämä? Alkkohooli? Pillerit? Jokin muu, mikä v***u?

 

En usko, että lentoyhtiöt tarkoituksellisesti kieltävät matkustajia raplaamasta värkkejään. Siinä on se jokin jutska (josta meidän tavallisten taatelin tallaajien ei tarvitse tietää enempää), ja sääntöjä pitäisi noudattaa meidän kaikkien. Olit sitten rebel-nuorukainen tai elämää enemmänkin nähnyt matkaaja.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä on niin vaikeaa noudattaa lentoyhtiön määräyksiä? Jokin halu leikkiä kanssamatkustajien hengellä...kö? Halu tietää missä mennään (lentolipusta selviää mihin ollaan menossa)? Ekstriimi - tai muu -  ajanviete? Tai jokin muu syy???!!! Lukutaidottomuus? Luetun ymmärtämättömyys? Huithapeli elämä? Alkkohooli? Pillerit? Jokin muu, mikä v***u?

 

En usko, että lentoyhtiöt tarkoituksellisesti kieltävät matkustajia raplaamasta värkkejään. Siinä on se jokin jutska (josta meidän tavallisten taatelin tallaajien ei tarvitse tietää enempää), ja sääntöjä pitäisi noudattaa meidän kaikkien. Olit sitten rebel-nuorukainen tai elämää enemmänkin nähnyt matkaaja.  

 

Say no more :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän normaalista skannerista minkäänlaista radio*lähetintä* löydy, pelkkä vastaanotin. Ihan GPS:ään rinnastettavissa oleva laite, enkä näe mitään syytä miksi sitä ei voisi käyttää. Lentoyhtiöiden omat listat nyt ovat mitä ovat, en minä ainakaan ole niihin koskaan paljon huomiota kiinnittänyt (toki jos lentoemot ovat asiasta huomauttaneet niin olen totellut). Skanneriakin on tullut käytettyä useallakin lennolla, mutta kuten jo aiemmin todettu niin alumiiniputki ympärillä on aikamoinen Faradayn häkki ja kuuluvuus on yleensä melko olematon.

 

Niinpä niin. Unohdit vain sen, että jokseenkin jokainen vastaanotin on teknisesti myös lähetin ja varsinkin heikkolaatuiset vermeet (toki myös hyvälaatuiset vikaantuessaan) voivat aiheuttaa suurehkojakin häiriöitä. Jos asia kiinnostaa enemmän, käy kurssin https://noppa.tkk.fi/noppa/kurssi/s-26.2100/ luennoilla tai mieti, mihin esimerkiksi tutkanpaljastimen paljastimen toiminta perustuu. GPS-vastaanottimeen en menisi myöskään rinnastamaan skanneria.

 

Kun moni muu on jo ehtinyt ihmetellä sitä, miksi aina pitää yrittää pelehtiä ja toimia kielletyllä tavalla ("mututuntumalla" tai ihan vaan siksi, että "ei kiinnosta ei se oo ennenkää mitää aiheuttanu"), en ihmettele sitä enää erikseen, vaan totean vain olevani tästä täysin samaa mieltä aiempien kommentoijien kanssa. Ilma-aluksen päällikölle voisi suoda oikeuden heittää ulos pullikoivat henkilöt vaikkapa kesken lennon, sopiva ilmalukko vaan pitäisi rakentaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä on niin vaikeaa noudattaa lentoyhtiön määräyksiä? Jokin halu leikkiä kanssamatkustajien hengellä...kö? Halu tietää missä mennään (lentolipusta selviää mihin ollaan menossa)? Ekstriimi - tai muu -  ajanviete? Tai jokin muu syy???!!! Lukutaidottomuus? Luetun ymmärtämättömyys? Huithapeli elämä? Alkkohooli? Pillerit? Jokin muu, mikä v***u?

Kun moni muu on jo ehtinyt ihmetellä sitä, miksi aina pitää yrittää pelehtiä ja toimia kielletyllä tavalla ("mututuntumalla" tai ihan vaan siksi, että "ei kiinnosta ei se oo ennenkää mitää aiheuttanu"), en ihmettele sitä enää erikseen, vaan totean vain olevani tästä täysin samaa mieltä aiempien kommentoijien kanssa. Ilma-aluksen päällikölle voisi suoda oikeuden heittää ulos pullikoivat henkilöt vaikkapa kesken lennon, sopiva ilmalukko vaan pitäisi rakentaa...

Jeesustelulla ei ole rajoja näemmä. :thmbup:

 

Joo sääntöjä on kiva noudattaa mut meneeköhä vähä molemmilla taas suhteellisuudentaju jossain pilvissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeesustelulla ei ole rajoja näemmä. :thmbup:

 

Joo sääntöjä on kiva noudattaa mut meneeköhä vähä molemmilla taas suhteellisuudentaju jossain pilvissä.

 

Argumentointi on kieltämättä sangen voimakasta, mutta kommenteissa on asiaa takana. Jos lentoyhtiö asettaa matkustajille joitakin määräyksiä, niin silloin matkustaja a) tottelee niitä määräyksiä mukisematta b) ei matkusta kyseisellä lennolla c) joutuu vastuuseen sopimusrikkomuksesta, johon hän syyllistyy ostettuaan lentolipun ja siten sitouduttuaan noudattaamaan tiettyjä säännöksiä d) on hyväonninen urpo, joka ei jää kiinni, muttei silti ole millään muotoa parempi kuin tapausten b tai c henkilö. Minkäänlaisia puolusteluja ei ole tarpeen esittää tälle joukolle.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo vastaanottimien käyttökielto johtuu radioteknisistä syistä.

 

Vastaanottimissa on paikallisoskillaattori, jonka mukaan määräytyy kuunneltava taajuus. Tämä signaali saattaa vuotaa laitteesta ja lähietäisyydeltä sotkea mm. ilmailutaajuuksia. Normaali FM vastaanotin on näistä kiusallisin, koska ns. välitaajuus on 10,7Mhz.

Esimerkkinä: Kuunneltava taajuus, 100Mhz, silloin paikallisoskillaattorin taajuus on 110,7Mhz. Vastaavasti 108Mhz, heittää oskillaattorin jo 118,7Mhz taajuudelle. VOR taajuudet on 108-118Mhz välillä, jonne oskillaattori pukkaa signaaliaan ja saattaa sotkea koneen laitteita.

 

Skannereiden välitaajuudet ovat yleensä huomattavasti korkeammat, hyvissä laitteissa ensimmäinen välitaajuus voi olla 750Mhz, jolloin 100Mhz vastaanotettaessa oskillaattorisignaali onkin 850Mhz.

 

Nämä yleensä (luvalla tehtyjen kokeilujen perusteella) eivät aiheuta mitään haittoja koneen vastaanottimille.

 

Ongelma on laitteistojen kirjavuus. On siis varminta kieltää kaikki ja näin estää kaikki mahdolliset häiriötilanteet.

Turvallisuus on lähtökohta, ei välttämättä matkustajan omatoiminen viihtyminen lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Myytinmurtajat kaivoivat radiohäiriöjaksossaan tilastoja siitä, kuinka usein radiovastaanotin ja/tai -lähetin on ollut syynä lento-onnettomuuteen, vaaratilanteeseen tai edes raportoitu häiriötä koneessa.  Tulos oli puhdas 0 (=nolla) tapausta koko ilmailun historiassa.  Ja tämä siis aikana, jolloin joka toisessa kannettavassa on Bluetooth päällä defaulttina kun koneen käynnistää, matkalaukuissa patteriradioita jotka jäävät/menevät vahingossa päälle, kännykät taskuissa joihin tulee jopa tekstareita kesken lennon ym.

 

Kuulostaa siis aika jyrkältä ja perusteettomalta kieltää kaikki radiovastaanottimet kategorisesti kun näyttöä vaarasta ei ole?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietty näin, mutta en aivan 100 sella usko kaikkiin myyttimurtoihin.Toisaalta jos vaara on olemassa ja istahdan lentokoneeseen, toivon ettei kukaan joka vain haluaa kuunnella?Aiheuttaa vaaraa lennolla jolla olen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään ilmailussa luotetaan mielummin uskomuksiin ja todistamattomiin teorioihin kuin tilastoihin tai käytännön testituloksiin  ;D  Ilmeisesti menee samaan kategoriaan kuin että pommi-sanan mainitseminen koneessa tai sen lähistöllä manaa sen räjähteen välittömästi alumiinituubin sisälle, tai lento-onnettomuudesta kertovan elokuvan katsominen/kirjan lukeminen aiheuttaa välittömästi täystuho-onnettomuuden :D

 

In the civilized world we call it superstition.  ;) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään