Sami Virkkula

Finnair säästökuurilla (Oli: Lentoyhtiöuutisia..)

13 viestiä aiheessa

Ennen avattiin uusia kohteita, nyt "avataan" vain säästökohteita:

 

Finnair myöntää säästöneuvottelut

Keskiviikko 27.05.2009 klo 13:57

AA

 

Tappiollinen lentoyhtiö Finnair vahvistaa käyvänsä neuvotteluja uusista säästöistä. Talousviestinnästä ja sijoittajasuhteista vastaavan Finnairin johtajan Taneli Hassisen mukaan uusia säästöjä etsitään henkilöstökuluista.

 

- Mitään konkreettista ei ole päätetty vielä. Olemme aloittaneet neuvottelut uusista säästöistä henkilöstön kanssa viime viikolla ja niitä jatketaan tällä viikolla ja kesäkuussa. Neuvotteluja käydään ensikokemuksien mukaan hyvässä hengessä. Yhtiö on aiemmin ilmoittanut meneillään olevista säästöohjelmistaan ja tarpeesta uusiin tehostustoimiin ja nyt niistä neuvotellaan, sanoo Hassinen Kauppalehdelle.

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/05/22612&ext=rss

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin odotetaan määrittelevän torstaina millaisiin säästöihin se pyrkii. Yhtiön johto tapaa silloin uudelleen lentoemäntien ja stuerttien edustajat. Tämän päiväisessä tapaamisessa säästösummat eivät olleet vielä esillä. Lentoemäntä- ja stuettiyhdisyksen Slsy:n puheenjohtajan Mauri Koskenniemen mukaan säästöt ajoittuvat tämän vuoden lopulle ja ensi vuoden alkuun.

 

- Suurista summista kyllä puhutaan, sanoo Koskenniemi.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINNAIR TAVOITTELEE YLI 100 MILJOONAN EURON LISÄSÄÄSTÖJÄ 

Finnair etsii yli sadan miljoonan euron lisäleikkauksia kustannuksissa aiemman sadan miljoonan euron säästöjen lisäksi. Lisäsäästötavoitteista 70 miljoonaa euroa kohdistuu henkilöstökuluihin ja painottuu ensi vuoteen.

 

Finnairin liikevaihto on laskenut alkuvuonna lähes 15 prosenttia reittiliikenteen vähentymisen ja lentolippujen keskihinnan laskun vuoksi.Tavoitteena on 15 prosentin tuottavuuden parantuminen.

 

"Aiemmin tehdyt säästötoimet eivät riitä. Joudumme sopeuttamaan kustannuksiamme

liikevaihdon laskun suhteessa. Yksikkökustannusten tulee joustaa yksikkötuottojen laskun mukaisesti. Suurin kuluerämme on henkilöstökulut, noin neljänneksen kaikista kustannuksistamme, siksi säästötavoitteissa paino kohdistuu niihin. Olemme tavoitelleet henkilöstöjärjestöjemme kanssa malleja, jolla työvoimakustannukset joustaisivat vaikeana aikana", varatoimitusjohtaja

Lasse Heinonen sanoo.

 

Keskustelua henkilöstöjärjestöjen kanssa jatketaan tuottavuuden parantamisen keinoista. Päätöstä uusien yt-neuvottelujen aloittamisesta ei ole.

 

Finnairilla on paraikaa toteutuksessa edellinen, viime vuonna aloitettu tehostamisohjelma, josta puolet on kohdistunut henkilöstökuluihin. Suunnitelman mukaisesti tänä vuonna yli 6000 työntekijää lomautetaan eripituisiksi ajoiksi. Keskimääräinen lomautuksen pituus on kaksi viikkoa. Lisäksi on vähennetty 600 työsuhdetta.

 

Finnair Oyj

Viestintä

5.6.2009

 

Lihavointi on minun

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fiinairin säästöuutisiin liittyen joitain otteita Talouselämän artikkelista:

 

sopimusneuvottelujen ydin ei liity palkkoihin vaan siihen, kuka päättää yhtiön koneiden käytöstä. Vanhat työehtosopimukset antavat lentäjäyhdistyksille päätösvaltaa asiassa.

 

Lentäjäyhdistyksellä päätösvaltaa tuossa asiassa  :-\

 

Kuulostaa kovasti "paperitehdasmeiningiltä", työntekijäpuolen ammattiliitto sai siellä torpata veto-oikeudellaan esim. siivoojien määrän järkeistämisen.

Eli ennuste ei ole hyvä, jos tuollaisia kytköksiä ei saada äkkiä räjäytettyä.

Lentäjät ovat Finnairissa palkollisina, olkoonkin että n. 98 korkeimmin palkattua työntekijää sadasta on Finnairilla lentäjiä.

Lentäjä lentää, johto päättää kuinka yhtiö koneitaa käyttää ja kuinka kuljetustarpeensa täyttää.

Jos johto halvaannutetaan, käy samalla tavalla kuin paperiteollisuudelle Suomessa. Tehtaat kylmenevät yksi kerrallaan.

Onko se Lufthansa sitten joka ottaa hoitaakseen syöttöliikenteen Eurooppaan. SAS:sta tuskin on siihen.

 

Talouselämän haastattelun aikana toimitusjohtaja Hienonen totesi useaan kertaan, että Aasian strategia voi myös epäonnistua.

 

Mikäpä strategia ei voisi epäonnistua. Mutta ei paljon naurattaisi sinä päivänä, kun Finnair joutuisi myöntämään epäonnistuneensa Aasian strategiansa kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fiinairin säästöuutisiin liittyen joitain otteita Talouselämän artikkelista:

 

sopimusneuvottelujen ydin ei liity palkkoihin vaan siihen, kuka päättää yhtiön koneiden käytöstä. Vanhat työehtosopimukset antavat lentäjäyhdistyksille päätösvaltaa asiassa.

 

Lentäjäyhdistyksellä päätösvaltaa tuossa asiassa  :-\

 

Kuulostaa kovasti "paperitehdasmeiningiltä", työntekijäpuolen ammattiliitto sai siellä torpata veto-oikeudellaan esim. siivoojien määrän järkeistämisen.

Eli ennuste ei ole hyvä, jos tuollaisia kytköksiä ei saada äkkiä räjäytettyä.

Lentäjät ovat Finnairissa palkollisina, olkoonkin että n. 98 korkeimmin palkattua työntekijää sadasta on Finnairilla lentäjiä.

Lentäjä lentää, johto päättää kuinka yhtiö koneitaa käyttää ja kuinka kuljetustarpeensa täyttää.

Jos johto halvaannutetaan, käy samalla tavalla kuin paperiteollisuudelle Suomessa. Tehtaat kylmenevät yksi kerrallaan.

Onko se Lufthansa sitten joka ottaa hoitaakseen syöttöliikenteen Eurooppaan. SAS:sta tuskin on siihen.

 

Talouselämän haastattelun aikana toimitusjohtaja Hienonen totesi useaan kertaan, että Aasian strategia voi myös epäonnistua.

 

Mikäpä strategia ei voisi epäonnistua. Mutta ei paljon naurattaisi sinä päivänä, kun Finnair joutuisi myöntämään epäonnistuneensa Aasian strategiansa kanssa.

 

Eipa tuo nyt sen kummemmin itkettaisikaan. Esimerkiksi Lufthansallahan paasee kaikkialle ja kylla joku lentaisi ne sellaiset kaukoliikenteen point-to-pointitkin, joille riittaisi matkustajia. Sita paitsi hyvinhan tuo Swiss parjaa Lufthansan sylissa ja lentelee ihan omaa kaukoliikennetta, kuten ennenkin Swissairin aikaan. Kylla isolla yhtiolla voi olla useita hubeja.

 

Sita vaan, ettei joku Finnairin myyminen jollekin pelottavalle ulkomaalaiselle yhtiolle nyt mikaan maailmanloppu olisi, suomalaistenkaan kannalta. Aivan turhaan sita mielestani kauhistellaan. Jos on matkustajia, niin joku ne kylla kuljettaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän myymisen sijaan kyseeseen kuitenkin tulisi laajamittaisen "Aasianvalloituksen" lopettaminen ja peräytyminen siitä. Tämä ei toki ole "maailmanloppu", mutta kyllä suorien lentoyhteyksien määrä Helsingistä kutistuisi huomattavasti enemmän kuin ne Aasian reitit jotka lopetettaisiin. Finnair lentää moneen sellaiseen kohteeseen ja sellaisilla tiheyksillä, jotka eivät varmasti ole lähimainkaan kannattavia ilman Kauko-Idän kauttakulkuliikennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt toivon osapuolilta malttia. Pahin mitä työntekijäpuoli voi juuri nyt tehdä on alkaa lakkoilla/hidastella. Lomakausi alkamassa, eli yhtiön paras sesonki. Nyt lakkoilua niin asiakkaat takuuvarmasti muille. Eikä paluuta ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni keskusteluissa ärsyttää nämä metsäteollisuus viittaukset joita tarjoillaan 'totuutena' monissa yhteyksissä. Eivät ole yleispätevinä lainkaan relevantteja kun puhutaan palvelu- ja innovaatioliiketoiminnasta - lentoyhtiön pyörittäminen ei vain onnistu sellukattilaideologialla, ei kannattane edes yrittää. Eikä metsäteollisuuden meneillään oleva ja varmaan edelleenkin jatkuvakin exit Suomesta ole ainoastaan paperiliiton syytä vaan enemmänkin globaalin ylitarjonnan ja muiden tuotannontekijöiden hinnasta johtuva väistämätön tapahtuma.   

 

Hyvä strategia tarjoaa aina myös vaihtoehtosia reittejä tilanteen mukaan. 'Bet your company' strategia nojautuu riskit unohtaen ainoastaan siihen, että yhtiön vedonlöynti tulevaisuudesta toteutuu lähes täydellisesti ja menestys seuraa. Jos toteuma onkin jotakin muuta niin riskit eivät enää ole hallinnassa vaihtoehdottomuuden takia, puukkoja putoaa ja selityksiä satelee.

 

Toivon vilpittömästi, että Finnairin valitsema laajenemisstrategia ei osottaudu Soneran kaltaiseksi katastrofiksi jossa yhtiö tuhoutuu.  Jos Aasian strategia onkin nyt riskipitoinen venture niin vähintä mitä suomalainen veronmaksaja ja Finnairin uskollinen asiakas voi odottaa, että jonkin sortin kunniallinen exit on olemassa ja jatkossakin palvelut tuottaa menestyvä kotimainen yhtiö joka palvelee asiakkaitaan hyvin. Oli omistajana sitten kuka tahansa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni keskusteluissa ärsyttää nämä metsäteollisuus viittaukset joita tarjoillaan 'totuutena' monissa yhteyksissä. Eivät ole yleispätevinä lainkaan relevantteja kun puhutaan palvelu- ja innovaatioliiketoiminnasta - lentoyhtiön pyörittäminen ei vain onnistu sellukattilaideologialla, ei kannattane edes yrittää. Eikä metsäteollisuuden meneillään oleva ja varmaan edelleenkin jatkuvakin exit Suomesta ole ainoastaan paperiliiton syytä vaan enemmänkin globaalin ylitarjonnan ja muiden tuotannontekijöiden hinnasta johtuva väistämätön tapahtuma.   

 

Tässä on nyt Pertulla ilmeisesti ainakin kaksi väärinymmärrystä.

Kun viitataan metsäteollisuuteen näissä keskusteluissa, joissa kosketellaan minkä tahansa yhtiön kannattavuutta, ei tietenkään viitata mihinkään sellukattilaideologioihin.

 

En myöskään voi uskoa, että kukaan olisi kehdannut missään väittää paperiliiton olleen se ainoa syyllinen metsäteollisuuden alasajoon Suomessa, puujalkamme katkaisemiseen.

 

Metsäteollisuus ja siellä ao. teollisuuden alan työntekijäpuolen ammattiliitto, ovat vain ns. oppikirjaesimerkki siitä, että edes joistain ns. saavutetuista eduista pitäisi osata luopua siinä vaiheessa, kun tilanne ympärillä on muuttunut riittävän paljon erilaiseksi kuin sinä aikana, jolloin ne ns. saavutetut edut saavutettiin. Jos tätä ei osata, käy kalpaten. Ja sitten kun käy kalpaten, ei kukaan näistä ammattiliiton jääristä ole anteeksi pyytelemässä ajattelemattomuuttaan. Ei ei, ei tietenkään, sehän on niin, että sitä tikulla silmään, joka vanhoja kaivelee. Se oli silloin ja nyt on nyt.

 

Ei paperiliitto suinkaan ole ollut ainoa, joka on sahannut omaa oksaansa, sitä millä jäsenensä istuvat ja mille he kotinsa rakentavat.

Maailmalla on vastaavia esimerkkejä siitä, miten kilpailukyvyn rapautumista entisestään kiihdytetään vastaavanlaisella käsittämättömällä lyhytnäköisyydellä (ref. autoteollisuus USA:ssa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään