Jukka Juutilainen

D-Day 65 vuotta sitten (Oli Re: Sekalaisten ilmailukuvien ketju)

16 viestiä aiheessa

Pistä vaan jukka rohkeasti oma ketju. Tällaiset helmet uppoaa ihan turhaan tauhkan sekaan.  ;)

Aivan totta, nämä eivät todellakaan ole sekalaisia ilmailukuvia ;)

 

Nyt kyllä iski kaipuu kaukomaille, vielä kuukausi Flying Legendsiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wowzi!  :thmbup:

 

Vaikka olenkin lähdössä "vain" Paraisten lePursettiin, näistä kuvista syntyi tietty ranskalainen odotusarvo ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

La Ferten Dakota.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Asiallista muistelointia ja hyvä kooste kuvia. Tres bien  :thmbup:

 

Vain sitä piti taas tietämättömyyksissäni kysyä että mitkäs moottorit tuossa Dakotassa on kun on koolingit niin kovin erikoisen näköiset eikä muutenkaan näytä R-1830:a. Pakoputketkin aika lailla eri tavalla kuin normisti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä vain myllyt... Erikoisinta tuossa on laskutelineluukut, jotka ovat tosi harvinaiset DC-3/C-47-koneessa. Miten minulla on sellainen muistikuva, että juuri ranskalaiset (Air France) tekivät tämän tyyppisiä modifikaatioita...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa eikö muissa DC-3:ssa sitten ollut sisäänmeneviä laskutelineitä? Vai jäivätkö ne sillä tavalla "ulos" kuten B737:ssa ja empuissa? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuriositeettitietona mainittakoon, että Suomessakin lentelee eräs Normandian veteraani: Piper L-4,  OH-CUB. Lisäksi kone oli ensimmäinen siviilirekiksterissä ollut lentokone Saksassa 2. maailmansodan jälkeen.  Kun kone myyttin aikanaan Suomeen, oli poru Saksassa kuulemma aika kova...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä vain myllyt... Erikoisinta tuossa on laskutelineluukut, jotka ovat tosi harvinaiset DC-3/C-47-koneessa. Miten minulla on sellainen muistikuva, että juuri ranskalaiset (Air France) tekivät tämän tyyppisiä modifikaatioita...

Juha

 

Aivan, juuri nuo "kokoluukut" ottivat myös silmään vaikken niitä ääneen asti tullutkaan kommentoineeksi. Mutta mielestäni nuo G-AMRA:n luukut on vielä erilaiset, pienet släibäreet joita joskus näkee, eli sellaiset jotka jättävät pyörän kuitenkin vielä osittain näkyville nostettuna. Tuossa La Ferten kuvassa nuo näyttäisi siltä että ne olisi suunniteltu peittämään koko pyörä, mitä en kyllä muista muissa koneissa nähneeni.

 

Ja onhan se toki dokumentoituna uskottava että ne on R-1830.... on vaan tosi erikoisen näköinen viritys esmes just noiden pakoputkien osalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, juuri nuo "kokoluukut" ottivat myös silmään vaikken niitä ääneen asti tullutkaan kommentoineeksi. Mutta mielestäni nuo G-AMRA:n luukut on vielä erilaiset, pienet släibäreet joita joskus näkee, eli sellaiset jotka jättävät pyörän kuitenkin vielä osittain näkyville nostettuna. Tuossa La Ferten kuvassa nuo näyttäisi siltä että ne olisi suunniteltu peittämään koko pyörä, mitä en kyllä muista muissa koneissa nähneeni.

Ja onhan se toki dokumentoituna uskottava että ne on R-1830.... on vaan tosi erikoisen näköinen viritys esmes just noiden pakoputkien osalta?

Nuo luukut ja pakosarjat näyttäs olevan "kannibalisoitu" Super DC-3:ta (C-117D tai R4D-8) mutta pellitykset (melkein) ja pyrstörustinki on kuiteski aitoa "Kolmosta".

Nuo siivenkärjet ei näy jotta onko kantikkaat kärjet eli ei?  Taitaapi olla taas sellainen "ylientisöity" viritelmä jossa on vähän kaikkea nurkista löytynyttä.

Super DC-3:ssa on Pratt & Whitney R-2000 motit...

http://www.dc3history.org/superdc3.html

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo luukut ja pakosarjat näyttäs olevan "kannibalisoitu" Super DC-3:ta (C-117D tai R4D-8) mutta pellitykset (melkein) ja pyrstörustinki on kuiteski aitoa "Kolmosta".

Nuo siivenkärjet ei näy jotta onko kantikkaat kärjet eli ei?  Taitaapi olla taas sellainen "ylientisöity" viritelmä jossa on vähän kaikkea nurkista löytynyttä.

Super DC-3:ssa on Pratt & Whitney R-2000 motit...

http://www.dc3history.org/superdc3.html

Markku

 

No nyt kun sanoit.....

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:DC-3_2_1997-08-07.jpg

 

Niinpäs näyttäisikin oleva Super Kolmosesta noi pellit.  Joku hämärä aavistus oli takaraivossa mutta eipäs päässyt tajuntaan asti. Näyttää noita ex-Navy C-117D olevan muutamia vielä enemmän tai vähemmän aktiivikäytössä. Ja ilmeisesti paremmin saatavana olevina on R-1830:t vaihdettu takaisin...

 

http://www.airliners.net/photo/Untitled-(TMF-Aircraft)/Douglas-C-117D-Skytrooper/1447824/L/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuriositeettitietona mainittakoon, että Suomessakin lentelee eräs Normandian veteraani: Piper L-4,  OH-CUB. Lisäksi kone oli ensimmäinen siviilirekiksterissä ollut lentokone Saksassa 2. maailmansodan jälkeen.  Kun kone myyttin aikanaan Suomeen, oli poru Saksassa kuulemma aika kova...

 

Mites toi Airveteranin kolmonen, eikö sekin ole tyypiltään C-47 ja entinen jenkkiarmejan kone. Missä se on palvellut maihinnousun aikoihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites toi Airveteranin kolmonen, eikö sekin ole tyypiltään C-47 ja entinen jenkkiarmejan kone. Missä se on palvellut maihinnousun aikoihin?

Kyllä ainakin OH-LCH oli valmistuessaan alkuaan v.1942 aivan siivo siviilimatkustajakone Douglas DC-3A joka "pakko-otettiin" saman tien sotahommin (>C-53C) ja toimi matkustajakuljetuksissa mm. Euroopassa.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Super DC-kolmosesta löytyy muuten juttua uunituoreesta Ilmailu-lehdestä  ::) Sitä varten nuo luukut pistivätkin heti silmään.

Juha

 

Harmi kun tuo lähin lehtipiste ei ole ns. hyvinvarusteltu  ::)

 

Noh jos sieltä FlyPastin edes saisi ja lukisi sitten Ilmailua lomilla Suomessa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla