Guest E220

Onko lentosuunnitelma aina pakollinen?

15 viestiä aiheessa

Moro,

 

Tervehdys, täysin maallikkona utelen tyhmiä. Onko lentosuunnitelma säädetty laissa? KVG auttaa kyllä hieman, muttei kuitenkaan kerro onko mitään sanktioita tiedossa jos lentää ilman plania?

 

Kysely tulee pelastuskoiraharrastuksen pohjalta, asia nousi esille viikonloppuna Bågasärin meripelastuskoirakurssilla. Tässä taustaa lainattuna, toi eka on se mitä me nyt tehdään VaPePan kanssa ja missä on joskus lentokoneet ja rajan vispilät mukana. Vika täppä on se mistä on kahta eri tietoa. Aiemmin olen kuullut, että vastuu siirtyisi poliisille kun poltto-aine on lentosuunnitelman mukaan loppu.

 

• POLIISI VASTAA KADONNEEN HENKILÖN ETSINNÄSTÄ MAA- JA

SISÄVESIALUEILLA.

- Poliisi vastaa kadonneiden etsinnästä maa-alueella ja sisävesillä

sekä vaara-alueen eristämisestä ja muista järjestyksen ja

turvallisuuden ylläpitämisestä onnettomuuspaikalla sekä

onnettomuuden syiden tutkinnasta

• RAJAVARTIOLAITOS VASTAA ETSINTÄ- JA PELASTUSTEHTÄVISTÄ

MERIALUEILLA

- Suomen meripelastustoimen vastuualue on jaettu kahteen

meripelastuslohkoon. Länsi Suomen meripelastuslohko (Turun

meripelastuskeskus MRCC TURKU ja sen alaisena Vaasan meripelastuslohkokeskus

MRSC VAASA) ja Suomenlahden meripelastuslohko (Helsingin meripelastus

lohkokeskus MRSC HELSINKI).

• ILMAILULAITOS VASTAA KADOKSISSA OLEVAN ILMA-ALUKSEN

ETSINNÄSTÄ

- Johtovastuu lentopelastuksessa kuuluu lentopelastuskeskukselle

siihen asti, kun onnettomuuteen joutunut ilma-alus on löydetty ja

paikannettu. Tämän jälkeen johtovastuu siirtyy onnettomuuspaikan

sijainnin perusteella pelastustoimelle tai merialueella meripelastustoimelle.

 

Jos sitä suunnitelmaa ei AINA vaadita, on tuo tuossa edellä oikein ja mun täytyy alkaa muistelemaan kuka koulutti toisin.

 

 

t, Ilkka

 

P.S. Kiitokset Esalle ja muillekin upeista anekdooteista, kippurassa saa nauraa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentosuunnitelma ei ole pakollinen valvomattomassa ilmatilassa päiväsaikaan näkölentosääntöjen mukaan lennettäessä. Sen sijaan valvotussa ilmatilaan lentäminen vaatii selvityksen ja sitä ennen lentosuunnitelman. Suurin osa Suomesta on valvomatonta, joten suurimmassa osassa Suomea suunnitelmaa ei tarvita poutahaukkailtaessa.

 

EDIT: Liimaanpa tähän kappaleen lakia ( https://ais.fi/ais/vfr/gen_fi/lentosuunnitelmat.html ):

 

Lentosuunnitelma on esitettävä ennen lentoa tai lennon aikana asianomaiselle ATS-elimelle.

 

VFR-lentojen osalta lentosuunnitelma on esitettävä ennen:

a)  jokaista lentoa tai lennon osaa, jolla annetaan lennonjohtopalvelua

b)  jokaista yöllä suoritettavaa VFR-matkalentoa tai lentotiedotusvyöhykkeellä (FIZ) suoritettavaa lentoa

c)  jokaista määrätyillä alueilla tai reiteillä suoritettavaa lentoa tai lennon osaa Ilmailuhallinnon niin vaatiessa lentotiedotuspalvelun, hälytyspalvelun sekä etsintä- ja pelastuspalvelun helpottamiseksi

d)  jokaista määrätyillä alueilla tai reiteillä suoritettavaa lentoa tai lennon osaa Ilmailuhallinnon niin vaatiessa asianomaisten sotilastoimielinten tai naapurivaltioiden ATS-elinten kanssa tehtävän yhteistyön helpottamiseksi ja mahdollisten tunnistustoimenpiteiden välttämiseksi, ja

e)  jokaista lentoa valtakunnanrajan yli.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..ja juuri tuon etsintä- ja pelastuspalvelun takia lentosuunnitelman VOI aina jättää myös valvomattomassa ilmatilassa tapahtuvalle lennolle, vaikkei se pakollista olekaan.

 

Tällöin lähtö- ja laskuilmoitukset vain soitetaan esim. puhelimella esim. aluelennonjohtoon, jotta tieto lennon alkamisesta ja päättymisestä varmistetaan.

 

Olen lentäjänä ymmärtänyt että kun laskuilmoitusta ei ole tullut ja lentosuunnitelmaan merkitty saapumisaika ylittyy puolella tunnilla, alkaa etsintäorganisaatioissa tapahtua. Polttoaineen määrä ja siten toiminta-aika varmasti auttavat ainakin etsittävän alueen säteen rajaamisessa, samoin kuten lentosuunnitelmassa ilmoitettu reitti, mutta olen tosiaan ymmärtänyt että etsintä alkaa nimenomaan siitä arvioidusta saapumisajasta riippuen.

 

// Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..

Olen lentäjänä ymmärtänyt että kun laskuilmoitusta ei ole tullut ja lentosuunnitelmaan merkitty saapumisaika ylittyy puolella tunnilla, alkaa etsintäorganisaatioissa tapahtua. Polttoaineen määrä ja siten toiminta-aika varmasti auttavat ainakin etsittävän alueen säteen rajaamisessa, samoin kuten lentosuunnitelmassa ilmoitettu reitti, mutta olen tosiaan ymmärtänyt että etsintä alkaa nimenomaan siitä arvioidusta saapumisajasta riippuen.

 

// Tuomas

 

Kuinkahan monta väärää hälytystä on vuodessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon en osaa vastata, mutta pilotin numerohan on lentosuunnitelmassa. Ensimmäisenä tietenkin soitetaan siihen numeroon ja yleensä asiat ratkeavat näin, ehkä...   :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se munakelloherätys kännykkään vois olla fiksu tapa välttää ne nolot "nooo-tässä-xxx-vaan-xxxltä-moi....muuuistitkohan-päättää-plaanin..."-soitot  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se munakelloherätys kännykkään vois olla fiksu tapa välttää ne nolot "nooo-tässä-xxx-vaan-xxxltä-moi....muuuistitkohan-päättää-plaanin..."-soitot  ;D

 

Joo,näin kavi meikäläiselle kerran Seinäjoella,nolottaa vieläkin vaikka asia oli monimutkaisempi kuin tavallinen unohdus.

 

Asiassa selittelyn makua. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä lentokentillekin soitellaan ja kysellään, että onko sitä ja sitä konetta näkynyt...

 

- Joo, tuollahan se seisoo plattalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi muuten joissain plaaneissa lukee, että ARR ilmoitetaan puhelimitse EFES, vaikka lento suuntautuu valvottuun ilmatilaan? Eli siis torni on auki jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi muuten joissain plaaneissa lukee, että ARR ilmoitetaan puhelimitse EFES, vaikka lento suuntautuu valvottuun ilmatilaan? Eli siis torni on auki jne.

 

Tornin piti olla kiinni kun laskeudun,lensin liian lujaa....... ;D

 

Lopetus Tampereen alueelle siksi.

 

edit/selitellään nyt vielä että lento oli ESOW-EFSI  ja torni meni kiinni kun sammutin koneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VFR lentosuunnitelma tilanteessa jossa se ei ole pakollinen mutta kylläkin hyödyllinen, eli korpipaikalta kauas toiseen korpeen, leikkaamatta ainuttakaan valvottua ilmatilaa. Lentosuunnitelma tehdään soittamalla alueelle, aktivoidaan alueen taajuudella mutta mistä QNH lähdettäessä sekä sen päivittyminen matkan edetessä ?

 

Terveisin Pekka K

 

Liitteeksi kuva puskalentämisen korpimaisemista.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentosuunnitelma tehdään soittamalla alueelle, aktivoidaan alueen taajuudella mutta mistä QNH lähdettäessä sekä sen päivittyminen matkan edetessä ?

 

 

Lähtiessä katot kartasta kentän korkeuden ja säädät sen mittariin. Ei se matkalla niin paljon muutu.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikaisen tässä muutaman väärinkäsityksen.

 

- Lentosuunnitelma on joissakin tapauksissa pakollinen myös valvomattomassa ilmatilassa. Nämä oli lueteltu listassa aiemmin (FIZ-, ADIZ-, P-, R-alueet ja lennot valtakunnan rajan ylitse. Toistaiseksi ei ole erikseen määrättyjä alueita, joissä plaanin esittäminen olisi pakollista etsintä- ja pelastuspalvelun kannalta.

 

- Jätetty lentosuunnitelma takaa, että saadaan hälytyspalvelua.

 

- Lentosuunnitelmat jätetään nykyisin Suomen Briefingiin.

 

- Lentosuunnitelman voi aktivoida puhelimitse (juuri ennen lentoonlähtöä) tai radiopuhelimitse. Sen voi myös päättää molemmilla tavoilla. Vaikka lähtökentällä tai määränpäässä ei annettaisikaan ATS-palvelua, voidaan lentosuunnitelman aktivointi sekä päättäminen tehdä aluelennonjohdolle paikallisten releasemien kautta, joilla saavutetaan kuuluvuus maasta käsin. Lentosuunnitelma voidaan päättää myös muulle sopivalle ATS-yksikölle.

 

- Mikäli saapumisilmoitusta ei saada puolen tunnin kuluessa ilmoitetusta ajasta, aloitetaan hukassa olevan koneen tiedustelu. Näitä tapauksia tapahtuu kesäaikana noin 100 kappaletta ja ne kuormittavat melko tavalla aluelennonjohdon toimintaa.  Lentosuunnitelmassa voidaan myös ilmoittaa aika, jolloin saapumisilmoitus annetaan, mikäli puolen tunnin aikaikkuna ei ole riittävä. Mikäli tiedustelu ei johda tuloksiin aloitetaan etsintätoimet. Eräissä tapauksissa voidaan etsintä aloittaa jo aiemmin, vaikka saapumisaika + 30 min ei olisi täyttynytkään.

 

- QNH:n saa matkalla tietoon kysymällä radiolla ATS-elimiltä tai ATIS-tiedotuksia kuuntelemalla.

 

ATS-elin = lennonjohto tai lentotiedotuselin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään