Kimmo Huoviala

Lentokenttä suljettiin ilmailijan nenän edestä

82 viestiä aiheessa

Ilmailun tiedotuspalvelu ei tässä toiminut. Edes erikseen kysyttäessä ei annettu tietoja siitä, mikä esimerkiksi on turvallinen etäisyys EFIK läheisyydessä tai mistä syystä kenttä on suljettu ja miksi se aiheuttaa ilmatilan käyttörajoituksia läheisillä kentillä.

 

Ehdottomasti GEN M1-4 paikka. Vakava poikkeama lennonvarmistuspalveluissa.

 

:o

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai että ihan kiellettiin lentämästä Someron toiselle puolelle?

G-ilmatilaa, en osaa sanoa sunnuntain NOTAMeista. Toki kilpailuilmatilarajoitukset on kisaorganisaation asettamia, mutta tiedän eräältä kentältä matkanneen purjekoneen lentäneen "Someron eteläpuolella" hyvinkin lähellä Kiikalaa. Jos Kiikalassa on ollut muule ilmailulle vaaraa aiheuttavaa toimintaa, niin tämä asia saa ihan uuden käänteen.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailun tiedotuspalvelu ei tässä toiminut. Edes erikseen kysyttäessä ei annettu tietoja siitä, mikä esimerkiksi on turvallinen etäisyys EFIK läheisyydessä tai mistä syystä kenttä on suljettu ja miksi se aiheuttaa ilmatilan käyttörajoituksia läheisillä kentillä.

 

Ehdottomasti GEN M1-4 paikka. Vakava poikkeama lennonvarmistuspalveluissa.

 

:o

-M-

 

 

Suora lainaus uutisesta:

 

"Finavian johtajaa Raine Luojusta tämä ei huolestuta, sillä hän laskee ilmatilan käyttäjiksi vain raskaan lentoliikenteen ja ilmavoimat. Ensin mainittu ei rajoituksista kärsinyt, viimemainittu oli niitä toimeenpanemassa"

 

Joten kaikki hyvin  ???  ?

 

Mitä tästä nyt pitäisi ymmärtää, kevyemmät ilma-alukset eivät ole Johtaja Raine Luojuksen mukaan ilmatilan käyttäjiä ?

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suora lainaus uutisesta:

 

"Finavian johtajaa Raine Luojusta tämä ei huolestuta, sillä hän laskee ilmatilan käyttäjiksi vain raskaan lentoliikenteen ja ilmavoimat. Ensin mainittu ei rajoituksista kärsinyt, viimemainittu oli niitä toimeenpanemassa"

 

Joten kaikki hyvin  ???  ?

 

Mitä tästä nyt pitäisi ymmärtää, kevyemmät ilma-alukset eivät ole Johtaja Raine Luojuksen mukaan ilmatilan käyttäjiä ?

 

S

 

Jopas on kapeakatseinen lausunto Finavian pomolta. Toisaalta, pitäiskö tässä olla yllättynyt? Jos katsoo Finavian johdon näkökulmasta, yleisilmailijat ovat ärsyttäviä pikkupahoja jotka saadaan toivottavasti kitkettyä hinnoittelun ja sääntelyn avulla kokonaan pois! Onko SIL:lle tietoinen tästä lausunnosta? Aikooko SIL tehdä asialle jotain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki kynnellekykenevät lentämään ympyrää Kiikalan ympärille!! Ilmatilaa ei ole rajoitettu mitenkään, vain lentopaikka on suljettu. ACC:lle ilmoitus että mennään Kiikalaan pörräämään 1200ft maisemia katselemaan, ei voi kukaan kieltää hurulentämistä valvomattomassa ilmatilassa kun ei ole voimassaolevia rajoituksia. Minäkin olisin jo mutta kun medikaali on tempo hyllyllä leikkauksen takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti GEN M1-4 paikka. Vakava poikkeama lennonvarmistuspalveluissa.

 

Ehdottomasti samaa mieltä, että ei mennyt ihan putkeen tuo homma. Ei varmaan olisi ollut ylivoimainen tehtävä hoitaa yhteistoiminta muiden käyttäjien kanssa paremmin. Ei kun raporttia vaan eteenpäin, jotta tieto kulkee myös virallisella tasolla. Eri asia on sitten se, oliko toiminta väärää vai oliko se vaan huonoa palvelua...

 

Huomatkaa nyt kuitenkin ero lennonvarmistuspalvelujen ja Finavian muiden palvelujen välillä: lennonvarmistuksellahan tässä ei ollut mitään roolia. Lähinnä kyse Finavian puolelta lienee lennontiedotuspalvelusta, kts. https://ais.fi/ais/eaip/pdf/gen/EF_GEN_3_1_EN.pdf. AIP SUP ei ehkä olisi ollut pöllömpi vaihtoehto tuohon tiedottamiseen toimintaohjeineen...? Yksi pointti on myös se, että kenties AIS hoiti hommansa niin hyvin kuin se pystyi, julkaisi tiedotuksen heti kun sai siitä tietää (NOTAM) - tällöin tieto olisi tullut hyvän palvelun kannalta turhan myöhään. Ettei sitten joku operatiivinen asia (sotavoimien tarpeet) olisi vaatinut hyshys-tasoa... tällöinkin luulisi ainakin lentopaikan päällikön olleen asiasta tietoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian johtajaa Raine Luojusta tämä ei huolestuta, sillä hän laskee ilmatilan käyttäjiksi vain raskaan lentoliikenteen ja ilmavoimat.

 

:thmbdn:

 

Aamun hesarin luettuani, tulin kirjottamaan tänne jotain rumaa, mutta sain hillittyä itseni. Olispa tää vaan uutisoitu jo eilen, niin olisin voinutkin lähteä pienelle saitsarille Kiikalan suuntaan..

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei sitten joku operatiivinen asia (sotavoimien tarpeet) olisi vaatinut hyshys-tasoa...

 

Näinhän asian voi hyvin äkkiä olettaa olevan. Mutta on vaikea keksiä, miten se olisi mikään syy olla ilmoittamatta asiasta etukäteen...

 

Mitenkäs... Esim. maanomistajathan voivat hakea korvausta puolustusvoimilta, jos puolustusvoimat ovat aiheuttaneet toimillaan vaikkapa vahinkoa puustolle/tiestölle jne. Voisiko tässä tapauksessa koneidensa pakkomaadoittamisen uhriksi joutuneet hakea korvauksia lentämättä jääneistä lennoista/tunneista ja sitä kautta vaikkapa kerhon saamatta jääneistä rahoista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhu kertoo että GEN M1-4 mukainen ilmoitus on jo tehty. Sama huhu kertoo että asiaa PV:stä tiedusteltaessa puhelu yhdistettiin Niinisalon kapiaiselle, eräälle evlutille. Toiminnan laadusta ei selvinnyt mitään, mutta Niinisalo kertonee jotain...

 

Onkohan turvallista että esim. tämä laite lentää vapaasti G-ilmatilassa?

 

http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/tykpr/lentotiedustelupatteri.dsp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nih, ja ajatelkaas jos Malmi olisi siirretty Kiikalaan, se olisi nyt varoittamatta kiinni  :-[

 

Ehkäpä, jos Malmin kaikki toiminnot olisivat Kiikalassa, kenttää ei olisi suljettu. Mutta vähän realistisempi esimerkki olisi ihan vaan vaikka joku lantakopteri, kuvauskone tai muu vastaava työväline, jotka pienempiäkin kenttiä välillä käyttävät, olisi ollut tuolla kentällä. Sielläpä olisi ja menisi tonnikaupalla rahaa hukkaan koko ajan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan erikoista PV:n asioiden hoitamista. Yleensä hoitavat harjoitustiedottamisen jopa hyvin. Nyt oli kuulemma poliisin voimin suljettu kenttä ja Ilmailuhallinnon miäs hommattu puhelimella perjantaina kotoa töihin laatimaan jotain paperia aiheesta. Ilmatilaa ei ollut sunnuntaina millään tavalla rajoitettu Etelä-Suomessa.

 

Kapiaiselta kysyttiin "onko Kiikalan kenttää lähestyvä lentokone vaarassa?"

Vastaus oli tyyliin "muiden viranomaisten päätöksiä emme kommentoi..."

 

Jos mä teen lenskarilla jotain vaarallista, mä saan siitä myös kuulla. Saakohan PV:n lennokkikerho tehdä ihan mitä vaan?

 

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun siiviilien ja PV:n välillä tieto ei oikein kulje. Kaveri teki vuosi pari sitten plaanin EFJY:ltä EFAH:iin kertoi Oulun tornillekin aikeistaan mennä sinne laskuun. Vasta maassa kuuli, että kenttä on kiinni, kun siellä oli jotain PV:n reserviläisten lennokkitoimintaa. Harjoituksen johtaja antoi ystävällisesti luvan lähteä pois ruokatauon aikana, joten kaverille ei tullut pahaa viivettä. Minulle ko. laitoksen viestikoulussa opetettiin, että viestin lähettäjä on vastuussa sen perille menosta. Sikäli fiksua, jos vastaanottajalla ei ole kristallipalloa niin ei tiedä, että on edes yritetty lähettää....

 

jari s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä, jos Malmin kaikki toiminnot olisivat Kiikalassa, kenttää ei olisi suljettu. Mutta vähän realistisempi esimerkki olisi ihan vaan vaikka joku lantakopteri, kuvauskone tai muu vastaava työväline, jotka pienempiäkin kenttiä välillä käyttävät, olisi ollut tuolla kentällä. Sielläpä olisi ja menisi tonnikaupalla rahaa hukkaan koko ajan...

 

No se oli enempi semmoinen ns. huumorilla höystetty heitto. Aattelin että tällä foorumilla huonokin huumori on usein olevinaan hauskaa. Mutta ahistaishan tuo realistisella tasolla jos vaikkapa olisi varannut viikon kesäloman, plaanannut lähteä ko. kentällä sijaitsevalla koneellaan siksi viikoksi kiertämään Baltiaa eikä pääsisikään matkaan laisinkaan. Onko joku taho velvollinen korvaamaan esim. koneiden vakuutusmaksut, jos rajoitukset sattuvat hyydyttämään ne Kiikalaan killimään?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se oli enempi semmoinen ns. huumorilla höystetty heitto.

 

Ymmärsin kyllä. Mutta piti jotain kautta saada mukaan realistinenkin vaihtoehto  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsotaharjoitus Maanvyöry aiheutti rajoituksia, liittynee Kiikalan tilanteeseen?

 

Itse asiassa G46 eri sektoreille myönnettiin 3000ft/MSL varauksia. Tämä on rajoitukselta tuntuva normaaleihin myönnettyihin ilmatilavarauksiin verrattuna. Toki heti EFHK TMA:n ulkopuolella sai nousta FL65 asti. Erikoista tuo ilmatilan käyttö oli ja ACC ei voinut kertoa syytä. Sanoivat, että ensi viikolla voi kertoa mistä johtui. Arvatkaa, aionko kysyä?

Harmittaa, että en älynnyt varata G46C sektoria. Olisi sitten nähnyt ACC:n kannan G-luokan ilmatilan käyttöön.

 

Maanantaina G46 ilmatilaa varatessani erikseen selvitin kaikki AIS:n kautta saatavat tiedot ilmatilarajoituksista ja kaikesta muusta mahdollisesti vaikuttavasta toiminnasta. Ainoa joka järjestelmästä löytyi, oli NOTAM EFIK:n sulkemisesta. Soitin muuten myös kentän pitäjälle.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos maavoimien pääsotaharjoituksen suunnittelijoilta pääsee unohtumaan etukäteistiedottaminen ja mahdollinen lennokkitoimintaa koskeva ilmatilavaraus jää tekemättä, töppäystä ei kertakaikkiaan voi kaataa muitten kärsittäväksi.

 

Hätäinen virka-apupyyntö poliisille maa-alueen tilapäiseen haltuunottoon PV:n käyttöön haiskahtaa jos nyt ei suorastaan laittomalta, niin vähintään lain hengen vastaiselta kuitenkin.

 

Tiedossa on että Kiikalan kenttää käytetään silloin tällöin puolustusvoimien harjoituksiin, esimerkiksi viime vuonna näistä on mielestäni tiedotettu hyvissä ajoin etukäteen Kiikalan lentokeskuksen nettisivuillta:

 

http://gamma.nic.fi/~mtkoskin/KS_ajankohtaista.htm

 

Miika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mahdollinen lennokkitoimintaa koskeva ilmatilavaraus jää tekemättä

 

Onko missään sanottu, että siellä olisi jotain lennokkitoimintaa? Tuli vaan mieleen, että voi se PV käyttää lentokenttäaluetta muuhunkin, kuin lennokkien lennättämiseen ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On hyvä, että puolustus- ja turvallisuusviranomaiset harjoittelevat ehkä jotain tuollaista pikatilannettakin, tositilanteessa siinä kerkeä mitään etukäteisilmoituksia tekeen... (mikä treeni tuo ko. sitten lieneekin)

Tuskin kannattaa mitään GEN M1-nelosia tehdä, ei varmaan ole aiheuttanut vaara-tilannetta tai vaurioita tai onnettomuutta kellekään.

(GEN M1-4 Ilmoittaminen lento-onnettomuudesta, lentovauriosta ja vaara-tilanteesta)

Harrastusilmailu on vain harrastus  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On hyvä, että puolustus- ja turvallisuusviranomaiset harjoittelevat ehkä jotain tuollaista pikatilannettakin

 

Niitä pitäisi harjoitella Helsinki-Vantaalla, niinkuin muissakin sotaharjoituksissa on tehty.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin kannattaa mitään GEN M1-nelosia tehdä, ei varmaan ole aiheuttanut vaara-tilannetta tai vaurioita tai onnettomuutta kellekään.

(GEN M1-4 Ilmoittaminen lento-onnettomuudesta, lentovauriosta ja vaara-tilanteesta)

 

Sillä voi ilmoittaa myös toiminnasta joka mahdollsesti voi aiheuttaa vaaratilanteen.

 

Ennen notamia matkaan lähtenyt VFR-matkakone joka on matkalla Kiikalaan voi olla tälläinen. Kohdekenttä suljetaankin kesken lennon ja kun VFR-lennolla ei ilmeisesti tarvitse olla varabensoja matkassa voi olla kiikalan päällä hiukan kurja olo. Varsinkin jos sattuu tulemaan laskuun juuri kun kenttä on notamilla suljettu eikä sinne ole vielä ehditty saamaan valkoisia ristejä kiitotielle voi vahingossa laskeutua suljetulle lentopaikalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei sitä VFR:ääkään saa ihan täysin ilman varabensoja lennellä. 45 minuuttia reserviä vaaditaan määräkentän päällä vielä, ja siinä ajassa kiikalasta ehtii moneen paikkaan ainakin perus Cessnalla.

 

Mutta täytyy tässä itsekin tosiaan ihmetellä hiukan tuota PV:n toimintaa. Vähän sama asia kun jos yhtäkkiä päättäisivät "takavarikoida" kadun Helsingin keskustasta vajaaksi viikoksi ja kaikki kadulla olevat autot olisivat siirtokiellossa ilman ennakkovaroitusta. "Joo voin mä sut saattaa tohon autolle hakemaan tavaroitas mutta tän harjotuksen takia ei voida päästää sua lähtemään mihinkään sillä." Ei kuulosta ihan lainmukaiselta touhulta tuollainen takavarikointitoiminta. Jos siellä jollakulla on kone "groundattu" ja oikeaa tarvetta olisi ollut niin ei muuta kun yhteyttä viranomaisiin...

 

Ja tarkennus vielä että tuo herra Luojus ei siis ole Finavian toimitusjohtaja, vaan ilmeisesti Operatiivinen johtaja mitä netistä kaivelin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään