Kimmo Huoviala

Lentokenttä suljettiin ilmailijan nenän edestä

82 viestiä aiheessa

No ei sitä VFR:ääkään saa ihan täysin ilman varabensoja lennellä. 45 minuuttia reserviä vaaditaan määräkentän päällä vielä, ja siinä ajassa kiikalasta ehtii moneen paikkaan ainakin perus Cessnalla.

 

Totta. Se olikin varakenttä jota ei tarvinnut ilmoitella, jäi väärä kuva tuosta yhdestä ketjusta jossa asiasta väännettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei sitä VFR:ääkään saa ihan täysin ilman varabensoja lennellä. 45 minuuttia reserviä vaaditaan määräkentän päällä vielä,

Kylläpäs lennellään...ultrilla ei tarvii 45min reserviä määräysten mukaan. Mutta hullu se joka ilman jonkunmoista reserviä lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarissa 12.6. Jyri Raivion Näkökulma-kolumni ”Sotaväki jyrää ilmassa ja lentokentillä” tästä aiheesta. Aivan loistava, viiltävä kannanotto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän vain olisi liittynyt tähän panttivanki-caseen

 

Kyllä.

 

Ilmatilan lentorajoitus johtui sieppaustapauksesta

Sunnuntai 14.6.2009 klo 10.01 (päivitetty klo 10.15)

Viime viikonlopun ilmatilan lentorajoitus Etelä-Suomessa liittyi miljonäärin tyttären sieppauksen tutkimuksiin.

 

Poliisi joutui salaamaan asian.

 

Siepattu miljonäärin tytär ja sieppauksesta epäilty mies eivät tunteneet toisiaan entuudestaan, sanoo rikosylikomisario Kari Tolvanen.

 

Teosta epäillään turkulaista keski-ikäistä miestä.

 

 

STT-IL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuolla ilmatilan sulkemisella ja sillä lentokentän sulkemisella ole mitään tekemistä keskenään?  ???

 

Asiasta en tiedä mitään, mutta esim. tiedustelulennokin käytössä tarvitaan kenttä ja ilmatilaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinaisesti ilmatilaa ei suljettu, mutta aluelennonjohto ei hyväksynyt Kiikalan yläpuolella sijaitsevaa purjelennon kisa-aluetta kokonaisuudessaan. Tämä aiheutetusti herätti närää harrasteilmailupiireissä, koska valitun selityksen mukaan kyseessä oli PV:n harjoitus, eikä sellaisia tulisi taas järjestää ilman etukäteissopimusta. Närää lisäsi se, ettei ilmatilaa suljettu satunnaiselta VFR-liikenteeltä.

 

Hieman toisin toimimalla olisi tapauksesta syntynyt kohu voitu välttää. Onneksi kaappaaja ei joko seurannut uutisointia asiasta tai sitten pystynyt yhdistämään sitä tapaukseensa. Ilmeisesti tapaus tuli päin näköä, ettei tiedotussuunnitelma ollut valmiina.

 

Kiikalan lentopaikka oli sen sijaan suljettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta en tiedä mitään, mutta esim. tiedustelulennokin käytössä tarvitaan kenttä ja ilmatilaa...

 

Minä olin jäänyt itse kentän osalta asian suhteen vähän toiseen uskoon. No, eipä olisi ensimmäinen kerta...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman toisin toimimalla olisi tapauksesta syntynyt kohu voitu välttää. Onneksi kaappaaja ei joko seurannut uutisointia asiasta tai sitten pystynyt yhdistämään sitä tapaukseensa. Ilmeisesti tapaus tuli päin näköä, ettei tiedotussuunnitelma ollut valmiina.

 

Mitenhän tuo purjelentoalueen hyväksymättömyys ja kiikalan sulkeminen auttoi tuon tapauksen selvittelyä? Nyt ei oikein pysty ymmärtämään. Ehkäpä joku osaa auttaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän tuo purjelentoalueen hyväksymättömyys ja kiikalan sulkeminen auttoi tuon tapauksen selvittelyä? Nyt ei oikein pysty ymmärtämään. Ehkäpä joku osaa auttaa?

 

Seurantaa tiedustelulennokilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seurantaa tiedustelulennokilla.

 

Seurailiko lennokki myös Helsingin TMA:lla? Myös Nummelan purjelentoalueille saatiin rajoitettuja korkeuksia. Käsittääkseni tapaus oli kuitenkin Turun suunnalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti (ja toivottavasti) poliisi ei kerro aivan kaikkia yksityiskohtia tapauksesta ja sen selvittämisestä julkisuudessa. Meillä ei ole tietoa, missä panttivankia on kuljeteltu, joten en alkaisi heti tuomitsemaan poliisia ja puolustusvoimia amatööreiksi - ainakaan jos omat tietoni perustuvat iltapäiväroskien uutisiin.

 

Mielestäni tyylikkäästi hoidettu homma kaiken kaikkiaan. Tähän mennessä tietoon tulleiden seikkojen perusteella poliisille (+ muille viranomaisille) 10 pistettä ja papukaijamerkki  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskimpa tutkimuksia olisi häirinnyt jos jossain välissä olisi lennokkimiehet käyttäneet lennokkiaan alhaalla tai ajaneet pois siitä kentän päältä niin olisi päässyt muukin liikenne kulkemaan. Ei luulisi olevan "ammattiporukalle" niin vaikeaa kun yhteistyö harrastajiltakin menee loistavasti. Tietysti jos ilmailijoita epäillään rikostovereiksi niin mikäs ettei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pv:n mukaan Rangerissa on "hyötykuormana on optinen sensori, jossa on yhdistettynä videokamera ja - nauhuri sekä lämpökamera." Onko tuo järjestelmä niin älykäs, että henkilön tai henkilöauton kokoista/tyyppistä maalia voidaan seurata automatic vai tartteeko olla ihminen?

 

Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarviihan sitä leluilla leikkiä jos on semmoisia tullut hankittua. :P

 

Mä luulen kuitenkin, että Ranger on ihan oikea työkalu, eikä lelu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskimpa tutkimuksia olisi häirinnyt jos jossain välissä olisi lennokkimiehet käyttäneet lennokkiaan alhaalla tai ajaneet pois siitä kentän päältä niin olisi päässyt muukin liikenne kulkemaan. Ei luulisi olevan "ammattiporukalle" niin vaikeaa kun yhteistyö harrastajiltakin menee loistavasti. Tietysti jos ilmailijoita epäillään rikostovereiksi niin mikäs ettei.

 

Tässä on se ongelma, että ilmailuviranomainen sallii lennokkitoiminnan vain erikseen perustetulla vaara-alueella tai saattoilma-aluksen avustamana. Tällä hetkellä toimitaan see-and-avoid -periaatteella, sense-and-avoid on vasta tekemässä tuloaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on se ongelma, että ilmailuviranomainen sallii lennokkitoiminnan vain erikseen perustetulla vaara-alueella tai saattoilma-aluksen avustamana. Tällä hetkellä toimitaan see-and-avoid -periaatteella, sense-and-avoid on vasta tekemässä tuloaan.

 

Jos se oikeasti on työkalu niin luulisi niiden tietävän missä se lentelee, sitten voisivat kerto radiolla muulle liikenteelle omasta härvelistään.

Nopeuskin sillä on vain mopo-cessnan luokkaa ja muutenkin havaittavissa ilma-aluksesta silmien avulla. Ja voisihan siihen integroida myös strobovaloja havaitsemisen parantamiseksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se oikeasti on työkalu niin luulisi niiden tietävän missä se lentelee, sitten voisivat kerto radiolla muulle liikenteelle omasta härvelistään.

Nopeuskin sillä on vain mopo-cessnan luokkaa ja muutenkin havaittavissa ilma-aluksesta silmien avulla. Ja voisihan siihen integroida myös strobovaloja havaitsemisen parantamiseksi.

 

 

Lennokkipatteri ja lennonvarmistusjärjestelmä molemmat tietävät tarkkaan missä se lennokki lentää. Miten muuten toteuttaisit tuon muulle liikenteelle kertomisen? Valvomattomassa ilmatilassa ei tarvita radiovarustusta, eikä sinne ole myöskään määrätty mitään tiettyä radiotaajuutta.

 

Strobovalot tiedustelulennokkiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja voisihan siihen integroida myös strobovaloja havaitsemisen parantamiseksi.

 

Tämä idea sotii kyllä vähän ko. härvelin käyttötarkoitusta vastaan :D

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään