Timo Hyvönen

Mitä seuraavaksi lehteen?


104 viestiä aiheessa

Aurinkolasiesittelystä on ollut puhetta pitkään mm. Ismo Aaltosen kanssa, joka osallistui lasitestiin Lemooressa 90-luvulla. Siellä oli kiellettyjen listalla laseja, joita pidetään yleisesti lentäjänlaseina.

 

Tuo olisi erittäin mielenkintoista. Varsinkin tietää miksi osa noista lentäjälaseista on kiellettyjen listalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep,

 

aurinkolasivertailu olisi kyllä hieno - mitkä esim. olivat OIKEASTI ne Top Gun -lasit kun niin monet mainostavat olevansa ne ainoat oikeat.

 

Alkuperäistä kyselyä kommentoiden totean vain, että tuo kelloartikkeli (kuten myös aikanaan se mersuartikkeli) ei mielestäni kuulu Ilmailu-lehteen ainakaan toteutetussa muodossaan. Kelloartikkelin ainoa liitäntäpinta ilmailuun oli se yksi kuva, jossa kellot oli kuvattu bisnesjetissä. Jos mainostuloja kaivataan rahoitetuilla artikkeleilla, voisi niitä aiheita hakea edes jotenkin ilmailuun liittyvistä aiheista TAI tarkastella niitä asiantuntevasti ilmailun näkökulmasta. Toivottavasti messumatka sentään rahoitettiin jollain sponssilla.

 

Koska kyseessä on kuitenkin pohjimmiltaan yhdistyksen jäsenten harrastelehti, pyytäisin toimituskuntaa pysymään asiassa ja aihepiirissä. Sivumäärän kasvu on tietenkin positiivinen asia, mutta noillekin sivuille olisi varmasti löytynyt sisältöä ilmailusta.

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kellojuttua oli toivottu lehteemme jo parin vuoden ajan. Se julkaistiin lukijoiden toivomuksesta, ei ilmoittajien vaatimuksesta.

 

Jep,

 

aurinkolasivertailu olisi kyllä hieno - mitkä esim. olivat OIKEASTI ne Top Gun -lasit kun niin monet mainostavat olevansa ne ainoat oikeat.

 

Alkuperäistä kyselyä kommentoiden totean vain, että tuo kelloartikkeli (kuten myös aikanaan se mersuartikkeli) ei mielestäni kuulu Ilmailu-lehteen ainakaan toteutetussa muodossaan. Kelloartikkelin ainoa liitäntäpinta ilmailuun oli se yksi kuva, jossa kellot oli kuvattu bisnesjetissä. Jos mainostuloja kaivataan rahoitetuilla artikkeleilla, voisi niitä aiheita hakea edes jotenkin ilmailuun liittyvistä aiheista TAI tarkastella niitä asiantuntevasti ilmailun näkökulmasta. Toivottavasti messumatka sentään rahoitettiin jollain sponssilla.

 

Koska kyseessä on kuitenkin pohjimmiltaan yhdistyksen jäsenten harrastelehti, pyytäisin toimituskuntaa pysymään asiassa ja aihepiirissä. Sivumäärän kasvu on tietenkin positiivinen asia, mutta noillekin sivuille olisi varmasti löytynyt sisältöä ilmailusta.

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäistä kyselyä kommentoiden totean vain, että tuo kelloartikkeli (kuten myös aikanaan se mersuartikkeli) ei mielestäni kuulu Ilmailu-lehteen ainakaan toteutetussa muodossaan. Kelloartikkelin ainoa liitäntäpinta ilmailuun oli se yksi kuva, jossa kellot oli kuvattu bisnesjetissä. Jos mainostuloja kaivataan rahoitetuilla artikkeleilla, voisi niitä aiheita hakea edes jotenkin ilmailuun liittyvistä aiheista TAI tarkastella niitä asiantuntevasti ilmailun näkökulmasta. Toivottavasti messumatka sentään rahoitettiin jollain sponssilla.

 

Nyt taisi tulla jo niin paksua potaskaa vailla minkäänlaista totuuspohjaa, saati edes etukäteisajattelua, mitä kirjoittaa, että on vielä pakko heittää omat kommentit...

 

Luuletko tosiaan, että lehden takakannessa mainostava kellovalmistaja maksaisi yhtään mitään tuollaisesta artikkelista, jossa yksi heidän omista kellomalleistaan esitetään yhtenä muiden joukossa, eikä todellakaan edes millään parhaalla paikalla näkyvyyden suhteen? On tyhmää edes olettaa ja vihjailla, että artikkelilla ja takakannen mainoksella olisi mitään muuta yhteistä tekemistä, kuin sana kello... Ymmärtäisin tuollaisen väitteen, jos artikkelin aihe olisikin koskenut pelkästään takakannen mainostajan tuotetta...

 

 

Koska kyseessä on kuitenkin pohjimmiltaan yhdistyksen jäsenten harrastelehti, pyytäisin toimituskuntaa pysymään asiassa ja aihepiirissä. Sivumäärän kasvu on tietenkin positiivinen asia, mutta noillekin sivuille olisi varmasti löytynyt sisältöä ilmailusta.

 

Liitäntäpinnasta kellojen ja ilmailun (ei lehti, vaan aihepiiri) välillä ei tarvinne enää ties monettako kertaa sanoa mitään lisättävää. Jos kellojen ja ilmailun tiettyä yhteyttä ei halua ymmärtää, niin eihän sille mitään voi... Kysynpä vaan, että jos aurinkolaseista olisi tehty samanlainen esittely-, ei vertailujuttu, niin miten se olisi millään tavalla eronnut tästä kelloartikkelista? Ja muotoillaanpa tähän vielä tällainenkin kysymys, että jos sinun pitäisi valita, kumman otat lennolle mukaan, aurinkolasit vai kellon, kumman ottaisit? Jos toinen olisi pakko jättää pois...

 

Vielä viitaten "sponssimatkaan", on vaikea kuvitella, että tuossa artikkelissa olisi kenelläkään mitään syytä maksaa moista matkaa. Eiköhän tuollaisissa messuissa kelloharrastajalle (kuten ilmi on tullut) ole ihan riittävästi inspiraatiota maksaa omakin parin sadan euron lentolippu? Tai mistäs me tiedetään, vaikka kirjoittaja olisi ajanut sinne autolla, tai mennyt junalla  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luuletko tosiaan, että lehden takakannessa mainostava kellovalmistaja maksaisi yhtään mitään tuollaisesta artikkelista, jossa yksi heidän omista kellomalleistaan esitetään yhtenä muiden joukossa, eikä todellakaan edes millään parhaalla paikalla näkyvyyden suhteen? On tyhmää edes olettaa ja vihjailla, että artikkelilla ja takakannen mainoksella olisi mitään muuta yhteistä tekemistä, kuin sana kello... Ymmärtäisin tuollaisen väitteen, jos artikkelin aihe olisikin koskenut pelkästään takakannen mainostajan tuotetta...

 

Kyllä teemanumeroihin yleensä saadaan myytyä paljon paremmin aiheeseen liittyviä mainoksia. Mikäs siinä, sillähän rahoitetaan tuon lehden tekemistä.

 

Jos olisit lukenut kirjoittamani tekstin tarkemmin, olisit varmaan huomannut sieltä sanat "tässä muodossaan". Varmaan tuollainen kelloanalyysi ilmailun kannalta voi olla jollekulle mielenkiintoinenkin, mutta nyt tämä artikkeli oli aika pitkälti Kotivinkki-tyylinen "näitä tuotteita saa Topexpense-kaupasta hintaan 4200€ (meikit: make-up-studio abc lumene lumicolor tikkurila harmony)".

Lisäarvo ilmailijalle oli mielestäni aika mitätön ja skippasinkin ensin artikkelin kokonaan.

 

Voin kirjoittaa itse jutun vaikka IT-palvelunhallinnasta - se on kuitenkin hyvin mielenkiintoinen alue monellekin ilmailijalle (varsinkin IT-alalla toimiville) - tai vaikkapa koulutuksena käyttämästämme Airport Simulation -liiketoimintasimusta (http://www.materna.com/fi/airport/). Eikös nyt kuitenkin voisi vähän rajata ja/tai ainakin katsoa ilmailunäkökulmasta?

 

Ja muotoillaanpa tähän vielä tällainenkin kysymys, että jos sinun pitäisi valita, kumman otat lennolle mukaan, aurinkolasit vai kellon, kumman ottaisit? Jos toinen olisi pakko jättää pois...

 

No aurinkolasit ilman muuta, ei mulla oo edes ollut rannekelloa sen jälkeen kun kännyköihin tuli kello.

 

Nyt jo yli 58 ilmailuharrastajaa on pyytänyt artikkelia naisista. Monikos sitä kelloartikkelia muuten oli pyytänyt?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilinen Ilmailu -lehti pysäytti. Muutamassa vuodessa Mikko ja muu tiimi ovat muuttaneet hieman anteeksipyytelevän harrastelehden todella upean näköiseksi julkaisuksi. Puitteet ja resurssit on edelleen pienet, mutta lehden sisältö* on monipuolista, tasokasta sekä mainostajina sellaisia luxus- ja laatubrändejä, jotka mielellään liitän osaksi omaan "julkisuuskuvaani" ilmailijana. Hyvä jätkät ja mimmit!

 

Eihän ne kellot ole ilmailun "hard corea", mutta Ilmailu -lehden tehtävänä on kertoa ilmailusta sekä ilmailijoita kiinnostavista asioista. Suomalainen ilmailu on perinteisesti vetäytynyt korpikentille, jonne eksyneitä on ensin katsottu muutama vuosi pitkään, jollei ole jo töykeästi käännytetty pois uhaten Etelä-Suomen lääninhallituksen asettaman "ulkonaliikkumiskiellon" rikkomisesta. Ilmailijan perushabitukseen on kuulunut sottainen olemus, Robin Hoodin löytökorista hankitut verkkarit ja vahva usko siihen, että joku täysjärkinen haluaisi olla mukana toiminnassa, jossa ollaan tylyjä ja ulkoisesti sen näköisiä, että toivottavasti kukaan tuttu ei tule vastaan ja luule, että kuulun tähän porukkaan. Sitten on itketty sitä, että toiminta hiipuu, harrastajamäärät vähenevät ja vastuu kaatuu muutamien niskoille. Jep, jep...

 

Jotta turvaamme harrastuksen jatkuvuuden (nykyisellä kustannustasolla), niin meistä jokaisen on muututtava oman harrastuksemme markkinointiosastoksi. Yksittäisillä kerhoilla tai SIL:lillä ei ole sellaisia taloudellisia resursseja, joilla tavoitettaisiin niin suuren latentin ilmailukiinnostuksen omaava yleisö, että kehityksen surullinen suunta saataisiin muutettua. Suunnan muuttamiseen tarvitaan mm. sissimarkkinointia, joka meidän tapauksessa tarkoittaa sitä, että jokaisen ilmailijan tulee myydä ilmailukerhonsa palveluita.

 

Niin kuin kaikki myyntityötä tehneet tietävät, niin onnistuminen lähtee siitä, että herätät kiinnostuksen, olet olemukseltasi miellyttävä ja pystyt huokumaan onnistumisia. Ja tähän esim. kello, joka on laadukas muttei välttämättä kallis, sopii oikein hyvin. Jos sinulla erikoinen ilmailukello ja joku sattuu sen huomaamaan, niin saat mainion aasinsillan siihen, että "tämä kello on käynyt avaruudessa, harrastan purjelentoa vapaa-ajalla, lähdetkö ensi viikonloppuna kentälle, niin lennätän sinua kerhomme kaksipaikkaisella, kurssi alkaisi sopivasti kesälomasi aluksi ja miltä tuntuisi pitää omaa lupakirjaa näpeissä kesän lopussa".

 

Vähän on pitkä aasinsilta, mutta yrittänyttä ei laiteta.  Ihan vastaavasti kiinnostusta voidaan herättää kerhon/liiton/maajoukkueen asusteilla, aurinkolaseilla, tarroilla autossa/salkussa tai vast. Pipo ei saa olla kireällä, sillä myyntityössä kaikki keinot ovat sallittuja. Toinen vaihtoehto on sitten jatkaa nykyisellä linjalla katkeraan loppuun saakka. Toinen näkökulma kelloihin on se, että jos kerta harrastan ilmailua, niin miksi pitäisin kynttilää vakan alla ja en ostaisi esim. ilmailukelloa kertomaan siitä, mistä pidän. Onhan minulla Toyota -avainperäkin.

 

:)

 

Mika

 

* Olen tilannut vuoden aerokurieriä ja joskus aikoinani Segelflygsportia ja ei nekään nyt niin ihmeellisiä julkaisuja ole, vaikka puitteet ovat toiset.

 

ps. Jos loppukesästä ajan vastaan kenttätiellä ja käsi ei nouse, niin se ei johdu ylpistymisestä, vaan raskaasta Fortis -kellosta.

 

P.S. Eilen ostin Jaeger-LeCoultren Atmoksen. Saa käyntivoimansa ilmanpaineen vaihtelusta.

 

Tuo taitaa käydä melko tarkasti, kun Suomen sää pitää huolen, että "veto" pysyy tasaisena? Laitatko linkin, en löytänyt KVG:llä tuota kelloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä teemanumeroihin yleensä saadaan myytyä paljon paremmin aiheeseen liittyviä mainoksia. Mikäs siinä, sillähän rahoitetaan tuon lehden tekemistä.

 

Ai että oikein teemanumero? Just...  :P

 

Jos olisit lukenut kirjoittamani tekstin tarkemmin, olisit varmaan huomannut sieltä sanat "tässä muodossaan". Varmaan tuollainen kelloanalyysi ilmailun kannalta voi olla jollekulle mielenkiintoinenkin, mutta nyt tämä artikkeli oli aika pitkälti Kotivinkki-tyylinen "näitä tuotteita saa Topexpense-kaupasta hintaan 4200€ (meikit: make-up-studio abc lumene lumicolor tikkurila harmony)".

Lisäarvo ilmailijalle oli mielestäni aika mitätön ja skippasinkin ensin artikkelin kokonaan.

 

No, minä esimerkiksi en kaivannut jutulta yhtään mitään muuta, kuin mitä siinä nyt oli. Minulle pikkutiedoissa, kuten mitä kelloa on pidetty Concorde-pilottien tiukuna, tai vaikka jonkun maan ilmavoimien "virallisena kellona", oli ihan riittävästi "tietoa". Asioita, joilla ei ole mulle elämän tai harrastuksen kannalta mitään käytännön merkitystä, mutta oli kiva tietää... Jos haluaisin syväluotaavamman analyysin jostain kellosta, ostaisin sellaisen kellolehden, missä ko. kello syynätään läpi viimeistä hammasratasta myöten... Tämä toki on vain oma mielipiteeni, enkä yritäkkään kääntää sinun ajatusmaailmaasi/mielipidettäsi...

 

 

Voin kirjoittaa itse jutun vaikka IT-palvelunhallinnasta - se on kuitenkin hyvin mielenkiintoinen alue monellekin ilmailijalle (varsinkin IT-alalla toimiville) - tai vaikkapa koulutuksena käyttämästämme Airport Simulation -liiketoimintasimusta (http://www.materna.com/fi/airport/). Eikös nyt kuitenkin voisi vähän rajata ja/tai ainakin katsoa ilmailunäkökulmasta?

 

Kirjoita ja tarjoa. Jos saat sen yhdistettyä oikeasti ilmailuun*, luulen, että jutut kelpaa aina. Eikä varmasti tartte edes maksaa mitään  :laugh:

 

*Miksi juuri lentokenttä ohjelman esimerkkiympäristönä jne.? Tästä voisi saada oikeasti mielenkiintoisen artikkelin...

 

No aurinkolasit ilman muuta, ei mulla oo edes ollut rannekelloa sen jälkeen kun kännyköihin tuli kello.

 

Hah, porsaanreikä. Pitää muotoilla kysymys vielä tarkemmin rajatuksi: Aurinkolasit, vai kellonajan näyttävä laite (tiedetty lähtöaika ja sekundaattori lasketaan sellaiseksi)?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hah, porsaanreikä. Pitää muotoilla kysymys vielä tarkemmin rajatuksi: Aurinkolasit, vai kellonajan näyttävä laite (tiedetty lähtöaika ja sekundaattori lasketaan sellaiseksi)?  :)

 

Onneksi ATC-elimeltä saa vielä pyydettyä ajan, mutta ei häikäisysuojaa =)

 

Aiheeseen liittyen: ilmailukellon perusvaatimus pitäisi olla se pysäytettävä sekuntiosoitin, joka vaaditaan yo- ja ifr-lennoilla muutenkin (jos nyt halutaan käyttää jotain epäergonomista* vaikeasti tulkittavissa olevaa* miljoonan euron rannekelloa). Juttu ei ottanut lainkaan kantaa siihen, löytyykö tätä ominaisuutta yhdestäkään esitellystä "ilmailukellosta".

 

 

* viisariosoittimista saa hyvin luettua ajan "suuruusluokan" ja hahmottaa ehkä paremmin, mitä kello on, mutta jos tarvitaan tarkka aika, niin se on tulkittavissa numeerisesta osoittimesta (käytännössä digikellot, vaikka analogitoteutuskin on olemassa) paljon paremmin. Tietysti molempi parempi, mutta ehkä lentsikassa mulla olis ensisijaisesti pelkkä digitaalinen näyttölaite jos vaan toisen sais valita. Toisekseen, ilmailukellon pitäisi olla sellaisessa paikassa, että sen käyttäminen lennolla onnistuu helposti ja ilman turhia pään liikkeitä, tietysti, jos toinen käsi on kokoajan vapaana työskentelystä, niin rannekellonkin asemointi onnistuu hyvin =)

 

(toki taas sitten lyhyen ajan mittaamisessa pyörivä viisari voi olla parempi, jos haluaan vaikka tehdä xx sekunnin mittarikaarto. Se onnistuu kuitenkin ilman kelloa, pelkällä sekundaattorilla. Tässäkin tapauksessa sen sekundaattorin olis parempi olla jossain muualla kuin sitä konetta ohjastavassa ranteessa, ihan ergonomian takia. Enkä tarkoita tällä kellolaatikkoa, jonka voi asettaa kivasti bisnesjetin kaasuvipujen päälle...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitatko linkin, en löytänyt KVG:llä tuota kelloa.

 

Tämmönen löyty, KVG:llä... ;)

 

Näyttää melko tyyriiltä kellolta ja vähän hankalalta ottaa lennolle mukaan. :)

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mikään porsaanreikä,

 

en ole vielä tarvinnut kelloa lentäessäni muuhun kuin siihen, että tietäisin että on aika lähteä kotiin (vaimo odottaa tms.). Joissain koneissa sen lentoajan näkee GPS:stä.

 

Purjelentäjän elämä kun on helppoa, vapaata & mukavaa.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mikään porsaanreikä,

 

en ole vielä tarvinnut kelloa lentäessäni muuhun kuin siihen, että tietäisin että on aika lähteä kotiin (vaimo odottaa tms.). Joissain koneissa sen lentoajan näkee GPS:stä.

 

Purjelentäjän elämä kun on helppoa, vapaata & mukavaa.

 

HEH, niinpä niin...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en ole vielä tarvinnut kelloa lentäessäni muuhun kuin siihen, että tietäisin että on aika lähteä kotiin (vaimo odottaa tms.). Joissain koneissa sen lentoajan näkee GPS:stä.

 

Mistäs tiedät kauanko olet ilmassa ollut? Toihan kuitenkin pitää raapustella papereihin. Vai lennätkö vain koneilla joissa sen näkee gepsistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs tiedät kauanko olet ilmassa ollut? Toihan kuitenkin pitää raapustella papereihin. Vai lennätkö vain koneilla joissa sen näkee gepsistä?

 

Jossainpäi on kenttäpäiväkirjojakin käytössä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs tiedät kauanko olet ilmassa ollut? Toihan kuitenkin pitää raapustella papereihin. Vai lennätkö vain koneilla joissa sen näkee gepsistä?

 

Täytyy tunnustaa että ainakin itse nimenomaan katson sen (jälkikäteen) gepsistä (juu, ja on niitä yleensä kaksi ja lisäksi PDA:t, jotka nekin tekevät omat lokinsa). Gepsi kulkee mukana koneesta toiseen, joten voi sanoa, että aina se on mukana - ai juu paitsi maaliinlaskukisoissa ;)

 

Ainoa asia, mihin kelloa itse (kisalennolla) tarvitsen on lähtöajan ilmoittamiseen - ja senkin katson gepsin näytöltä - onpahan ainakin ajassa.

 

Kello toki on ranteessa, mutta se on vain backupin backupin backupin backup (olettaen, että laskin oikein ;))

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytän lähes poikkeuksetta kenttäpäiväkirjaa josta siirrän tietenkin lentoajat sekä omaan lentopäiväkirjaani että koneen kirjaan.  Jos kentällä ei enää ole ketään kun laskeudun huimilta matkalennoiltani, riennän kerholle katsomaan kellonajat ja kirjaamaan lennot saman tien.

 

Saa nähdä, tuoko tämä MGPL-viritelmä tähän muutoksia.

 

Hmm...lentäjien suosituimmat työsuhdeautot? Naisia bisnesjettien matkustamossa? Parhaat & halvimmat lentohaalarit (molemmista esimerkkejä)? Vertailu sen lappalaisten kokoaman kansion ja Jeppsenin kirjojen välillä?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...lentäjien suosituimmat työsuhdeautot? Naisia bisnesjettien matkustamossa? Parhaat & halvimmat lentohaalarit (molemmista esimerkkejä)? Vertailu sen lappalaisten kokoaman kansion ja Jeppsenin kirjojen välillä?

 

Niin, tai lopetetaan koko lehti turhana  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tai lopetetaan koko lehti turhana  :thmbup:

 

Eiku Hyvönen tekee aluksi pari artikkelia nykyiseen lehteen ja jos homma skulaa niin sit se perustaa lehden jossa on VAIN puhtaasti ilmailua ja jäätäviä juttua numerosta toiseen. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiku Hyvönen tekee aluksi pari artikkelia nykyiseen lehteen

 

Onkos Timo kirjoittanutkin joskus jotain juttuja? Tai sitten muistan ihan omiani, mikä tietysti ei olisi ensimmäinen kerta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa palamaan käämi näistä ihme mussutuksista. Minusta se kellojuttu oli huono.

 

Minä en perkele ala ostamaan mitään kellohifistien lehteä tietääkseni, millainen olisi hyvä ilmailukello, koska niillä kavereilla tuskin on tietämystä mitkä ominaisuudet ilmailijan kellossa olisivat hyviä. Haluaisin lukea tätä tietoa harrasteilmailulehdestä. (Tuskinpa mikään kellolehti tekisikään juttua näin marginaaliselle käyttäjäryhmälle.)

 

Ilmailulehdestä en todellakaan halua lukea siitä mitkä olisivat sopivia keräilykelloja säilytettäväksi laatikossa, vaan niistä jotka on tarkoitettu pidettäväksi ranteessa. Ja ne loggerit ei käy, kun lennän muillakin vehkeillä kuin purjekoneilla suorituslentoja, eikä kaikilla kentillä enää pidetä kenttäpäiväkirjaa. Lopettakaa niillä viisastelu.

 

Kellon toiminnot pystyn arvioimaan itsekin, mutta laadusta en tiedä kun en tunne koneistoja tai sitä miten se koneisto on suojattu. Alaan perehtynyt harrastaja olisi siinä parempi. Vesilentäjälle voisi olla kiintoisaa tietää voiko sen käden, jossa kello on, työntää kellukkeen alle. Se, että onko kello ollut Concorde-lentäjällä vai ei, ei todellakaan kiinnosta. Concordea kun ei vieläkään saa kellukkeilla. Hyppy- ja eritoten hinauslentäjälle tai purjelennon opettajalle olisi hyvä jos kelloranteen saisi tuotua sen toisen käden tykö (tai päinvastoin), että kronometrin saisi kelloon katsomatta napautettua käyntiin startissa ja laskussa taas sen seis. Paperityöt kun on kuitenkin parasta tehdä lennon jälkeen, eikä hinauksen aikana kun on siinä muutakin tehtävää. Kuten ilmatilan tarkkailu.

 

Kitisen ja Seiko ovat molemmat tehneet ilmailijoille tarkoitettuja erikoismalleja ja niissä hintakin olis sellainen että persaukinen lentäjä voisi sellaista havitella. Mutta kiinnostaisi tietää että pitäisikö ne jättää väliin ja kannattaisiko muutaman satkun kalliimpaan erikoismerkkiin laittaa fyffeä. Entä jos sillä lisärahalla ei saa muuta kuin eksoottisemman nimen kellon tauluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kitisen ja Seiko ovat molemmat tehneet ilmailijoille tarkoitettuja erikoismalleja ja niissä hintakin olis sellainen että persaukinen lentäjä voisi sellaista havitella. Mutta kiinnostaisi tietää että pitäisikö ne jättää väliin ja kannattaisiko muutaman satkun kalliimpaan erikoismerkkiin laittaa fyffeä. Entä jos sillä lisärahalla ei saa muuta kuin eksoottisemman nimen kellon tauluun.

 

Jouni,

 

Taitavat nuo Ilmailussa esitellyt kellot olla enemmän keräilykohteita, kuin käyttöesineitä. Linkki ilmailuun on lähinnä markkinointitarkoituksessa tehty.

 

Olin itse viime kesänä saman pohdinnan edessä ja viisaampi kanssaihminen opasti pysymään kaukana ns. pilottikelloista. Kellon pitää olla selkeä lukea keski-ikäisilläkin silmillä (=isot numerot ilman turhaa sälää) ja helppo käyttää vaikka rukkaset kädessä. Tähän tarkoitukseen hän sitten suositteli ns. sukeltajankelloja. Suhteellisen edullisia, takuulla vesitiiviitä ja minuutintarkka ajanotto simppelillä kierrettävällä kehysrenkaalla. Oma valintani oli tuolloin 160 Euroa kallis kansalaiskello (http://www.futurestime.de/citizen-promaster/ny0040-09ee-automatik-diver.html) Hyviä halvempiakin löytyy ja ne ovat varmasti vedenpitävä valinta vesikonehommiin. Ja jos vesikelppari puuttuu, kuten minulta, niin ainakin voi tiskata kello kädessä  :)

 

Sekuntintarkkaa ajanottoa ei tarvitse kuin IFR-lentämisessä, eikä siinä rannekello ole parhaimmillaan.

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo olenhan minä kirjoitellut ja tarjonnut juttuja tähän Ilmailuun. Matkustin aikanaan Kebnekaiselle katsomaan millaista se aaltolento on, otin sieltä paljon kuviakin ja kirjoitin jutun aiheesta Ilmailua varten. Olen myös tarjonnut juttua Kuhmon Ilmailukerhosta, joka täyttää tänä vuonna 50 vuotta - outo ilmiö, yksi Suomen suurimpia ilmailukerhoja 1960-luvun alussa oli Kuhmossa. Laitan senkin jutun varmaan jossain vaiheessa tuonne KuIK-vebbiin, http://iki.fi/tsh/kuik/ ja tuo edellinenhän löytyy HyIK-vebistä, www.hyik.fi. Muihin lehtiin olen sitten kirjoitellut näitä muita juttuja, mutta ne eivät liity ilmailuun.

 

Jouni kiteytti suomeksi nuo ajatukseni kellojutusta tuossa yllä. Minä olen niin kohtelias ja höveli että sanon hienosti kiertäen.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tuo kellojuttu oli ihan hyvä, ja varsinkin nyt tuo samin palsta (kontion) tuo mukavaa vaihtelua, jo hyvään valikoimaan.

 

Lisänä voisi olla lentokonearvosteluja todays pilot tyyliin.. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään