Timo Hyvönen

Mitä seuraavaksi lehteen?


104 viestiä aiheessa

Ehdottaisin että HARRASTEILMAILUA seuraavaksi.

 

Itse kirjoitin Kaamospäivistä juttua ihan tosissaan ja yritin saada siihen pohjoisen tunnelmaa ja lämpöä. Aaltonen lähetti nipun kuvia kuvateksteineen. Odotimme kunnollista aukeaman juttua pohjoisen ilmailun talvisesta kokoontumisesta, joka on jatkunut katkeamattomana jo yli 30 vuotta. Arvatkaa tekikö mieli sanoa rumasti, kun näin miten juttu oli lehdessä.

 

ILMAILUSSA oli toki paljon hyviä ilmailua esitteleviä juttuja, mutta kellojen esittelyä en ymmmärrä.

 

Olen näinä ilmailijan kanssa elettyinä vuosina ymmmärtänyt, että ILMAILU-lehdeltä odotetaan juttuja harrasteilmailijoiden tekemisistä, koulutuksesta, lentämisestä, rakentamisesta, kokoontumisista, lentonäytöksistä kotimaassa ja ulkomailta. Harrastajat haluavat kuulla mitä muilla kentillä tapahtuu, miten n uoria jossakin päin on onnistuttu saamaan mukaan harrastukseen, kuka mitäkin vehjettä rakentaa, missä ovat seuraavat rakentajakurssit, mistä saa verhoilukangasta ja muuta materiaalia.

 

Olen ymmärtänyt, että ILMAILU-lehti on harrastajien kerholehti.

 

Sitä on kuitenkin alettu viedä suuntaan, jossa määrää raha. Tulosta pitää tulla. Kuulin, että kohta me ilmailutapahtumien järjestäjät, siis ilmailuliiton jäsenet, joudumme maksamaan jotta saamme näkyvyyttä lehdessä.

 

Viimekeväänä yritin saada näkyvyyttä Sunny Nights Fly-in tapahtumalle, jota pieni Pudasjärven Ilmailukerho vuodesta toiseen järjestää, jotta lentäjillä olisi mukava pohjoinen tapahtuma. Arvatkaapa kahdesti, menikö mikään posti perille. Selityksenä oli, että sähköpostit sekoilevat.

 

Minua ilmailutapahtuman organisoijana ei naurattanut yhtään. Se ilmailijoiden yhteinen kanava, jonka kautta on totuttu saavuttamaan kaikki aktiivit lentäjät, petti Sunny Nights Fly-in tapahtuman järjestäjät kerta toisensa jälkeen. Nyt olemme saaneet sentään kuvan ja kuvatekstin, sekä neljännessivun mainoksen ilmaiseksi lehteen. Kokonainen juttukin oli tarjolla.

 

Ydinkysymys on, miksi meillä on ILMAILU-lehti, mitä harrastajat, liiton jäsenet, siis lehden omistajat lehdeltään haluavat. Se kysymys pitäisi esittää ja siihen jokaisen jäsenen vastata.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottaisin että HARRASTEILMAILUA seuraavaksi.

 

Itse kirjoitin Kaamospäivistä juttua ihan tosissaan ja yritin saada siihen pohjoisen tunnelmaa ja lämpöä. Aaltonen lähetti nipun kuvia kuvateksteineen. Odotimme kunnollista aukeaman juttua pohjoisen ilmailun talvisesta kokoontumisesta, joka on jatkunut katkeamattomana jo yli 30 vuotta. Arvatkaa tekikö mieli sanoa rumasti, kun näin miten juttu oli lehdessä.

 

ILMAILUSSA oli toki paljon hyviä ilmailua esitteleviä juttuja, mutta kellojen esittelyä en ymmmärrä.

 

Olen näinä ilmailijan kanssa elettyinä vuosina ymmmärtänyt, että ILMAILU-lehdeltä odotetaan juttuja harrasteilmailijoiden tekemisistä, koulutuksesta, lentämisestä, rakentamisesta, kokoontumisista, lentonäytöksistä kotimaassa ja ulkomailta. Harrastajat haluavat kuulla mitä muilla kentillä tapahtuu, miten n uoria jossakin päin on onnistuttu saamaan mukaan harrastukseen, kuka mitäkin vehjettä rakentaa, missä ovat seuraavat rakentajakurssit, mistä saa verhoilukangasta ja muuta materiaalia.

 

Olen ymmärtänyt, että ILMAILU-lehti on harrastajien kerholehti.

 

Sitä on kuitenkin alettu viedä suuntaan, jossa määrää raha. Tulosta pitää tulla. Kuulin, että kohta me ilmailutapahtumien järjestäjät, siis ilmailuliiton jäsenet, joudumme maksamaan jotta saamme näkyvyyttä lehdessä.

 

Viimekeväänä yritin saada näkyvyyttä Sunny Nights Fly-in tapahtumalle, jota pieni Pudasjärven Ilmailukerho vuodesta toiseen järjestää, jotta lentäjillä olisi mukava pohjoinen tapahtuma. Arvatkaapa kahdesti, menikö mikään posti perille. Selityksenä oli, että sähköpostit sekoilevat.

 

Minua ilmailutapahtuman organisoijana ei naurattanut yhtään. Se ilmailijoiden yhteinen kanava, jonka kautta on totuttu saavuttamaan kaikki aktiivit lentäjät, petti Sunny Nights Fly-in tapahtuman järjestäjät kerta toisensa jälkeen. Nyt olemme saaneet sentään kuvan ja kuvatekstin, sekä neljännessivun mainoksen ilmaiseksi lehteen. Kokonainen juttukin oli tarjolla.

 

Ydinkysymys on, miksi meillä on ILMAILU-lehti, mitä harrastajat, liiton jäsenet, siis lehden omistajat lehdeltään haluavat. Se kysymys pitäisi esittää ja siihen jokaisen jäsenen vastata.

 

 

Tähän täytyy yhtyä täysin rinnoin,loistavaa. :thmbup:

 

Päivän paras JL:n purkauksen kanssa.

 

Tack.

 

Olle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tuo kellojuttu oli ihan hyvä, ja varsinkin nyt tuo samin palsta (kontion) tuo mukavaa vaihtelua, jo hyvään valikoimaan.

 

Lisänä voisi olla lentokonearvosteluja todays pilot tyyliin.. :thmbup:

 

Kyllä nuo kellojutut ovat pakollisen-hyviä. Olemme oppilaitteni kanssa oppineet, ajan saatossa, lukemaan kelloa :thmbup:

 

Toinen minkä olemme omaksuneet on almanakan luku. :thmbup:

 

Noi kompassit yms.  ovat sitten ihan helppoja omaksua. ;)

 

 

Noista tapahtumien ilmoituksista tehtyjä juttuja saattaa lehteen päästä, siis ihan ilmaisia mainoksia, JOS taittovaiheessa on sopivaa tilaa. Näin olen ymmärtänyt ajan saatossa. ::)

 

 

Tämäkin toiminta pyörii   , kuten kaikki muutkin asiat,   rahan ja "sen" ympärillä. :-[

 

Ei Sokeron Mikkokaan ihan fakiiri ole, tuossa rahan hankinnassa meinaan, vaikka

HELEVETIN HYVÄ LEHTIMIES onkin  :thmbup:

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se naisen silmää hivelee ja sydäntä lämmittää, jos ilmailijoiden joukossa joskus törmää näkyyn, jossa viimeistä huutoa olevan koneensa runkoon nojailee salskea ja hyvävartaloinen komistus Breitling ranteessa, aivan kuten miehiä miellyttää kaunis nainen lentokoneen ohjaamossa, siivellä tai vierellä seisoskelemassa.

 

llmailun harrastajat, niin miehet kuin naisetkin, ovat suurelta osin tavallisia keskituloisia suomalaisia, he voivat joskus olla sen näköisiä kuin joku tuolla edellä kuvasi, eikä se ole häpeä. (Sellainen ihminen ei ole liian etäinen, sellaista voi jopa rakastaa)

 

Ilmailu on harrastuksena kallis, ja erittäin vaativa, jokaista joka jaksaa vuodesta toiseen pitää koneensa kunnossa ja lupakirjansa voimassa, täytyy todella kunnioittaa. Ei ole laiskan ihmisen hommaa.

 

Ja sitä jonkun kirjoittajan kaipaamaa upeaa ulkoasua saa myymällä näille kellonvalmistajille toisenkin mainoksen, tekemällä hienon taiton, painamalla lehden hyvälle paperille, käsittelemällä kuvat niin, että ne ovat hyvän näköisiä. Lehden kustantaminen ei ole halpaa, mutta back to basic, miksi me luemme ILMAILU-lehteä. Käsi sydämmelle, jokainen. ..Nyt lentämääääääään.......

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helenalle palautetta :

Hyvä sana kuuluu kauas ja on kuulunutkin  :thmbup:

Ole Helena huoleti, järjestämiäsi tapahtumia ei kukaan ilmailun harrastaja unohda ikinä. :thmbup:

 

Olen Malmilla kuunnellut ,(kyllästymiseeni asti  :-[ ) ilmailijoiden juttuja, milloin menevät ko. tapahtumiin ja joihin en itse pääse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos vesikelppari puuttuu, kuten minulta, niin ainakin voi tiskata kello kädessä  :)

 

Vanhana promasterin omistajana ÄLÄ TISKAA, runsas "väkevä" saippuavesi ei tee hyvää tiivisteille. Nimim. kehä tahmaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulehden aurinkolasimainoksessa ( Ray-Ban ) sanottiin vuonna miekka/kirves, että antaa etäisen vaikutelman pilotista  ;)

 

...voiks Ray-Banit päällä tiskata  ::)

 

Mun Rolexini on vielä tehtaan liukuhihnalla, liukumassa jonnekin muualle  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulehden aurinkolasimainoksessa ( Ray-Ban ) sanottiin vuonna miekka/kirves, että antaa etäisen vaikutelman pilotista  ;)

 

...voiks Ray-Banit päällä tiskata  ::)

 

Mun Rolexini on vielä tehtaan liukuhihnalla, liukumassa jonnekin muualle  :'(

 

Jos käsin tiskaat niin ei tuu puhdasta :laugh:

 

Tän Rolexin voin tuoda sulle ilman kanarialta kun meen talvella :thmbup:

 

Tummaihoiset jotka niitä myyvät takaavat aitouden. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos käsin tiskaat niin ei tuu puhdasta :laugh:

 

Tän Rolexin voin tuoda sulle ilman kanarialta kun meen talvella :thmbup:

 

Tummaihoiset jotka niitä myyvät takaavat aitouden. 8)

 

Nasta juttu  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

toivoa vain sopii että nuo ray-banit on jo omasta takaa,

 

eikä kanarian-saarilta,

 

vaikka sokkona tiskaaminen voisi olla aika hauskaa myös sekin ;D

 

ps. kunnon kello kädessä voi myös tiskata, isot pojat kertoivat

 

Nasta juttu  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä ilmeen kelloJUTTU? Omassa lehdessäni on pari sellaista Seiska ja OHO -tyylistä aukeamaa, jossa on kuvia kelloista ja lyhyet kuvatekstit vieressä... Eli täyttä palstatilan tuhlausta ja väärässä lehdessä!

 

Jos ilmailijalle tehdään artikkeli kelloista se ei todellakaan ole mikään kuvakirja, vaan artikkeli, jossa paneudutaan aiheeseen mitä ilmailija kelloltaan kaipaa ja muutama esimerkki kelloista mitkä nämä vaatimukset täyttävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni,

 

Taitavat nuo Ilmailussa esitellyt kellot olla enemmän keräilykohteita, kuin käyttöesineitä. Linkki ilmailuun on lähinnä markkinointitarkoituksessa tehty.

 

Olin itse viime kesänä saman pohdinnan edessä ja viisaampi kanssaihminen opasti pysymään kaukana ns. pilottikelloista. Kellon pitää olla selkeä lukea keski-ikäisilläkin silmillä (=isot numerot ilman turhaa sälää) ja helppo käyttää vaikka rukkaset kädessä. Tähän tarkoitukseen hän sitten suositteli ns. sukeltajankelloja. Suhteellisen edullisia, takuulla vesitiiviitä ja minuutintarkka ajanotto simppelillä kierrettävällä kehysrenkaalla. Oma valintani oli tuolloin 160 Euroa kallis kansalaiskello (http://www.futurestime.de/citizen-promaster/ny0040-09ee-automatik-diver.html) Hyviä halvempiakin löytyy ja ne ovat varmasti vedenpitävä valinta vesikonehommiin. Ja jos vesikelppari puuttuu, kuten minulta, niin ainakin voi tiskata kello kädessä  :)

 

Sekuntintarkkaa ajanottoa ei tarvitse kuin IFR-lentämisessä, eikä siinä rannekello ole parhaimmillaan.

 

JP

 

Minä olen jo niin lähellä 50-vuotispäivääni, että keski-ikäisyys on jo näonkin suhteen todellisuutta. Viimeiset lähes 20 vuotta minulla on ollut analoginen rannekello, jossa on selkeä näyttö, mutta kaksoisaika, päivyri ja kronografi. Kaksoisaika on kätevä koska siinä pikkunäytössä pyörii UTC-aika ja siihen liittyvä herätyskello-ominaisuus oli tarpeellinen ennen kännykkäaikaa.

 

Kun lentää lentotoimintaa, jossa startteja on päivittäin 20-60 ja minuutintarkka lentoajan seuranta on tärkeää polttoaineen kulumisen kannalta, osaa arvostaa kronografia, josta voi laskun jälkeen lukea kuluneen lentoajan. Sen avulla pysyy selvillä siitä milloin soppa loppuu ja toisaalta miten paljon sitä pitää laittaa lisää ettei kerää joka tankkauksessa jatkuvasti lisää kuormaa koneeseen. Kello voi olla jopa piilossa takin sisällä, kun ajanoton laittaa käyntiin startissa. Vaikka hanskat kädessä. Tätä ominaisuutta on oppinut arvostamaan entistä enemmän kun on joutunut lentämään tavanomainen kello kädessään.

 

Ajan kirjaaminen startissa polvilevyyn ei vaan minulta onnistu, koska pitää kaivaa esiin se kynä, vilkaista kelloa ja laittaa se kynä takaisin. Etusormella tehty naksautus korvaa sen ja antaa vieläpä tarkemman kuvan ajan kulusta kuin pelkän lähtö- ja laskuajan kirjaaminen. Pyöristyksien takia näin kirjattuihin aikoihin voi tulla jopa 20% ero.

 

Sorry, sinä et saa minua millään ilveellä uskomaan, että sukeltajan kello liikkuvine kehineen korvaisi noita "lentäjänkello-ominaisuuksia". Mulla on niistä lähes 20 vuoden aktiivikäyttökokemus ja pidän niitä todella tarpeellisina.

 

Vaikka juttu olisikin tehty osittain markkinointitarkoituksissa, olisi juttuun voinut ujuttaa niitä oikeita käyttöesineitä. Minusta artikkeli keräiltävistä ilmailukelloista ei yksinkertaisesti kuulu harrasteilmailulehteen, vaan sen paikka voisi olla jossakin yleislehdessä kuten Tekniikan Maailmassa. Tässä on joutunut viime aikoina ihmettelemään, että miten Siivet-lehti on muuttunut ilmailun yleishömppälehdestä erittäin korkeatasoiseksi harrasteilmailun lehdeksi. Kadehtien on joutunut seuraamaan miten Ville Tuokko jaksaa numerosta toiseen vääntää artikkeleita, jotka ovat ajan hermolla ja lisäksi informatiivisia. Minä kun olen kuitenkin liiton miehiä ja soisin että Ilmailu olisi selkeästi parempi lehti.

 

Takakannen ilmon Fortis olisi ilmeisesti just passeli kello minulle. Voisin maksaa siitä 400 ekkua, mutta en yhtään enempää. Vaihtoehtoja kaipaisin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkääs nyt veljet ja siskot mollatko ILMAILU-lehteä. :thmbdn:

Tuo nykyinen Ilmailu-lehti on ollut upea. :thmbup:

Ei noihin sivumääriin mahdu ikinä kaikkien mieleisiä juttuja, ei Huvilinnaa tyydyttäviä, eikä jokaista muitakaan tyydyttäviä tarinoita.

 

Tehtää ITSE siihen kerholehteen hyviä juttuja, silloin on Mikonkin helpompi valita sopivammat. :thmbup:

 

Ihmeellistä narinaa esiintyy hyvän lehden arvosteluissa. :o

Arvostella on todella helppoa, mutta auttaminen lehden sisällöstä on ollut avutonta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvostella on todella helppoa, mutta auttaminen lehden sisällöstä on ollut avutonta.

 

Oletko sä lukenut tuota Hyvösen Timon kebnejuttua (siis sitä, jota ei ILMAILUssa koskaan viitsitty julkaista)? Paljon laadukkaampaa luettavaa se on kuin tollanen epämääräinen kokoelma löyhästi ilmailuun liittyviä kellojen kuvia. Eli, eiköhän varsinkin Timolla ole ollut täysi oikeus aloittaa tämäkin keskustelu ja arvostella lehden sisältöä (ei sillä, etteikö myös sellaisilla henkilöllä olisi arvosteluoikeutta, jotka eivät ole yrittäneet osallistua lehden tekemiseen, jos he liiton jäsenmaksua kuitenkin maksavat).

 

Kyseessä on kaupallinen julkaisu, ei mikään kerholehti, joka kootaan vapaaehtoisvoimin. Kyseisestä kaupallisesta julkaisusta myös maksetaan (tai pakkomaksetaan, kun kuulutaan liittoon). Tämän takia lehden sisältö kuuluu ensisijaisesti sen palkkaa saavan toimituksen vastuulle, ei suinkaan niiden, jotka itse maksavat lehdestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onneksi kyseessä oli vain kaksi aukeamaa ja vain tästä lehdestä. Varmasti sielläkin tulostavoite painaa niskaan, ja on tehtävä joskus vähän erilaisiakin juttuja.

 

mutta tuossa lukiessani mietin että olisiko (en tiedä vaikka olisi joskus taannoin ollutkin) ideaa tehdä juttusarja, jossa esitellään eri ilmailulajit vähän seikkaperäisemmin, mutta niin, että muutkin kuin ilmailuharrastajat sen ymmärtävät.

 

aina liikelentämisestä, lentokentän toiminnasta tuonne spottaukseen ja mallaamiseen... aiheita olisi TODELLA paljon, kun esiteltäisiin eri ilmailulajit, ultrat, purtsikat, hyppääjät, riipparit, mallarit, lennokit, monimoottorit ja niin edelleen, niin edelleen.

 

ehkä vähän "maallikkolinja", mutta ilmailuahan se on sekin.

 

tai kerättäisiin juttusarja ilmailun "erikoisuuksista", harvinaiset koneet suomessa, euroopassa, maailmassa... ennätykset, nopeudet, korkeudet, hitaudet jne.

 

Ilmailuvarusteet, kakkarat, kakkulat, peruskellot, haalarit, kypärät, henkselit ja heinäseipäät. aiheita on vaikka kuinka ja paljon.

 

Mä voisin luvata olla avustajana ensi talven aikana, nyt kesäaikana voi olla hieman tahmeaa ehtiä, työ kun vie kaiken liikenevän ajan ja vähän enemmänkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Njoo,

 

ei mun kebnejuttu nyt sinänsä mikään erityinen ollut. Muistan kuulleeni vintturijutusta (joka julkaistiin öö melkein vuoden viiveellä lähetyksestä) jo aikaa sitten paljon enemmän yksityiskohtia kuin lehdessä lopulta oli.

 

Mikäs tällaisen "kerholehden" funktio nyt sitten lienee. Huomasin, että niitä myydään paikallisen Prisman (tuossa Malmilla) lehtihyllyssä ihan Mobilistin ja muiden laatulehtien rinnalla. Onko irtonumeromyynti sitten kannattavaa vai tuleeko rahoitus jäseniltä - en tiedä. Ilmailu on yleensä ollut ihan hyvä lehti ja jopa sellainen, jonka voisi silloin tällöin ostaakin. Tilaus on kyllä ollut välillä katkola, mutta eihän siitä eroon pääse. Jos SIL-jäsenyydestä erottaisi lehden omaksi valinnakseen, voisi se jäädä kyllä julkaisematta - vai mitä?

 

Olen itsekin ollut muutaman lehden päätoimittaja. Nekin ovat olleet harraste- tai toimialalehtiä. Nämä palvelevat lukijakuntaa parhaiten nappaamalla "snapshotteja" sen hetken tilanteesta, artikkeleita päivän tapahtumista. Webbi palvelee nykyään aika hyvin staattisen tiedon lähteenä, ehkäpä Ilmailukin voisi ylläpitää linkkilistaa kiinnostuneille.

 

Mikon (M.) ehdotukseen lakkauttaa koko lehti tarpeettomana uhraisin pari ajatusta. Tämä mielipide ei ole ainoa, olen kuullut samoja noilta tavallisilta rupelilentäjiltä jo useammaltakin. Pannaanko seuraava äänestys siitä, tarvitaanko paperilehteä lainkaan?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikon (M.) ehdotukseen lakkauttaa koko lehti tarpeettomana uhraisin pari ajatusta. Tämä mielipide ei ole ainoa, olen kuullut samoja noilta tavallisilta rupelilentäjiltä jo useammaltakin. Pannaanko seuraava äänestys siitä, tarvitaanko paperilehteä lainkaan?

 

t. Timo

 

Hyvä idea tämä äänestys. :thmbup:

 

Äänestän heti,paperilehti on aina paperilehti,siis tarvitaan.

 

Joo,jäsenmaksu maksettu. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kylläpä taas "aika lentää kuin siivillä", kun tätä kellokeskustelua seuraa.

 

Nyt on tainnut porukalta unohtua se tosiasia, että lentäjän kello on ns. life style -varuste, joka on oikein hyvä väline itsensä ja harrastuksen/ammatin markkinoinnissa. Se on kuin citymaasturi suksiboxilla, golf -kravattineula tai Stanley Cup -sormus. Ne ovat kaikki esineitä, joita ilman tulee toimeen, mutta joilla halutaan viestiä rivien välistä erilaisia asioita ja mielikuvia.

 

Silloin, kun mennään ns. isoa kovaa, niin silloin lentäjän tai sukeltajan rannekellolla ei tee h*lvettiäkään (tuosta hinauslentämisestä en ole varma). Tositoimissa kello on paneelista ja sukeltajilla on ranteessaan tietokone. Ja näiden lisäksi joku kirjaa päivän 30 koululentoa tai sukelluksen aloitus ja lopetusajat päiväkirjaan. Parhaassa tapauksessa torni kertoo ajan. En kaipaa todellakaan sitä, että pilotit konffaavat lasiohjaamon näyttöjä tai räpläävät kellojaan juuri silloin, kun huomio pitäisi olla ihan muualla. Ei se lentäminen niin minuutilleen.

 

Lentäjän kello valitaan fiilis pohjalta ja ilman rationaalisia perusteita. Näin ollen niiden tarkka esittely lehdessä ominaisuuksineen on turhaa. Kellon ostajat arvostavat esineeseen liittyvää tarinaa ja imagoa. "Mulla on samanlainen kello kuin Armstrongin Neilillä, Concorde, Bf 109, b-29 piloteilla jne." Kaikesta huolimatta jokaisen ilmailijan kannattaisi ostaa lompakolleen sopiva ilmailukello, koska se on sellainen keskustelunavaaja, jolla pääsee kertomaan omasta harrastuksestaan, joka kipeästi tarvitsee uusi jäseniä, jotta toiminta jatkuu. Tai hankkia sitten jokin toinen keskustelunavaaja.

 

Mika

 

- Purjelentäjä ja CMAS ** sukeltaja -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kylläpä taas "aika lentää kuin siivillä", kun tätä kellokeskustelua seuraa.

 

Nyt on tainnut porukalta unohtua se tosiasia, että lentäjän kello on ns. life style -varuste, joka on oikein hyvä väline itsensä ja harrastuksen/ammatin markkinoinnissa. Se on kuin citymaasturi suksiboxilla, golf -kravattineula tai Stanley Cup -sormus. Ne ovat kaikki esineitä, joita ilman tulee toimeen, mutta joilla halutaan viestiä rivien välistä erilaisia asioita ja mielikuvia.

 

Silloin, kun mennään ns. isoa kovaa, niin silloin lentäjän tai sukeltajan rannekellolla ei tee h*lvettiäkään (tuosta hinauslentämisestä en ole varma). Tositoimissa kello on paneelista ja sukeltajilla on ranteessaan tietokone. Ja näiden lisäksi joku kirjaa päivän 30 koululentoa tai sukelluksen aloitus ja lopetusajat päiväkirjaan. Parhaassa tapauksessa torni kertoo ajan. En kaipaa todellakaan sitä, että pilotit konffaavat lasiohjaamon näyttöjä tai räpläävät kellojaan juuri silloin, kun huomio pitäisi olla ihan muualla. Ei se lentäminen niin minuutilleen.

 

Lentäjän kello valitaan fiilis pohjalta ja ilman rationaalisia perusteita. Näin ollen niiden tarkka esittely lehdessä ominaisuuksineen on turhaa. Kellon ostajat arvostavat esineeseen liittyvää tarinaa ja imagoa. "Mulla on samanlainen kello kuin Armstrongin Neilillä, Concorde, Bf 109, b-29 piloteilla jne." Kaikesta huolimatta jokaisen ilmailijan kannattaisi ostaa lompakolleen sopiva ilmailukello, koska se on sellainen keskustelunavaaja, jolla pääsee kertomaan omasta harrastuksestaan, joka kipeästi tarvitsee uusi jäseniä, jotta toiminta jatkuu. Tai hankkia sitten jokin toinen keskustelunavaaja.

 

Mika

 

- Purjelentäjä ja CMAS ** sukeltaja -

 

Mä oon vetänyt nyt tätä ilmailuharrastusta 30 vuotta ja todennut että niillä hyvännäköisillä reiskoilla tai kelloilla ei pillua saa. Ne hoidetaan muilla lifestyle-jutuilla. Ja aika köyhää on, jos pitää harrastusta markkinoida kellolla, mä osaan puhua siitä muutenkin. Luultavasti riittää kun kerron mistä olen tulossa.

 

Mulle toimiva ilmailukello on tärkeempi kapine kuin reiskat, lentohaalari, henkilökohtaiset luurit tai kepsu. Kun tulee lennettyä milloin missäkin kentällä, milloin milläkin lentolaitteella, ei voi luottaa siihen, että koneessa on kello. Ja jos on, toimiiko se. Korpikentällä sulle ei kukaan ilmoita laskuaikoja ja sitä kenttäkirjaa ei pidetä yllä missään kentällä missä itse lennän.

 

Jos siihen rannevekkariin pistää rahaa, olis kiva tietää mika on skeidaa ja mikä ei.

 

Jouni

- Purje- ja moottoripurjelentäjä (FI), ultrakevytlentäjä, moottorilentäjä, hyppy- ja hinauslentäjä, vesilentäjä ja katsastaja -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minustakin lehden linja haahuilee pahasti metsässä. Yritetään kovasti olla muillekin kuin harrastajille suunnattua yleisilmailulehteä, silti sitä pakkosyötetään aatteellisen yhdistyksen jäsenetuna ja vielä yritetään syyllistää lukijat kun eivät kirjoita parempia juttuja. Eihän se näin voi mennä. Nyt yritetään tarjota jokaiselle jotakin mutta tuloksena onkin ei kenellekään oikein mitään.

 

Todellinen mittari lehden hyvyydelle olisi se että sen tilaus erotettaisiin liiton jäsenmaksusta. Vaikka itse luen joka lehden oikeastaan kannesta kanteen, en tunne saavani sisällöstä kovinkaan paljoa, tuleepahan kuitenkin yleissivistystä sen verran että osaa edes kysellä jotain muiden lajien harrastajilta kun nokikkain satutaan. Mutta jos jäsenmaksu olisi vaikka pari kymppiä halvempi ilman lehteä jäisi lehti tulematta. Noin vähän siinä on nykyään sisältöä minulle.

 

Olenkin joskus ehdottanut että harrastelehdessä voisi olla vaikka 66% yleistä kaikille suunnattua sisältöä ja loppu korvattaisiin oman harrastelajin spesiaaliliitteellä kunkin intressien mukaan. Näin saataisiin paljon enemmän oman alan kiinnostavaa tietoa mukaan. Siihen liitteeseen voitaisiin sitten vaatiakin alan miesten parempia kirjoituksia. Mutta tämähän ei käy nykyisellä linjalla.

 

Niin, auto- ja kelloesittelyt nähdyissä muodoissaan eivät todellakaan kuulu Ilmailuun.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattais varmaan sunkin hieman laajentaa tuota ilmailuperspektiiviäs.

 

Tuota tuota, ei noilla aiemmilla vastaväittelyilläni ollut tarkoitus kääntää tätä ketjua tappeluksi, eikä provosoida ihmisiä tappelemaan ja opastelemaan toinen toisiaan siitä, mikä on oikein kirjoitettu juttu ja mikä väärin. Ja vielä vähemmän oli tarkoitus saada ketään vähättelemään/arvostelemaan toisten mielipiteitä ja ajatusmaailmoita...

 

Ps. Totuus kuitenkin on, että millään jutulla ei voi kaikkia tyydyttää. Totuus on myös se, että jutussa tuossa muodossaan, kuin se nyt oli, oli meille monelle ihan tarpeeksi kelloista. Ja se on selvää, että toisille ei ollut. Mielipiteitä saa ja pitää esittää, mutta yritetään nyt pitää edes pieni pilke silmäkulmassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, auto- ja kelloesittelyt nähdyissä muodoissaan eivät todellakaan kuulu Ilmailuun.

 

Tähän on nyt pakko muistuttaa, että se autojuttuhan oli puhtaasti sitä seurannutta mielipidekyselyä varten tehty "heräte". Ja siinä se todella onnistui paremmin, kuin varmaan tekijä osasi toivoakkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota tuota, ei noilla aiemmilla vastaväittelyilläni ollut tarkoitus kääntää tätä ketjua tappeluksi, eikä provosoida ihmisiä tappelemaan ja opastelemaan toinen toisiaan siitä, mikä on oikein kirjoitettu juttu ja mikä väärin. Ja vielä vähemmän oli tarkoitus saada ketään vähättelemään/arvostelemaan toisten mielipiteitä ja ajatusmaailmoita...

 

Okei, olet oikeassa. Otan tuon ensimmäisen lauseen pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkei tuo Ilmailun juttu sittenkään niin hakoteillä ollut, kuin aluksi tuntui. Ainakin se herätti melkoisesti kiinnostusta ja intohimoja. Pitäisikö lehden jatkaa seuraavassa numerossa teemasta kertoen erilaisista tarpeista mitä ilmailijalla ajannäyttäjänsä/ottajansa suhteen on ja siitä mitä erilaisia ratkaisuja asiassa on tarjolla? Mikä sopii yhdelle, on toiselle aivan väärä valinta.

 

Kuten Helena, minäkin luen mieluiten harrasteilmailusta, mutta hyvä lehti koettelee silloin tällöin rajojaan ja kokeilee olisiko lukijakunnassa tarvetta toisenlaisille jutuille. Siihen tarkoitukseen tämäkin juttu oli erinomaisen paikallaan. Jos aina tehdään samanlaisia juttuja, karkaa lukijakunta ihan yhtä varmasti muualle, kuin jos liikaa tehdään kohderyhmän intressien rajamailla olevia juttuja.

 

Luen säännöllisesti Ilmailua, Aerokurieria ja AOPA Pilot-lehteä ja satunnaisesti joitain ranskalaisia tai brittiläisiä julkaisuja. Siinä seurassa – resursseihinsa suhteutettuna – Ilmailulla ei ole mitään hävettävää. Jos jotain saisi yleensä toivoa kaikkiin näihin, on se juuri tuo laajempi skaala erilaisia juttuja tavallisen ihmisen harrastelentämisestä (i.e. myös ihan lentämisen arkipäiväisistä iloista) ja ennen kaikkea kriittisempää asennetta kone- ja laitetesteihin.

 

JP

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä lehden ulkoasu on parantunut merkittävästi. Sisältö on myös OK. Nuo kellojutut tai -mainokset eivät paljon sytytä. Lentelen pienillä kangaspuilla pusikoista. Kone on niin hiljainen, että tuskin monikaan huomaa. Jos koneesta, lentämisestä, Reiskoista tai hienoista kelloista tuntuu säteilevän jotain glamouria, se on pelkkää harhaa tai ei ainakaan jää minuun loistamaan.

En ole vielä päässyt selville, mikä ilmailussa viehättää, mutta ei sillä ole paljon väliäkään, jos viehätys jatkuu samanlaisena. Puskalentämisestä tietysti lukisin mielelläni enemmänkin, mutta on myös mukava lukea sellaisistakin ilmailun alueista, joita en sen kummemmin tunne.

Ehkä pysyvä ilmailun turvallisuuteen (esim "airmanship") liittyvä osasto olisi hyödyllinen. Oppia ei sillä saralla tule ikinä tarpeeksi.

 

hyvää kesää

jari s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään