Marko Isomäki

Pieni matkakertomus (37 kuvaa)

20 viestiä aiheessa

Hops!

 

Ajattelin koota teidän kaikkien iloksi kevyen kertomuksen retkestämme Pohjanmaalle, jonka suoritimme 7.6.2009. Retkelle lähti 8 innokasta Keski-Suomalaista ilmailijaa kahden koneen voimin (OH-PJC ja OH-JEE). Matka kulki reittiä Jyväskylä - Halli - Teisko - Hämeenkyrö - Jämijärvi - Nummijärvi - Seinäjoki - Alavus - Jyväskylä.

 

Tästä se sitten lähtee: Keski-Suomen Ilmailijat ja Pohjanmaan valloitus!

 

Innokkaita matkalaisia pakkaamassa..

[ attachment removed / expired ]

 

.. samalla toiset suorittavat tarkistuksia.

[ attachment removed / expired ]

 

Ennen matkalle lähtöä lisätään tankkeihin hieman lisää ruokaa moottorille.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja ei muuta kuin ponnistus ja matkaan kiitotieltä 30.

 

Jyväskylä jää taaksemme ja nokan suuntaamme kohti Hallia.

[ attachment removed / expired ]

 

Karttaa pitää seurata tarkkaan ettei mennä reitiltä sivuun (ok, GPS on myös käytössä, mutta silti kun ei voi tiedä koska laite päättää lopettaa toimintansa).

[ attachment removed / expired ]

 

Seuralaisemme kiipesi siivelle mukaan :)

[ attachment removed / expired ]

 

Ei kauaakaan kun saavumme Jämsään (Himoksen rinteet ovat hyvä maamerkki).

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvin pian edellisen havainnon saavumme Halliin. Perusosa kiitotielle 26..

[ attachment removed / expired ]

 

.. ja kaarto loppuosalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vaiheessa on hyvä lähteä suorittamaan muutama laskukierros..

[ attachment removed / expired ]

 

.. ja muut urheat lentäjät jätettiin nauttimaan auringosta (mikäs siinä kun keli oli upea)

[ attachment removed / expired ]

 

OH-JEE nautti myös ansaitusta tauosta.

[ attachment removed / expired ]

 

Tällä välin OH-PJC taasen tarjosi pilottiparalle tasaista kyytiä..

[ attachment removed / expired ]

 

.. ja mikäs niitä ammattimaisen pehmeitä laskuja oli seuratessa :)

[ attachment removed / expired ]

 

Pian matka kuitenkin jatkui kohti Teiskoa..

[ attachment removed / expired ]

 

.. joka sitten hyvin pian löytyi. Oikea myötätuuli kiitotielle 05..

[ attachment removed / expired ]

 

.. josta loppuosalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Lyhyen pysähdyksen jälkeen takaisin ilmaan. Nokka kohti Hämeenkyröä, jossa suoritamme läpilaskun.

[ attachment removed / expired ]

 

Suoraan loppuosalle kiitotie 25..

[ attachment removed / expired ]

 

.. jonka jälkeen suoraan kohti Jämijärveä..

[ attachment removed / expired ]

 

.. jossa liitymme muun liikenteen joukkoon. Tässä olemme loppuosalla kiitotielle 27.

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitotien toisessa päässä odottelimme seuralaisemme laskuun ja sitten ei muuta kuin rullaten "asematasolle".

[ attachment removed / expired ]

 

Hetki meidän perässä laskuun tuli OH-HLS joka laittoi mättäät liikkeelle.

[ attachment removed / expired ]

 

Myös OH-YAK esitteli meille muotojaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Muutaman tovin Jämillä oltuamme nokka osoitettiin kohti mysteeristä Nummijärveä, josta pitäisi löytää pieni kentän tapainen paikka. Ja löytyihän se.

[ attachment removed / expired ]

 

Loppuosalla kiitotielle 10.

[ attachment removed / expired ]

 

Työjuhtamme parkissa tällä mysteerisellä lentopaikalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Paikalle saapui myös OH-U535..

[ attachment removed / expired ]

 

.. ja oli paikalla myös muitakin vierailijoita.

[ attachment removed / expired ]

 

Muutaman tovin paikallisesta kahvista ja makkarasta nautittuamme matka jatkui kohti Seinäjokea..

[ attachment removed / expired ]

 

.. jossa liityimme pitkähkön perusosan jälkeen loppuosalle kiitotie 32. Täällä koneisiin lisättiin hieman menovettä, jotta matka ei katkeaisi keskenkaiken.

[ attachment removed / expired ]

 

Tankkauksen jälkeen matka jatkui kohti Alavusta..

[ attachment removed / expired ]

 

.. jossa suoritamme läpilaskun kiitotielle 08..

[ attachment removed / expired ]

 

.. jonka jälkeen matka jatkui kohti Jyväskylää. Näitä maisemia jaksaisi katsella pidempäänkin.

[ attachment removed / expired ]

 

Lopulta liityimme myötätuuleen kiitotielle 30.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä viimeiset fiilistelyt ennen reissun viimeistä laskeutumista. Nättiä on..

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kotona ollaan. Ei muuta kuin kone talliin ja paperitöihin.

[ attachment removed / expired ]

 

Toivottavasti kertomus miellytti lukijaa. Teiskossa meidät ainakin huomattiin ja ilmeisesti ihan videotakin otettiin. Olisimme hyvin kiinnostuneita näkemään ko. materiaalia, joten jos sellaista löytyy niin jakoon vain ;) Toki jos seurueemme on muuallakin noteerattu niin samat sanat myös sinne.

 

Kiitos ja kumarrus kun jaksoitte tämän loppuun katsoa.

 

 

- Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja meillä kaikilla oli niiiiiin mukavaa! Minulle ensimmäinen tuollainen reissu, mutta toivottavasti ei viimeinen. Ihan uusi maailma avautui, ja uusin silmin.

 

Ja niinkuin joku täältä käsin mainitsi, taivaalle katsominen ei näytä enää samalta kuin ennen.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaiset reissut on kyllä ihan parhaita! Hyvä kertomus ja hienot kuvat :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva stoori kyllä, mutta jäi näin maallikkoa kummeksuttamaan mikä pykälä mahdollistaa tuon JEE:n tunnuksen vaatimattomahkon koon?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva stoori kyllä, mutta jäi näin maallikkoa kummeksuttamaan mikä pykälä mahdollistaa tuon JEE:n tunnuksen vaatimattomahkon koon?

 

Olisiko väliaikaisratkaisu  :)

 

Vaikka eipä sen puoleen. Kyllähän pieneen tunnukseenkin poikkeusluvan saa, kun sen riittävän hyvin perustelee. Ei nyt ehkä ihan noin pieneen, mutta kuitenkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva stoori kyllä, mutta jäi näin maallikkoa kummeksuttamaan mikä pykälä mahdollistaa tuon JEE:n tunnuksen vaatimattomahkon koon?

 

-A-

 

Kuva varmaan valehtelee.  Ja K:llahan on merkitystä. Sanoi K-kauppias.

Ainakin tänään, kun kävin tarkastamassa, koneen tunnukset näyttävät luonnossa ihan erilaiselta kuin kuvassa.

Outoa.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva varmaan valehtelee.  Ja K:llahan on merkitystä. Sanoi K-kauppias.

Ainakin tänään, kun kävin tarkastamassa, koneen tunnukset näyttävät luonnossa ihan erilaiselta kuin kuvassa.

Outoa.

 

Peter

 

Sä oot käyny salaa suurentelemassa sitä! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salaa, salaa...

 

Mielenkiintoista havaita että Cherokeissa on vähän eroa vm 1968 ja vm 2000 välillä.

Kun Arhceria lentää 55% teholla, se lentää vain vähän kovempaa kuin Cherokee 140 75% teholla.

Mutta 140:nen toki pitää kovempaa ääntä.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Arhceria lentää 55% teholla, se lentää vain vähän kovempaa kuin Cherokee 140 75% teholla.

 

HAH, pitäisi varmaan laittaa tuonne parhaat väärinlukemisesi-ketjuun, mutta aiheyhteys saattaisi mennä ohi. Luin juuri, että "Kun Archeria lentää 55% teholla, se lentää vain vähän kovempaa kuin Cherokee 140:n prosentin teholla."  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, taisi kuitenkin jäädä Pohjanmaa käymättä, ja käytiin Etelä-Pohjanmaalla...  ;)

 

Edit:

Selvitystä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjanmaan_maakunta

http://fi.wikipedia.org/wiki/Etel%C3%A4-Pohjanmaa

 

Molemmissa toki ollaan joviaaleja, rytmitajuisia, puheliaita, helppoja tutustua, jne. Varma tapa aloitta tutustuminen on esim heittää Lapualla aamuyöllä  rillijonos notta: "Eikös se poikaporukalla painiskelu oo vähä sellaasta homojen hommaa". Saa ilmaisen stailauksen alta aikayksikön...  ;D

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Hämeenkyrön kuvasta jäi sellainen käsitys, että olisitte lentäneet suoraan loppuosalle ilman laskukierrosta. Varmaan käsitin kuitenkin väärin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Hämeenkyrön kuvasta jäi sellainen käsitys, että olisitte lentäneet suoraan loppuosalle ilman laskukierrosta. Varmaan käsitin kuitenkin väärin...

 

Tuota mitäs ihmettä siellä reissulla on oikein tapahtunut? Teiskossa on lennetty oikeanpuoleinen kierros, vastoin lentosääntöjä ja ilmeisesti myös Jämijärvelle on tultu pitkän loppuosan kautta. Nyt kiinnostaisi tietää, että mikä ihme se pistää oikein urakoimaan tällaisilla menettelyllä joka on vastoin kaikkea hyvää airmanshippiä?

 

Jos piloteilla ei ole varaa kiertää korpikenttää myötätuulen kautta tarkastaakseen mitä toimintaa lentopaikalla on, niin suosittelen jättämään reissuun lähtemisen kokonaan. Jos henkilökohtaisesti tällaista näen, käyn puhuttelemassa koneiden päälliköitä asiasta. Ja jos homma ei menisi kerralla jakeluun, tekisin asiasta GEN M1-4 mukaisen ilmoituksen.

 

Eikö tästä ole jo tarpeeksi keskusteltu? Varsinkin Jämillä, jossa on kaksi risteävää kiitotietä, ilmassa useimpina viikonloppuina raskaita radiolennokkeja ja todennäköisesti vintturihinaustoimintaa liitimillä, perusosankin kautta liittyminen laskukierrokseen on paitsi typerää, myös vaarallista. Mikä ihme tässä on niin vaikeaa tajuta? Kyse ei ole pelkästään siitä, että äksiinomaisesti noudatetaan sääntöjä, mutta kun tässä on muukin vaarassa kuin peltikoneen päällikön perse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
perusosankin kautta liittyminen laskukierrokseen on paitsi typerää, myös vaarallista.

 

Ja vaikka kone tulee myötätuulen kautta, jää suht vähän aikaa ottaa lennokki alas. Pitää se oma kierros mennä kerralla nappiin, jos ei aio jäteäkissä konetta viedä kotiin. Pitkällä finaalilla tulevaa konetta ei välttämättä huomaa paljoakaan ennen kynnystä ja silloin on peli jo menetetty.

 

em. erityisesti, jos ei satu lennättäjällä olemaan skanneria/radiota tai kone on radioton...

 

 

--

Lennokkipoika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuota mitäs ihmettä siellä reissulla on oikein tapahtunut? Teiskossa on lennetty oikeanpuoleinen kierros, vastoin lentosääntöjä ja ilmeisesti myös Jämijärvelle on tultu pitkän loppuosan kautta. Nyt kiinnostaisi tietää, että mikä ihme se pistää oikein urakoimaan tällaisilla menettelyllä joka on vastoin kaikkea hyvää airmanshippiä?

 

Oi rakas lennonjohtajaveljeni Jouni, otan tapahtuneesta täyden poliittisen vastuun.  Toki molemmilla lentopaikoilla keskustelimme radiolla aika lailla tyhjentävästi paikalla olleiden ilmailijoiden kanssa ja mitä tehtiinkin, tehtiin hyvässä yhteisymmäryksessä ja itse asiassa koko ajan radioliikennettä yllä pitäen.

 

Tällä kertaa jäimme henkiin.  Ja muut myös. Eikä lennokkejakaan sommiteltu jätesäkkeihin. 

(Noista lennokeista en niin tiedä, mutta hulluhan olisin jos itse lähtisin lentokoneiden käyttämälle lentopaikalle lelujani lennättämään ilman, että olisin varustautunut edes radioVASTAANOTTIMELLA.  Otaksun että hulluja ei ollut sunnuntaina myskään Hämeenkyrössä sen paremmin kuin Jämilläkään liikkeellä.)

 

Mutta ehkäpä ensi kerralla menee vielä paremmin. Ja on vielä hauskempaa.  Lähde sinäkin mukaan. Sitten olisi VIELÄKIN hauskempaa.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hulluhan olisin jos itse lähtisin lentokoneiden käyttämälle lentopaikalle lelujani lennättämään ilman, että olisin varustautunut edes radioVASTAANOTTIMELLA.

 

Hulluja tai ei, mutta toisilla on vain isommat lelut. Sääntöjen mukaan kaikilla leluilla leikitään - toisilla kierretään se laskukierros ja toisia ohjataan maasta ilman radioVASTAANOTINpakkoa.

 

Ettei jäisi epäselväksi: Minulla on AINA (silloin harvoin, kun lentopaikoilla lennätän) radioVASTAANOTIN ja kaveri mukana. Myös se toisessa säikeessä mainittu kaksiminuuttinen riittää hyvin minulle, että saan LELUNI turvallisesti pois ilmasta ja kiitotieltä. Eri tilanne voi olla 5m/~20kg mallipurren lennättäjällä. Sellainen lelu vaatii pitkästi baanaa ja on raskas kantaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oi rakas lennonjohtajaveljeni Jouni, otan tapahtuneesta täyden poliittisen vastuun.   Toki molemmilla lentopaikoilla keskustelimme radiolla aika lailla tyhjentävästi paikalla olleiden ilmailijoiden kanssa ja mitä tehtiinkin, tehtiin hyvässä yhteisymmäryksessä ja itse asiassa koko ajan radioliikennettä yllä pitäen.

 

Tällä kertaa jäimme henkiin.  Ja muut myös. Eikä lennokkejakaan sommiteltu jätesäkkeihin. 

(Noista lennokeista en niin tiedä, mutta hulluhan olisin jos itse lähtisin lentokoneiden käyttämälle lentopaikalle lelujani lennättämään ilman, että olisin varustautunut edes radioVASTAANOTTIMELLA.  Otaksun että hulluja ei ollut sunnuntaina myskään Hämeenkyrössä sen paremmin kuin Jämilläkään liikkeellä.)

 

Mutta ehkäpä ensi kerralla menee vielä paremmin. Ja on vielä hauskempaa.  Lähde sinäkin mukaan. Sitten olisi VIELÄKIN hauskempaa.

 

Peter

 

 

Hyvä lentäjäveljeni Peter,

 

Vaikka minä tunnistin sinut noista kuvista, en voi todistusmateriaalin perusteella sälyttää syytä yksinomaan sinun niskoillesi. Kuvista ei edes käy ilmi, milloin kukin on ollut ilma-aluksen päällikkönä. Et edes sinä pysty olemaan molemmissa ilma-aluksissa samanaikaisesti, vaikka sinulla onkin monimoottorikelpuutus ja monimoottorinen oma Piper. Kuvissa näkyvät moottorit kun oli selkeästi asennettu eri koneisiin.

 

Muistutan vielä, että korpikenttien pelisäännöt perustuvat siihen, että siellä ei ole voimassa radiopakkoa ja sen mukaan on elettävä. Valitan samalla myös, että tämä nimenomainen aihe on se, mistä olen aina pakotettu kiivailemaan.

 

Vaan toivoisin hartaasti, että minulla itselläni olisi noin paljon selkärankaa myöntää erehtyväisyyteni, kun itse joudun noin ankaran ripityksen kohteeksi, kuten Sinulla oli. Ja ihan varmasti tulisin tuollaisen seuran mukana lentämään. Saattaisin jopa harkita saarnausmentaliteettini jättämistä lähtökentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vain muistutan että Hämeenkyrön kentällä on kohtuullisen aktiivisesti lennokkiharrastajia lennättämässä kohtalaisen kokoisilla koneilla. Sellaisilla kaksimetrisillä millä ajetaan kuvioita taivaalle taitavasti. Minäkin olen ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla