Jukka Palander

Iberworldin Airbus 320 moottori tulessa - Pakkolasku Kanariansaarille

23 viestiä aiheessa

Airbus A320 -matkustajalentokone on tehnyt tänään onnistuneen pakkolaskun lentokentälle Espanjan Kanariansaarilla, kertoo norjalainen VG-sanomalehti.

 

Norjalaisten charter-lento oli matkalla Gran Canarialta Osloon, kun vähän nousun jälkeen koneeseen oli ilmaantunut vikaa ja kapteeni ilmoitti koneen palaavan takaisin kentälle. Toisesta koneen moottorista oli nähty tulevan savua ja tulilieskoja, matkustajat raportoivat VG-lehdelle.

 

Espanjalaiselle Iberworld-lentoyhtiölle kuuluva kone onnistui pakkolaskussaan. Matkustajia raportoidaan olleen noin 180.

 

Lokakuussa 2007 Iberworldin A320 joutui tekemään pakkolaskun Turkholmaan charter-lennolla Turusta Las Palmasiin.

 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200906109749638_ul.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkolasku  ???

 

AF447:n aalloilla ratsastaa paskalehdet yhä ja yrittää ruokkia kansalaisten lentopelkoa.

 

Moottorista saa lieskoja ulos monellakin tavalla. Ne ei silti tarkoita että moottori on tulessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laatulehtenä (tähän asti) pitämäni Aamulehti otsikoi:

"Turisteja täynnä oleva palava lentokone teki pakkolaskun Kanarialla"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkolasku  ???

 

AF447:n aalloilla ratsastaa paskalehdet yhä ja yrittää ruokkia kansalaisten lentopelkoa.

 

Moottorista saa lieskoja ulos monellakin tavalla. Ne ei silti tarkoita että moottori on tulessa.

 

Kaiken lisäksi suihkumoottorissa on aina tuli irti, kun se käy. Normaalisti se ei tosin tule näyttäytymään matkustavaisille..

 

Siellä varmaan kiikaroidaan borolla tällä hetkellä ahkerasti ahdinta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, jos moottori oli ehjä ja lehdet puhuvat pötyä, miksi ihmeessä ammattiihmiset tuolla nokalla kääntyivät takaisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, jos moottori oli ehjä ja lehdet puhuvat pötyä, miksi ihmeessä ammattiihmiset tuolla nokalla kääntyivät takaisin?

 

No Halvattu, etkös Arne heti hoksannut = loma loppui "rantapallokerholaisilta"...... liian lyhkäseen.

 

...............lisää juomaa..........tarjoilija tuokaa................ ;D

 

Pelikaani turbiinissa ja karsee jano  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, jos moottori oli ehjä ja lehdet puhuvat pötyä, miksi ihmeessä ammattiihmiset tuolla nokalla kääntyivät takaisin?

 

Ei se ehjä ollut ja syytä olikin palata, mutta ei se tarkoita että se rysäytti pakkolaskun tulenlieskat matkustamoa nuollen valtaisaa savupilveä takanaan vetävänä, kuten lehti antaa ymmärtää  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se ehjä ollut ja syytä olikin palata, mutta ei se tarkoita että se rysäytti pakkolaskun tulenlieskat matkustamoa nuollen valtaisaa savupilveä takanaan vetävänä, kuten lehti antaa ymmärtää  ;D

 

Totta, ammattimiehet sammuttivat lieskat ja toivat koneensa turvallisti kotiinsa takasin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko oli laskeutua kuljettajan mielestä, lieskoja näkyi jossain moottorin kulmilla, ammattikuljettaja toi ehjänä alas, onneksi.

Moititte lehtiä mutta eipä ole mitään tarkempaakaan tietoa esittää, ainakaan täällä kirjoitettuna.

Jos parempaa tietoa löytyy, miksette sitä kerro?

Minäkään en tuosta mitään tiedä, lehtitietojen varassa, en kuitenkaan lähde tyrmäämään jonkun paikalla olleen tietoja,"moottorista näkyi lieskoja".

Tiedän että lehdet revittävät, ei siinä mitään.

Olisko tuossa vaiheessa jonkun oikeasti tietävän aihetta antaa lausunto, ettei tulisi näitä pakkosyöksylaskuja.

Yksinkertainen juttu, jokaisella lentoputiikilla on tiedoittaja, hän kertoo välittömästi suurille tietotoimistoille kipparin tms. ensitiedot tilanteesta, liekki sammuu tai hiipuu tosiasioiden edessä.

Kyllä repiviä otsikoita saadaan aikaiseksi koska joku ostaa aamupuuronsa ja iltafileet lehtien myynnillä, tarkalla hyvällä tiedoittamisella ja avoimmuudella tuollaiset vähenee.Spekuloinnit miksi näin, onkin sitten asia erikseen ja joku näilläkin voileipänsä hankkii, sattui meidän erityisosaajien sieluun vaikka kuinka.

Näitä otsikoita on revitelty ulkomuistista yli 50 vuotta, ennen sitä en lehtiä osannu lukea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AF447:n aalloilla ratsastaa paskalehdet yhä ja yrittää ruokkia kansalaisten lentopelkoa.

 

Just, eli ne on liittoutunu päämääränään keksiä kaikenlaisia juttuja jotka ruokkii lentopelkoa?

Missäköhän sitä paskaa tosiasiassa kirjoitetaan? Täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäköhän sitä paskaa tosiasiassa kirjoitetaan? Täällä.

 

Joo-o, niin näköjään. Kuka tässä on mistään liittoutumista sanonu halaistua sanaa häh?

 

Iltasanomalehtiseiska -tyyppiset julkaisut elää sillä että kirjoitetaan mahdollisimman myyvät (raflaavat) otsikot tosiseikoista välittämättä ja välillä vääristellen tai keksien. Mun mielestä se on aika vastenmielistä. Voit vapaasti olla eri mieltä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YleX:n uutisissa tuossa illalla kerrottiin miten AIRBUS -lentokone oli joutunut tekemään pakkolaskun moottorin sytyttyä palamaan. Ei edes lentoyhtiötä taittu mainita. Ei kai vain AF:n onnettomuus vaikuttanut mitenkään tämän uutisen sanamuotoihin?  ;) Väitän, että jos kyseessä olisi ollut vaikkapa 757, ei koko tapauksesta olisi Suomessa edes uutisoitu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YleX:n uutisissa tuossa illalla kerrottiin miten AIRBUS -lentokone oli joutunut tekemään pakkolaskun moottorin sytyttyä palamaan. Ei edes lentoyhtiötä taittu mainita. Ei kai vain AF:n onnettomuus vaikuttanut mitenkään tämän uutisen sanamuotoihin?  ;) Väitän, että jos kyseessä olisi ollut vaikkapa 757, ei koko tapauksesta olisi Suomessa edes uutisoitu.

 

Niin tai sitten "Finnairillakin paloherkkiä Boeing-koneita!!!11!!2112++?"  :o :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomalehtiseiska -tyyppiset julkaisut elää sillä että kirjoitetaan mahdollisimman myyvät (raflaavat) otsikot tosiseikoista välittämättä ja välillä vääristellen tai keksien.

 

Ja kuten ennenkin, toimittajat ei ymmärrä hätälaskun ja pakkolaskun eroa.

 

YleX:n uutisissa itse asiassa taidettiin puhuakin hätälaskusta jos oikein muistan, mutta koneen valmistajaa ei tosiaan jätetty epäselväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri äsken YLEX:n uutiset tiesi kertoa, että airbus teki hätälaskun vladivostokkiin kun koneen tuulilasiin oli tullut särö. :thmbup: (mikäli kuulin oikein, korjatkaa jos meni väärin)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkolasku  ???

 

AF447:n aalloilla ratsastaa paskalehdet yhä ja yrittää ruokkia kansalaisten lentopelkoa.

 

Moottorista saa lieskoja ulos monellakin tavalla. Ne ei silti tarkoita että moottori on tulessa.

 

Eikös ahtimen sakkaus riitä siihen, että flegoja näyttäisi tulevan vähän sieltä sun täältä? Eikä siihen tarvita edes lintua moottoriin.

LÖÖPPIIN näyttää riittävän...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surge ja sakkaus pöllyttää liekkejä. Ja jytisee.

 

Ennenkuin joku kysyy noiden eroista, niin yksinkertaisesti:

 

Surge: liikaa ilmaa ahtimessa. Takaisinvirtaus. Jytinää.Liekkejä

Stall: liian vähän ilmaa ahtimessa. Jytinät ja liekit.

 

Seuraavat toinen toistaan useimmiten.

 

Edit: Kirotusvire

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään