Olli Salonen

OpenFlights.org nyt myös suomeksi

27 viestiä aiheessa

OpenFlights.org on nyt käytettävissä myös sillä ensimmäisellä kotimaisella. Kyseessähän on tällaisen lentonörtin unelmasivusta, joka pitää päiväkirjaa lennoista, konetyypeistä, lentoyhtiöistä jne. Lennot saa myös exportattua Exceliin, toisin kuin Saksan pojan tekeleestä...

 

http://openflights.org/?lang=fi_FI

 

Allekirjoituksesta voi vilkaista minkälaista dataa tuo sitten taltioi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh, nuo ovat siis lentoja joissa olet ollut  kyydissä, et puikoissa?  ???

 

Kysyn siksi että omalla kohdallani ainakin olisi paaaaljon helpompaa tilastoida ne ehken tusina lentoa joissa olen päässyt kokeilemaan apukuskin jakkaraa kuin ne älyttömät määrät lentoja joita on tullut istuttua siellä hieman peremmällä.   

 

Eli: Onko tuo palvelu tarkoitettu lentäjille vai matkustajille? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh, nuo ovat siis lentoja joissa olet ollut  kyydissä, et puikoissa?  ???

 

Kysyn siksi että omalla kohdallani ainakin olisi paaaaljon helpompaa tilastoida ne ehken tusina lentoa joissa olen päässyt kokeilemaan apukuskin jakkaraa kuin ne älyttömät määrät lentoja joita on tullut istuttua siellä hieman peremmällä.   

 

Eli: Onko tuo palvelu tarkoitettu lentäjille vai matkustajille? 

 

Kaiketi tuota voit käyttää ihan kuten haluat, mutta ymmärtääkseni useimmat kirjaavat tuonne ne kaupalliset lennot, joilla on tullut istuttua. Lähinnä kuvittelisin että tämä palvelu saattaisi kiinnostaa ihmisiä, jotka tuonne "Mikä on seuraava lentomatkasi" ketjuun kirjoittavat säännöllisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OpenFlights.org on nyt käytettävissä myös sillä ensimmäisellä kotimaisella. Kyseessähän on tällaisen lentonörtin unelmasivusta, joka pitää päiväkirjaa lennoista, konetyypeistä, lentoyhtiöistä jne. Lennot saa myös exportattua Exceliin, toisin kuin Saksan pojan tekeleestä...

 

http://openflights.org/?lang=fi_FI

 

Allekirjoituksesta voi vilkaista minkälaista dataa tuo sitten taltioi.

 

Kertokaa aloittelijalle kumpi olisi parempi? Kopiointi näyttäisi toimivan vain flightmemory -> openflights.

http://my.flightmemory.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa aloittelijalle kumpi olisi parempi? Kopiointi näyttäisi toimivan vain flightmemory -> openflights.

http://my.flightmemory.com/

 

Noh, OpenFlightsin pääohjelmoijana en voi väittää olevani aivan täysin puolueeton, mutta kyllähän OpenFlights FlightMemoryn hakkaa mennen tullen ihan miten tahansa mitaten. ::);D Karttaa voi zoomata ja skrollailla vapaasti, käyttöliittymä on ihan eri luokkaa, lentoja voi tallettaa ja ladata vapaasti, ym ym.  Lisää FAQissa:

 

  http://openflights.org/faq.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, OpenFlightsin pääohjelmoijana en voi väittää olevani aivan täysin puolueeton, mutta kyllähän OpenFlights FlightMemoryn hakkaa mennen tullen ihan miten tahansa mitaten. ::);D Karttaa voi zoomata ja skrollailla vapaasti, käyttöliittymä on ihan eri luokkaa, lentoja voi tallettaa ja ladata vapaasti, ym ym.  Lisää FAQissa:

 

  http://openflights.org/faq.html

 

Tosiaan hyvä käyttöliittymä ja melko addiktiivinen. Itse etsin lentojani seuraavasti.

1. Matkatoimiston vahvistukset s-postiarkistossa

2. Finskin (max 3 vuotta) ja SASin pisteinfot (löytyi 10 vuotta) netistä

3. Lomavalokuvien päiväykset

 

http://openflights.org/user/yobi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, OpenFlightsin pääohjelmoijana en voi väittää olevani aivan täysin puolueeton, mutta kyllähän OpenFlights FlightMemoryn hakkaa mennen tullen ihan miten tahansa mitaten. ::);D Karttaa voi zoomata ja skrollailla vapaasti, käyttöliittymä on ihan eri luokkaa, lentoja voi tallettaa ja ladata vapaasti, ym ym.  Lisää FAQissa:

 

  http://openflights.org/faq.html

 

 

 

Todella kiva, mutta hiukan buginen. Lähtö-ja saapumispaikkojen syötössä jää tarjoamaan jotain muita ja jää siihen kinnaamaan. Ohi pääsee kyllä, mutta ärsytti uusi näppäily.

Selaimena kokeilin FFää ja chromea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella kiva, mutta hiukan buginen. Lähtö-ja saapumispaikkojen syötössä jää tarjoamaan jotain muita ja jää siihen kinnaamaan. Ohi pääsee kyllä, mutta ärsytti uusi näppäily.  Selaimena kokeilin FFää ja chromea.

Hmm?  Annappa mahdollisimman tarkka kuvaus (perus- vai extraeditori, mita kirjoitat, miten valitset, ym), niin katsotaan mista kenka puristaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm?  Annappa mahdollisimman tarkka kuvaus (perus- vai extraeditori, mita kirjoitat, miten valitset, ym), niin katsotaan mista kenka puristaa.

Ei bugi mutta muuten ehdotus:

Top 10, 20, 50 listaukseen olisi kai helppo lisätä TOP 100. Ja lentoasemalistaan mielummin kaupunki kuin lentoaseman nimi. Paras olisi IATA-koodi, kaupunki, kenttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paivan uusi feature: reittikartat lahes kaikille maailman lentokentille!  :o

 

openflights-route-sample-bigtn.png

 

http://openflights.org/blog/2009/06/26/route-mapping-the-world/

 

Autocompleten toimintaa on myos hieman rukattu: jos valitsee sielta nimen ja sitten muuttaa mielensa, niin yksi backspacen painallus riittaa nollaamaan koko kentan.  Toveri Hakala, helpottaako aiempaan verrattuna?

 

Re: Top X -listat, kyseessa on kuitenkin nimenomaan kenttien rankingit (ei siis miten usein on kaynyt "Lontoossa", vaan nimenomaan Heathrowlla), joten kylla ne kenttien nimet saa toistaiseksi siihen jaada.  Kentta-kaupunki-koodi taasen veisi jo liikaa tilaa, OpenFlights on speksattu niin etta 800x600-monitorillakin tulee toimeen.

 

Top 100:n lisaaminen ei olisi jarin vaikeata, mutta onko talle oikeasti kysyntaakin?  Ainakin allekirjoittaneella Top 50:stakin on jo puolet luokkaa "2, 2, 2, 2, 2, 2..." kun on kaynyt kerran jossain kaantymassa.

 

Bugit ja featuret kannattaa sitten kirjata mieluusti SourceForgeen, niin eivat paase unohtumaan ihan niin helposti:

https://sourceforge.net/projects/openflights/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukana ollaan tunnuksella OH-LNY  8)

Ihan mielenkiintoista tilastotietoa sai, kun jaksoi ensin näpytellä nuo kaikki lennot tuonne jotka muistissa olivat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Positiivinen juttu on myös se, että tulevat lennot näkyvät häivytettyinä/katkoviivalla, kun taas esim. kilpailijalla niin jo lennetyt, kuin tulossakin olevat lennot ovat samaa viivaa jolloin et näe millään mitä matkoja on vasta tulossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä OpenFlights.org tarjoaa vain suoran lennon vaihtoehdon. Itselläni on neljä lentoa vuosien varrelta, joissa on ollut välilasku (RVN-KEM-HEL, RVN-OUL-HEL, HEL-BKK-SIN, SIN-BKK-HEL). Merkitsin ne aluksi suoriksi lennoiksi, mutta siinä tapauksessa jää lentoreitti virheelliseksi. Olisiko tällainen parannus muiden mielestä ok?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä OpenFlights.org tarjoaa vain suoran lennon vaihtoehdon. Itselläni on neljä lentoa vuosien varrelta, joissa on ollut välilasku (RVN-KEM-HEL, RVN-OUL-HEL, HEL-BKK-SIN, SIN-BKK-HEL). Merkitsin ne aluksi suoriksi lennoiksi, mutta siinä tapauksessa jää lentoreitti virheelliseksi. Olisiko tällainen parannus muiden mielestä ok?

 

Jep.

 

Itselläkin mm. HEL-OUL-IVL, HEL-LHR-JFK yms. välilaskullisia. Merkitsinkin ne vain erillisiksi lennoikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep.

 

Itselläkin mm. HEL-OUL-IVL, HEL-LHR-JFK yms. välilaskullisia. Merkitsinkin ne vain erillisiksi lennoikseen.

 

Juu, toi välilaskullisen lennon huomioonotto olis erittäin kaivattu ominaisuus! :thmbup: Nokitanpa vaikka UUS-BGS-DME lennolla :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläkin mm. HEL-OUL-IVL, HEL-LHR-JFK yms. välilaskullisia. Merkitsinkin ne vain erillisiksi lennoikseen.

 

Näin olen itsekin tehnyt aikani tuon kanssa tuskailtua. Lennoksi käsitän tässä yhteydessä yhden nousun ja laskun. Käytän sitten vain samaa lennon numeroa molemmille osuuksille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, toi välilaskullisen lennon huomioonotto olis erittäin kaivattu ominaisuus! :thmbup: Nokitanpa vaikka UUS-BGS-DME lennolla :)

Mitenkas tuo siis pitaisi ottaa huomioon?  En oikein tajua miten valilaskullinen X-Y-Z lento eroaa kahdesta X-Y, Y-Z lennosta: etaisyys on sama, kaksi nousua, kaksi laskeutumista...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkas tuo siis pitaisi ottaa huomioon?  En oikein tajua miten valilaskullinen X-Y-Z lento eroaa kahdesta X-Y, Y-Z lennosta: etaisyys on sama, kaksi nousua, kaksi laskeutumista...

 

Itseasiassa varsin hyvä kysymys. Oikeastaan tuohon mun ajatuksissa liittyy se, että olisi kiva jotenkin hahmottaa se, että mitkä kentät ovat tosiaan olleet lentojen varsinaisia päämääriä ja millä on vaan tehty välilasku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa varsin hyvä kysymys. Oikeastaan tuohon mun ajatuksissa liittyy se, että olisi kiva jotenkin hahmottaa se, että mitkä kentät ovat tosiaan olleet lentojen varsinaisia päämääriä ja millä on vaan tehty välilasku.

 

Tämä oli itsellänikin ajatuksena. Kun ensin merkkasin lennon X-Z, niin havaitsin Y:n kentällä vierailun jäävän näkymättömiin. Tässä tapauksessahan kilometrit oli täysin eri kuin todellisuudessa lennetyt ja lisäksi Y:n kentällä vierailu ei näy kartalla. No, pikku juttuja tällaiset ovat, mutta täydellisyyttä haettaessa nekin kannattaa ottaa huomioon. Erittäin mukava tilastosivu tuo on, vaikka aikaa sen päivittämiseen kerralla menikin useampi tunti. No, tulipa tehtyä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa varsin hyvä kysymys. Oikeastaan tuohon mun ajatuksissa liittyy se, että olisi kiva jotenkin hahmottaa se, että mitkä kentät ovat tosiaan olleet lentojen varsinaisia päämääriä ja millä on vaan tehty välilasku.

Tasta on nyt -- puhtaasti sattumoisin -- tehty wirallinen feature request SourceForgen puolelle:

 

https://sourceforge.net/tracker/index.php?func=detail&aid=2815561&group_id=235620&atid=1097180

 

Ja tarjosipa hra Jones ideansiemenenkin, jolla tan voisi kutakuinkin ratkaista.

 

Oletaan siis etta meilla on vaikka tuo HEL-OUL-IVL, joka nykyisella pitaa kirjata HEL-OUL, OUL-IVL, jolloin Ouluun kirjaantuu kaksi kayntia (1,2,1).  Tulevaisuudessakin lennot kirjattaisiin edelleen erikseen, mutta joko

 

a) Ensimmainen lento merkitaan "Transit"-lennoksi, jolloin saapumiskenttaa ei lasketa tilastoihin (HEL-x, OUL-IVL, eli 1,1,1)

b) Toinen lento merkitaan "Yhteys"-lennoksi, jolloin lahtokenttaa ei lasketa tilastoihin (HEL-OUL, x-IVL, eli 1,1,1)

 

Kumpi parempi?  Kommentit tanne tai SourceForgeen, pliis.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

a) Ensimmainen lento merkitaan "Transit"-lennoksi, jolloin saapumiskenttaa ei lasketa tilastoihin (HEL-x, OUL-IVL, eli 1,1,1)

b) Toinen lento merkitaan "Yhteys"-lennoksi, jolloin lahtokenttaa ei lasketa tilastoihin (HEL-OUL, x-IVL, eli 1,1,1)

 

Kumpi parempi?  Kommentit tanne tai SourceForgeen, pliis.

 

Useimmiten taidetaan puhua jatkolennosta tai -yhteydestä, joten vaihtoehto B kuulostaisi omaan korvaan loogisemmalta.

 

Omalle kohdalle on tulossa kohtapuoleen lento, jossa on kaksi stoppia ja ensimmäisen yhteydessä myös koneen vaihto: ensin NRT-TPE, jossa vaihtuu lennon numero ja kone. Matka jatkuu sitten TPE-HKG-CGK, jossa Hong Kongissa vain välilasku, lennonumero ja konetyyppi pysyy samana.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tuon karttasysteemin pitää olla noin hitaasti latautuva? Ettekö voisi käyttää vaikka google mapsin karttoja?

Lyhyt versio: Emme  :P

 

Pitka versio: OpenFlights kayttaa parhaillaan MetaCartan karttapalvelinta, joka on seka ilmainen etta vapaata softaa.  Kuten OpenFlightsin oma palvelinkin, MetaCarta sijaitsee Jenkeissa, ja latausajat on siten hitaammanpuoleisia muualla maailmassa.  Joten miksi ei Google?

 

Syy 1: OpenFlights on avointa softaa, mutta Google Maps ei ole avoin.  Jos softa rakennetaan Google Mapsin varaan, ja palvelu menee kanttuvei tai paattaa alkaa vaatimaan rahaa sen kayttamisesta, niin OpenFlights on lirissa.

 

Syy 2: Google Maps kaytta spherical Mercator -projektiota, kun taas OpenFlights kayttaa nykyisellaan MetaCartan equirectangular (plate carree) -projektiota.  Tan muuttaminen ei olisi mahdotonta, muttei myoskaan mitenkaan helppoa.

 

Jos kayttajakunta jossain vaiheessa nousee sen verran paljon, etta kahden palvelimen kulut saadaan katettua, niin Eurooppaankin voisi pykata toisen pystyyn.  Toistaiseksi mainostulot ja lahjoitukset yhteensa eivat kuitenkaan kata ensimmaisenkaan palvelimen kuluista edes puolta...  :'(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään