Jouni Laukkanen

Lentäminen korpikentän laskukierroksessa

58 viestiä aiheessa

Koska RWY 18/36 läntinen ja 09/27 pohjoinen kierroskuvio ovat käytössä vain laskuvarjohyppytoiminnan ollessa käynnissä, ovat lennonjohdon ollessa suljettuina vastaavat itäiset ja eteläiset käytössä ja niin ollen RWY 09:lle ja 36:lle on käytössä oikeanpuoleiset kierrokset. Kierroksen minimikorkeus on 600 ft MSL, mutta suurin korkeus voi olla vain 700 ft MSL, koska se on Malmi CTR:n yläraja. Sen yläpuolella oleva Helsinki CTR on edelleen D-luokan ilmatilaa 700-1300 ft MSL ja vaatii siis erillisen selvityksen.

 

Terve,

 

tämäpä muuten mielenkiintoista: nämä oletusarvot RWY 18/36 itäinen ja 09/27 eteläinen laskukierros ovat minun tietoisuuteeni tulleet nimenomaan Malmin VAC-kartasta. Ehkäpä lennonopettajan pienoisella myötävaikutuksella.. Mutta kuten yllä todettiin:

 

AIP:ssa lukee ENR 1.5 kohdalla:

"5.1.3 VAC-kartoilla esitetyt menetelmät eivät ole voimassa ao. ATS-elimen toiminta-ajan ulkopuolella."

 

Määritelläänkö Malmin osalta nuo kiitotie 36:n ja 09:in oikeanpuoleinen laskukierros myös jossain muualla; siten että tämä määritelmä olisi voimassa myös tornin ollessa kiinni?

 

.. vai tarkoittaako tuo kohta 5.1.3. nimenomaisesti AD 2.14-1 karttaosaa, ko. sivun tekstiosuuksien kuitenkin pysyessä voimassa tornin ollessa kiinni ?

 

t. Pietu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

tämäpä muuten mielenkiintoista: nämä oletusarvot RWY 18/36 itäinen ja 09/27 eteläinen laskukierros ovat minun tietoisuuteeni tulleet nimenomaan Malmin VAC-kartasta. Ehkäpä lennonopettajan pienoisella myötävaikutuksella.. Mutta kuten yllä todettiin:

 

Määritelläänkö Malmin osalta nuo kiitotie 36:n ja 09:in oikeanpuoleinen laskukierros myös jossain muualla; siten että tämä määritelmä olisi voimassa myös tornin ollessa kiinni?

 

.. vai tarkoittaako tuo kohta 5.1.3. nimenomaisesti AD 2.14-1 karttaosaa, ko. sivun tekstiosuuksien kuitenkin pysyessä voimassa tornin ollessa kiinni ?

 

t. Pietu

 

Totta! Pitääkin selvittää mitä Malmin VFR-menetelmiin kuuluu tuossa VAC:n tapauksessa. Palaan asiaan vielä tänään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta! Pitääkin selvittää mitä Malmin VFR-menetelmiin kuuluu tuossa VAC:n tapauksessa. Palaan asiaan vielä tänään.

 

Jouni voisi tosiaan ottaa tehtäväkseen tämän asian selvittämisen. Jo aikaisemmassa keskustelupolussa tuli selvästi esille Malmin epäselvät ohjeet G-ilmatilassa. Yhteenvetona voisi todeta:

 

- lentosäännöt sanovat selvästi, että vakiokäytäntönä lähdöissä ja laskeutumisissa on kaartaa vasemmalle. Tästä asiasta ei liene epäselvyyttä. Vanha käytäntö on siinä määrin normatiivinen, että oikeanpuoleinen kierros on poikkeus, jota varten on olemassa oma kiitotiehen tai merkkipaikalle maalattava symbolikin,

 

- Malmilla oikeanpuoleinen kierros  36:lle on käytäntö, joka on yleistynyt viime vuosina. Syyt ovat ilmeisesti melunvaimennuksessa. LDG-kartoissa ( 8.6.2008) näkyy kuitenkin ilmeisen selvästi vielä perinteiset vasemmanpuoleiset kierrokset 36/09:lle. VAC:n selvitysosassa toiminnasta tornin aukiolojen ulkopuolella (EFHF AD 2.22 LENTOMENETELMÄT) ei mitenkään tuoda esiin poikkeavaa kierroskäytäntöä,

 

- vasemmanpuoleisista kierroksista puhutaan ainoastaan laskuvarjohyppäämisen yhteydessä. Silloinkin käytetään poikkeavia ilmaisuja lännen- ja pohjoisenpuoleisista kierroksista. Samassa yhteydessä todetaan, että laskuvarjohyppytoimintaa on ajoittain tornin aukioloaikana. Nämäkin kohdat jättävät tavallaan auki tilanteen tornin ollessa kiinni,

 

- verrattuna eräiden korpikenttien oikeanpuoleisten kierrosten ohjeistuksiin (esim. EFHV) Malmin kartat ja ohjeet ovat vaikeaselkoisia ja monille tulkinnoille avoimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Malmilla oikeanpuoleinen kierros  36:lle on käytäntö, joka on yleistynyt viime vuosina. Syyt ovat ilmeisesti melunvaimennuksessa. LDG-kartoissa ( 8.6.2008) näkyy kuitenkin ilmeisen selvästi vielä perinteiset vasemmanpuoleiset kierrokset 36/09:lle. VAC:n selvitysosassa toiminnasta tornin aukiolojen ulkopuolella (EFHF AD 2.22 LENTOMENETELMÄT) ei mitenkään tuoda esiin poikkeavaa kierroskäytäntöä,

 

- vasemmanpuoleisista kierroksista puhutaan ainoastaan laskuvarjohyppäämisen yhteydessä. Silloinkin käytetään poikkeavia ilmaisuja lännen- ja pohjoisenpuoleisista kierroksista. Samassa yhteydessä todetaan, että laskuvarjohyppytoimintaa on ajoittain tornin aukioloaikana. Nämäkin kohdat jättävät tavallaan auki tilanteen tornin ollessa kiinni,

 

En kiellä etteikö karttoja voisi parantaakin, mutta eikö tulkintaa tehdä nyt tarpeettoman hankalasti ja mekaanisesti?

 

Tämänhetkistä VAC-karttaa katsoessa minulle ei kyllä jää minkäänlaista epäilystä siitä etteikö oikeanpuoleinen kierros olisi käytössä myös tornin ollessa kiinni. Kun katsoo numerointia...

1. Seuraavat menettelytavat ovat voimassa vain TWR Malmin toiminta-aikana

       1.1 xxx

       1.2 xxx

 

2. Menettelytavat Malmin toiminta-aikojen ulkopuolella... ( täällä ei siis mitään laskukierrokseen liittyvää ohjeistusta )

 

3. Muu ohjeistus

      3.1 Laskukierros Laskukierroskorkeus n 600ft MSL. RWY 18/36 läntinen ja 09/27 pohjoinen laskukierros ovat käytettävissä vain laskuvarjohyppytoiminnan aikana.

 

... laskukierrosohjeistus on otsikon "muu ohjeistus" alla. Jos se ei olisi voimassa tornin aukioloaikana, tokihan se olisi otsikon 1. alla?

 

Syyt (melunvaimennus, EFHK CTR:n rajan läheisyys vasempaan kierrokseen) minkä vuoksi nuo toimintatavat ovat olemassa, eivät katoa minnekään tornin sulkeutuessa, joten terve logiikkakin tukee ylläolevaa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämänhetkistä VAC-karttaa katsoessa minulle ei kyllä jää minkäänlaista epäilystä siitä etteikö oikeanpuoleinen kierros olisi käytössä myös tornin ollessa kiinni.

 

 

Hyvä, että asia on itsellesi selvä. Omalla kohdalla ei näin ole. Voimassaoleva LDG-kartta tuntee edelleen 36:lle sekä vasemman- että oikeanpuoleiset kierrokset. Tästä lienemme yksimielisiä. Perusongelma on siinä, että lentosäännöt on normatiivisin dokumentti ja siellä sanotaan yksiselitteisen selvästi, että vakiokäytäntönä G-ilmatilassa on vasemmanpuoleinen liikenne. Tästäkin lienemme myös yksimielisiä.

 

Kaikkialla, missä perussäännöstä on poikettu, oikeanpuoleinen kierroskäytäntö on tuotu korostetun selkeästi esille (LDG-kartan kuvat ja tekstit sekä kiitotiehen merkitty symboli). Kaikki nämä puuttuvat Malmilta. Ja nyt puhutaan siis tilanteesta tornin ollessa kiinni, jolloin Malmilla tulee lentää kuten millä tahansa korpikentällä lentosääntöjä noudattaen.

 

Siitä olen kanssasi toki samaa mieltä, että nykyinen oikeanpuoleinen kierros on mainitsemistasi syistä täysin järkevä ja perusteltu. Asia pitäisi vain selkeästi sanoa julki ja samalla  poistaa LDG-kartasta virheelliset merkinnät (eli vasemmanpuoleista kierrosta symboloivat nuolet).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytetään tässä Occamin partaveistä eli yksinkertaisin tulkinta on se oikea!

 

Yhtä lailla Kimmon esittämä logiikka on järkevin.

 

Joo, soittelin tässä Malmin kollegoille ja vastaus oli tämä: Aukioloaikojen ulkopuolella tosiaan noudatetaan etelän- ja idänpuoleisia kierroksia. (Tuo epästandardi ilmaisu on annettu vain sen takia, että sillä pystytään visuaalisesti kuvTaamaan tilannetta.)

 

Karttaa on kuulemma Malmin ATC:stä pyydetty muutettavaksi, siten että nuo laskuvarjotoiminnan aikaiset kierrokset muutettaisiin selvästi erilaisiksi, mutta ilmeisesti Malmin kuva on tehty piirto-ohjelmalla (aiemmin oli ainakin Microstation) tehty vahingossa yhteen layeriin ja uuden kartan tuottaminen vaatisi siis kokonaan uuden piirroksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joo, soittelin tässä Malmin kollegoille ja vastaus oli tämä: Aukioloaikojen ulkopuolella tosiaan noudatetaan etelän- ja idänpuoleisia kierroksia. (Tuo epästandardi ilmaisu on annettu vain sen takia, että sillä pystytään visuaalisesti kuvTaamaan tilannetta.)

 

Hyvä, kun tämä asia on nyt saatu vahvistettua korkeimmalla mahdollisella auktoriteettitasolla! Ja näinhän Malmilla on viime aikoina meneteltykin. Jos LDG-karttaan ei saada muutoksia tehtyä, niin olisiko mahdollista edes selitysosaan liittää selkeämpi maininta oikeanpuoleista 36/09:n kierroksista tornin ollessa suljettuna?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään