Miika Asunta

Keskiviikkokyssäri (essee)

23 viestiä aiheessa

Olet lähestymässä Jämijärveä laskua varten etelän suunnasta 100 solmun ilmanopeudella korkeudella 2000 jalkaa. Noin 9 mailia ennen kenttäaluetta havaitset että kiitotie 33 näkyy suoraan edessä. (Kiitotiet 15/33 ja 09/27). Radiosta on kuulunut ilmoituksia operaatioista kiitoteiltä 09 että 33; lisäksi hyppykone on ilmoittanut pudottavansa 5 minuutin kuluttua hyppääjiä, 33:lta on juuri lähdössä ultra vasemmalla kaarrolla etelän suuntaan ja 33:n myötätuuleen on n. 10 minuutin kuluttua liittymässä lännen suunnasta Cessna. METAR EFTP 111320 03011 310V060 9999 SCT032 16/08 Q1021. Miten toimit?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeasti maallikon laskutikkua viritellen tuosta laskisi että ennen Cessnaa ehtisi laskuun (~9min menisi jos hidastaisi tasaisesti 50 solmuun). Laskuvarjoilijoista ei ollut tietoa miltä korkeudelta ja mihin karttakoordinaattiin olivat tähtäämässä joten laskin vaan että 5 min aikaa, 1 min vapaapudotus, 1min leijunta ja ovat alta pois kun tulen laskuun, jos kentän päälle ovat tulossa.

 

:P:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopettaisin lähestymisen ja tekisin ylimääräisen kierroksen kauniita maisemia katsellen ja kuunnellen miten tilanne kehittyy Jämillä.Tarpeen vaatiessa näitä orbiteja tekisin enenmänkin,lenteminen on hauskaa ajankulua. :)

 

Sopivassa välissä huutelisin että nyt tulee Olle laskuun.......... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voisin hidastua vähän, kiertää kenttää idän kautta ja laskeutua 09:lle (jos ei ole riippuliidintoimintaa tai vastaava).

Näin reitillä ei ole vastaantulevaa ultraa, eikä Cessnaa (menee 33:lle) ja laskuvarjot ovat maassa siihen asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopettaisin lähestymisen ja tekisin ylimääräisen kierroksen kauniita maisemia katsellen ja kuunnellen miten tilanne kehittyy Jämillä.Tarpeen vaatiessa näitä orbiteja tekisin enenmänkin,lenteminen on hauskaa ajankulua. :)

 

Sopivassa välissä huutelisin että nyt tulee Olle laskuun.......... :)

 

Tämä olis varmasti se paras ratkaisu - ainakin jos päätös pitäisi tehdä heti ilman sen suurempia laskuja sen suhteen mahtuuko sekaan vai ei. Veikkaan että se lähtevä ultra ehtii laskuvarjoporukan alta pois, mutta se Cessnakin varmaan mielummin katselee ja odottelee kuin lähtee ehdoin tahdoin laskuvarjojen sekaan säätämään. Kaksi kierroksessa siis ja sitten vaan pähkäilyä kumpi tulee alas ensin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolleen äkkiseltään ajatellen tilannekuva näyttää sellaiselta, että sujuvin ratkaisu olisi kiertää kenttä itäkautta sopivan reilun välimatkan päästä ja liittyä myötätuuleen kiitotielle 33 aikanaan. Ultra lähtee siinä välissä alta pois, korkeutta pudotellessa voisi lentoaikaa kiriä hieman ja olla mitä ilmeisimmin ennen Cessnaa myötätuulessa. Tuolla tuulella hyppylinja jäisi varmaan tuon kierroksen sisään, mutta laskuvarjotoiminnan tarkkailu ja sen mahdollisesti aiheuttaman lisäkiertämisen tarve voisi saada Cessnan ehtimään ensin. Joka tapauksessa jatkaisin kuta kuinkin tuon plaanin mukaan siellä parissa tuhannessa jalassa aika lähelle kenttää ellen jopa kentän pohjoispuolelle saakka ja sieltä sitten pudottelisin kierroskorkeuteen hyppääjiä, hyppykonetta ja lähestyvän Cessnan todellista aikataulua tarkkaillen. Jos aihetta, vaikka 360:siä myötätuulen pohjoispuolella ja siitä sitten laskuun. Huomautettakoon, että antaisin toki liikenneilmoituksen aikeistani viitisen minuuttia ennen saapumista kenttäalueelle, lisää mahdollisista väistö- tai joudutuskuvioista, myötätuuli-ilmoituksen ja liikennetilanteesta riippuen kenties jopa perus- ja loppuosailmoituksen. Tilanteet elävät, niiden mukaan sitä yleensä päätöksiä täytyy tehdä.

 

-A-

 

EDIT: Niin, ei se 09:n käyttäminenkään varmaan olisi ihan huono idea. METAR:n mukainen tuuli antaisi kyllä vähän etumatkaa 33:n käytölle, mutta pussi sen lopullisesti ratkaisisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa ny menis siis noin 5 minuuttia siihen yhdeksään mailiin jos en ny ihan pieleen laskenut. Hommahan lähtis siitä että varmaan laskisin sinne kierroskorkeuteen hyvissä ajoin jos ko. päivänä vaikka sattuisi olemaan niitä radiossa ujoja purjelentäjiä liikenteessä, en jäisi sitten niiden jalkoihin laskukierroksessa, kun tuppaavat käsittääkseni tulemaan vähän korkeammalta kierrokseen.

 

Kiitotien valinta tuulien suhteen lienee aika makuasia tässä tapauksessa, 60 astetta sivusta joka tapauksessa, variablet nyt tietty puoltaa kanssa vähän 09:iä - ja  33 on harjulla jos oikein muistan ja sivutuuli siellä saattaisi olla vähän mielenkiintoisempaa, joten saattaisin valita 09:n ellei sitten tuulipussi tms kertoisi jämin tuulista jotain vallan muuta. Mutta nuo kaksi konetta jotka olivat valinneet 33:n toki vaikuttavat kanssa päätökseen hitusen.

 

"Iltapäiviä Jämijärven liikenne, oscar hotel whiskey tango foxtrot lähestyy etelästä, arvio kierrokseen noin 5 minuuttia eli aikaan 55, kierretään kenttä vasemman kautta korkeudella 1100 jalkaa paineilla 1021 eli noin kaksisataa metriä QFE. Liitytään aikanaan myötätuuleen kiitotielle 33 laskua varten. Onko purjelento- tai lennokkitoimintaa tiedossa?"

 

Tästä tosiaan liukuun ja silmät auki sinne kierroskorkeuteen. Jos tuulipussi on samaa mieltä kuin Pirkkalan ATIS, liittyisin aikanaan sinne myötätuuleen 33 muun liikenteen (myös mahdolliset radiottomat) huomioiden. Ultra lienee tässä vaiheessa jo mennyt ja läntinen Cessna lienee jossain myötätuulen nurkilla liittymässä, joten liitytään joko ennen sitä tai jälkeen kierrokseen.

 

"Jämijärven liikenne, Oscar tango foxtrot myötätuulessa kiitotie 33".

 

Jos hyppykone tai lennokit tai joku muu toiminta (liitovarjohinaukset tms) aiheuttavat jotain, tarvittaessa vaikka venytän hiukan myötätuulta tai lennän ympyrää kunnes perus- ja loppuosan kautta laskuun silmät auki niitä radiottomien varalta.

 

"Jämijärven liikenne, oscar tango foxtrot loppuosa kolme kolme ja laskuun."

 

Unohtuikohan jotain?

 

Tuota purjelentokoneiden huomioon ottamista on tullut välillä mietittyä - toisaalta olisi varmaan ihan hyvä tulla hiukan korkeammalta kentän lähistölle jotta näkisi kokonaistilanteen paremmin, mutta silloin olisi juuri purtsikoiden kanssa samalla korkeudella - ja ne ovat ohuita ja sulavalinjaisia joita on välillä tosi hankala huomata varsin jos tulevat suoraan kohti. Jossain pohdinnoissa kavereiden kanssa mietittiin että niiden kannalta lienee hyvä tulla suoraan kierroskorkeudessa kentän äärelle niin ne ovat järjestään yläpuolella paitsi ihan laskukierroksen perusosalla / loppuosalla, onkohan tässä ajatusketjussa järkeä vai ei?

 

Edit: Toinen mietinnän aihe on tuossa se, mihin jämillä hyppääjät laskevat itsensä? Onko sitä määritelty missään virallisesti vai onko se olosuhteiden mukaan sovittu? Kyselisin sitä ainakin hyppykoneelta jos asia ei muuten selviäisi etukäteen.

 

Edit2: Ja tota VFR Finland-palvelun Jämin karttaa tutkiessani huomaan ihmetteleväni miksi siellä lukee näin:

7. RMK

–WDI

–RWY 15 RHC

–RWY 27 RHC

–GLD ACT

–Lentopaikan ympärille on perustettu suojailmatila.

 

Miksei siinä voisi lukea näin:

 

7. Muuta huomioitavaa / Remarks

– Tuulipussi (WDI) kiitotien 15 kynnyksen vasemmalla puolella

–Kiitotielle 15 oikeanpuoleinen laskukierros

-Kiitotielle 27 oikeanpuoleinen laskukierros

–Lentopaikalla on vilkasta purjelentotoimintaa, vintturihinauksia (onko? en tiedä?)

–Lentopaikan ympärille on perustettu suojailmatila.

 

- Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoittaa "kentän kiertäminen vasemman kautta" ? Ei ihan välttämättä sano satunnaiselle jaksolla olijalle yhtään mitään. Pikemminkin aiheuttaa juuri vääränlaisen mielikuvan. Sen viiden minuutin lisäksi saa laskea kentän kiertoon vielä pari-kolme minuuttia.

 

Minä olisin omana mielipiteenäni hiukkasen eri mieltä tuosta korkeusasiasta. Jos korpikentän alueelle saapuu kierroskorkeutta korkeammalla on kutakuinkin automaattisesti kentän lähiliikennettä eli esim. kierroksessa suhaavia koulukoneita ja satunnaishärpättimiä ylempänä, minkä lisäksi kenttäalueen kokonaistilanne on helpompi hahmottaa. Ja korkeuden muuttaminen nopeudeksi vieläpä nopeuttaa alueen ympäri pyörähtämistä. Jos purjekoneilla on korkeutta parituhatta jalkaa eli kuutisensataa metriä, ne eivät mitä suurimmalla todennäköisyydellä pörrää kenttäalueella vaan jossakin etsimässä nostoja. Noilta korkeuksilta purtsikka kuitenkin liitää jotakin parin peninkulman jommalle kummalle puolelle. Kierrokseen korkeammalta lähestyvät purret ilmoittelevat yleensä aikeistaan eikä niiden havaitseminen ilmassakaan mitenkään tyystin mahdotonta puuhaa ole.

 

Tilannetta puituani olen pikkihiljaa kallistunut kuitenkin 09:n käytön kannalle, mikäli pussi antaa sille mahdollisuudet. Mutta kuten sanottua, tilanteen eteneminen käytännössä varmaankin ratkaisisi lopputuloksen. Yleensä sillä radiolla on ihan näppärää kysyä myös käytössä olevaa tuulta ja vallitsevia tuuliolosuhteita, joten ne antavat osviittaa ihan mukavasti. Tuolleen kun oikein päälläni ajattelen, en tekisi käytännössä kovinkaan suurta johtopäästöstä Jämin kelistä Pirkkalan METAR:n pohjalta. Arvuutella ja etukäteissuunnitella toki voi, mutta paikalliset vallitsevat olosuhteet ovat kuitenkin lopulta määrääviä.

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoittaa "kentän kiertäminen vasemman kautta" ?

 

Hyvä pointti, kuulostaa omaan korvaan hyvältä kun tietää mitä aikoo, mutta totta, ei välttämättä olekaan niin hyvä. Olikos tuosta olemassa muuten virallista fraasia?

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä pointti, kuulostaa omaan korvaan hyvältä kun tietää mitä aikoo, mutta totta, ei välttämättä olekaan niin hyvä. Olikos tuosta olemassa muuten virallista fraasia?

 

En nyt keksi oitis virallista fraasia eikä tuo sattuneista syistä nokan edessä oleva fraseologia-kirjakaan pikaselauksella auttanut, mutta kentän kiertäminen itäpuolelta tai pitempi lätinä aikeista ohittaa kenttäalue itäpuolelta ja jatkaa siitä edelleen myötuuleen 09 tai 33 kuulostaa jo selkeämmältä. Kentän kiertäminen jää tosin puoliväliin, jos 09:lle laskee :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika tyypillistä käytöstä näille ujoille (  8) ) purjekoneille on liittyä myötätuuleen n. 300 m QFE ja voinee olettaa, että ne tekevät useimmiten sen kierroksensa suppeampana (= lähempänä kenttää ) kuin "tuulettimen avulla lentävät".

 

Niinpä jos lähestyt kenttää, jossa on pursitoimintaa, esim vaikka EFME, niin todennäköisyys samalla korkeudella lentävän purtsikan tapaamiseen pienenee huomattavasti korkeuksilla < 1000 ft QFE. Näin tekevät pääsääntöisesti kyllä meilläpäin vierailevat ja tuolloin on ainakin minun kentän läheisyydessä liidellessäni helppo noteerata lähestyvä moottorikone "ongelmattomaksi".

 

Aivan pilvirajassa (= selvästi erossa pilvessä - kolmannes pois pilvirajan korkeudesta) lentämistä en taas suosittelisi, koska siellä hyvänä kelipäivänä pilvijonon alla 150-200 km/h vastaan tuleva pursi on aika pieni ja hankala huomattava.

 

Pari pennostani hyvään ja mielenkiintoiseen keskusteluun,

 

Ventti

 

( ps. EFME:lle kannattaa tulla vieraisille, kahviokin on auki taas viikonloppuisin ja heinäkuussa päivittäin. Lupaan vastata, mikäli joku kuulleni kyselee EFME:n mahdollisesta toiminnasta ;-) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muilla hyviä ajatuksia siitä millä korkeudella sinne korpikentälle kannattaisi lähestyä sitä vasenta kierrosta tekemään?

 

Tässä nyt näemmä tuli mielipide sekä matalissa lähestymisen puolesta että sitä vastaan - ja kumpikin näkökulma on sinänsä ihan hyvä, tosin ne vain ovat vastakkaiset luonteiltaan..  ;D

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuo alkuasetelmahan oli minulla ja Antti L.:llä hiukka eroava. Tilanne riippuu juuri siitä onko sitä kierroskorkeudella (ja sen alapuolella) touhuavaa liikennettä paljon, eli läpärien ajajia yms...

 

Purtsikat ei tuota juuri tee, poislukien laskuharjoittelu, jossa hinaillaan suoraan myötätuulen alkuun.

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muilla hyviä ajatuksia siitä millä korkeudella sinne korpikentälle kannattaisi lähestyä sitä vasenta kierrosta tekemään?

 

Tässä nyt näemmä tuli mielipide sekä matalissa lähestymisen puolesta että sitä vastaan - ja kumpikin näkökulma on sinänsä ihan hyvä, tosin ne vain ovat vastakkaiset luonteiltaan..  ;D

 

- T

 

Kannattaa lähestyä Juuri Oikealla Korkeudella ja Armottomalla Valppaudella varustettuna ;D Oikeaa vastausta ei varmasti ole, kun asiasta on jo näin pienessä keskustelijajoukossa eroavia mielipiteitä. Kenttää on kuitenkin juuri samaan aikaan lähestymässä se toisen mielipiteen omaava pilotti ;)

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ei tainnut tulla vielä esiin että siellä saattaa olla radiottomiakin härpäkkeitä liikkeellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuo alkuasetelmahan oli minulla ja Antti L.:llä hiukka eroava. Tilanne riippuu juuri siitä onko sitä kierroskorkeudella (ja sen alapuolella) touhuavaa liikennettä paljon, eli läpärien ajajia yms...

 

Purtsikat ei tuota juuri tee, poislukien laskuharjoittelu, jossa hinaillaan suoraan myötätuulen alkuun.

 

Joo, perusteluja - hyviäkin sellaisia - on paljon näkökulmasta riippuen. Pilvirajassa lentäminen ei tosiaan ole fiksua etenkään pursikentän liepeillä, mutta perustan tuon korkeammalta lähestymisen pariin seikkaan (sen alapuolisen liikenteen lisäksi). Ensimmäinen on jo mainitsemani, eli pari tuhatta jalkaa ei välttämättä ole se korkeus, jossa koneet ovat aivan kenttäalueen päällä. Toki mahdollisuus tähän on olemassa, mutta todennäköisyys on kenties vähän pienempi kuin matalammalla tai korkeammalla. Toinen seikka on se, että tuommoinen keskimääräinen mäntämoottori tahtoo hajota mieluimmin silloin, kun sen vakaaseen tilaan tehdään muutoksia. Nousun rasitusten ohella laskussa kuvaan tulevat hidastuvuusvoimat ja sangen nopea jäähtyminen. Jos tuollaisella paipperinretkulla vaikka pata hajoaa kenttäalueen liepeillä, on paljon kivempaa, kun korkeutta on 2000 ft tuhannen sijaan. Siihen saanee vielä rykäistyä parisataa lisää, jos vauhtia on jonkin verran tallella eikä konetta ole aseteltu suotta laskukierrosasuun turhan aikaisin.

 

Radiottomia laitteita, ujoja pilotteja, lennokkeja ynnä muuta jännää kenttien liepeillä saattaa liikkua, mutta käytännön tasolla useimmilla taitaa kuitenkin olla radio ja aktiivisemmilla paikoilla myös maaradio. Näinpä perustan lähestymisen enemmänkin silmien auki pitämiselle ja aktiivisehkoon radion käyttöön. Kyllä ne nostossa kaartelevat purret yleensä näkyvät, jos niitä ymmärtää katsella. Kelipäivänä ainakin valo välähtelee aika ajoin siivistä ja rungosta.

 

Kuten mainittua, yksiselitteisiä toimintamalleja on vaikea antaa, mutta kun tilanteisiin jollakin tapaa varautuu ja pyrkii kasvattamaan tilannetietoutta mahdollisimman runsaasti, ongelmista yleensä selvitään - tai niitä ei edes tule.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on ihan helppo ostaa, kenttää lähestytään parin tuhannen jalan korkeudessa ja siitä siten pudotellaan rauhassa kierroskorkeuksia kohti.

 

Suurimmaksi osaksi purjekoneet tällöin ovat normikelipäivänä korkeammalla ja jos keli taas on niin matalaa, ettei tuota korkeammalle pääse, niin poikkeustapauksia (kisat...) lukuunottamatta niiden populaatio on tällöin niukahko  ;)

 

t: Ventti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskaan en ole Jämillä käynyt, en sitten lentäen kuin maatakaan pitkin, mutta asiaa pohtiessani tuli kaksi seikkaa mieleen.

 

Ensiksikin jos ja kun ei välttämättä ole hyvän ilmailutavan mukaista tulla laskuun pitkällä finaalilla niin se sulkee pois mahdollisuuden ajaa suoraan laskuun 33:lle.

 

Ajaisinkin siis 33:n vastatuuliosalle, upwind/dead zone eli siis kiitotien 33 oikealle puolelle. Tällöin saisin kuvan liikenteestä ja saisi myös kuvan siitä tuulipussukasta. Jos sukka antaa oikeutta 33:n käytölle, liittyisin vastatuuliosalta sivutuuleen ja siitä myötätuuleen ja aina laskukierroksen kautta finaaliin kol-kol. Riippuen siitä mihin Cessna on ehtinyt, venyttäisin upwind-legiä siten että Cessna pääsee minun edelleni myötätuuleen. Tai sitten riistäisin ilkeästi paikkani laskukierroksessa ennen muita, hyvän ilmailutavan mukaisesti ???.

 

Toinen vaihtoehto on 09:n käyttö. Jos tuulipussi antaa oikeutta hänelle, liittyisinkin suoraan 09:n myötätuuliosalle ja siitä laskuun. Tässä saattaisi olla kokonaisuudessaan vähemmän härdelliä riippuen siitä mikä on 09 liikennetilanne. Kierroksessa 2 vai 20 konetta...

 

09 liikennetilanne vaikuttaa myös ratkaisevasti ehdotettuun lähestymiseen 33:lle.

 

Ja on siis muistettava silmät ja korvat auki ja suu kanssa. Radioon antaisin ehkä useamman paikkailmoituksen.

 

Kolmas vaihtoehto tulee vielä mieleen on holdata tai hidastaa hetki siten että hyppypojat pääsevät maahan ja jatkaisin matkaa kiitotielle 33 yllämainintun suunnitelman mukaisesti.

 

Ja on vielä sanottava että en ole kertaakaan käynyt Jämillä joten jos jotakin on karkeasti väärin niin pyydän oikaisua ennen kuin menen sinne oikeasti. Itseäni hämää ristikkäisten kiitoteiden yhtäaikainen käyttö. Onko se Jämillä normaalia?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskaan en ole Jämillä käynyt, en sitten lentäen kuin maatakaan pitkin, mutta asiaa pohtiessani tuli kaksi seikkaa mieleen.

 

Ajaisinkin siis 33:n vastatuuliosalle, upwind/dead zone eli siis kiitotien 33 oikealle puolelle. Tällöin saisin kuvan liikenteestä ja saisi myös kuvan siitä tuulipussukasta. Jos sukka antaa oikeutta 33:n käytölle, liittyisin vastatuuliosalta sivutuuleen ja siitä myötätuuleen ja aina laskukierroksen kautta finaaliin kol-kol. Riippuen siitä mihin Cessna on ehtinyt, venyttäisin upwind-legiä siten että Cessna pääsee minun edelleni myötätuuleen. Tai sitten riistäisin ilkeästi paikkani laskukierroksessa ennen muita hyvän ilmailutavan mukaisesti ???.

 

Ja on vielä sanottava että en ole kertaakaan käynyt Jämillä joten jos jotakin on karkeasti väärin niin pyydän oikaisua ennen kuin menen sinne oikeasti. Itseäni hämää ristikkäisten kiitoteiden yhtäaikainen käyttö. Onko se Jämillä normaalia?

 

-tuomo

 

Semmoinen käytännön juttu, että 33:n oikealla puolella on harju ja sen aiheuttama myllerrys ilmamassassa, onko se ongelma riippuu etäisyydestä ja korkeudesta. Ollen tämä myös syy 15:n oikeanpuoleiseen kierrokseen

 

On aika lailla normaalia tuo molempien kiitoteiden käyttö (hyppy/moottorilentotoiminta yläbaanalta ja "nostoväki" alabaanalta). Jämillähän ne baanat eivät ole ristissä, vaan niiden väliä on ehkä noin 100 m (15-33 muodostaan tavallan irti olevan T:n varren 09-27:lle). Toki myös moottorikoneet ja hyppytoiminta käyttävät tarvittaessa 09-27, jos tuuli sitä edellyttää tai kone pitää tankata tai jotain ;). Purtsikoita on mukavampi työntää hallilta alamäkeen alabaanalle kuin raahata yläbaanalle tien yli... eli kaiketi pääosin niillä operoidaan alabaanalta. En tosin ole "normaalissa toiminnassa" Jämillä ollut mukana, ettei tämäkään ole 100% tietoa vaan mutun vahvistamaa luuloa ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma lähestymiseni menisi näin:

Jos kone ei tarvitse soppaa ja pilotti on muhevien munkkien tarpeessa, menen 33:lle. Tuulitiedon tsekkaan ennen lähtöä, koska en tuulen suunnasta saa mitään tolkkua ilmasta katsomalla. Ei ole oikein koskaan onnistunut.

 

Ilmoitus Jämin liikenteelle, liittymisestä aikanaan kiitotien 33 kierrokseen. C172/Cherokee-luokan lentsikka lentää noin 1,5 mailia minuutissa, joten kenttä on 6 minuutin päässä. Kone liukuun noin tuhanteen jalkaan ja selkeästi laskukierroksen ulkopuolella kentän länsipuolelle samalla hakien sitä starttaavaa ultraa silmiinsä, koska se tulee vastaan. Havainnointia helpottaa suurin osaa päivästä myötävalo.

 

Josta kaarto myötätuuleen 33 ennen kiitotien 27 jatketta, ilmoitus siihen liittymisestä, yläbaanan tsekkaus, erityinen huomio purjelento/riippuliitotoimintaan, sillä tällä tuulella todennäköisin vaihtoehto on kiitotie 33, Soininharjulla oleviin vapaastikarkaavien lennokkien lennättäjiin (vaikka heittosuunta onkin kiitotiestä poispäin tällä tuulella), sekä 33 kynnyksellä olevaan rallicrossrataan - onko siellä toimintaa, ilmoitus loppuosalla ja lasku. Kone hidastuu ylämäessä kivasti ja kone parkkiin hotellin eteen.

 

Jos paikalla on lennokin lennättäjiä, he ovat kiitotien 15:n kynnyksellä hotellin edessä, joten en todennäköisesti osu lennokkiin vahingossakaan. Laskuvarjohyppääjien alamaalialue on kiitotien kynnykseltä hieman eteenpäin ja selvästi vasemmalla. Hyppääjien oma laskukierros ei tule kiitotien päälle kuin poikkeustapauksissa ja jos koneen istuttaa kynnykselle on koneen vauhti pois jo ennen alamaalia. Ylämaalialue on nurmikkoalue kiitotie 15:n "yläkannen" oikealla puolella, vastapäätä ravintola-hotellia.

 

Vaarallisin tilanne on se, jos joutuu tekemään ylösvedon 33:lta. Silloin kaarto vasemmalle voidaan tehdä vasta nurmikkoalueen ohittamisen jälkeen, mutta se tulee tehdä ennen kiitotietä 09/27 ettei olla törmäyskurssilla sieltä starttaavaan liikenteen (tai mahdollisen vinttausnarun) kanssa. Yläbaanalta (15/33) operoiminen vaatii siis hieman taitoakin, mutta ei mielestäni ole ylivoimaista. Tällä tuulella ei Soininharju voi tosin tehdä kohtalaisen turbulenssin 33:n kynnykselle.

 

Jos sitä soppaa taas tarvitaan, ilmoitukset 09:lle. Kierrän kentän joko

a) länsipuolelta laskukierroksen ulkopuolelta, kunnes olen kentän pohjoispuolella, josta liittyminen myötätuuleen 09 ja loput kuten 33:n tapauksessa.

b) itäpuolelta, jolloin alabaana (09/27) jää melko pitkäksi aikaa piiloon Soininharjun taakse. En tätä vaihtoehtoa juuri harrasta.

Lennonkinlennättäjät löytyvät joko kiitotien 27 kynnykseltä tai sen itäpuolella olevalta sorastripiltä, joten heistä ei huolta. Erityinen huomio kuitenkin riippuliito- ja purjekonehinauksiin vintturilla. Molemmissa toiminnoissa on yleensä ollut radio käytössä ja kentän pohjoispuoli on mielestäni yksi Suomen helpoimpia paikkoja havaita vinttaustoiminta. Kiitotien takana oleva rinne nostaa horisontin melko korkealle ja siitä nopeastikin kohoava vintattava on helppo havaita.

 

Omat kokemukset Jämillä rajoittuvat n. 500 lentotuntiin ja n. tuhanteen operaatioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä täytyy olla virhe, tarkoitatko

 

A) kentän itäpuolelta oikeanpuoleiseen laskukierrokseen 33, kaarto oikeaan myötätuuleen ennen kiitotien 09 jatketta

 

vai

 

B) kentän länsipuolelta oikealla kaarrolla (vasempaan) myötätuuleen 33, kaarto ennen kiitotien 09 loppuosaa (27 jatketta)

 

Kiitotiellä 33 on vasemmanpuoleinen laskukierros.

 

Miika

 

Noloa. Joo on siinä, normaali vasemmanpuoleinen siinä on. Ja tietenkin tarkoitin 27 jatketta. Mulla oli jo 09:llekin oikeanpuoleinen kierros, mutta sen osasin korjata ihan itse. Ei pitäis kuvitella näitä päissään, vaikka kuinka tuttu paikka olisi.

 

eli vaihtoehto B.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään