Guest rainer

Lentoliikennettä Munchenin kentällä

2 viestiä aiheessa

Keskiviikkona istuskelin pari tuntia Munchenin kentällä konetta odotellen. Kentällähän on kaksi

samansuuntaista kiitotietä. Seurasin toista ja siinä koneet laskeutuivat jonossa ja aina väliin

lennonjohto laittoi lähtevän koneen. Ihmettelin, että miksi ei tehty niin, että toiseen laskeudutaan ja toisesta

kiitotiestä noustaan. No menin sitten paikkaan, josta näin molemmat kiitotiet ja kas vain, molemmillen

laskeutui koneita tasaisena virtana ja aina väliin laitettiin nuoseva kone molemmille kiitotielle.

Siis laskeutuvia tuli niin tiuhaan, että noin kai kannatti toimia. Laskuväli oli noin 2 minuuttia ja

nouseva kone, luvan saatuaan, vain kaartoi kiitotielle ja lähti saman tien  kiihdyttämään.

Ei siinä enää käyty läpi lähtölistaa tai nosteltu moottorien tehoja kokeeksi vaan saman tien vain hanaa.

Joskus lähtevä kone joutui odottamaan kolmenkin laskua, kun koneet tulivat niin

peräkkäin porrastettuna, että väliin ei anettu lupaa mennä, mutta pääsääntöisesti lähtevät

pääsivät heti koneen laskeuduttua seuraavaan väliin.

Pari tuntia meni nopeasti liikennettä seuratessa ja varsin joustavasti homma toimi.

Oli sellainen kaunis kesäpäivä ja koneet tulivat liukupolkua alas kuin putkeen ja mää ajattelin,

että nyt kipparit lepuuttavat käsiään, ihailevat kesämaisemaa ja tulevat alas autopilotilla.

Ja ajatelkaa tuosta työstä vielä maksetan. . .

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota kutsutaan "Mixed-mode operations"-moodiksi, tällä tavalla esimerkiksi Heathrowin kahdesta kiitotiestä saataisiin lisätehoja irti: http://www.heathrowairport.com/portal/page/Heathrow%5EGeneral%5EOur+business+and+community%5EFuture+growth%5EMixed+mode/1c8851dcd7423110VgnVCM10000036821c0a____/448c6a4c7f1b0010VgnVCM200000357e120a____/

 

Sinänsä ihan järkevä idea koska harvoin saapuvat ja lähtevät koneet ihan 1:1 menevät, jolloin epäsymmetria kannattanee hyödyntää tehokkuuden lisäämiseksi. Vaatinee tosin lennonjohtajilta vähän enemmän työtä (ja tarkkaa koordinointia approach/departuren välillä).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään